Κινδύνους σε 102 λιμάνια της χώρας, μεταξύ αυτών του Πειραιά και της Ραφήνας, εντοπίζει η Πανελλήνια Ένωση Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΠΕΝ), ζητώντας... βελτιώσεις.
Πρόκειται για την Έκθεση Λιμένων 2024, στην οποία πλοίαρχοι όλων των εταιριών καταγράφουν, με φωτογραφίες και χάρτες, τις «εξαιρετικά δύσκολες καταστάσεις» που αντιμετωπίζουν προσπαθώντας να προσεγγίσουν τα λιμάνια.
Η έκθεση της ΠΕΠΕΝ αριθμεί περισσότερες από 100 σελίδες όπου καταγράφονται προβλήματα όλων των ειδών, από την κατασκευή νέων προβλητών ή βυθοκόρηση της λιμενολεκάνης τους, μέχρι την αλλαγή λαμπτήρων σε φάρους και σηματοδότες.
Όπως σημειώνει η ΠΕΠΕΝ στην επιστολή της προς το υπουργείο Ναυτιλίας και το Λιμενικό, «η γενική εικόνα απαιτεί να δοθούν λύσεις οι οποίες θα συμβάλουν στην εξάλειψη των προβλημάτων», αν και έχουν γίνει προσπάθειες να βελτιωθεί η κατάσταση μέσω της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ).
Προβλήματα και σε νησιά με μεγάλο τουρισμό
Ενδεικτικά, οι πλοίαρχοι γράφουν για την Πάρο: «Η προοδευτική αύξηση των πλοίων που προσεγγίζουν τον λιμένα της Παροικιάς, επιβάλλει την επέκταση νέων θέσεων προς τα βορειοδυτικά. Απαιτείται ρύθμιση της κυκλοφορίας τουριστικών και σκαφών αναψυχής στον όρμο Παροικιάς.
Η άναρχη, άτακτη, απροειδοποίητη και άνευ ορίων κυκλοφορία των προαναφερόμενων σκαφών στον όρμο Παροικιάς όπου διαπερνούν τις θέσεις πρόσδεσης και τη λιμενολεκάνη εκτέλεσης ελικτικών χειρισμών των πλοίων για να καταλήξουν ή αναχωρώντας από τη μαρίνα εγκυμονεί τεράστιους κινδύνους για την πρόκληση ατυχήματος».
Στη Σαντορίνη τονίζεται ότι: «Είναι επιτακτική ανάγκη για το νησί να βρεθεί μια εναλλακτική λύση σε περίπτωση αδυναμίας προσέγγισης των πλοίων, σε κάποια άλλη υπήνεμη από δυτικούς και νοτιοδυτικούς ανέμους τοποθεσία», ενώ «ύστερα από την επέκταση του λιμανιού προς τα βόρεια, επηρεάζεται η αγκυροβολία λόγω μεγάλων βαθών».
Στη Νάξο επισημαίνεται ότι είναι ετοιμόρροπος ο προβλήτας.
Στην Τζιά, οι πλοίαρχοι ζητούν επέκταση του προβλήτα εκεί προς βορρά και προς νότο και εκβάθυνση της λιμενολεκάνης και φωτοσήμανση του λιμενοβραχίονα.
Στο Ρέθυμνο απαιτείται άμεση εκβάθυνση του λιμανιού το οποίο με τα χρόνια έχει γίνει ρηχό από φερτά υλικά.
Στον Πόρο ζητείται εκβάθυνση του διαύλου και αυστηρός έλεγχος από το λιμενικό «για την αποφυγή της άναρχης κίνησης ιδιαίτερα στις ώρες διέλευσης των πλοίων εντός του διαύλου, το οποίο δημιουργεί κινδύνους ειδικά όταν πνέουν ισχυροί άνεμοι».
Το λιμάνι της Σαμοθράκης χαρακτηρίζεται επικίνδυνο για μεγάλα πλοία και εκτεθειμένο στον βοριά.
«Άκρως επισφαλής και επικίνδυνη» χαρακτηρίζεταιη προσέγγιση και η ασφαλής πρόσδεση με νότιους και νοτιοανατολικούς ανέμους στην Κάσο.
Στη Φανερωμένη της Σαλαμίνας, χαρακτηρίζονται επικίνδυνα η προσέγγιση και ο ελλιμενισμός του πλοίου.
Η έκθεση της ΠΕΠΕΝ
Δείτε το πρώτο μέρος της έκθεσης για Άγιο Ευστράτιο, Αγκίστρι, Αίγινα, Αλόννησο, Αμοργό, Ανάφη, Άνδρο Αντικύθηρα, Αντίρριο, Αστυπάλαια, Βόλο, Δονούσα, Ζάκυνθο, Ηγουμενίτσα, Ηρακλειά, Ηράκλειο, Θάσο, Ιθάκη, Ικαρία, Φούρνους, Ίο, Καβάλα, Κάλυμνο.
Δείτε το δεύτερο τμήμα της έκθεσης για Κάρπαθο, Κάσο, Καστέλι Κισσάμου, Καστελόριζο, Κέα, Κέρκυρα, Κεφαλονιά, Κίμωλο, Κουφονήσι, Κύθηρα, Κύθνο, Κυλλήνη, Λήμνο, Λειψούς, Λέρο, Λευκάδα, Μεγίστη, Μαντούδι, Μέθανα, Μήλο.
Δείτε το τρίτο μέρος της έκθεσης για Μύκονο, Μυτιλήνη, Νάξο, Νεάπολη, Νίσυρο, Οινούσσες, Παξούς, Πάρο, Πάτμο, Πάτρα.
Δείτε το τέταρτο μέρος της έκθεσης για Πειραιά, Δραπετσώνα.
Δείτε το πέμπτο μέρος της έκθεσης για Πόρο, Ραφήνα, Ρέθυμνο, Ρίο, Ρόδο, Σαλαμίνα, Σαμοθράκη, Σάμο, Σαντορίνη, Θηρασιά, Σέριφο, Σίφνο, Σέριφο, Σητεία, Σίκινο, Σκιάθο, Σκόπελο, Σούδα, Σπέτσες, Σύρο, Σχοινούσα, Τήλο, Τήνο, Ύδρα, Φολέγανδρο, Χάλκη, Χίο, Ψαρά.