Αλλαγές ετοιμάζει το υπουργείο Οικονομικών στα τέλη κυκλοφορίας του 2025. Στο κάδρο πλέον μπαίνουν και τα περιβαλλοντικά κριτήρια, όπως οι εκπομπές ρύπων, ενώ το νέο νομοσχέδιο θα περιλαμβάνει συγκεκριμένο πλαίσιο για οχήματα εναλλακτικών καυσίμων, ηλεκτρικά, υβριδικά και plug-in οχήματα, με αποτέλεσμα να επηρεάζονται άμεσα και οι κατηγορίες οχημάτων και ιδιοκτητών που σήμερα απαλλάσσονται από την καταβολή των τελών κυκλοφορίας.
Ενδέχεται δηλαδή να αλλάξει το ισχύον καθεστώς που θέλει τα οχήματα νέας τεχνολογίας, με ταξινόμηση μετά την 1-1-2021 και εκπομπές ρύπων κάτω από 122 gr/km, να μην πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας. Προς ώρας πάντως σίγουρη θεωρείται η διατήρηση των μηδενικών τελών για τα αμιγώς ηλεκτρικά.
Το νέο σύστημα θα περιλαμβάνει συγκεκριμένο πλαίσιο για οχήματα εναλλακτικών καυσίμων, ηλεκτρικά, υβριδικά και plug-in οχήματα.
Η ειδική ομάδα εργασίας εκτιμάται ότι τον Σεπτέμβριο θα παρουσιάσει το πρώτο σχέδιο για τα τέλη κυκλοφορίας.
Με άλλα λόγια θα υπάρξει αυτό που λέμε «επικαιροποίηση» στις διευκρινήσεις των κατασκευαστών αναφορικά με τους ρύπους των αυτοκινήτων και το συσχετισμό της περιβαλλοντολογικής αποδοτικότητας με τη χωρητικότητα των κινητήρων εσωτερικής καύσης.
Σήμερα πάντως δεν πληρώνουν τέλη και τα καινούργια υβριδικά με ταξινόμηση μετά την 1-1-2021, εφόσον εκπέμπουν λιγότερα από 122 gr/km.
Παράλληλα, εξετάζεται η αύξηση των τελών για τα παλιά ρυπογόνα αυτοκίνητα με στόχο να περιοριστεί η χρήση τους αλλά και οι ιδιοκτήτες τους να τα αντικαταστήσουν με νέας τεχνολογίας που επιβαρύνουν λιγότερο το περιβάλλον. Στην κατεύθυνση αυτή θα εξεταστούν και τα δημοσιονομικά περιθώρια για παροχή κινήτρων αντικατάστασής τους.
Ωστόσο από το νέο έτος έρχεται και η κατάργηση της παράτασης για την πληρωμή των ετήσιων τελών.
Από το 2025 θα σταματήσει η πρακτική της χορήγησης δίμηνης παράτασης (μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου) και θα επιβάλλονται πρόστιμα ανάλογα με το πόσο καθυστερεί ο ιδιοκτήτης του οχήματος να πληρώσει τα τέλη κυκλοφορίας μετά τη λήξη της προθεσμίας.
Με άλλα λόγια, όσο νωρίτερα γίνει η καθυστερημένη πληρωμή, τόσο μικρότερη θα είναι η προσαύξηση των τελών κυκλοφορίας (π.χ. επιπλέον 5% του οφειλόμενου ποσού για μικρή καθυστέρηση, 25% για μεγαλύτερη καθυστέρηση κ.λπ.).
Επί του παρόντος, επιβάλλεται κατ’ αποκοπή πρόστιμο ίσο με το διπλάσιο του ποσού των ετήσιων φόρων, ανεξάρτητα από τη διάρκεια της καθυστέρησης πληρωμής, ακόμη και αν αυτή είναι μόλις μία ημέρα μετά τη λήξη της προθεσμίας.