Πολλαπλά πλήγματα στη ναυτιλία θα επιφέρει η κατάρρευση της γέφυρας Francis Scott Key στη Βαλτιμόρη, με τις ασφαλιστικές αξιώσεις αποζημιώσεων να φτάνουν σε... ποσά ρεκόρ.
Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του Lloyd’s of London, Τζον Νηλ, που μίλησε στο Bloomberg News το περιστατικό θα μπορούσε να καταγραφεί ως μία από «τις μεγαλύτερες θαλάσσιες απώλειες στην ιστορία με κόστος πολλών τρισεκατομμυρίων δολαρίων», επισημαίνοντας ωστόσο ότι «είναι λίγο νωρίς για να πούμε τι πραγματικά ενδέχεται να κοστίσει».
Η γέφυρα στη Βαλτιμόρη κατέρρευσε την Τρίτη όταν προσέκρουσε πάνω της το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Dali, με σημαία Σιγκαπούρης, απειλώντας να βυθίσει στο χάος τις μεταφορές σε ένα από τα πιο σημαντικά λιμάνια στην ανατολική ακτή των ΗΠΑ. Οι αναλυτές της Barclays Plc υπολογίζουν ότι οι αξιώσεις για αποζημιώσεις θα μπορούσαν να φτάσουν έως και 3 δισεκατομμύρια δολάρια.
Ειδικότερα, οι ασφαλιστικές αξιώσεις μόνο για ζημιές στη γέφυρα θα μπορούσαν να φτάσουν τα 1,2 δισεκατομμύρια δολάρια, ανέφερε στο σημείωμά της η Barclays, προβλέποντας περαιτέρω πιθανές υποχρεώσεις 350 έως 700 εκατομμυρίων δολαρίων για τους θανάτους και ποσά που δεν έχουν ακόμη καθοριστεί για τις διακοπές λειτουργίας κατά την πρόσβαση στο λιμάνι της πόλης.
Όσον αφορά το ποιος θα γίνει ο αποδέκτης των αξιώσεων, οι αναλυτές του Bloomberg Intelligence αναφέρουν ότι αυτό θα καθοριστεί από το εάν το ατύχημα προκλήθηκε από αμέλεια ή μηχανική βλάβη» και προσθέτουν ότι «δεδομένων των πολλαπλών εμπλεκόμενων μερών, η διευθέτηση τυχόν αξιώσεων είναι πιθανό να είναι περίπλοκη».
Ο Νηλ ανέφερε ότι παρόλο που οι ασφαλιστές της Lloyd’s of London εμπλέκονται στην κάλυψη, ο κίνδυνος κατανέμεται σε πολλές εταιρείες.
«Υπάρχουν πολλοί και διαφορετικοί ασφαλιστές που εμπλέκονται στην υπόθεση», είπε. «Υπάρχει η οικονομική δύναμη για να αντιμετωπίσουμε τα θέματα για τα οποία μιλάμε» και πρόσθεσε ότι τα ζητήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας μπορεί να γίνουν περίπλοκα κατά τον υπολογισμό των απωλειών.
Η Lloyd’s ανέφερε κέρδη 7,4 δισεκατομμύρια δολάρια για το 2023 την Πέμπτη, αύξηση 3,3 δισεκατομμυρίων λιρών σε σχέση με το προηγούμενο έτος λόγω του χαμηλότερου κόστους από μεγάλους κινδύνους και απαιτήσεις για φυσικές καταστροφές.
«Όλη η γέφυρα μόλις κατέρρευσε» – Το ηχητικό ντοκουμέντο του δυστυχήματος
Εν τω μεταξύ, ηχητικό ντοκουμέντο από τη στιγμή της πρόσκρουσης του πλοίου Dali και στη συνέχεια την κατάρρευση της γέφυρας στη Βαλτιμόρη, έδωσε στη δημοσιότητα η Αρχή Μεταφορών του Μέριλαντ.
Όπως προκύπτει από το ηχητικό, το φορτηγό πλοίο είχε εκμπέμψει επείγον σήμα για να ειδοποιήσει τις Αρχές ότι είχε χάσει την ισχύ του πριν συγκρουστεί στη γέφυρα.
Στο ηχητικό ακούγονται οι υπάλληλοι να ανακοινώνουν στο κέντρο επικοινωνίας ότι η γέφυρα στον ποταμό Πατάπσκο στη Βαλτιμόρη έχει μόλις καταρρεύσει. Αρχικά ένας αξιωματούχος δίνει τις πρώτες οδηγίες: «Κρατήστε όλη την κίνηση στη γέφυρα Key… Πλησιάζει ένα πλοίο που μόλις έχασε το τιμόνι του, οπότε μέχρι να το θέσουμε υπό έλεγχο, πρέπει να σταματήσουμε όλη την κυκλοφορία. Βεβαιωθείτε ότι δεν είναι κανείς στη γέφυρα αυτή τη στιγμή. Υπάρχει ένα πλήρωμα εκεί… Ίσως θέλετε να ειδοποιήσετε τον εργοδηγό για να δούμε αν μπορούμε να τους βγάλουμε από τη γέφυρα προσωρινά.»
Τότε ένας άλλος απαντά λέγοντας ότι θα «έβγαζε τους εργάτες» αλλά ήταν πολύ αργά.
Ένα δευτερόλεπτο αργότερα, ακούγεται μια φωνή που λέει: «Όλη η γέφυρα μόλις κατέρρευσε. Ξεκινήστε, ξεκινήστε όποιος… όλοι. Όλη η γέφυρα μόλις κατέρρευσε.»Την ίδια ώρα, οι αρχές στρέφουν το ενδιαφέρον τους σε επιχειρήσεις για την απομάκρυνση των συντριμμιών από τον ποταμό Πατάπσκο.
«Έχουμε εξαντλήσει όλες τις προσπάθειες έρευνας στις περιοχές γύρω από αυτά τα συντρίμμια», δήλωσε ο συνταγματάρχης Roland L. Butler Jr., επιθεωρητής της αστυνομίας του Μέριλαντ. Δύο πτώματα ανασύρθηκαν την Τετάρτη ενώ άλλοι τέσσερις αγνοούμενοι θεωρούνται νεκροί.
Οι προσπάθειες αναζήτησης θυμάτων διακόπηκαν λόγω επικίνδυνων συνθηκών.