Latest News

Πέμπτη 18 Ιουλίου 2024

Στον «αέρα» οι επιδοτήσεις για τα έργα της COSCO στο λιμάνι του Πειραιά



Στον «αέρα φαίνεται να βρίσκεται η συνέχιση των επιδοτήσεων του έργου για το νέο προβλήτα κρουαζιέρας στο νότιο τμήμα του λιμανιού του Πειραιά, καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέτει τέσσερις προϋποθέσεις.

Εν αναμονή της απάντησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προκειμένου να συνεχιστεί η επιδότηση του έργου της επέκτασης του νέου προβλήτα της κρουαζιέρας στη νότια ζώνη βρίσκεται η διοίκηση του ΟΛΠ. 

Πρόκειται για ένα σημαντικό έργο, συνολικού προϋπολογισμού 136,2 εκατ. ευρώ, που επιδοτείται κατά 95% από την Ευρωπαϊκή Ένωση, το οποίο θα επιτρέψει τον ελλιμενισμό δύο μεγάλων κρουαζιερόπλοιων άνω των 300 μέτρων, δίνοντας ώθηση στις προσπάθειες για ανάπτυξη και ενίσχυση της κρουαζιέρας.

 Αυτή τη στιγμή έχει υλοποιηθεί το 25% με 30% του έργου και είχαν απορροφηθεί 40.811.557 εκατ. ευρώ έως τις 31/12/2023.



ΑΝΑΛΗΨΗ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΩΝ από ΦΟΡΕΙΣ και ΠΟΛΙΤΕΣ


προς την ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ

ΓΙΑ ΤΗΝ


ΔΙΑΚΟΠΗ της ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ των ΠΡΟΣΘΕΤΩΝ ΠΡΟΒΛΗΤΩΝ

ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑΣ στην ΠΕΙΡΑΪΚΗ με ΑΠΟΔΕΚΤΗ τον ΙΔΙΩΤΙΚΟ ΠΛΕΟΝ ΟΛΠ ΑΕ

(COSCO AE)


ΟΙ φερόμενοι ως «όροι» της ΕΕ για την αποσυμφόρηση του λιμένα του

Πειραιά και της πόλης από τον κυκλοφοριακό φόρτο εκτός του ότι αποτελούν

αναγνώριση των προβλημάτων που έχουν διαχρονικά αναδείξει οι κοινωνικοί

φορείς και πολίτες της πόλης, εκφέρονται σήμερα ως ΠΑΝΑΚΕΙΑ του

προβλήματος του σημερινού και μελλοντικού «γιγαντισμού» του ΛΙΜΕΝΑ.

Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΕΙΝΑΙ:

 ΟΧΙ ΣΤΟΝ «ΓΙΓΑΝΤΙΣΜΟ» ΤΟΥ ΛΙΜΕΝΑ.

 ΟΧΙ ΣΤΟΥΣ ΑΧΡΕΙΑΣΤΟΥΣ - ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΑ ΕΠΙΒΛΑΒΕΙΣ - ΙΣΤΟΡΙΚΑ

ΒΕΒΗΛΟΥΣ - ΑΙΣΘΗΤΙΚΑ ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟΥΣ - ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΑΝΩΦΕΛΟΥΣ -

ΠΡΟΣΘΕΤΟΥΣ ΠΡΟΒΛΗΤΕΣ ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑΣ ΣΤΟΝ ΠΕΙΡΑΙΑ ΜΕ ΤΗΝ

ΣΧΕΔΙΑΖΟΜΕΝΗ ΤΕΧΝΗΤΗ ΧΕΡΣΟΝΗΣΟ/ΜΠΑΖΩΜΑ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΑΣ ΤΩΝ

135.000 τμ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΕΠΙ ΤΗΣ ΕΠΙΧΩΣΗΣ ΕΞΑΩΡΟΦΩΝ ΚΤΙΡΙΩΝ

ΕΠΙΦΑΝΕΙΑΣ 22.000τμ στην ΠΕΙΡΑΪΚΗ στην ΕΙΣΟΔΟ ΤΟΥ ΛΙΜΕΝΑ δίπλα

από το ΤΑΦΙΚΟ ΜΝΗΜΕΙΟ ΤΟΥ ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗ

 Τις τελευταίες ημέρες αναγνώσαμε πλείστα όσα δημοσιεύματα στα οποία η

Ευρωπαϊκή Επιτροπή «Commission», (θεσμικό όργανο της ΕΕ), φέρεται ότι έθεσε

τέσσερις (4) όρους - δεσμεύσεις στον ΟΛΠ ΑΕ (COSCO AE) προκειμένου να

συνεχίσει (η ΕΕ) να επιδοτεί κατά 95% το «τερατώδες» και ουσιαστικά αχρείαστο

έργο της «Νότιας Επέκτασης των προβλητών κρουαζιέρας».

 Δυστυχώς δεν έχουν ενημερωθεί οι πολίτες και οι κοινωνικοί φορείς ότι η

κατασκευή των νέων προβλητών κρουαζιέρας αφορά δύο θέσεις ελλιμενισμού


[2]


μεγάλων κρουαζιερόπλοιων των 5.000 επιβατών έκαστο και ότι επί της επίχωσης

των 135 στρεμμάτων προβλέπεται η κατασκευή κτιρίων επιφανείας 22.000τμ,

(υποτίθεται, ως χώρων υποδοχής των τουριστών) αλλά και του «κοινού του

λεκανοπεδίου της Αττικής» που θα επισκέπτεται τα σχεδιαζόμενα επί της

πρόσχωσης εμπορικά κέντρα και τις μονάδες αναψυχής «ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΙΚΟ

ΚΕΝΤΡΟ».

 Ειδικότερα:

Στους νέους προβλήτες κρουαζιέρας προβλέπεται εξαώροφο κτιριακό

σύμπλεγμα 22.000 τμ χώρων υποδοχής τουριστών με πολλαπλές χρήσεις

αναψυκτηρίων, κέντρων διασκέδασης, εστίασης, συνάθροισης κοινού, εμπορικές

εκθέσεις και εμπορικά καταστήματα (βλπ άρθρο 2 ΠΔ ΦΕΚ 32/25-1-2023) στο

οποίο σύμπλεγμα θα επιτρέπεται και η είσοδος στο ευρύ κοινό του λεκανοπεδίου

με ότι αυτό συνεπάγεται για την σύνολη οικονομία της πόλης (συρρίκνωση της

εμπορικής δραστηριότητας) αλλά και την πρόσθετη επιβάρυνση του

κυκλοφοριακού φόρτου στον Πειραιά και από τον εσωτερικό τουρισμό που θα

κατευθύνεται προς το «περίκλειστο λιμάνι» και το Μητροπολιτικό Εμπορικό Κέντρο

που ουσιαστικά αποτρέπει την διάχυση στην πόλη τόσο των τουριστών της

κρουαζιέρας όσο και του κοινού του λεκανοπεδίου.

ΕΠΙ της ΟΥΣΙΑΣ των «ΟΡΩΝ» της Ε.Ε.

1./ Οι 3 από τους 4 όρους (γιατί ο 4ος που αφορά την «Επέκταση του σταθμού

κρουαζιέρας» στην ανωτέρω κατασκευή δεν είναι όρος) αφορούν:

α) Την επιβίβαση τουριστών της κρουαζιέρας σε πλοιάρια στο «ΠΑΛΑΤΑΚΙ» και

στους σχεδιαζόμενους νέους προβλήτες της Πειραϊκής, την μαζική μεταφορά τους

και αποβίβαση σε προβλήτα του ΣΕΦ στο Ν.Φάληρο, την εν συνεχεία επιβίβαση

τους σε τουριστικά λεωφορεία για την μετάβαση τους στην Ακρόπολη ή σε άλλα

σημεία τουριστικού ενδιαφέροντος, και επιστροφή τους με τα ίδια μέσα (πλοιάρια)

στα κρουαζιερόπλοια. Και όλα αυτά για την αποφυγή της ήδη υπάρχουσας αλλά και

της σχεδιαζόμενης με τους νέους προβλήτες μελλοντικής κυκλοφοριακής

συμφόρησης στο κέντρο της πόλης του Πειραιά.


[3]


β) Την δημιουργία υποδομών για την ηλεκτροδότηση των ελλιμενισμένων

πλοίων από την ξηρά (cold ironing) για να αποφευχθεί ένα μέρος της

περιβαλλοντικής ρύπανσης, δηλαδή η αέρια ρύπανση από τα «φουγάρα» των

σε συνεχή λειτουργία ηλεκτρομηχανών των κρουαζιεροπλοίων.

Να σημειωθεί ότι η πέριξ του λιμένος οικιστικές περιοχές είναι από τις πλέον

ρυπασμένες.

γ) την αγορά οικολογικών λεωφορείων για τη μεταφορά επιβατών.

(2) Η πρώτη ανάγνωση των φερόμενων ως όρων της Ε.Ε. είναι θετική, και

αποτελούν αναγνώριση των από πολλά χρόνια κατατεθειμένων προτάσεων και

αυτοδιοικητικών κινήσεων που άλλωστε έχουν προταθεί και από τις Ελληνικές

Αρχές στο από 2023 MASTER PLAN του λιμένος .

 Με λύπη διαπιστώνω ότι η προβλεπόμενη εγκατάσταση σταθμού LNG

στον Αγ. Νικόλαο προς Παλατάκι (βλπ ΠΔ ΦΕΚ 32/25-1-2023 αρθρο 10)

ούτε καν θίγεται από την «ευαίσθητη» ΕΕ ενώ είναι γνωστό ότι εγκυμονεί

κινδύνους ατυχήματος δίπλα σε κατοικημένη περιοχή.


 Αξιοσημείωτα είναι τα εξής :

α) Οι υπάρχουσες 11 θέσεις ελλιμενισμού κρουαζιέρας ουδέποτε μέχρι

σήμερα καλύφθηκαν την ίδια χρονική περίοδο.

β) Τα τουριστικά κορεσμένα λιμάνια της Ευρώπης (Βαρκελώνη-Μασσαλία-

Βενετία-Ντουμπρόβνικ κα) έχουν θέσει περιορισμούς στον ελλιμενισμό των

μεγάλων κρουαζιερόπλοιων και βεβαίως ισχύει το εκ των προτέρων «κλείσιμο

θέσεων ελλιμενισμού».

γ) Οι σημερινά προβαλλόμενες ως δήθεν νέες και ριζικές λύσεις του

κυκλοφοριακού αποτελούν αναγνώριση του κορεσμού του Πειραιά πριν από τον

σχεδιαζόμενο «γιγαντισμό» του με τις νέες προβλήτες .

(3) Εντελώς πρακτικά η μεταφορά 5.000 ή 10.000 επιβατών (μετά τον

τελωνειακό έλεγχο) με πλοιάρια από την Πειραϊκή προς το ΣΕΦ για επιβίβαση σε


[4]


λεωφορεία για την Ακρόπολη και η επιστροφή με τα ίδια μέσα προβλέπεται ήδη σε

νομοθετήματα και δεν είναι κάτι καινούργιο.

Όμως η προτεινόμενη με τα πλοιάρια λύση είναι από μόνη της προβληματική έως

ανέφικτη σύμφωνα με σοβαρούς μελετητές και επιστήμονες γιατί απαιτεί

υπερβολικό χρόνο, ταλαιπωρία των επιβατών ενώ δεν υπάρχουν υποδομές, και δεν

πρέπει να ξεχνάμε τις καιρικές συνθήκες με τους συνήθεις νοτιάδες και τους

υπαρκτούς κινδύνους θαλασσίων ατυχημάτων στην πολυσύχναστη είσοδο του

λιμένα και στον Φαληρικό όρμο.

ΑΠΑΙΤΟΥΝΤΑΙ ΝΕΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟ ΤΩΝ

«ΕΠΙΣΚΕΠΤΟΜΕΝΩΝ» ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΟΠΛΟΙΩΝ ΚΑΙ ΑΥΤΩΝ ΠΟΥ ΚΑΝΟΥΝ ΧΡΗΣΗ

«ΕΚΚΙΝΗΣΗΣ & ΤΕΡΜΑΤΙΣΜΟΥ» ΤΗΣ ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑΣ (HOMEPORT)

(4α). Απομένει για τους επιστήμονες η μελέτη ώστε ο Φαληρικός όρμος να

δέχεται τα κρουαζιερόπλοια που στο πρόγραμμα τους ο Πειραιάς θα είναι

«προσωρινός σταθμός» και οι τουρίστες θα κινούνται προς την Ακρόπολη και την

Αθήνα.

(4β). Η ανάδειξη του Πειραιά ως «homeport» δηλαδή όπου τα

κρουαζιερόπλοια «ξεκινούν» ή «τερματίζουν» την κρουαζιέρα τους οι ήδη

υπάρχουσες δομές του λιμένος (11 θέσεις) υπερεπαρκούν .

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ: ΔΕΝ ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ ΟΙ ΠΡΟΣΘΕΤΕΣ ΠΡΟΒΛΗΤΕΣ


ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑΣ.


 ΝΑ ΑΠΟΤΡΑΠΕΙ Η ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΤΟΥ “REAL ESTATE” ΣΤΟΝ ΠΕΙΡΑΙΑ με τους

σχεδιαζόμενους «Μητροπολιτικούς πόλους» είτε στο λιμάνι είτε στο Νέο

Φάληρο στην περιοχή γύρω από το γήπεδο «ΚΑΡΑΪΣΚΑΚΗ» και το ΣΕΦ που

τελευταία παρατηρείται μεγάλη κινητικότητα συμφερόντων.

(5) Συνιστώ ψυχραιμία για την αιφνίδια ανακοίνωση – «παρέμβαση» της

Commision (που αναμένουμε να δούμε το επίσημο έγγραφο για να το κρίνουμε).


[5]


Προς το παρόν τα δημοσιεύματα, κατά την γνώμη μου, έχουν στόχο να ρίξουν

«στάχτη στα μάτια» ή να « χρυσώσουν το χάπι» της «γιγάντωσης» του λιμένα με

τουςσχεδιαζόμενους και υπό κατασκευή νέους προβλήτες τους οποίους πρέπει να

αποτρέψουμε πάση θυσία για το καλό της πόλης μας σε συνθήκες κλιματικής

κρίσης χωρίς να μας ενδιαφέρει αν οι κάτοικοι του ευρύτερου Πειραιά «τρέχουν»

στα νοσοκομεία με αναπνευστικά προβλήματα και άλλα προβλήματα υγείας.

Πειραιάς, 18-7-2024


Με τιμή

Ιωάννης Καρδαράς

Δικηγόρος στον Α.Π.