Πριν από λίγο καιρό η Apple «επιτέθηκε» δημοσίως στο Google Chrome για την ασφάλειά του, χωρίς ωστόσο να το κατονομάζει. Το Chrome έφτασε πρόσφατα τους 3 δισεκατομμύρια χρήστες και παρουσίασε μια αναβίωση... των cookies.
Και από ότι φαίνεται το timing της Apple ήταν φανταστικό, όπως αναφέρει και ο τίτλος του MacWorld: «Οι τελευταίες αλλαγές της Google στο Chrome αποδεικνύουν ότι η εφιαλτική διαφήμιση της Apple είναι πολύ αληθινή.»
Το πραγματικό ζήτημα για τους χρήστες
Όπως αναλύει ο Zak Doffman, to πραγματικό ζήτημα για αυτούς τους 3 δισεκατομμύρια χρήστες είναι ο χρόνος—ή η έλλειψή του. Η Google σχεδίαζε να αντικαταστήσει τα cookies με ανώνυμες εναλλακτικές παρακολούθησης, όπως ομαδοποιήσεις με παρόμοια ενδιαφέροντα. Ωστόσο, αυτές οι εναλλακτικές λύσεις αντιμετώπισαν ρυθμιστικές ανησυχίες σχετικά με τη ζημία στη βιομηχανία και ανησυχίες για την ιδιωτικότητα σχετικά με το αν θα λειτουργούσαν πραγματικά.
Ο Alex Cone, διευθυντής προϊόντων του Privacy Sandbox της Google, δήλωσε σε ένα εικονικό πάνελ της βιομηχανίας ότι «δουλεύουμε πάνω σε αυτά [τα νέα σχέδια] και θα τα συζητήσουμε με τις ρυθμιστικές αρχές καθώς προχωρούμε… δεν υπάρχει νέα πληροφορία να παράσχουμε».
Οι ανησυχίες για την παρακολούθηση χρηστών
Με πιο απλά λόγια, δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή λύση για έναν «εφιάλτη» παρακολούθησης που είναι πλέον πολύ πραγματικός για τους χρήστες του Chrome, σχεδιασμένος από την Google και εγκεκριμένος από τις ρυθμιστικές αρχές.
Και ο σχεδιασμός και η εκκίνηση μιας τέτοιας λύσης δεν είναι πλήρως υπό τον έλεγχο της Google. Αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχει ενημέρωση για το τι έρχεται ή πότε θα έρθει—καθόλου.
Η νέα πραγματικότητα για τους χρήστες
Και έτσι, ενώ πριν υπήρχε μια κατάσταση όπου οι συζητήσεις μεταξύ της Google και αρχών όπως η Αρχή Ανταγωνισμού και Αγορών του Ηνωμένου Βασιλείου (CMA) πραγματοποιούνταν με το υπόβαθρο μιας συγκεκριμένης ημερομηνίας κατάργησης των cookies, τώρα είναι ανοικτή. Και μέχρι να υπάρξει κάποια αλλαγή, η βιομηχανία παρακολούθησης θα συνεχίσει όπως πριν.
Το πρόβλημα της ρύθμισης της παρακολούθησης
Αυτό μας φέρνει στο σημαντικό ζήτημα. Παρά τα εγγενή προβλήματα σχεδιασμού, το Privacy Sandbox θεωρήθηκε ως ένα σταθερό σχέδιο για την αντικατάσταση των cookies, μια μετάβαση από μία μορφή παρακολούθησης σε άλλη. Και υπήρχε μια στοχευμένη ημερομηνία—μια τακτικά χαμένη ημερομηνία, αλλά μια ημερομηνία παρόλα αυτά.
Τώρα, αντί αυτού, έχουμε μια πολύ πιο αφηρημένη συζήτηση με τις ρυθμιστικές αρχές για την επιλογή των χρηστών και το αν η ασύμμετρη πληροφορία της Google για τη βάση χρηστών της σημαίνει ότι η επιλογή «μη παρακολούθηση» πλεονεκτεί τη Google εις βάρος της διαφημιστικής βιομηχανίας, με τον ίδιο τρόπο που φοβόταν το Privacy Sandbox.
«Θα χρειαστεί να εξετάσουμε προσεκτικά τη νέα προσέγγιση της Google» δήλωσε η CMA σε απάντηση στην ενημέρωση της Google. «Καλωσορίζουμε τις απόψεις σχετικά με τη νέα προσέγγιση της Google, συμπεριλαμβανομένων των πιθανών επιπτώσεων για τους καταναλωτές και τα αποτελέσματα της αγοράς».
Οι απόψεις της EFF για την παρακολούθηση
Η εντολή της CMA είναι να εξισορροπήσει την επιχείρηση της Google με την υπόλοιπη βιομηχανία—οι χρήστες θα συνεχίσουν να παρακολουθούνται, απλώς το πώς είναι αυτό που θα συζητηθεί.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η EFF προειδοποιεί ότι «εδώ και χρόνια υποστηρίζει ότι η στόχευση διαφημίσεων βάσει της διαδικτυακής συμπεριφοράς των ανθρώπων θα πρέπει να απαγορευτεί. Η διαφήμιση βάσει συμπεριφοράς ενθαρρύνει όλους τους διαδικτυακούς παρόχους να χρησιμοποιούν τεχνολογία παρακολούθησης, όπως τα cookies τρίτων, για να συλλέγουν όσο το δυνατόν περισσότερες πληροφορίες μας. Χρειαζόμαστε ισχυρή νομοθεσία για την ιδιωτικότητα στις Ηνωμένες Πολιτείες για να διασφαλίσουμε ότι τα πρότυπα ιδιωτικότητας δεν καθορίζονται από διαφημιστικές εταιρείες όπως η Google».
Αυτό σημαίνει ότι για τους χρήστες δεν υπάρχει πιθανότητα οποιασδήποτε ουσιαστικής αλλαγής στο άμεσο μέλλον.