Το υποβρύχιο Titan της Oceangate υποσχόταν στους επιβάτες του ένα μοναδικό ταξίδι: μια κατάδυση 3.800 μέτρων στα βάθη του Ατλαντικού για να επισκεφθούν το ναυάγιο... του Τιτανικού.
Όμως, το περσινό καταδυτικό ταξίδι είχε τραγική κατάληξη όταν το υποβρύχιο υπέστη καταστροφική αστοχία καθώς πλησίαζε τον βυθό, σκοτώνοντας και τους πέντε επιβαίνοντες. Στις 16 Σεπτεμβρίου, η Αμερικανική Ακτοφυλακή διοργανώνει δημόσια ακρόαση για να εξετάσει τα αίτια της καταστροφής, από την ασυνήθιστη σχεδίαση του υποβρυχίου μέχρι την αδιαφορία στις προειδοποιήσεις για την ασφάλεια και την έλλειψη ρυθμιστικών κανόνων για τα βαθιά νερά.
Titan: Το ταξίδι που οδήγησε στην τραγωδία
Το Titan ξεκίνησε την κάθοδό του κάτω από τα κύματα το πρωί της 18ης Ιουνίου 2023. Στο σκάφος επέβαιναν ο CEO της Oceangate, Stockton Rush, ο Βρετανός εξερευνητής Hamish Harding, ο Γάλλος δύτης Paul Henri Nargeolet, ο Βρετανοπακιστανός επιχειρηματίας Shahzada Dawood και ο 19χρονος γιος του, Suleman.
Λίγο αργότερα, όταν το σκάφος δεν επανεμφανίστηκε στην επιφάνεια, η Αμερικανική Ακτοφυλακή ενημερώθηκε, ξεκινώντας μια ευρεία επιχείρηση έρευνας και διάσωσης. Τέσσερις μέρες αργότερα, στις 22 Ιουνίου, τα συντρίμμια του Titan εντοπίστηκαν περίπου 500 μέτρα από την πλώρη του Τιτανικού. Το υποβρύχιο είχε υποστεί ενδόρρηξη μόλις μία ώρα και 45 λεπτά μετά την έναρξη της κατάδυσης.
Αναπάντητα ερωτήματα για την ασφάλεια και τις παραβλέψεις
Υπάρχουν πέντε βασικά ερωτήματα που παραμένουν αναπάντητα. Πρώτον, δεν είναι σαφές αν οι επιβάτες γνώριζαν ότι κάτι πήγαινε στραβά κατά τη διάρκεια της κατάδυσης. Το σκάφος μπορούσε να επικοινωνεί με το πλοίο υποστήριξης, Polar Prince, μέσω γραπτών μηνυμάτων, και υπήρχε ένα ακουστικό σύστημα για την ανίχνευση σημάτων αστοχίας, αλλά δεν είναι βέβαιο αν αυτό θα παρείχε αρκετό χρόνο για να επιστρέψει στην επιφάνεια.
Δεύτερον, η αιτία της αστοχίας του Titan παραμένει άγνωστη. Οι ειδικοί εξετάζουν τα συντρίμμια του υποβρυχίου για να βρουν την πηγή του προβλήματος. Το Titan είχε σχεδιαστικά προβλήματα, όπως η χρήση ενός παραθύρου που είχε αντοχή μόνο για βάθος 1.300 μέτρων, πολύ λιγότερο από το βάθος που καταδύθηκε. Επιπλέον, η κυλινδρική κατασκευή και η χρήση ανθρακονημάτων αντί για πιο ανθεκτικά μέταλλα, όπως το τιτάνιο, ενίσχυσαν τις αμφιβολίες για την αξιοπιστία του.
Κατά τη διάρκεια της έρευνας, ακούστηκαν υποβρύχιοι ήχοι που ενδέχεται να αποπροσανατόλισαν τις ομάδες διάσωσης. Ωστόσο, δεν είναι σαφές τι ακριβώς ήταν αυτοί οι ήχοι, ενώ αργότερα έγινε γνωστό ότι το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ είχε ανιχνεύσει ένα ακουστικό σήμα που υποδείκνυε κατάρρευση.
Αδιαφορία για τις προειδοποιήσεις ασφαλείας
Ο CEO της Oceangate, Stockton Rush, είχε απορρίψει προειδοποιήσεις για την ασφάλεια του υποβρυχίου. Το 2018, ο πρώην διευθυντής θαλάσσιων επιχειρήσεων της εταιρείας, David Lochridge, είχε αναφέρει σοβαρές ανησυχίες για την ασφάλεια του σκάφους. Επίσης, επιστολές από την Marine Technology Society εξέφρασαν φόβους για την πειραματική προσέγγιση της Oceangate, προβλέποντας πιθανά αρνητικά αποτελέσματα, από μικρά έως καταστροφικά.
Ρυθμιστικά κενά και ευθύνες
Η Oceangate επέλεξε να μην υποβάλει το Titan σε έλεγχο ασφαλείας από ανεξάρτητους φορείς, όπως το American Bureau of Shipping ή το DNV. Αυτοί οι έλεγχοι θα μπορούσαν να επιβεβαιώσουν αν το σκάφος πληρούσε τα απαιτούμενα πρότυπα ασφαλείας, αλλά η εταιρεία το απέφυγε, χαρακτηρίζοντας τη διαδικασία ως «περιοριστική για την καινοτομία».
Οι δημόσιες ακροάσεις που ξεκίνησαν αναμένεται να διαρκέσουν δύο εβδομάδες, με την ελπίδα να αποκαλυφθούν οι αιτίες της τραγωδίας και να αποφευχθεί παρόμοια καταστροφή στο μέλλον.