Τις 20 ελλείψεις που αποδείχθηκαν τελικά μοιραίες και οδήγησαν στη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη αναδεικνύει η έκθεση των πέντε πραγματογνωμόνων που όρισαν οι... οικογένειες των θυμάτων.
Ευθύνες αποδίδονται σε ΟΣΕ, Hellenic Train και τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ).
Tο τελικό πόρισμα παραδόθηκε την περασμένη Τετάρτη στον εφέτη ανακριτή Σωτήρη Μπακαΐμη και έρχεται στο φως της δημοσιότητας.
Στο πόρισμα αναδεικνύονται τα κενά ασφαλείας που οδήγησαν στην τραγωδία και παραμένουν μέχρι σήμερα, ενώ οι πέντε ειδικοί πραγματογνώμονες προχωρούν σε συστάσεις ασφαλείας προς τον ΟΣΕ Α.Ε., την Hellenic Train και τις λοιπές κανονιστικές και νομοθετικές Αρχές, όπως είναι η ΕΑΣ κ.α..]
Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες της Real News ο ΟΣΕ έχει την ευθύνη για οκτώ ελλείψεις που συνέβαλαν στην πρόκληση της τραγωδίας. Η Hellenic train έχει την ευθύνη για άλλες επτά σημαντικές ελλείψεις, ενώ πέντε κενά αποδίδονται στη ΡΑΣ και στις νομοθετικές αρχές.
Μεταξύ άλλων η επιτροπή των πραγματογνωμόνων στέκεται σε τεχνικά ζητήματα που έχουν επισημανθεί από τις πρώτες μέρες που ακολούθησαν από το δυστύχημα, όπως η απουσία συστήματος τηλεδιοίκησης αλλά και επαρκούς φωτοσήμανσης κατά μήκος του σιδηροδρόμου.
Εκτός, αυτών όμως το πόρισμα αναδεικνύει τον απαρχαιωμένο τρόπο επικοινωνίας μεταξύ των μηχανοδηγών και την τραγική ανεπάρκεια του συστήματος εκπαίδευσης και πιστοποίησης των σιδηροδρομικών υπαλλήλων. Ακόμη οι πραγματογνώμονες στο πόρισμά τους ανακαλύπτουν πως οι σιδηροδρομικές εταιρείες δεν έχουν υπηρεσία εσωτερικού ελέγχου και πως η ΡΑΣ λειτουργεί εκτός των ευρωπαϊκών προτύπων.
Για τον ΟΣΕ στο πόρισμα φέρονται να αναδεικνύονται:
Η μη εγκατάσταση και η ελλιπής λειτουργία σύγχρονου συστήματος φωτοσήμανσης τηλεδιοίκησης και ευρωπαϊκού συστήματος ελέγχου τρένων (ETCS).
Η ελλιπής ανάπτυξη δικτύου επαναληπτών και αναμεταδοτών του αναλογικού συστήματος ραδιοτηλεφωνίας (VHF) κατά μήκος του σιδηροδρομικού δικτύου, έτσι ώστε να μην καλύπτεται πλήρως η διαδρομή οποιουδήποτε συρμού
Η μη εγκατάσταση κατάλληλων διατάξεων επαναληπτών/αναμεταδοτών των δικτύων ραδιοτηλεπικοινωνίας (VMF GSM-R) με αποτέλεσμα να μην υπάρχει πλήρης τηλεπικοινωνιακή κάλυψη από τουλάχιστον δύο δίκτυα (κύριο και βοηθητικό) εντός όλων των σιδηροδρομικών σηράγγων κατά τα πρότυπα που ήδη ισχύουν στις οδικές σήραγγες.
Οι ανεπαρκείς διαδικασίες αξιολόγησης και πιστοποίησης για όλες τις ειδικότητες μετά το πέρας της θεωρητικής και της πρακτικής εκπαίδευσης. Στο πόρισμα σημειώνεται πώς τα ποσοστά επιτυχίας που παρουσιάζονται παραπέμπουν σε προβληματικές διαδικασίες. Ενδεικτικό είναι πώς δύο μήνες πριν από το δυστύχημα στα Τέμπη έδωσαν εξετάσεις 73 άτομα για θέσεις εργασίας στους σιδηροδρομικούς σταθμούς και δεν κόπηκε ούτε ένας.