Latest News

Παρασκευή 8 Νοεμβρίου 2024

Παρατηρητήριο Πειραϊκής: Αυτή είναι η εικόνα των έργων της COSCO - Δείτε τα φωτογραφικά ντοκουμέντα από το βυθό



Τα χρήματα των Ευρωπαίων  φορολογούμενων, αλλά και των Ελλήνων φορολογουμένων μέσω Περιφέρειας Αττικής, φαίνεται να κατέληξαν στη θάλασσα της  Πειραϊκής, καθώς βρίσκεται σε κατάσταση διάλυσης η κατασκευή που...

πραγματοποιήθηκε τα προηγούμενα χρόνια 2020-22, όπως καταγγέλλεται από Παρατηρητήριο Πειραϊκής αποκαλύπτοντας μέσα από υποβρύχια φωτογραφικά ντοκουμέντα.

Ήδη έχει  καταβληθεί από την περιφέρεια Αττικής  προς την Cosco το ποσόν 19.578.373,27€ για την πρώτη περίοδο του ΕΣΠΑ (χρήματα Ευρωπαϊκά)που έληξε τον Ιούνιο του 2023. Το παραπάνω ποσόν όπως γίνεται αντιληπτό εξανεμίστηκε αφού τα υλικά επιχωματώσεων, μπετά κλπ τα πήρε κυριολεκτικά η θάλασσα.

H E.E το καλοκαίρι του 2024 ενέκρινε τη συνέχιση του έργου δια συγχρηματοδότησης συνεπώς η Περιφέρεια Αττικής καλείται να συμβάλλει με το ποσό των 32.766.318 ευρώ.

Δύτες του Παρατηρητηρίου Πειραϊκής κατέγραψαν σε βίντεο και φωτογραφίες τα ποντισμένα κεσόν αναδεικνύοντας  την  επικίνδυνη κατάσταση που έχει διαμορφωθεί. Τα υποθαλάσσια τμήματα των κεσόν παρουσιάζουν σοβαρές φθορές (αποφλοιώσεις) στα μπετά. Εμφανίζονται ρηγματώσεις, αποτινάξεις και αποκολλήσεις (αποφλοίωση) ολόκληρων τμημάτων του  μπετόν, με αποτέλεσμα ο οπλισμός (ράβδοι χάλυβα) να έχει υποστεί  μεγάλη διάβρωση η οποία επιβαρύνει  διαρκώς και τον οπλισμό που ακόμη δεν έχει απογυμνωθεί.

Σε αντίθεση με τις  μελέτες που έχει καταθέσει η ΟΛΠ- Cosco  (Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων  2023) όπου αναφέρεται ότι το τσιμέντο που χρησιμοποιείται για την κατασκευή των κυψελωτών  κιβωτίων –κεσον  (caisson) της νέας προβλήτας της Πειραϊκής  είναι ύψιστης ποιότητας που δεν επιτρέπει τη διείσδυση υγρασίας στην κατασκευή ούτε και την αντίστοιχη διαρροή τοξικών στοιχείων από αυτά, τα τοποθετημένα κεσόν μέσα σε 2.5 χρόνια από την πόντισή τους παρουσιάζουν σημαντικές αστοχίες και ζημιές.


Δεκαοχτώ 18 κεσόν ή  κυψελωτά τσιμεντοκιβώτια ή μπλόγκια έχουν ποντιστεί  στην θάλασσα της Πειραϊκής , από τον Δεκέμβριο του 2020 έως και τον Φεβρουάριο του 2022 όταν το  ΣτΕ  ακύρωσε το master plan της Cosco  και σταμάτησε το έργο προβλήτας της κρουαζιέρας. Τον Ιανουάριο του 2023 εγκρίθηκε  με προεδρικό διάταγμα η συνέχιση του έργου ενώ  πλήθος νέων προσφυγών αναμένεται να εκδικαστούν στο ΣτΕ τον Νοέμβριο.  

Επί του παρόντος  2,5 χρόνια μετά από την διακοπή του έργου η κατασκευαστική εταιρεία επισκέπτεται με πλοιάρια τα ποντισμένα κεσον προκειμένου να συνεχίσει την τοποθέτηση των υπολοίπων  μέχρι τα 92 που προβλέπονται. Σημειώνεται ότι η πόντιση του πρώτου κεσόν στις 28.11.2020 αστόχησε, το κεσόν έσπασε, οι τόνοι υλικών  που περιείχε διοχετεύτηκαν στη θάλασσα και στο ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή και όλα αυτά ήρθαν στο φως μετά από καταγγελίες μελών του Παρατηρητηρίου Πειραϊκής και νικηφόρους  δικαστικούς αγώνες στο πρωτοδικείο Πειραιά.

Η διάβρωση του οπλισμού προκαλεί με τη σειρά της μια σειρά σημαντικών επιπτώσεων στα μπετά των κατασκευών που έχουν πληγεί:

  • Θέτει σε κίνδυνο τη στατική επάρκεια του δομικού στοιχείου (κεσόν) το οποίο πρέπει να ανταποκρίνεται σε ισχυρές καταπονήσεις από την κυματική ενέργεια της θάλασσας.                                                                              

  • Δημιουργεί ευνοϊκές  συνθήκες για την περαιτέρω διάβρωση και του υπόλοιπου οπλισμού.

  • Μειώνει την προστασία σε θλίψη και εφελκυσμό του δομικού στοιχείου, που προκαλούν οι κυματικές συνθήκες της θάλασσας..                                                                               

Πολλά από τα κεσόν έχουν αδειάσει  εντελώς και τα  υλικά που περιείχαν  διοχετεύτηκαν στη θάλασσα καθώς η κατασκευαστική εταιρεία δεν διασφάλισε την μη  διάχυση αυτών των τοξικών ουσιών πριν τη διακοπή των εργασιών από το ΣτΕ.


Τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι πολλά τόσο από τεχνικής όσο και νομικής αλλά και ηθικής σκοπιάς:                                                                                                                                                                              

  • Είναι δυνατόν να επισκευαστούν τέτοιου είδους αστοχίες μέσα στη θάλασσα και με ποιο τρόπο σε τόσο μεγάλα βάθη; 

  • Για την προϊούσα διάβρωση του σκυροδέματος υπάρχει τεχνικά αποτελεσματική αντιμετώπιση δεδομένου  ότι στη θάλασσα η οξείδωση λόγω θαλασσινού νερού προχωράει πιο γρήγορα απ’ ότι στη ξηρά; 

  • Γιατί διαβρώθηκαν τα «υψηλής ποιότητας» τσιμέντα που χρησιμοποιήθηκαν και μάλιστα τόσο γρήγορα (μέσα σε 2 χρόνια) και τι εγγυήσεις παρέχονται και από ποιόν ότι στο εξής δεν θα επιδεινωθεί  η διάβρωση;        

  •  Ποιος  οργανισμός ελέγχει την ποιότητα του σκυροδέματος;

  • Ποιος εγγυάται ότι τα κεσόν (επισκευασμένα ή όχι) είναι αδιαπέραστα στις τοξικές ουσίες (σκωρία) που χρησιμοποίησαν για να τα γεμίσουν όπως προέβλεπε η ΜΠΕ και η ΑΕΠΟ  

  • Ποιες εξηγήσεις έχει να δώσει ο ΟΛΠ για αυτές τις αστοχίες και φθορές των κεσόν  τα οποία υπέστησαν τέτοια διάβρωση  χωρίς να έχουν αντιμετωπίσει ακραία καιρικά φαινόμενα σε αυτά τα 2,5 χρόνια;                                                                              Εξ άλλου επανειλημμένα το Παρατηρητήριο Πειραϊκής έχει καταγγείλει  ότι δεν εκπονήθηκε ακτομηχανική μελέτη για το εν λόγω έργο καθώς η ΟΛΠ διαβεβαίωνε ότι  δεν απαιτούνται πρόσθετα τεχνικά έργα ή μέτρα για τη βελτίωση της προσαρμοστικότητας των λιμενικών εγκαταστάσεων και κυρίως των νέων έργων σε ενδεχόμενες κλιματικές αλλαγές.                                                                                                                 

Τις αστοχίες της κατασκευαστικής εταιρείας καλούνται τώρα να πληρώσουν οι Έλληνες φορολογούμενοι μιας και η χρηματοδότηση πλέον γίνεται κατά το ήμισυ από την Περιφέρεια Αττικής  η οποία  έχει εντάξει το έργο στο Επιχειρησιακό της πρόγραμμα, μεταθέτοντας ωστόσο τον έλεγχο της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης στη λιμενική αρχή και στο υπουργείο περιβάλλοντος.

Άλλωστε επί της ουσίας,  κανείς δεν ελέγχει ούτε έλεγξε ουδέποτε την κατασκευή των λιμενικών έργων στην Πειραϊκή. Μοναδικοί που ασκούσαν έλεγχο ήταν οι κάτοικοι οι οποίοι προμήθευσαν όλα αυτά τα χρόνια συνεχώς με φωτογραφικό υλικό πάρα πολλές καταγγελίες του ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟΥ ΠΕΙΡΑΪΚΗΣ για τις παραβάσεις και παραβιάσεις των προδιαγραφών κατασκευής και των περιβαλλοντικών όρων.  Ούτε λέξη βέβαια από την χρηματοδότρια περιφέρεια Αττικής για την καταστροφή που μπορεί να προκληθεί σε περίπτωση ακραίων φυσικών φαινομένων. Ισχύει κι εδώ ως γενικός κανόνας το «Πάμε κι όπου βγει».


Δεδομένων των σοβαρότατων αυτών αποκαλύψεων και των περιβαλλοντικών κινδύνων που εγκυμονούν, το Παρατηρητήριο Πειραϊκής υπέβαλε καταγγελία στην επιτροπή Αναφορών του Ευρωκοινοβουλίου.   

Τι έχει να απαντήσει η ΕΕ η οποία συγχρηματοδοτεί το έργο με χρήματα Ευρωπαίων φορολογουμένων μετά από αυτές τις αποκαλύψεις του Παρατηρητηρίου Πειραϊκής;                                        Ποιος από τους αρμόδιους θα αναλάβει την ευθύνη συνέχισης ενός τέτοιου έργου πάνω σε αποσαρθρωμένο σκυρόδεμα  και πόσο θα φτάσει το τελικό ύψος της χρηματοδότησης εκ μέρους των φορολογουμένων;

Καλούμε το ΥΠΕΝ να προχωρήσει άμεσα σε πραγματογνωμοσύνη σε συνεργασία με το ΤΕΕ  με λήψη και ανάλυση δοκιμίου από τα κεσόν.

Να γίνουν αναλύσεις βαρέων μετάλλων και οργανικών ρύπων με βάση πολλαπλές δειγματοληψίες στην υδάτινη στήλη σε περιοχές και βάθη πέριξ όλου του έργου. Ο κάναβος των δειγματοληψιών θα πρέπει να διασφαλίζει ότι οι μετεωρολογικές συνθήκες δεν διαφοροποιούν το αποτέλεσμα. To ΕΛΚΕΘΕ να διασφαλίσει την αξιοπιστία των δειγματοληψιών και των εργαστηριακών αναλύσεων . 

Να διακοπεί κάθε χρηματοδότηση προς την Cosco και να μην προχωρήσει το αχρείαστο και περιβαλλοντικά επικίνδυνο λιμάνι της Πειραϊκής.