Το νέο λιμάνι στην Πειραϊκή παραμένει ένα κατ΄ εξακολούθηση οικολογικό και οικονομικό σκάνδαλο με τη σιωπηλή συναίνεση... των αρμοδίων.
Δυόμισι χρόνια μετά από τη διακοπή του έργου, η κατασκευαστική εταιρεία ξεκίνησε τις εργασίες στο νέο λιμάνι της κρουαζιέρας (Νότια επέκταση) αφενός με την πλήρωση των υπαρχόντων κεσόν στο μέσον της λιμενολεκάνης του νέου λιμένα, και αφετέρου με τη ρίψη υλικών στον πυθμένα της θάλασσας προκειμένου να ποντιστούν στη συνέχεια 76 κεσον. Αμφότερες οι εργασίες προκαλούν θαλάσσια ρύπανση, όπως με φωτογραφικό και βιντεοληπτικό υλικό έχει αποδείξει με επιστολές του το Παρατηρητήριο Πειραϊκής. Επιπλέον αν και έχουν τοποθετηθεί πλωτά φράγματα, αυτά δεν έχουν τα απαραίτητα πετάσματα για περιορισμό της ρύπανσης από τα υλικά αγνώστου προέλευσης και ποιότητας τα οποία μεταφέρουν με φορτηγίδες και τα διοχετεύουν μέσα στα κεσον.
Τα υλικά αυτά κατά τη διαδικασία της επίχωσης των κεσον αναπηδούν ή διαχέονται μέσω του κύτους των φορτηγίδων. Η πρόσφατη κακοκαιρία (ειδικά στις 30.11.2024) ανέδειξε σειρά προβλημάτων που δεν μπορεί πλέον να αγνοήσει η Περιφέρεια και ο εισαγγελέας. Γνωρίζοντας ότι το Νοέμβριο και το Δεκέμβρη πνέουν, σχεδόν με μαθηματική ακρίβεια, ισχυροί νοτιάδες η ΤΕΚΑΛ επέλεξε να φέρει μπάζα στη θάλασσα και στα κεσόν, με αποτελέσματα που περιγράφονται στο πρόσφατο φωτογραφικό υλικό που έχει στη διάθεσή του το Παρατηρητήριο Πειραϊκής και καταθέτει στον εισαγγελέα. Η απλή ανάγνωση των καιρικών συνθηκών σε συνδυασμό με τις προηγούμενες καταγγελίες πολιτών δεν στάθηκαν ικανά να αποτρέψουν μια νέα μεγάλη ρύπανση της ήδη επιβαρυμένης περιοχής (μετά τα γεγονότα του 2020), απειλώντας και πάλι την υγεία των πολιτών και το Ταφικό Μνημείο του Θεμιστοκλή. Τα κύματα υπερπηδούν τα κεσόν και παρασύρουν τα χώματα και τα λοιπά άγνωστα υλικά που τοποθέτησαν μέσα σε αυτά τις προηγούμενες ημέρες επιβαρύνοντας την ευρύτερη περιοχή.
Το Παρατηρητήριο Πειραϊκής επισημαίνει, εκ νέου, τις ευθύνες που από το νόμο έχουν τόσο ο Ανεξάρτητος Μηχανικός (Hill International), όσο και η Περιφέρεια Αττικής για την τήρηση των τεχνικών και νομικών θεμάτων που προκύπτουν από την επανέναρξη του έργου. Η παραβίαση των περιβαλλοντικών όρων με του οποίους αδειοδοτήθηκε το έργο είναι κατάφωρη. Στην αδειοδότηση του 2023 προβλέπεται να χρησιμοποιηθούν πλωτά φράγματα με πετάσματα για τον περιορισμό της διασποράς των αιωρούμενων σωματιδίων στο θαλάσσιο περιβάλλον».
Οι παρατηρήσεις μας, κατά την πόντιση των πλωτών φραγμάτων καταγράφουν ότι τα φράγματα δεν έχουν πετάσματα.
Επίσης προβλέπεται ότι αφού τα caissons γεμίζουν στη συνέχεια να σφραγίζονται με σκυρόδεμα, σύμφωνα με τις τεχνικές προδιαγραφές της μελέτης του λιμενικού έργου. Ο παραπάνω όρος προσπαθεί να προβλέψει τη διαφυγή διαφυγή των υλικών που χρησιμοποιούνται για την πλήρωση των κεσον. Η πρακτική που ακολούθησε εταιρεία τον προηγούμενο μηνα είναι να αφήνει ασφράγιστα τα κεσον ούτως ώστε όλο το υλικό επίχωσης να διοχετεύεται στη θάλασσα προκαλώντας εκτεταμένη θαλάσσια ρύπανση και απώλεια υλικού που πληρώνει η Περιφέρεια Αττικής δηλαδή οι φορολογούμενοι πολίτες.
Οι Πολίτες του Πειραιά διαμαρτύρονται για την ανοχή των αρμοδίων προς όλη αυτή την σκανδαλώδη επιβαρυντική κατάσταση και ζητούν οι αρμόδιες υπηρεσίες να αναλάβουν την προστασία της δημόσιας υγεία και του περιβάλλοντος, όπως ορίζει το εθνικό και διεθνές νομικό και θεσμικό πλαίσιο.
Παρατηρητήριο Πειραϊκής