Latest News

Πέμπτη 18 Ιανουαρίου 2024

Facebook Marketplace: Απάτες το 34% των καταχωρήσεων - Τα «ύποπτα» προϊόντα (ΕΡΕΥΝΑ)


 Πάνω από το 1/3 των διαφημίσεων στο Facebook Marketplace ενδεχομένως είναι απάτες - με τους πελάτες του Ηνωμένου Βασιλείου να χάνουν σχεδόν 60 εκατομμύρια λίρες στην πλατφόρμα... το 2023, σύμφωνα με έρευνα.

Το Facebook Marketplace επιτρέπει στους χρήστες να αγοράζουν και να πουλούν νέα και μεταχειρισμένα αντικείμενα όπως αυτοκίνητα, ρολόγια, κονσόλες παιχνιδιών, φριτέζες, παπούτσια και τσάντες.

Σύμφωνα με το Sky News, η τράπεζα TSB της οποίας η ομάδα απάτης επικοινώνησε με 100 πωλητές στην ηλεκτρονική αγορά, υπολόγισε ότι οι αγοραστές του Ηνωμένου Βασιλείου χάνουν κάτι περισσότερο από 160.000 λίρες ημερησίως από αγορές στο Marketplace.

Οι τακτικές που μαρτυρούν απάτη

Η ομάδα συνεργάστηκε με τον πωλητή σε κάθε περίπτωση για να καθορίσει εάν τα αντικείμενα ήταν πραγματικά προς πώληση ή απάτη. Η ομάδα διαπίστωσε ότι το 34% των καταχωρίσεων ήταν απάτες, με τους πωλητές να χρησιμοποιούν τακτικές που είναι γνωστό ότι χρησιμοποιούνται συνήθως από απατεώνες. Αυτές περιλάμβαναν την ανακατεύθυνση σε πλαστές ιστοσελίδες. Επίσης, αρνήθηκαν να επιτρέψουν την προβολή ενός αντικειμένου από κοντά και απαίτησαν προκαταβολές.

Η TSB ανακάλυψε επίσης αντικείμενα που διαφημίζονταν ως «ολοκαίνουρια» για εκατοντάδες λίρες λιγότερο από την πραγματική τιμή λιανικής τους.

Για παράδειγμα, ένα iPhone 13 ήταν στη λίστα με μόλις 84 λίρες - όταν ο ιστότοπος της Apple πουλά το μοντέλο για 599.

Κατά την επικοινωνία με τον πωλητή, ένας εμπειρογνώμονας απάτης της TSB κατευθύνθηκε σε έναν πλαστό ιστότοπο για να πραγματοποιήσει την πληρωμή.

Η ομάδα βρήκε επίσης ένα Audi Q3 του 2016 που διαφημιζόταν για 6.000 λίρες.

Η TSB λέει ότι ο πωλητής αρνήθηκε να απαντήσει σε οποιαδήποτε ερώτηση και κατεύθυνε τον εμπειρογνώμονα απάτης σε μια διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.

Κατά την αναζήτηση της διεύθυνσης ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, η ομάδα ανακάλυψε ότι είχε αναφερθεί ως μέρος απάτης με αυτοκίνητα σε έναν ιστότοπο της κοινότητας το 2023.

Τα «ύποπτα» προϊόντα

Τα αντικείμενα που συνδέονταν περισσότερο με απάτες στο Facebook Marketplace το 2023 ήταν:

  • Όχημα / ανταλλακτικά οχήματος 21%
  • Τηλέφωνο 7%
  • Παπούτσια και ρούχα 7%
  • Κονσόλες παιχνιδιών και περιφερειακά 7%
  • Εισιτήρια συναυλιών και φεστιβάλ 6%
  • Μικρά ηλεκτρονικά είδη (λάπτοπ, κάμερες, υπολογιστές, drone κ.λπ.) 5%
  • Έπιπλα 5%
  • Ηλεκτρικές συσκευές 4%
  • Υπηρεσίες 3%
  • Οικοδομικά υλικά και εργαλεία 3%

Η TSB υπολόγισε ότι το 59.714.000 λίρες μπορεί να έχουν χαθεί από τους χρήστες του Facebook Marketplace το 2023.

Κατέληξαν στο αυτό το ποσό συνδυάζοντας δεδομένα από το UK Finance, μια εμπορική ένωση για τον τραπεζικό τομέα του Ηνωμένου Βασιλείου, με τα εσωτερικά δεδομένα της TSB που δείχνουν ότι το 73% των τρεχουσών υποθέσεων απάτης αγορών σχετίζονται με το Facebook Marketplace.

Ο Matt Hepburn, εκπρόσωπος της TSB για τις απάτες, δήλωσε: «Δεν θα ψωνίζατε από ένα σούπερ μάρκετ αν το ένα τρίτο των προϊόντων ήταν ξεπερασμένο ή απομίμηση - επομένως το ίδιο θα πρέπει να ισχύει και για το Facebook Marketplace, όπου έχετε μία στις τρεις πιθανότητες να σας εξαπατήσουν όταν πληρώνετε διαδικτυακά.

Οι εταιρείες μέσων κοινωνικής δικτύωσης πρέπει πραγματικά να τηρήσουν τις δεσμεύσεις τους βάσει του Χάρτη της Κυβερνητικής Απάτης στο Διαδίκτυο εκκαθαρίζοντας επειγόντως τις πλατφόρμες τους - η κατάργηση των διαφημίσεων απάτης είναι μια καλή πρώτη δοκιμή».

Η ομάδα απάτης της TSB διενήργησε την έρευνα τον Νοέμβριο του 2023.

Τι λέει η Meta

Ένας εκπρόσωπος της Meta, της εταιρείες που ανήκει το Facebook, δήλωσε στο Sky News: «Με δεκάδες εκατομμύρια ανθρώπους να χρησιμοποιούν τις εφαρμογές μας καθημερινά στο Ηνωμένο Βασίλειο, αναγνωρίζουμε τον σημαντικό ρόλο μας στην αντιμετώπιση του παγκόσμιου ζητήματος των διαδικτυακών απατών στις αγορές και έχουμε συστήματα για τον αποκλεισμό των απατών.

Το Facebook Marketplace είναι μια τοπική υπηρεσία συνάντησης και συλλογής, επομένως δεν διευκολύνουμε πληρωμές ή αποστολές, αλλά οι απατεώνες το εκμεταλλεύονται αυτό επικεντρώνοντας τις συνομιλίες έξω από τις πλατφόρμες μας, τις οποίες δεν μπορούμε να επιβάλουμε.

Ενθαρρύνουμε την κοινότητά μας να αναφέρει αμέσως τις απάτες, ώστε να μπορέσουμε να αναλάβουμε δράση και θα συνεχίσουμε να παρέχουμε στους πελάτες μας γνώσεις για να συναλλάσσονται με ασφάλεια και να αποφεύγουν την απάτη στο Marketplace».