Ακατάλληλα για χρήση είναι 2 εκατ. εισιτήρια και 200.000 «έξυπνες» κάρτες για χρήση στο μετρό Θεσσαλονίκης, με αποτέλεσμα να είναι πιθανό το ενδεχόμενο δωρεάν μετακινήσεων τις πρώτες... εβδομάδες λειτουργίας.
Σύμφωνα με πληροφορίες που επικαλείται το makthes.gr, με τα σημερινά δεδομένα θα πρέπει να θεωρείται μάλλον απίθανο στις 30 Νοεμβρίου να μπορέσουν οι επιβάτες να έχουν στα χέρια τους τα εισιτήρια και τις κάρτες.
Τις προηγούμενες ημέρες είχε γίνει γνωστό ότι ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ) ο οποίος είναι αρμόδιος για την προμήθεια και διάθεση των εισιτηρίων, έχει ήδη στα χέρια του δύο εκατ. εισιτήρια τα οποία μπορούν να επαναφορτισθούν έως περίπου επτά φορές, καθώς και 200.000 «έξυπνες» κάρτες απεριορίστων διαδρομών οι οποίες επιδέχονται πολλές επαναφορτήσεις.
Όπως αποκαλύπτει το makthes.gr, τα προϊόντα αυτά είναι ακατάλληλα για χρήση στο μετρό. Ειδικότερα, οι κάρτες είναι τελείως άχρηστες για χρήση ακόμη και στα αστικά λεωφορεία. Ο λόγος είναι ότι οι «έξυπνες» κάρτες διαθέτουν μικρή χωρητικότητα (4Κ) με αποτέλεσμα να μην χωρούν τις αναγκαίες πληροφορίες ενός «έξυπνου» ηλεκτρονικού εισιτηρίου για το οποίο απαιτείται μεγαλύτερη μνήμη (από 5Κ έως 8Κ).
Ψάχνουν αγοραστή
Σύμφωνα με αρμόδια πηγή του makthes.gr, η αιτία αυτής της αστοχίας βρίσκεται στον διαγωνισμό για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του ΟΣΕΘ, ο οποίος περιείχε, μεταξύ άλλων, και προμήθεια μιας ποσότητας «έξυπνων» εισιτηρίων και καρτών απεριορίστων διαδρομών. Η διακήρυξη εκείνου του διαγωνισμού, ο οποίος πέρασε από χίλια κύματα έως ότου αρχίσει να υλοποιείται πριν από περίπου έναν χρόνο, είχε εκπονηθεί το 2017 με αποτέλεσμα οι προδιαγραφές που είχαν τεθεί τότε για τα εισιτήρια και τις κάρτες να μην ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις του μετρό.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι 200.000 «έξυπνες» κάρτες που βρίσκονται ήδη στα χέρια του ΟΣΕΘ να είναι τελείως ακατάλληλες. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες του makthes.gr, αναζητείται πελάτης, πάροχος συγκοινωνίας σε κάποια άλλη περιοχή της Ελλάδας ή και του εξωτερικού για να τις αγοράσει προκειμένου να μην πεταχτούν, καθώς το κόστος τους ξεπερνά τις 300.000 ευρώ.
Ακατάλληλα είναι όμως και τα 2 εκατ. ηλεκτρονικά εισιτήρια. Σύμφωνα με πληροφορίες του makthes.gr, το πρόβλημα σε αυτά έχει να κάνει με τον τρόπο με τον οποίο τοποθετούνται στα εκδοτικά μηχανήματα. Συγκεκριμένα, αυτά τα εισιτήρια τα οποία διαθέτει ο ΟΣΕΘ είναι σε ρολό, ενώ στα εκδοτικά μηχανήματα τοποθετούνται συμπιεσμένα (σαν φυσαρμόνικα). Γι’ αυτήν την παρτίδα των εισιτηρίων, προκειμένου να μην πεταχτούν, εξετάζεται η δυνατότητα να χρησιμοποιηθούν στα αστικά λεωφορεία. Όμως, ακόμη και σε αυτήν την περίπτωση, που σύμφωνα με αρμόδια πηγή δεν θεωρείται εύκολο να γίνει, δεν θα μπορούν έτσι κι αλλιώς να χρησιμοποιηθούν στο μετρό.
Τροποποίηση της σύμβασης
Διαπιστώνοντας αυτό το σοβαρότατο πρόβλημα οι αρμόδιοι υπέβαλαν, σύμφωνα με πληροφορίες του makthes.gr, πριν από μερικές ημέρες σχέδιο τροποποίησης της πολύπαθης σύμβασης ψηφιακού μετασχηματισμού του ΟΣΕΘ στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Σε αυτήν προβλέπεται μεταξύ άλλων και η προμήθεια 2,7 εκατ. εισιτηρίων, κατάλληλων για το μετρό καθώς 100.000 «έξυπνων» καρτών με μνήμη 8Κ. Σύμφωνα, όμως, με τις ίδιες πληροφορίες το Ελεγκτικό Συνέδριο απέρριψε την προμήθεια αυτών των προϊόντων. Κατά αυτής της απόφασης έχει υποβληθεί αίτηση ακύρωσης η οποία θα εξεταστεί πιθανότατα εντός της προσεχούς εβδομάδας. Όπως, όμως, αναφέρει στο makthes.gr αρμόδια πηγή «ακόμη και να γίνει δεκτή η αίτηση ακύρωσης ο χρόνος που απομένει είναι ζήτημα εάν επαρκεί ώστε να παραγγελθούν οι κάρτες, να φορτωθούν με τα στοιχεία του κάθε επιβάτη καθώς και με τις λοιπές πληροφορίες, ώστε να διατεθούν στη συνέχεια στο επιβατικό κοινό».
Υπενθυμίζεται ότι εδώ και λίγες ημέρες τρέχει διαγωνισμός από τον ΟΣΕΘ για την προμήθεια 960.000 «έξυπνων» καρτών με μνήμη 8Κ, κατάλληλων δηλαδή για το μετρό. Μόνο που οι 200.000 απ’ αυτές θα παραδοθούν κατά τον Φεβρουάριο του 2025 το συντομότερο.
Η διαλειτουργικότητα
Πέραν αυτού, στον αέρα βρίσκεται ακόμη το εγχείρημα του ενιαίου ηλεκτρονικού εισιτηρίου για χρήση σε μετρό και αστικά λεωφορεία, η περίφημη διαλειτουργικότητα. Σύμφωνα με πληροφορίες του makthes.gr, παρά τις πιέσεις που ασκούνται στους αναδόχους οι οποίοι σχεδιάζουν τα εισιτήρια για μετρό και αστικά λεωφορεία προκειμένου να συνεργαστούν για να είναι έτοιμο το ενιαίο εισιτήριο, η υπόθεση αυτή προχωρά πολύ αργά. Όπως αναφέρουν στο makthes.gr στελέχη τα οποία γνωρίζουν την πρόοδο αυτών των εργασιών «μόνο με ένα μικρό θαύμα θα υπάρχει ενιαίο ηλεκτρονικό εισιτήριο σε μετρό και αστικά λεωφορεία στις 30 Νοεμβρίου».
Όλα αυτά είναι σε γνώση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών η οποία αναζητά τρόπους πολιτικής διαχείρισης αυτής της κατάστασης. Όπως αναφέρει αρμόδια πηγή «δεν υπάρχει περίπτωση στις 30 Νοεμβρίου να μην λειτουργήσει το μετρό, ενώ θα έχουν τελειώσει όλα τα υπόλοιπα». Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η μόνη λύση, σε μια τέτοια περίπτωση, είναι οι μετακινήσεις με το μετρό να είναι δωρεάν για τις πρώτες εβδομάδες λειτουργίας του έως ότου ετοιμαστούν τα εισιτήρια και οι κάρτες απεριορίστων διαδρομών. Σε μια τέτοια περίπτωση, που για ορισμένους φαντάζει η πιθανότερη αυτή τη στιγμή, όλο αυτό θα ενταχθεί στο πλαίσιο δοκιμαστικής λειτουργίας των συστημάτων συλλογής κομίστρου.
Γ. Καραμέρος: «Φιάσκο με τα εισιτήρια του ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης λίγο πριν τα επίσημα εγκαίνια»
Σε ανακοίνωσή του ο Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Α’ Ανατολικής Αττικής και Τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών αναφέρει:
«Η πολυδιαφημιζόμενη παράδοση του Μετρό Θεσσαλονίκης τελικά, θα μείνει στα ιστορικά της πόλης, καθώς στην πρεμιέρα των διελεύσεων των συρμών, οι πολίτες της θα υποχρεωθούν να μετακινηθούν με χάρτινα εισιτήρια αντί των «έξυπνων καρτών» και των ηλεκτρονικών εισιτηρίων του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ) αρμόδιου προμήθειας και διάθεσης των εισιτηρίων. Η κυβερνητική αποτυχία και το φιάσκο της ακαταλληλότητας των 200 χιλ. έξυπνων καρτών και 2 εκατ. ηλεκτρονικών εισιτηρίων δεν έχει προηγούμενο, ενώ μέχρι σήμερα κανείς τυπικά δεν αναλαμβάνει την ευθύνη.
Δυστυχώς, για τους Θεσσαλονικείς η λειτουργία του δημόσιου έργου που ανέμεναν πολύ περισσότερο από κάθε άλλο και για σχεδόν δύο δεκαετίες, δεν θα εκκινήσει χωρίς προβλήματα, για τους ίδιους.
Η ασυμβατότητα μεταξύ των μηχανημάτων κατακύρωσης που έχουν τοποθετηθεί στο Μετρό και των επαναφορτιζόμενων καρτών αλλά και των ηλεκτρονικών εισιτηρίων του ΟΣΕΘ υποχρεώνει την εταιρεία του Μετρό Θεσσαλονίκης να μεριμνήσει για τη διεξαγωγή ενός νέου διαγωνισμού από τον οποίο είναι αδύνατο να υπάρξει η έγκαιρη προμήθεια νέων εισιτηρίων έως ότου μπουν σε κυκλοφορία οι συρμοί.
Η ευθύνη της κυβέρνησης είναι μεγάλη και την βαραίνει αποκλειστικά, καθώς αποδεικνύεται στην πράξη ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός του ΟΣΕΘ εδώ και τουλάχιστον δύο χρόνια παραμένει ουσιαστικά σε επίπεδο εξαγγελιών και υποσχέσεων.
Το πολύπαθο μεταφορικό έργο της Θεσσαλονίκης επιβαρύνεται εδώ και χρόνια, ολοένα και περισσότερο, ενώ όλα τα παραπάνω στερούνται κάθε σοβαρότητας από μέρους της κυβέρνησης που θέλει να αυτό-διαφημίζεται για τις επιδόσεις της. Η πραγματικότητα που αντιμετωπίζουν οι πολίτες είναι τελείως διαφορετική από όσα θα προσπαθήσει με όρους επικοινωνίας να μεταδώσει η κυβέρνηση την 30η Νοεμβρίου, ημέρα εγκαινίων του Μετρό της Θεσσαλονίκης».