Μυστήριο εξακολουθεί να καλύπτει τις συνθήκες βύθισης του υπερπολυτελούς σκάφους Bayesian με σημαία Ηνωμένου Βασιλείου στα ανοικτά των ακτών της Σικελίας και οι απαντήσεις όπως όλα δείχνουν θα αργήσουν... να δοθούν.
Το υπερπολυτελές σούπερ γιοτ μετέφερε 22 άτομα, στα ανοιχτά της Σικελίας, όταν μια σφοδρή καταιγίδα που δημιούργησε υδρορροές χτύπησε νωρίς τη Δευτέρα 19 Αυγούστου. Επτά πτώματα ανασύρθηκαν από το ναυάγιο του σκάφους. Καθώς οι ιταλικές αρχές συνεχίζουν να διερευνούν τις συνθήκες γύρω από το περιστατικό, έχουν γίνει εικασίες για το τι πήγε στραβά, με όλα τα μάτια να είναι στραμμένα στον καπετάνιο, το πλήρωμα και αστοχίες στο ίδιο το γιοτ.
Ειδικοί κάνουν λόγο για περιστατικό «μαύρου κύκνου» με φρικτό καιρό - και ίσως να μην κάποιος απαραίτητα υπεύθυνος. Ωστόσο κάποια βασικά ερωτήματα αναζητούν απαντήσεις και σε αυτά εστιάζουν οι ερευνητές.
Αν και γιατί η καρίνα ήταν επάνω;
Ο ρόλος της καρίνας του σκάφους θα εξεταστεί προσεκτικά από τους ερευνητές. Η καρίνα είναι ένα μεγάλο τμήμα του σκάφους που μοιάζει με πτερύγιο που προεξέχει από τη βάση του. Ο πυθμένας της καρίνας - που είναι το χαμηλότερο μέρος του σκάφους - περιέχει ένα τεράστιο βάρος, που κρατά το σκάφος σταθερό. Όταν ο άνεμος σπρώχνει το σκάφος στο πλάι του, η καρίνα ανεβαίνει μέσα από το νερό έως ότου - σαν τραμπάλα - το βάρος της σπρώχνει το σκάφος πίσω στο επίπεδο.
Σε ένα σκάφος στο μέγεθος του Bayesian, οι καρίνες είναι συχνά σχεδιασμένες να ανασύρονται έτσι ώστε το σκάφος να μπορεί να ελλιμενίζεται σε περιοχές που δεν είναι τόσο βαθιά, όπως ένα λιμάνι. Όταν η καρίνα είναι ανυψωμένη, κάνει το σκάφος πολύ λιγότερο σταθερό. Σε αυτή την περίπτωση, το ναυάγιο του Bayesian βρέθηκε σε βάθος 50 μέτρων, γεγονός που υποδηλώνει ότι δεν υπήρχε λόγος να χρειαζόταν να αποσυρθεί η καρίνα. Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι έφταιγε ο καπετάνιος ή το πλήρωμα.
Σύμφωνα με δήλωση εκπροσώπου της κατασκευάστριας εταιρίας, «ακόμη και χωρίς την καρίνα εντελώς έξω, το πλοίο είναι σταθερό και μόνο μια τεράστια είσοδος νερού θα μπορούσε να προκαλέσει τη βύθιση. Οι ερευνητές θα θέλουν να μάθουν πού βρισκόταν η καρίνα.
Τι μέτρα έλαβε το πλήρωμα;
Ο καπετάνιος του γιοτ, Τζέιμς Κάτφιλντ, φέρεται να είπε στα ιταλικά μέσα ενημέρωσης ότι δεν μπορούσε να προβλέψει την καταιγίδα που έπληξε το Bayesian, για τηνοποία ωστόσο είχε γίνει πρόγνωση.
Ο Λούκα Μερκάλι, πρόεδρος της Ιταλικής Μετεωρολογικής Εταιρείας, δήλωσε την Τρίτη ότι το πλήρωμα θα έπρεπε να έχει φροντίσει ώστε όλοι οι καλεσμένοι να ήταν ξύπνιοι και να τους είχε δώσει σωσίβια, δεδομένης της κακής πρόβλεψης. Μία από τους επιζώντες φέρεται να είπε στο ιατρικό προσωπικό ότι το πλοίο άρχισε να βυθίζεται μόλις δύο λεπτά αφότου την πήρε ο ύπνος.
Ο κακός καιρός είναι ένα πράγμα, αλλά το υδάτινο στόμιο είναι κάτι εντελώς άλλο. Και όχι κάτι που θα μπορούσε να προβλέψει το πλήρωμα. Σύμφωνα εμπειρογνώμονα η έρευνα θα πρέπει να ελέγξει εάν το πλήρωμα του γιοτ είχε ή δεν είχε κλείσει τις καταπακτές πρόσβασης πριν χτυπήσει η κακοκαιρία. Αν και σε ένα σκάφος αυτού του μεγέθους, όπως επισημαίνουν ειδικοί, οι ανοιχτές καταπακτές από μόνες τους πιθανότατα δεν θα ήταν αρκετές για να το βυθίσουν.
Ο καπετάνιος του γιοτ, Τζέιμς Κάτφιλντ, τα οκτώ επιζώντα μέλη του πληρώματος και οι επιβάτες του ανακρίθηκαν από το Λιμενικό Σώμα για λογαριασμό των εισαγγελέων. Σε περιπτώσεις όπως αυτή, είναι σύνηθες οι αξιωματούχοι να ξεκινούν μια ευρεία έρευνα - γνωστή ως «υπόθεση εγκλήματος» - που εξετάζει μια σειρά από πιθανές ποινικές κατηγορίες.
Πώς βυθίστηκε το σκάφος τόσο γρήγορα;
Μέγα ερώτημα αποτελεί πώς ένα σκάφος αυτού του μεγέθους βυθίστηκε μέσα σε μόλις 16 λεπτά, παρασύροντας στον θάνατο 7 ανθρώπους. Εκτιμήσεις αναφέρουν ότι για να συμβεί αυτό μονο αν δεχόταν μια υπερβολικά μεγάλη ποσότητα νερού, ανεξάρτητα από το αν οι καταπακτές ήταν ανοιχτές ή όχι.
Ο καιρός προκάλεσε φρικτό τη βύθιση;
Μάρτυρες έχουν περιγράψει ότι είδαν να σχηματίζεται ένα κύμα νερού κατά τη διάρκεια της καταιγίδας πριν από τη βύθιση του Bayesian. Οι περισσότεροι είναι εξοικειωμένοι με το πώς μοιάζουν οι ανεμοστρόβιλοι - είναι περιστρεφόμενες στήλες καταστροφικών ανέμων, που εκτείνονται από τη βάση των νεφών μέχρι το έδαφος.
Σύμφωνα με το BBC Weather, οι υδρορροές είναι ακριβώς αυτό, αλλά είναι πάνω από το νερό και όχι στη στεριά. Με την αύξηση της θερμοκρασίας της θάλασσας λόγω της κλιματικής αλλαγής, υπάρχει η ανησυχία ότι θα μπορούσαν να γίνουν πιο συχνές. Σύμφωνα με το Διεθνές Κέντρο Έρευνας Υδατοροής, μόνο στις 19 Αυγούστου υπήρξαν 18 επιβεβαιωμένες εκροές στα ανοικτά των ακτών της Ιταλίας. Αλλά η πιθανότητα να χτυπήσει κάποιος απευθείας ένα πλοίο - όπως εικάζεται ότι θα μπορούσε να είχε συμβεί εδώ - είναι ακόμα πολύ χαμηλή.