Latest News

Δευτέρα 6 Νοεμβρίου 2023

ΠΕΙΡΑΙΑΣ: Στοιχεία- σοκ για την ατμοσφαιρική ρύπανση

 
Η ατμοσφαιρική ρύπανση που οφείλεται στη ναυτιλία, δολοφονεί 1500 ανθρώπους στην Ελλάδα κάθε χρόνο, ενώ ένα ελλιμενιζόμενο κρουαζιερόπλοιο εκπέμπει αιωρούμενα σωματίδια όσα 5.500 αυτοκίνητα... ανά δευτερόλεπτο!

Στοιχεία -σοκ παρουσιάστηκαν από τον ανώτατο σύμβουλο για τη ρύπανση και την κλιματική αλλαγή Kare Press-Kristensen, πρέπει να ενεργοποιήσουν τους φορείς και τους πολίτες του Πειραιά.

Τα ανησυχητικά στοιχεία αναφέρθηκαν στο Ευρωπαϊκό Επιστημονικό Συμπόσιο για την «Ατμοσφαιρική ρύπανση στον Πειραιά και στις Μεσογειακές πόλεις- λιμάνια», που πραγματοποιήθηκε στις 3 Νοεμβρίου στον Πειραϊκό Σύνδεσμο. Το Συμπόσιο πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού προγράμματος EU LIFE με τίτλο: LIFE4MEDECA για τον χαρακτηρισμό της Μεσογείου ως περιοχής ελέγχου εκπομπών (ECA) προκειμένου να μειωθούν οι επιβλαβείς επιπτώσεις της ναυτιλίας στην Δημόσια Υγεία και το κλίμα.

Η ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΚΑΛΕΙ ΣΕ ΕΝΕΡΓΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ ΚΑΙ ΚΑΤΟΙΚΟΥΣ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΙΚΗ ΡΥΠΑΝΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΛΙΜΑΝΟ

Συγκεκριμένα, ο Πειραιάς χαρακτηρίζεται ως η πόλη των ρυπογόνων φουγάρων. Λόγω λοφώδους μορφολογίας της πόλης τα φουγάρα των πλοίων βρίσκονται στο ίδιο ύψος με τα παράθυρα των σπιτιών με αποτέλεσμα ο αέρας και εντός των κατοικιών να είναι αναλόγως ρυπασμένος όσο και ο αέρας εξωτερικά.

Μάλιστα, όπως τονίστηκε, οι παιδικές χαρές δεν πρέπει να βρίσκονται κοντά σε τερματικούς σταθμούς κρουαζιερόπλοιων. Οι ρύποι των πλοίων εξαπλώνονται σε όλη την πόλη ωστόσο όσοι κατοικούν κοντά στον τερματικό σταθμό κρουαζιερόπλοιων βρίσκονται σε ακραίο κίνδυνο. Άλλωστε αυτό επιβεβαιώνεται και από τις μετρήσεις του μοναδικού σταθμού του Υπουργείου Περιβάλλοντος πλησίον Αγίας Τριάδας στον Πειραιά, ο οποίος τους θερινούς μήνες του τρέχοντος έτους κατέγραψε υπερδιπλάσιες ημερήσιες τιμές οξειδίων του αζώτου πάνω από τα όρια που θέτει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας.

Ο καθηγητής του θαλασσίου περιβάλλοντος του Πανεπιστημίου Νοτίου Ειρηνικού Jeremy Hills, διευκρίνισε ότι με τη χρήση των πλυντηρίδων των πλοίων (scrubbers) η ζημιά για το περιβάλλον είναι ακόμη μεγαλύτερη διότι : 1. Επιτρέπεται  η χρήση του καυσίμων με υψηλή περιεκτικότητα σε θείο από τα πλοία, 2. η απόρριψη των βαρέων μετάλλων και πολυκυκλικών αρωματικών υδρογονανθράκων του καυσίμου, μέσω της πλυντηρίδας μεταφέρεται στο θαλάσσιο οικοσύστημα και στην τροφική αλυσίδα. Σύμφωνα με το άρθρο 195 της Σύμβασης για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS) απαγορεύεται ένα είδος ρύπανσης όπως εν προκειμένω η ατμοσφαιρική, να μετατρέπεται σε άλλο είδος όπως η θαλάσσια, 3. τα απόβλητα των scrubbers απορρίπτονται 200 ναυτικά μίλια μακριά από τις ακτές, όπου τα κράτη μέλη δεν έχουν δικαιοδοσία ελέγχου.

Η Ελλάδα κατατάσσεται στις πρώτες θέσεις μεταξύ των 27 Ευρωπαϊκών κρατών σε πρόωρους θανάτους που οφείλονται στο όζον (Ο3) από τα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος που παρουσίασε ο καθηγητής ΠΑΠΕΙ κύριος Βασίλης Τσελέντης. Το όζον είναι δευτερογενής ρύπος που παράγεται από τις εκπομπές των οξειδίων του αζώτου. Αυτό συμβαίνει διότι στις Μεσογειακές πόλεις με υψηλή ηλιοφάνεια το όζον ως δευτερογενής ρύπος παράγεται από  οξείδια του αζώτου μέσω της οξείδωσης οργανικών πτητικών ενώσεων. Υπάρχουν έντονες συστάσεις από τα υπουργεία Υγείας άλλων κρατών να αποφεύγεται η άθληση και η επίπονη εργασία το καλοκαίρι λόγω της παραγωγής όζοντος. Ειδικά στον Πειραιά, τα στοιχεία δείχνουν ότι τα επίπεδα του όζοντος υπερβαίνουν τα όρια που θέτουν τόσο η Ε.Ε. όσο και ο ΠΟΥ, και πλέον θεωρείται περιοχή υψηλού όζοντος «high ozone area».

Η παιδίατρος Δήμητρα Βήνη τόνισε ότι το καλοκαιρινό παιχνίδι τις απογευματινές ώρες δίπλα στα κρουαζιερόπλοια στην παιδική χαρά, πλατεία, και τα 6 σχολεία της περιοχής υποθηκεύουν την υγεία των παιδιών καθώς η μακροχρόνια έκθεση στο όζον συνδέεται με συχνά επεισόδια άσθματος, έκπτωση της αναπνευστικής λειτουργίας και προοδευτική χρόνια πνευμονική ανεπάρκεια. https://www.epa.gov/ozone-pollution-and-your-patients-health/health-effects-ozone-general-population.    

   Ο Πρόεδρος της Φιλολογικής Στέγης Πειραιώς Στέφανος Μίλεσης ξεδίπλωσε την ιστορία των σχέσεων πόλης- λιμάνι του Πειραιά, αναδεικνύοντας ωστόσο ότι η πόλη έπαιξε έναν πολύ σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη του λιμανιού.

Ο Δικηγόρος παρ' Αρείω Πάγω, Κλέαρχος Μαυριλάκος, ανέπτυξε στην ομιλία του το νομικό πλαίσιο πρόληψης και αντιμετώπισης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης σε ενωσιακό και εθνικό επίπεδο, αναφερόμενος παράλληλα σε πλήθος νομικών θεμάτων, όπως στο συνταγματικό δικαίωμα στο περιβάλλον, στο δικαιώματα των πολιτών και αντίστοιχα στις υποχρεώσεις της Διοίκησης στο ζήτημα της περιβαλλοντικής ενημέρωσης, στη δικαστική προστασία σε περιβαλλοντικές υποθέσεις στα διοικητικά, πολιτικά και ποινικά δικαστήρια, στη διαδικασία υποβολής καταγγελίας σε επίπεδο Ε.Ε., στα ένδικα βοηθήματα και μέσα προστασίας των περιβαλλοντικών αγαθών στα πλαίσια του Ευρωπαϊκού Δικαίου Περιβάλλοντος.

Επακολούθησε εποικοδομητική συζήτηση με την υποβολή ερωτήσεων από τους παρευρισκόμενους αναφορικά με τα περιβαλλοντικά δικαιώματα και την ενεργό παρέμβαση των πολιτών σε θέματα περιβάλλοντος.                                                                                                                            

Η διοργάνωση του Συμποσίου έγινε από το Παρατηρητήριο της Πειραϊκής, με τη συμμετοχή της Ελληνικής Ορνιθολογικής Εταιρείας, αντιπροσωπείας του Ευρωπαϊκού προγράμματος LIFE και Green Transition Denmark. Στο συμπόσιο τοποθετήθηκε επίσης ο πρώην αντιπεριφερειάρχης Πειραιά Γιώργος Γαβρίλης, ο πρόεδρος των Ευρωπαϊκών νησιωτικών Επιμελητηρίων Γιώργος Μπενέτος, ο πρόεδρος του ΠΑΚΟΕ Παναγιώτης Χριστοδουλάκης και  ο εκπρόσωπος του Τομέα πράσινης μετάβασης του ΜΕΡΑ25 Γιάννης Χαραλαμπάκης. Επίσης παρευρέθηκαν και συμμετείχαν στη  συζήτηση ο καθηγητής θαλάσσιας τεχνολογίας του ΠΑΠΕΙ  Ερνέστος Τζαννάτος, εκ μέρους του Εργατικού Κέντρου Πειραιά ο Γιώργος Καλαμαράς και πολλοί άλλοι επιστήμονες, δημοσιογράφοι και πολίτες κα.