Latest News

Πέμπτη 17 Οκτωβρίου 2024

ΠΕΙΡΑΙΑΣ: Η αλήθεια για τη χρηματοδότηση της κατασκευής του νέου λιμανιού στην Πειραϊκή

 


Η Περιφέρεια Αττικής αναλαμβάνει την συνέχιση της κατασκευής του νέου λιμανιού στην Πειραϊκή που σταμάτησαν με δικαστικούς αγώνες οι κάτοικοι το... 2022

Τελικά πόση αλήθεια είχαν τα δημοσιεύματα  που εξήγγειλαν την απόφαση της Ε.Ε για  συνέχιση  χρηματοδότησης του προβλήτα κρουαζιέρας στο νότιο τμήμα του λιμένα Πειραιά και ηλεκτροδότηση 4 θέσεων κρουαζιέρας;              

Απαντώντας σε ερώτηση του Παρατηρητηρίου Πειραϊκής η Ευρωπαϊκή Επιτροπή –Γενική Διεύθυνση Περιφερειακής Πολιτικής και  Αστικής Ανάπτυξης μάς πληροφορεί σε έγγραφό της ότι : 

Στις 9 Ιουλίου 2024 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με αριθμό εκτελεστικής απόφασης C(2024) 4975 ενέκρινε τροποποίηση της εκτελεστικής απόφασης του μεγάλου έργου «Επέκταση λιμένος Πειραιά για την εξυπηρέτηση της Κρουαζιέρας», το οποίο είχε επιλεγεί στο πλαίσιο του επιχειρησιακού προγράμματος «Αττική». H αίτηση τροποποίησης της απόφασης χρηματοδότησης υποβλήθηκε από τις ελληνικές αρχές προκειμένου να διαιρεθεί το μεγάλο έργο σε δύο φάσεις που υλοποιούνται αντίστοιχα κατά τις περιόδους προγραμματισμού 2014-2020 και 2021- 2027.                                                        Αλλωστε είναι γνωστό ότι η πρώτη χρηματοδοτική περίοδος είχε λήξη τον Ιούνιο του 2023  https://kohesio.ec.europa.eu/en/projects/Q2808785                                          

«Στα πλαίσια της εξέτασης αυτής της αίτησης τροποποίησης οι υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ζήτησαν από τις ελληνικές αρχές την προσθήκη της περιγραφής όλων των στοιχείων που είναι απαραίτητα για την ολοκλήρωση και λειτουργικότητα του έργου, όπως η ανάπτυξη υποδομών για την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας από ξηράς στα ελλιμενιζόμενα πλοία (cold ironing) για την επανεκκίνηση των έργων της νότιας επέκτασης του λιμένα του Πειραιά». Τα παραπάνω επιβεβαιώνουν τις συνεχείς τοποθετήσεις του Παρατηρητηρίου Πειραϊκής περί πλήρους ανυπαρξίας σχετικών προβλέψεων για την ηλεκτροδότηση της κρουαζιέρας. «Στην τελική αίτηση της Ελληνικής πλευράς , η ηλεκτροδότηση από ξηράς των ελλιμενισμένων πλοίων προβλέπεται για δύο θέσεις κρουαζιερόπλοιων στη νέα προβλήτα. Οι ελληνικές αρχές παρείχαν στοιχεία ότι  μέρος της υποδομής για τη μελλοντική εγκατάσταση του συστήματος ηλεκτροδότησης περιλαμβάνεται στον προϋπολογισμό του μεγάλου έργου, ενώ η επένδυση για τις υπόλοιπες εγκαταστάσεις (σταθμοί ηλεκτροπαραγωγής, καλωδίωση, κλπ) προγραμματίζεται να πραγματοποιηθεί με ίδιους πόρους του ΟΛΠ Α.Ε».  Συνεπώς η απάντηση της  Ευρωπαϊκής Επιτροπής δεν επιβεβαίωσε τα δημοσιεύματα που προανήγγειλαν 4 θέσεις ηλεκτροδότησης για την κρουαζιέρα (δύο στις υφιστάμενες προβλήτες και δυο στις μελλοντικές)αλλά μόνον 2 θέσεις στο νέο λιμάνι.

Να επισημάνουμε εδώ ότι οι προϋποθέσεις της ηλεκτροδότησης ετέθησαν από την ΕΕ στις ελληνικές αρχές  έπειτα από τον πολύχρονο αγώνα των κατοίκων και τις επιστημονικές μελέτες του Παρατηρητηρίου Πειραϊκής που τεκμηρίωσε την αρνητική πρωτιά του Πειραιά στην ατμοσφαιρική ρύπανση.  

Εξ άλλου σε επερώτηση που υπέβαλε η παράταξη Λαϊκή Συσπείρωση προς στην Περιφέρεια Αττικής για το ίδιο θέμα, από τα έγγραφα της περιφέρειας πληροφορούμαστε ότι η νέα προβλήτα κρουαζιέρας δεν θα χρηματοδοτείται πλέον εξ ολοκλήρου από Ευρωπαϊκό ΕΣΠΑ όπως στην προηγούμενη περίοδο, διότι  έληξε η απόφαση της χρηματοδότησής του. Πλέον θα χρηματοδοτηθεί κατά το ήμισυ από τα χρήματα των Ελλήνων φορολογούμενων στα πλαίσια του Προγράμματος «Αττική» της Προγραμματικής Περιόδου 2021-2027  με 32.766.318,00 €υρώ

   Περιφερειακό Πρόγραμμα "Αττική" | Περιφέρεια Αττικής (pepattikis.gr)                       Σχετικά με  τα ποσά που μέχρι τώρα εκταμιεύθηκαν και χορηγήθηκαν για την νέα προβλήτα η απάντηση της περιφέρειας Αττικής στην ίδια επερώτηση αναφέρει το ποσό των  19.578.373,27 ευρώ.

Το παραπάνω ποσό  έρχεται σε πλήρη αντίθεση με το δημοσίευμα του capital.gr  το οποίο αναφερόταν σε δηλώσεις του εκπροσώπου της ΟΛΠ –Cosco ότι «Αυτή τη στιγμή έχει υλοποιηθεί το 25% με 30% του έργου συνολικού προϋπολογισμού 136,2 εκατ. ευρώ και είχαν απορροφηθεί 40,8 εκατ. ευρώ έως τα τέλη του 2023» 

 

Εν κατακλείδι η έγκριση της συνέχισης του έργου της νέας προβλήτας κρουαζιέρας στην Πειραϊκή γίνεται πλέον από την  περιφέρεια Αττικής και με χρήματα των Ελλήνων φορολογουμένων. Ωστόσο κανένα ουσιαστικό  μέτρο δεν προέβλεψε η περιφέρεια Αττικής ούτε κάποιο  κονδύλι για την ανακούφιση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης του Πειραιά για τα οποία δηλώνει αναρμόδια. Η κυκλοφοριακή μελέτη για τον Πειραιά την οποία η περιφέρεια εξήγγειλε δυο χρόνια πριν, ύψους 560.022,40 € πλέον ΦΠΑ  ακόμη  αναμένεται. Όσον αφορά την ηλεκτροδότηση, το Παρατηρητήριο Πειραϊκής επαναλαμβάνει ότι ουδέποτε συμπεριελήφθησαν μέσα στο MASTER  PLAN της COSCO (βλ.ΜΠΕ Αθήνα 2023, αναλυτικά στο Κεφ. 6.5.) σχεδιαγράμματα, τοπογραφικά και αναλύσεις για ηλεκτροδότηση της κρουαζιέρας παρά μόνο θέσεις ηλεκτροδότησης      

για την ακτοπλοΐα και θέσεις ανεφοδιασμού με LNG (ΥΦΑ) για την κρουαζιέρα. Πώς λοιπόν μπορεί να γίνει πιστευτό το επιχείρημα της Ελληνικής πλευράς ότι έχει περιλάβει στον προϋπολογισμό τις δαπάνες για 2 νέες θέσεις ηλεκτροδότησης μέχρι το 2027; 

Οι ενέργειες της Περιφέρειας Αττικής έρχονται σε πλήρη αντίθεση με το κοινό αίσθημα των Πειραιωτών και την επιδείνωση της ζωής τους μέσα στην πόλη εξ αιτίας και της κρουαζιέρας. Αν τελικά επανεκκινήσουν τα έργα κατασκευής του νέου προβλήτα θα αυξήσουν την ταλαιπωρία και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις χωρίς κανένα ουσιαστικό κέρδος για τους κατοίκους κι αυτό το έχει συνειδητοποιήσει πλέον η πλειοψηφία των Πειραιωτών.