Αποκαλύφθηκε ο Σταθμός Βενιζέλου, όπου οι χρήστες του μετρό θα έχουν την ευκαιρία να απολαμβάνουν τα μοναδικά αρχαιολογικά ευρήματα, ταξιδεύοντας νοερά στο εμπορικό κέντρο της πόλης (Decumanus Maximus) κατά τη ρωμαϊκή και βυζαντινή περίοδο.
Η τελετή διεξήχθη παρουσία της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου και του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, οι οποίοι μετά την ολοκλήρωση της ξενάγησής τους από την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, εξέφρασαν τον θαυμασμό τους για τον αρχαιολογικό χώρο και τα αρχαιολογικά ευρήματα στο σταθμό Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης.
“Είναι απίστευτο”, αναφώνησε η κ. Σακελλαροπούλου, “κάνατε κάτι μοναδικό“, είπε ο κ. Μητσοτάκης, ενώ και οι δύο έδωσαν θερμά συγχαρητήρια σε όσους εργάστηκαν και συνεργάστηκαν για να παραχθεί αυτό το μοναδικό αποτέλεσμα.
Η ξενάγηση του κ. Μητσοτάκη και της κ. Σακελλαροπούλου αποτέλεσε μία αναδρομή στη μακραίωνη ιστορία της πόλης στα επίπεδα 1 και 2 του σταθμού. Εκεί φιλοξενείται το σύνολο των αρχαιοτήτων.
Μετά την ξενάγηση, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης είπε πως ο σταθμός Βενιζέλου αναδεικνύει όλο τον πολιτιστικό πλούτο της Θεσσαλονίκης. «Πιστεύω ότι οι Θεσσαλονικείς που αύριο θα έχουν την ευκαιρία να δουν αυτόν τον σταθμό, θα αναγνωρίσουν την τεράστια προσπάθεια που έγινε από όλες τις υπηρεσίες, ώστε η πόλη να μπορεί να έχει και αρχαία και μετρό. Θέλω με την ευκαιρία αυτή, ειδικά σήμερα, να ευχαριστήσω τις υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού, από την υπουργό προσωπικά μέχρι την τελευταία/τελευταίο αρχαιολόγο που έκαναν πράξη αυτό το μοναδικό στα παγκόσμια χρονικά έργο της αποκατάστασης και της επανατοποθετησης των αρχαίων εδώ στη Βενιζέλου και να χαίρομαι να βλέπω τη γειτονιά να είναι χαμογελαστή. Ξέρω πόσο πολύ και η γειτονιά αλλά και ολόκληρη η πόλη ταλαιπωρήθηκε από την ιστορία του μετρό, σήμερα όμως κοιτάμε μπροστά και από αύριο το μοναδικό αυτό έργο παραδίδεται στους πολίτες της Θεσσαλονίκης. Ένα έργο που είμαι σίγουρος ότι θα αλλάξει όλη την όψη της πόλης».
Η κεντρική ρωμαϊκή λεωφόρος της Θεσσαλονίκης είχε κατεύθυνση από τα ανατολικά προς τα δυτικά, ονομάστηκε Μέση Οδός και σήμερα είναι η Νέα Εγνατία.
Σχεδιάστηκε και χαράχτηκε μετά τον 3ο αιώνα, ενώ στα ρωμαϊκά και βυζαντινά χρόνια ήταν η μεγαλύτερη λεωφόρος της Θεσσαλονίκης.
Συνολικά, σε όλη τη διάρκεια των εργασιών κατασκευής του Μετρό ήρθαν στο φως περισσότερα από 300.000 αρχαιολογικά ευρήματα.
Οπως είπε η Λίνα Μενδώνη, πρόκειται για έναν αρχαιολογικό χώρο 1.260τμ, στον οποίο προστέθηκαν άλλα 2.300τ.μ.
«Τα κομμάτια συντηρήθηκαν και επανατοποθετήθηκαν ξανά. Σήμερα έχουμε ένα πανόραμα των παλαιοτερων οικοδομικών φάσεων της Θεσσαλονίκης. από τα ελληνιστικα χρόνια, και την ανάπτυξη της προς τα πεδινα και τη θάλασσα. Ηταν μια δύσκολη και επίπονη διαδικασία. Χρειαζόταν χειρουργικές κινήσεις. Απόσπαση και επανατοποθέτηση 3.500 τ.μ. αρχαιοτήτων, δεν έχει ξαναγίνει» είπε μεταξύ άλλων η υπουργός Πολιτισμού.
Πώς αλλάζει το κυκλοφοριακό τοπίο της πόλης
Το υπόγειο ταξίδι με το μετρό της Θεσσαλονίκης, από τη μία άκρη της πόλης στην άλλη, δηλαδή από τη Νέα Ελβετία μέχρι και τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, θα διαρκεί 17 λεπτά μαζί με τις 13 στάσεις για να διασχίσει τα 9,8 χλμ. της διαδρομής, με τη μέση ωριαία ταχύτητα του κάθε συρμού θα είναι 40 χλμ./ώρα και μέγιστη τα 80 χλμ./ώρα.
Η αναμενόμενη ημερήσια επιβατική κίνηση στο μετρό Θεσσαλονίκης θα ανέρχεται σε περίπου 254.000 επιβάτες, με μεταφορική ικανότητα 18.000 επιβατών ανά ώρα και ανά κατεύθυνση, ενώ με την ενσωμάτωση της επέκτασης προς Καλαμαριά σε ένα χρόνο θα προστεθούν άλλοι 78.000 με 80.000 επιβάτες ημερησίως.
Η χρονική απόσταση μεταξύ των 18 συρμών που θα κινούνται στη γραμμή του μετρό θα είναι αρχικά 3,5 λεπτά και σταδιακά, με την ενσωμάτωση και των άλλων 15 νέων συρμών που θα εξυπηρετούν την επέκταση της Καλαμαριάς με πέντε σταθμούς, αυτή θα μειωθεί στο 1,5 λεπτό. Οι συρμοί είναι κατασκευασμένοι από ανακυκλώσιμα υλικά κατά 92% και σε κάθε έναν από αυτούς, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό, θα μπορούν να επιβιβάζονται 465 άτομα (καθήμενοι και όρθιοι).
Πέραν της ταχύτητας με την οποία θα μπορεί κάποιος να διασχίσει υπογείως την πόλη της Θεσσαλονίκης, με τη λειτουργία του μετρό στην πόλη υπολογίζεται θα κυκλοφορούν καθημερινά περίπου 57.000 οχήματα λιγότερα, επιφέροντας μείωση των ρύπων CO2, κατά 212 τόνους ημερησίως.
Το κόστος του εισιτηρίου θα ανέρχεται στα 0,60 ευρώ, ενώ ειδικές κατηγορίες πολιτών, όπως αυτοί με κινητικά προβλήματα, θα μετακινούνται δωρεάν.
Το κέντρο ελέγχου είναι ένα από τα πιο σύγχρονα παγκοσμίως, επεσήμανε απευθυνόμενος στο επιβατικό κοινό ο Κάρλο Μπιάνκο, διευθύνων σύμβουλος της κοινοπραξίας Thema, που έχει αναλάβει τη λειτουργία και συντήρηση του μετρό, προσθέτοντας με έμφαση ότι το αυτοματοποιημένο σύστημα χωρίς οδηγό με το οποίο θα λειτουργούν οι συρμοί είναι απόλυτα ασφαλές.
“Τα ατυχή περιστατικά που έχουν συμβεί στην ιστορία του σιδηροδρόμου, ήταν στην πλειονότητά τους λόγω των ανθρώπινων λαθών”, εξηγεί ο κ. Μπιάνκο, που συμπληρώνει ότι το σύστημα σηματοδότησης που θα εφαρμοστεί θα έχει το κορυφαίο επίπεδο ασφάλειας.
Με τη λήξη των δρομολογίων, οι υπερσύγχρονοι συρμοί θα καθαρίζονται. «Όλα τα τρένα θα περνούν μέσα από το πλυντήριο που είναι εξοπλισμένο με τις κατάλληλες βούρτσες, ώστε να πλένονται και μετά να καθαρίζονται στο εσωτερικό από ειδικά συνεργεία», σημειώνει ο υποδιευθυντής του μετρό, Νικόλαος Δένης, ο οποίος στη συνέχεια υπογράμμισε τις τέσσερις καινοτομίες του μετρό της Θεσσαλονίκης: αυτοματοποιημένο σύστημα οδήγησης χωρίς οδηγό, πόρτες ασφαλείας δεξιά και αριστερά στην αποβάθρα, δύο ξεχωριστές σήραγγες μονές και μια τρίτη γραμμή που απομονώνει το ρεύμα.
Αναφερόμενος σε θέματα ασφάλειας, ο κ. Δένης τόνισε ότι τόσο εντός των συρμών, όσο και στους σταθμούς, δεν υπάρχει κανέναν τυφλό σημείο, όλα και όλοι παρακολουθούνται από το κέντρο ελέγχου.
Εξήγησε επίσης ότι ο σταθμός Πανεπιστημίου είναι ο πιο βαθύς όλων, στα 37-40 μέτρα, και ο μοναδικός με τρεις εξόδους και εισόδους, ενώ αναφερόμενος στον σταθμό της Αγίας Σοφίας είπε ότι στις δύο εισόδους έχουν αποτυπωθεί τα επίπεδα που έχει κτιστεί και κατοικηθεί η Θεσσαλονίκη από την ίδρυσή της στην αρχαιότητα μέχρι σήμερα.