Πέντε σοροί από τους συνολικά έξι αγνοούμενους, έχουν βρεθεί μέχρι στιγμής από τις υποβρύχιες έρευνες στο κουφάρι του γιοτ Bayesian που ανατράπηκε και ναυάγησε κοντά στο Παλέρμο στη Σικελία κατά τη διάρκεια σφοδρής καταιγίδας... τη Δευτέρα.
Σύμφωνα με την εφημερίδα Daily Telegraph που επικαλείται τον επικεφαλής της υπηρεσίας Πολιτικής Προστασίας της Σικελίας, δύο από τα πτώματα που βρέθηκαν την Τετάρτη 21 Αυγούστου, ανήκουν στον Βρετανό μεγιστάνα Μάικ Λιντς και την 18χρονη κόρη του.
Ο Μάικ Λιντς (Mike Lynch), γκουρού της τεχνολογίας και εκατομμυριούχος από τις πωλήσεις προϊόντων λογισμικού. Το υπερπολυτελές γιοτ ανήκε σε εκείνον και είναι καταχωρημένο σε μια από τις εταιρείες του. Μαζί στο σκάφος ήταν η κόρη του Χάνα, η οποία έχασε τη ζωή της αλλά και η μητέρα της Άντζελα Μπακάρις, η οποία επέζησε.
Οι υπόλοιποι σοροί που ανασύρθηκαν ανήκουν στον πρόεδρο της Morgan Stanley International, Τζόναθαν Μπλούμερ, τον δικηγόρο του Λιντς στις ΗΠΑ και εταίρος στην εταιρεία Clifford Chance της Νέας Υόρκης. Κρις Μορβίλο και τη σύζυγό του Νέντα, σχεδιάστρια κοσμημάτων στη Νέα Υόρκη.
Τέλος αγνοούμενη παραμένει η Τζούντι Μπλούμερ, σύζυγος του Τζόναθαν Μπλούμερ και πρώην διευθύντρια της εταιρείας ανάπτυξης ακινήτων Change Real Estate.
Υπενθυμίζεται πως ο σεφ της θαλαμηγού, ο Ρικάλντο Τόμας είχε βρεθεί νεκρός λίγες ώρες μετά τη βύθιση του γιοτ. Οι έρευνες για τον εντοπισμό της συνεχίζονται σήμερα από σπηλαιοδύτες και με τη βοήθεια ενός εξειδικευμένου υποβρύχιου ρομπότ.
Ναυάγιο στο Παλέρμο: Στην καρίνα της θαλαμηγού κρύβεται το μυστικό βύθισης; – Τι λένε ειδικοί στο Eleftherostypos.gr
Πυκνώνει το μυστήριο γύρω από τη βύθιση του πολυτελούς σκάφους Bayesian ανοιχτά του Παλέρμο στην Σικελία, αφού ακόμα και ειδικοί δυσκολεύονται να εξηγήσουν πώς ένα μεγάλο πολυτελές σκάφος βυθίστηκε σε λίγα λεπτά.
Το γεγονός ότι μία άλλη θαλαμηγός, που ήταν αγκυροβολημένη κοντά στο superyacht λίγο στα ανοιχτά της Σικελίας δεν έπαθε τίποτα από την καταιγίδα προκαλεί ακόμα περισσότερα ερωτήματα. Σύμφωνα με το BBC, τέσσερις Βρετανοί επιθεωρητές της Υπηρεσίας Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων του Ηνωμένου Βασιλείου έχουν φτάσει στη Σικελία, προκειμένου να διεξάγουν μια προκαταρκτική αξιολόγηση για τις συνθήκες της βύθισης.
Η ομάδα των Βρετανών ειδικών συνεργάζεται στενά με τις ιταλικές Αρχές, που από τη μεριά τους είναι αποφασισμένες να ανακαλύψουν τα αίτια της ταχύτατης βύθισης του Bayesian, αν και φυσικά προτεραιότητα έχει αυτή τη στιγμή ο εντοπισμός όλων των αγνοουμένων.
Πώς βυθίστηκε το Bayesian
Ειδικοί προσπαθούν να δώσουν απαντήσεις για πως η πολυτελής θαλαμηγός εξαφανίστηκε στον βυθό μέσα σε λίγα λεπτά. Όπως επισημαίνουν τα αίτια της ταχύτατης βύθισης του Bayesian είναι πολύ πιθανό να βρίσκονται στην καρίνα του σκάφους.
Ένα τέτοιο σκάφος, λένε οι ειδικοί, έχει μια καρίνα περίπου 3,5 μέτρα όταν είναι κλειστή και χρησιμοποιεί τις μηχανές του. Όταν όμως θέλει να ταξιδέψει με τα πανιά, το σκάφος ανοίγει την καρίνα του, που μπορεί να φτάσει 9 μέτρα, κάτι που ίσως δεν συνέβη στην συγκεκριμένη περίπτωση.
«Ο καπετάνιος του σκάφους ενδεχομένως να αγνόησε τις προειδοποιήσεις για τον καιρό και να προχώρησε με την καρίνα κλειστή. Αυτό μπορεί να δημιούργησε αστάθεια στο σκάφος το οποίο έχει κατάρτι 75 μέτρων, το υψηλότερο στον κόσμο, όταν το χτύπησε κάποιο κύμα ή μια πολύ δυνατή ριπή ανέμου» επισημαίνουν οι ειδικοί.
«Ενώ τα γιοτ είναι γενικά πιο δύσκολο να ανατραπούν σε σχέση με άλλα σκάφη, αυτό μπορεί να συμβεί όταν το σκάφος χτυπηθεί από άνεμο ή κύματα με αρκετή δύναμη για να σπρώξουν το κατάρτι παράλληλα με το νερό. Η πιο επικίνδυνη κατάσταση είναι όταν το κατάρτι βυθιστεί κάτω από την επιφάνεια του νερού» καταλήγουν οι ειδικοί.
Και εδώ έρχεται ο κομβικός ρόλος της ανοιχτής καρίνας η οποία είναι η υποβρύχια δομή του σκάφους που εκτείνεται κάτω από την ίσαλο γραμμή. Εξυπηρετεί δύο κύριους σκοπούς: α) την εξουδετέρωση της δύναμης του ανέμου και των κυμάτων για την αποτροπή της ανατροπής του σκάφους και β) την παροχή πλευρικής αντίστασης για να βοηθήσει το σκάφος να πλέει αντίθετα με τον άνεμο. Οταν είναι κλειστή σε συνθήκες ακραίας κακοκαιρίας το γιοτ γίνεται περισσότερο ευάλωτο.
Σύμφωνα με τα μέχρι τώρα στοιχεία, το κύμα που χτύπησε το Bayesian φαίνεται να ήταν ένας υδροστρόβιλος που προκλήθηκε από μια από τις πολλές καταιγίδες που σάρωσαν την Ιταλία τις τελευταίες ημέρες, με πλημμύρες και κατολισθήσεις να προκαλούν σοβαρές ζημιές στα βόρεια της χώρας μετά από εβδομάδες καύσωνα. Από τη στιγμή που το κατάρτι εντοπίστηκε άθικτο στο βυθό η θεωρία του λάθους με την καρίνα αποκτά περισσότερες πιθανότητες και αυτό θα προσπαθήσουν να διαπιστώσουν οι δύτες που ερευνούν το ναυάγιο.
Το σενάριο με τα φινιστρίνια
Από εκεί και πέρα σε μία λεπτομερέστατη καταγραφή του συμβάντος από το εξειδικευμένο κανάλια στο you tube
eSysman SuperYachts παρουσιάζεται και ως μια πιθανή αιτία και η παράλειψη του πληρώματος να κλείσει τα φινιστρίνια. Σύμφωνα με ειδικούς ο χρόνος που μεσολάβησε από τη στιγμή που το 56 μέτρων ιστιοφόρο χτυπήθηκε από ξαφνική και πολύ ισχυρή καταιγίδα μέχρι την πλήρη βύθισή του ήταν πολύ σύντομος. Μάλιστα το στοιχείο αυτό οδήγησε τις ιταλικές αρχές στο να εξετάζουν το σενάριο τα φινιστρίνια του σκάφους να είχαν μείνει ανοιχτά.
Ο Sam Jefferson, εκδότης του περιοδικού «Sailing Today», δήλωσε επίσης ότι πιστεύει ότι οι ανοιχτές καταπακτές, φινιστρίνια και πόρτες θα μπορούσαν να έχουν συμβάλει στην ταχεία βύθιση του superyacht. .
Ο Andrea Ratti, καθηγητής ναυτικού σχεδιασμού στο Πολυτεχνείο του Μιλάνου, δήλωσε ότι ένα σκάφος στο μέγεθος του Bayesian θα βυθιζόταν τόσο γρήγορα μόνο αν έπαιρνε τεράστια ποσότητα νερού. Χαρακτηριστικά δήλωσε: «Θα έλεγα ότι το σκάφος χτυπήθηκε πολύ δυνατά από τον άνεμο, έγειρε στο πλάι και φαντάζομαι ότι επειδή όλες οι πόρτες, φινιστρίνια, καταπακτές ήταν ορθάνοιχτα λόγω της ζέστης, γέμισε με νερό πολύ γρήγορα και βυθίστηκε»
Η θερμοκρασία, εκείνη την βραδυά στην περιοχή κυμαινόταν γύρω στους 33 βαθμούς Κελσίου. Ο Luca Mercali, πρόεδρος της Ιταλικής Μετεωρολογικής Εταιρείας, δήλωσε ότι το πλήρωμα λόγω της καταιγίδας, θα έπρεπε να είχε βεβαιωθεί ότι όλοι οι επισκέπτες ήταν ξύπνιοι και με σωσίβια .
Ο Gavin Prichard, πρώην ερευνητής του Βρετανικής Υπηρεσίας Διερεύνησης Ναυτικών Αυχημάτων (MAIB), δήλωσε στην εφημερίδα Telegraph ότι «η MAIB θα θελήσει να εξετάσει το σκάφος χρησιμοποιώντας ένα τηλεχειριζόμενο υποβρύχιο όχημα αλλά και δύτες για να δει ποιες ήταν οι θέσεις των στεγανών θυρών, των καταπακτών και των παραθύρων» και πρόσθεσε πως «ειλικρινά δεν μπορώ να σκεφτώ κάποιο παρόμοιο περιστατικό με αυτό στα ναυτικά χρονικά».
Ποιο είναι το ιστιοφόρο Bayesian
Το Bayesian είναι ένα ιστιοπλοϊκό σκάφος συνολικού μήκους 55,9 μέτρων που κατασκευάστηκε από την ιταλική Perini Navi το 2008 και επισκευάστηκε για τελευταία φορά το 2020. Το σούπερ γιοτ έχει πλάτος 11,51 μέτρα και κατάρτι 75 μέτρων, το υψηλότερο στον κόσμο. Στην παγκόσμια κατάταξη των μεγαλύτερων σκαφών αναψυχής, το Bayesian βρίσκεται στον αριθμό 677. Είναι το 17ο μεγαλύτερο σκάφος που κατασκευάστηκε από την Perini Navi.
Εισαγγελική έρευνα και ανακρίσεις
Ταυτόχρονα ξεκίνησε και η προανάκριση στο πλαίσιο της εισαγγελικής έρευνας για τα αίτια του ναυαγίου και μιας παράλληλης για να διαπιστωθεί αν είχαν τηρηθεί όλα τα αναγκαία μέτρα ασφαλείας στο σκάφος. Ο καπετάνιος του Bayesian, Τζέιμς Κάτφιλντ, έμεινε στο γραφείο του ανακριτή της Λιμενικής Αρχής περισσότερο από δύο ώρες.
Κατάθεση θα δώσουν όλοι οι διασωθέντες, επιβάτες και πλήρωμα.
Στο Παλέρμο θα αποσταλεί και από την Ανακριτική Αρχή του βρετανικού Λιμενικού Σώματος (MAIB) ομάδα επιθεωρητών, οι οποίοι θα μελετήσουν τα στοιχεία και το σημείο του συμβάντος για να κάνουν μια πρώτη εκτίμηση του τι συνέβη.
Οι τελευταίες κινήσεις του Bayesian
To BBC αναζήτησε και βρήκε μέσω των δικτύων που παρακολουθούν την κίνηση της ακτοπλοΐας τις τελευταίες κινήσεις του γιοτ, πριν αυτό πληγεί από το ακραίο καιρικό φαινόμενο που το οδήγησε, σε μόλις 60 δευτερόλεπτα, στον βυθό της θάλασσα, ενώ βρισκόταν σε απόσταση μικρότερη του ενός χιλιομέτρου από το λιμάνι του Πορτιτσέλο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία από τον ιστότοπο Marinetraffic.com, λίγο πριν από τις 4 τα ξημερώματα (ώρα Ιταλίας) της Δευτέρας 19 Αυγούστου, το «Bayesian» και ακόμη ένα γιοτ, που βρισκόταν κοντά, το «Sir Robert Baden-Powell», αρχίζουν να κινούνται, αυξάνοντας την ταχύτητά τους, προς την ανοιχτή θάλασσα, και απομακρύνονται από το Πορτιτσέλο.
Λιγότερα από 15 λεπτά αργότερα, το «Bayesian» φαίνεται ότι ξαφνικά σταματάει, ενώ το «Sir Robert Baden-Powell» σταματάει λίγο αργότερα, σε απόσταση μόλις 200 μέτρων.
Μετά, το «Sir Robert Baden-Powell» φαίνεται να κινείται αργά γύρω από την περιοχή. Είχε ήδη αρχίσει να αναζητεί ναυαγούς για να τους διασώσει. Το «Bayesian» έχει σταματήσει να κινείται. Αυτή είναι η τελευταία καταγεγραμμένη θέση του.