Το νομοσχέδιο για την Οργανωτική Μεταρρύθμιση του Σιδηροδρομικού Τομέα... παρουσίασε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας στο Υπουργικό Συμβούλιο.
Σύμφωνα με όσα παρουσίασε, χθες, στο υπουργικό συμβούλιο, ο υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας, «η δημιουργία ενός ενιαίου φορέα κρίθηκε απαραίτητη ώστε να αντιμετωπισθούν τα κενά-επικαλύψεις αρμοδιοτήτων μεταξύ τους, καθώς και η έλλειψη άμεσου αποτελεσματικού συντονισμού, ειδικά στον κρίσιμο τομέα της ασφάλειας».
Το σχέδιο νόμου αποτελείται από δύο μέρη:
- Μέρος Α΄: Εταιρικός μετασχηματισμός των εταιρειών «ΟΣΕ Α.Ε.» - «ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε.», αναμόρφωση ενοποιημένης εταιρείας «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε.», μετάθεση αρμοδιότητας διαχείρισης σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού της «ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε.»
- Μέρος Β΄: Αναμόρφωση θεσμικής λειτουργίας και στελέχωσης Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας, Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών.
Παρουσιάζοντας στο Υπουργικό Συμβούλιο το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την οργανωτική μεταρρύθμιση στον σιδηρόδρομο, ο Χρήστος Σταϊκούρας αναφέρθηκε σε βασικές ρυθμίσεις.
Συγκεκριμένα:
- Διασφαλίζεται η άμεση έναρξη λειτουργίας της «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε.».
- Υλοποιείται με ΚΥΑ, σε σύντομο χρονικό διάστημα, η μετάθεση της δραστηριότητας διαχείρισης του δημόσιου σιδηροδρομικού τροχαίου υλικού από τη ΓΑΙΑΟΣΕ στη νέα εταιρεία ενώ διασφαλίζεται και η διακριτή λογιστική παρακολούθηση της δραστηριότητας.
- Προβλέπεται μεταβατική διοίκηση η οποία θα επιλεγεί από τη Γενική Συνέλευση της νέας εταιρείας, διασφαλίζοντας την επιχειρησιακή συνέχεια από το προηγούμενο σχήμα
- Προβλέπεται η εφαρμογή μεταβατικού οργανογράμματος που θα εγκριθεί από το μεταβατικό ΔΣ και θα στελεχώνεται από τα υφιστάμενα στελέχη των ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ. Η μεταβατική δομή θα αποτελέσει, εντός του 2025 , το αντικείμενο ριζικού ανασχεδιασμού από έμπειρο σύμβουλο που επιλέγεται από τον σε εξέλιξη ανοικτό διεθνή διαγωνισμό.
- Μεταφέρεται το σύνολο του υφιστάμενου προσωπικού των ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ, με πλήρη διατήρηση των μισθολογικών και μη μισθολογικών του απολαβών και τήρηση των υφιστάμενων συλλογικών συμβάσεων εργασίας, μέχρι τη λήξη τους
- Διατηρείται το δικαίωμα του Ν. 4974/2022 για πρόσληψη από τη νέα εταιρεία έμπειρου διεθνούς εξωτερικού συμβούλου διοίκησης (Technical Manager) και προετοιμάζεται ο σχετικός διεθνής διαγωνισμός
Με το δεύτερο μέρος του νομοσχεδίου προωθείται δέσμη διατάξεων με σκοπό τη θεσμική ενδυνάμωση και επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα δομών της Πολιτείας, που είναι επιφορτισμένες με την εμπέδωση της ασφάλειας και την ευρυθμία των αεροπορικών και σιδηροδρομικών μεταφορών.
Συγκεκριμένα:
- Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας: τη σύσταση μητρώου επιθεωρητών και τη στελέχωσή του προκειμένου η Αρχή να μπορεί να εκπληρώσει ελεγκτικές υποχρεώσεις της.
- Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας: την αντιμετώπιση του ζητήματος επαρκούς στελέχωσης περιφερειακών αεροδρομίων, με προσωπικό κρίσιμων επιχειρησιακών ειδικοτήτων (π.χ. πυρασφάλεια) (ΠΥΣ 51: 34 άτομα).
- Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων: την αύξηση των οργανικών θέσεων προσωπικού προκειμένου η Αρχή να ασκεί αποτελεσματικότερα τις εποπτικές αρμοδιότητές της όπως απορρέουν από το ευρωπαϊκό και εθνικό θεσμικό πλαίσιο.
- Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ.): την ενίσχυση της στελέχωσης και την οργανωτική αναδιάρθρωση του Οργανισμού καθώς και την κατοχύρωση της οικονομικής του αυτοτέλειας με σκοπό τη διευκόλυνση άσκησης των αρμοδιοτήτων του.
Στρατηγικοί στόχοι του νομοσχεδίου είναι:
- Ανάπτυξη των σιδηροδρομικών μεταφορών σε συνθήκες μεγαλύτερης ασφάλειας, με εφαρμογή των σχετικών ευρωπαϊκών προτύπων και κανόνων.
- Επίτευξη πλήρους διαλειτουργικότητας με το σιδηροδρομικό σύστημα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
- Εγγύηση υψηλής ποιότητας, ανταγωνιστικών υπηρεσιών προς επιβάτες και επιχειρήσεις.
- Επέκταση της κάλυψης και τεχνολογικός εκσυγχρονισμός του εθνικού σιδηροδρομικού δικτύου.
- Υποστήριξη της ανταγωνιστικότητας και της περιφερειακής ανάπτυξης.
- Προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, στήριξη της αειφόρου ανάπτυξης.
Επιπλέον, ο κ. Σταϊκούρας παρουσίασε το Σχέδιο Δράσης για Ενισχυμένη Σιδηροδρομική Ασφάλεια και Διαλειτουργικότητα, καθώς και τις επιπρόσθετες ενέργειες που έχουν γίνει ή υλοποιούνται με σκοπό την αναβάθμιση του σιδηρόδρομου.