Η βρετανική εταιρεία για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας Ambrey ανακοίνωσε πως αμερικανικής ιδιοκτησίας φορτηγό πλοίο μεταφοράς χύδην φορτίου υπό ελληνική σημαία ζήτησε... τη Δευτέρα (19/02), στρατιωτική συνδρομή δηλώνοντας πως δέχθηκε «πυραυλική επίθεση» σε απόσταση περίπου 93 μιλίων ανατολικά του Άντεν της Υεμένης.
Σύμφωνα με την Ambrey, το πλήρωμα είναι σώο και αβλαβές.
Χούθι, εφιάλτης για τη διεθνή ναυτιλία
Οι υποστηριζόμενοι από το Ιράν αντάρτες Χούθι, οι οποίοι ελέγχουν μεγάλες εκτάσεις της Υεμένης, έχουν χρησιμοποιήσει μια σειρά από εξελιγμένα όπλα - συμπεριλαμβανομένων βαλλιστικών πυραύλων και μη επανδρωμένων αεροσκαφών «καμικάζι» - στις επιθέσεις τους κατά της διεθνούς ναυτιλίας στην Ερυθρά Θάλασσα για την υποστήριξη της παλαιστινιακής μαχητικής οργάνωσης Χαμάς στον πόλεμό της με το Ισραήλ στη Λωρίδα της Γάζας.
Οι επιθέσεις ξεκίνησαν στις 19 Νοεμβρίου, όταν κομάντος των Χούθι προσγείωσαν ένα ελικόπτερο στο φορτηγό πλοίο Galaxy Leader, καθώς περνούσε από τη νότια Ερυθρά Θάλασσα. Το ανακατεύθυναν προς το λιμάνι Χοντέιντα στην Υεμένη και συνέλαβαν το πλήρωμα, το οποίο εξακολουθεί να κρατείται.
Έκτοτε, άλλα 29 πλοία έχουν δεχθεί επιθέσεις στην περιοχή, με τα 13 από αυτά να δέχονται άμεσα πλήγματα από πυραύλους ή μη επανδρωμένα αεροσκάφη. Οι επιθέσεις έχουν προκαλέσει σημαντικές διαταραχές στο παγκόσμιο εμπόριο, περίπου το 12% του οποίου διέρχεται από την Ερυθρά Θάλασσα.
Το Reuters έχει καταγράψει τα πλοία που έχουν δεχθεί επιθέσεις μέχρι στιγμής και έχει εξετάσει πώς οι μαχητές Χούθι χρησιμοποιούν έναν συνδυασμό όπλων για να στοχεύουν εμπορικά πλοία. Η ανάλυση δείχνει πώς η δραστηριότητα των μη επανδρωμένων αεροσκαφών και πυραύλων των Χούθι έχει κλιμακωθεί από την έναρξη του πολέμου στη Γάζα και συνεχίζεται παρά τις δυτικές στρατιωτικές αεροπορικές επιδρομές στις βάσεις τους στην Υεμένη, οι οποίες ξεκίνησαν στις 11 Ιανουαρίου.
Οι επιθέσεις των Χούθι έχουν ως στόχο πλοία στη νότια Ερυθρά Θάλασσα και στον γειτονικό Κόλπο του Άντεν, που ενώνονται με το στενό Bab al-Mandab, ένα σημείο ασφυξίας μεταξύ του Κέρατος της Αφρικής και της Μέσης Ανατολής.
Στα αραβικά, Bab al-Mandab σημαίνει «Πύλη των Δακρύων», μια αναφορά στην επισφαλή ναυσιπλοΐα του στενού. Ο στενός υδάτινος δρόμος βρίσκεται μεταξύ του Τζιμπουτί και της Ερυθραίας στις ακτές της ανατολικής Αφρικής και της δυτικής Υεμένης, μεγάλο μέρος της οποίας βρίσκεται υπό τον έλεγχο των Χούθι.
Το Bab al-Mandab αποτελεί στρατηγικό σύνδεσμο μεταξύ της Μεσογείου και του Ινδικού Ωκεανού: οι εξαγωγές προς τις δυτικές αγορές από τον Κόλπο και την Ασία πρέπει να περάσουν από εκεί πριν εισέλθουν στη διώρυγα του Σουέζ.
Με πλάτος μόλις 18 μίλια στο στενότερο σημείο του, η ναυτιλιακή κίνηση περιορίζεται σε δύο κανάλια για εισερχόμενα και εξερχόμενα φορτία, οδηγώντας σε περιστασιακή συμφόρηση.