Την Τρίτη 16 Απριλίου και ώρα 12.30, εκδικάζονται τα ασφαλιστικά μέτρα του Παρατηρητηρίου Πειραϊκής και πολιτών κατά της Cosco για τη ρύπανση του θαλασσίου περιβάλλοντος και του αστικού ιστού με βυθοκορήματα.
Τα βυθοκορήματα που προκύπτουν κατά τη διαδικασία της βυθοκόρησης του Κεντρικού Λιμένα του Πειραιά που διενεργείται εδώ και 2 μήνες, έχουν χαρακτηρισθεί ως τοξικά από μελέτες των Παν/μίου Πατρών και ΕΛΚΕΘΕ χαρακτηρισμό τον οποίον αποδέχεται ο ΟΛΠ και υιοθετείται και από το Υπ. Περιβάλλοντος μέσω της Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) του 2023.
Η επιβάρυνση των ιζημάτων των ζωνών βυθοκόρησης αφορά κυρίως στην ομάδα των βαρέων μετάλλων (Υδράργυρου, Χαλκού, Αρσενικού, Μόλυβδου, Νικελίου) ενώ η αναμόχλευση του πυθμένα μπορεί να απελευθερώσει τα δεσμευμένα μέταλλα και να δημιουργήσει πηγή δευτερογενούς ρύπανσης. Οι εργασίες της βυθοκόρησης και η διοχέτευση του λεπτόκοκκου ιζήματος στη θάλασσα κατά την υπερχείλιση της φορτηγίδας στο λιμάνι του Πειραιά, εκτελούνται χωρίς τον έλεγχο του Λιμενικού Σώματος.
Κατόπιν κατά τη μεταφορά τους με φορτηγά από το μώλο Δραπετσώνας μέσα στους δρόμους του Πειραιά, τα υλικά αυτά διαφεύγουν καθώς τα φορτηγά δεν είναι ερμητικά κλειστά. Η διαφυγή τοξικού υλικού στο οδόστρωμα είναι πολύ επικίνδυνη για τη Δημόσια Υγεία δεδομένου ότι το υδαρές υλικό στεγνώνει και με την διέλευση των ελαστικών των αυτοκινήτων που κινούνται στο δρόμο, μετατρέπεται σε λεπτόκοκκη σκόνη. Η σκόνη αυτή, με τη βοήθεια του ανέμου και των συχνών διελεύσεων οχημάτων, αιωρείται και μεταφέρεται σε μεγάλες αποστάσεις. Το αποτέλεσμα είναι ότι ο πληθυσμός εκτίθεται, μέσω της αναπνευστικής οδού, στις τοξικές αυτές ουσίες, που αποδεδειγμένα βρίσκονται στα υλικά αυτά. Η όλη διαδικασία δεν υπόκειται σε ελέγχους από τους αρμόδιους φορείς (Περιφέρεια, Λιμεναρχείο ) ενώ η αδειοδότηση των εργασιών της βυθοκόρησης δεν έχει αναρτηθεί στην διαύγεια και δεν έχει γνωστοποιηθεί ούτε καν στον Δήμο Πειραιά.
Με την προσφυγή μας στη Δικαιοσύνη αιτούμεθα :
Να παρακολουθούνται τα Βαρέα Μέταλλα, η οργανική ρύπανση και η θολερότητα σε σημεία γύρω από τις εργασίες σε καθημερινή βάση, με εργαστηριακούς ελέγχους των υδάτων και των ιζημάτων και να ενημερώνονται φορείς, όπως το Παρατηρητήριο Πειραϊκής, το Λιμενικό Σώμα και ο Δικηγορικός Σύλλογος Πειραιά (όπως είχε γίνει το 2021 μετά τα ασφαλιστικά μας μέτρα εξ αιτίας των επιχωματώσεων που παρέσυρε η θάλασσα και της ρήξης του κεσόν, κοντά στο Ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή). Να πραγματοποιούνται καθημερινοί έλεγχοι στην υδάτινη στήλη και στα βυθοκορήματα που εναποτίθενται σε κάθε φορτηγίδα. Να μην επιτρέπεται η μεταφορά των βυθοκορημάτων μέσα από τους δρόμους του Πειραιά με τα φορτηγά (3αξονικά), καθώς έχουμε φωτογραφικό υλικό που αναδεικνύει ότι διαφεύγει υλικό (τοξικό) στους δρόμους και τα φορτηγά δεν έχουν σήμανση με βάση τις απαιτήσεις του ADR. Να ενημερωθούν οι πολίτες του Πειραιά ποια είναι η ποσότητα των βυθοκορημάτων η οποία έχει μέχρι σήμερα εξαχθεί. Να ενημερωθούν οι πολίτες του Πειραιά ποιοι είναι οι όροι της σύμβασης που υπεγράφη μεταξύ ΟΛΠ και των αναδόχων της βυθοκόρησης και της μεταφοράς. Να γνωστοποιηθεί η Τεχνική Περιβαλλοντική Μελέτη (ΤΕΠΕΜ) η οποία πρέπει να συνοδεύει ένα τέτοιο έργο με υψηλή επικινδυνότητα για το περιβάλλον και τη Δημόσια Υγεία. Είναι προφανές ότι αυτή θα αναφέρεται με λεπτομέρεια σε επιμέρους απαιτήσεις και διαδικασίες λόγω της φύσης του έργου, ιδιαίτερα της χερσαίας μεταφοράς. Να γνωστοποιηθεί ποιος είναι ο τελικός αποδέκτης (αδειοδοτημένος φορέας) των βυθοκορημάτων και αν έχει ελεγχθεί ως προς την καταλληλόλητα και πιστοποίησή του για τη διαχείριση τέτοιων τοξικών υλικών. Στην προσφυγή μας συμπαραστέκονται πολιτικοί και θεσμικοί φορείς και συλλογικότητες του Πειραιά.