Δείτε συμβουλές για τη σωστή συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου.
Πότε αναμένεται να ξεκινήσει η υποβολή του μηχανογραφικού δελτίου από τους υποψηφίους;
Πρέπει πρώτα να ανακοινώσει το Υπουργείο τον συγκεντρωτικό πίνακα με τις Ελάχιστες Βάσεις Εισαγωγής όλων των τμημάτων. Αυτό θα γίνει, αφού ολοκληρωθεί η βαθμολόγηση και των ειδικών μαθημάτων.
Τι πρέπει να γνωρίζουν οι υποψήφιοι σχετικά με την ελάχιστη βάση εισαγωγής;
Η ελάχιστη βάση εισαγωγής είναι ένα πρώτο βήμα για το ποιες σχολές μπορεί να βάλει στο μηχανογραφικό του ένας υποψήφιος. Ξεκαθαρίζουμε ότι αν κάποιος πιάσει την ελάχιστη βάση εισαγωγής δεν σημαίνει ότι μπαίνει στο τμήμα, αλλά απλώς ότι μπορεί να τις δηλώσει.
Πώς προκύπτει αυτός ο αριθμός;
Το υπουργείο παίρνει τους μέσους όρους των γραπτών στα τέσσερα μαθήματα ανά επιστημονικό πεδίο και βγαίνει ένας μέσος όρος του κάθε πεδίου. Από κει και πέρα πολλαπλασιάζεται ο μέσος όρος επίδοσης όλων των υποψηφίων κάθε επιστημονικού πεδίου με έναν συντελεστή που έχει ορίσει το κάθε τμήμα – από 0,8 έως 1,2. Αν λοιπόν η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής ενός τμήματος προκύψει να είναι το 10,4, τότε για να το δηλώσει ένας υποψήφιος πρέπει να έχει μέσο όρο βαθμολογίας ίσο με 10,4 και πάνω. Αλλιώς, δεν θα εμφανιστεί καν στο μηχανογραφικό του.
Και το παράλληλο μηχανογραφικό;
Το παράλληλο μηχανογραφικό δίνει στους υποψήφιους τη δυνατότητα να κάνουν παράλληλα δεύτερο μηχανογραφικό για τις Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (πρώην δημόσια ΙΕΚ). Μια φετινή αλλαγή είναι ότι θα μπορούν να δηλώσουν μέχρι τριάντα συνολικά προτιμήσεις Σ.Α.Ε.Κ. και ειδικοτήτων.
Τι πρέπει να λάβουν υπόψη τους οι υποψήφιοι για να συμπληρώσουν το μηχανογραφικό τους ;
Το σημαντικό είναι να έχει κανείς έγκυρη και ολοκληρωμένη πληροφόρηση για όλα τα τμήματα του επιστημονικού του πεδίου. Δηλαδή να διερευνήσει μία μία τις σχολές. Να κοιτάξει το πρόγραμμα σπουδών, τα μεταπτυχιακά τους, τις προοπτικές που δίνουν στην αγορά εργασίας και φυσικά τα επαγγελματικά τους δικαιώματα. Συχνά η έλλειψη σωστής πληροφόρησης μας κάνει να παραβλέπουμε τμήματα που στην πραγματικότητα προσφέρουν σημαντικές επαγγελματικές δυνατότητες ή μας οδηγεί σε λανθασμένες επιλογές.
Ενημερώνομαι λοιπόν, και φυσικά δεν κοιτάζω τις περσινές βάσεις. Προσθέτω όσες περισσότερες σχολές μπορώ, βάσει των ενδιαφερόντων μου και όχι των μορίων που συγκέντρωσα στις εξετάσεις.
Ωστόσο, αποτελεί έναν οδηγό. Δηλαδή έχει νόημα να τις παραβλέψουν και να βάλουν σχολές πολύ μακριά από τα μόρια τους;
Δεν μπορούμε να προβλέψουμε τις φετινές βάσεις. Αν επηρεαστείς από τις περσινές, υπάρχει κίνδυνος να μην βάλεις κάποιο τμήμα που σε ενδιαφέρει , επειδή δεν το δήλωσες. Και όταν βγουν τα αποτελέσματα να διαπιστώσεις ότι το έπιανες… Αλλά τότε θα είναι αργά. Σε αρκετές σχολές υπάρχουν μεταβολές που δεν μπορούμε να προβλέψουμε. Το σωστό είναι να συμπληρώσεις σχολές από όλο το εύρος μορίων γύρω από τη δική σου βαθμολογία.
Ωστόσο, πολλές φορές πέρα από τα μόρια για πολλούς το κριτήριο είναι και η επαγγελματική αποκατάσταση. Εκτός από τα ενδιαφέροντα του πρέπει να κοιτάζει κανείς και την αγορά εργασίας;
Στα 18 δεν επιλέγουν τα παιδιά επάγγελμα αλλά τις σπουδές τους. Πλέον η αγορά εργασίας διαρκώς αλλάζει, τα επαγγέλματα μετασχηματίζονται και υπάρχει ανάγκη για διεπιστημονικότητα. Λόγου χάρη μπορεί να σπουδάσω παιδαγωγικά και να κάνω ένα μεταπτυχιακό στην ηλεκτρονική μάθηση και να παράγω ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό… ή από το μαθηματικά να βρεθώ στο digital marketing. Υπάρχουν πολλά παραδείγματα ανθρώπων στην αγορά εργασίας με εναλλακτικές καριέρες.
Επομένως, κοιτάζουμε πρώτα σχολές που ταιριάζουν στα ενδιαφέροντά μας, Άλλωστε στην αγορά εργασίας παίζει σημαντικό ρόλο το μεταπτυχιακό, αλλά και η προϋπηρεσία, κι όχι απαραίτητα το πρώτο πτυχίο.
Υπάρχουν τομείς που έχουν μεγαλύτερη ζήτηση;
Γύρω από τον τομέα της πληροφορικής και των νέων τεχνολογιών περιστρέφονται όλα τα λεγόμενα επαγγέλματα του 2030 . Όλες οι έρευνες δείχνουν ότι έχουμε έλλειψη από ειδικούς στην Πληροφορική. Η ζήτηση είναι μεγαλύτερη από την προσφορά.
Από την άλλη και τα επαγγέλματα με επίκεντρο τον άνθρωπο, τα ιατρικά και τα παραϊατρικά επαγγέλματα , όπως λόγου χάρη η εργοθεραπεία, η λογοθεραπεία και η φυσικοθεραπεία παραμένουν καλοί τομείς.
Επίσης, ας μην παραβλέπουμε ότι για την Ελλάδα τα τρόφιμα, ο τουρισμός, η ναυτιλία σε συνδυασμό με τα logistics είναι βασικοί πυλώνες της οικονομίας.
Ωστόσο, το βασικό κριτήριο για να επιλέξουν οι υποψήφιοι είναι να συνδυάσουν το ενδιαφέρον τους γι αυτούς τους τομείς. Όλα τα πτυχία κρύβουν προοπτικές. Το θέμα είναι πως θα το εξελίξει ο καθένας με την προσπάθεια και την αφοσίωση του .
Μπορεί να βοηθήσει ο επαγγελματικός προσανατολισμός τους υποψηφίους στη σωστή συμπλήρωση του μηχανογραφικού;
Είναι πολύ σημαντικό τα παιδιά στα 16 και στα 17 να βοηθηθούν από κάποιον ειδικό , ο οποίος θα τους πει πληροφορίες τεχνικές για τις σχολές, κι όχι μονο αυτό αλλά θα τις συνδυάσει με τα ενδιαφέροντά τους. Σε αυτήν την κατεύθυνση βοηθάνε και τα ψυχομετρικά τεστ που συμπληρώνουν τα παιδιά κατά τη συμβουλευτική διαδικασία.
Στόχος του επαγγελματικού προσανατολισμού είναι να εμπνεύσει τον μαθητή να βάλει προτεραιότητα τα δικά του «θέλω» κι όχι τα θέλω των άλλων. Μόνο, αν επιλέξει κάτι που τον ευχαριστεί, θα το κάνει και καλά και θα έχει εξασφαλίσει την επαγγελματική του επιτυχία. Προηγείται όμως η επαγγελματική ευτυχία..!