«Οι ευθύνες που ανέλαβα γιατί το τραγικό γεγονός έγινε στον τομέα της πολιτικής μου εποπτείας, δεν είναι ποινικές», είπε και επιτέθηκε στην αντιπολίτευση ότι επέλεξε την ακραία και χυδαία εκμετάλλευση αυτής της τραγωδίας. Καταλόγισε φθόνο, χτυπήματα κάτω από τη μέση, χυδαιότητα και τοξικότητα στα κόμματα της αντιπολίτευσης, υποστηρίζοντας ότι θέλουν να κάνουν σημαία ευκαιρίας το δυστύχημα.
Ο πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών σημείωσε ότι οι εικόνες που αντίκρυσε, φθάνοντας αμέσως στο χώρο της τραγωδίας θα μείνουν χαραγμένες στη μνήμη του και πρόσθεσε ότι υπέβαλλε καθ’ οδόν την παραίτηση του «αναλαμβάνοντας την αντικειμενική πολιτική ευθύνη και για τις θητείες όλων των προκατόχων του και για τις παθογένειες προηγούμενων ετών». Σε άλλο σημείο της ομιλίας του που χειροκροτήθηκε από τους βουλευτές της ΝΔ είπε ότι αντιμετωπίζει τη διαδικασία με σεβασμό κι ότι δεν θα πέσει στη παγίδα προσωπικής και μικροπολιτικης αντιπαράθεσης. «Οφείλουμε την αλήθεια στους συγγενείς, όχι την πολιτική εκμετάλλευση», είπε και πρόσθεσε ότι επέλεξε να παραμείνει σιωπηλός όσο η Δικαιοσύνη επιτελεί το έργο της, «κάτι που υπαγόρευσε η ηθική και οι αρχές μου».
Τι είπε για τη σύμβαση 717
«Οφείλουμε την αλήθεια» υπογράμμισε ο πρώην υπουργός «γι αυτό θα σας μιλήσω με στοιχεία, που πιστεύω ότι θα σας αποδείξουν ποια ήταν η κατάσταση των σιδηροδρόμων τα τελευταία τριάντα χρόνια. Τι παρέλαβε η Κυβέρνηση της ΝΔ το 2019 και σε ποιες ενέργειες προχώρησε, ώστε σήμερα που μιλάμε το έργο της σύμβασης 717 να έχει ολοκληρωθεί».
Ο κ. Καραμανλής απέδωσε τις κατηγορίες της Αντιπολίτευσης είτε ότι είναι από άγνοια είτε από πολιτική σκοπιμότητα». Κάνοντας μια αναδρομή στα συστήματα τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης που είχαν ξεκινήσει να τοποθετούνται στο σιδηροδρομικό δίκτυο από 1985 μέσω 15 συμβάσεων και είχαν συνολικό προυπολογισμό 250 εκατ. ευρώ, ο πρώην υπουργός σημείωσε ότι «δυστυχώς ήταν συστήματα που δεν τέθηκαν ποτέ σε λειτουργία» Για την ανάταξη και αναβάθμιση αποφασίστηκε η δημοπράτηση του έργου. Η υπογραφή της σύμβασης 717 πήρε 3 χρόνια, έγινε τον Σεπτέμβριο του 2014, γεγονός που αποδεικνύει τη δυσκολία της αναβάθμισης εξοπλισμού που ήταν εξ’ αρχής ανομοιογενής και σε πολλές περιπτώσεις ήδη παρωχημένος. Ανάδοχος κηρύχθηκε η κοινοπραξία Alstom-ΤΟΜΗ με τίμημα 41,3 εκατ. Ευρώ” Η σύμβαση, παρατήρησε ο κ. Καραμανλής ενώ έπρεπε να ολοκληρωθεί μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2016, η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ από τον Αύγουστο του 2016 έως το Μάρτιο του 2019 δίνει στο έργο 6 παρατάσεις! Όλες δε οι παρατάσεις είχαν χορηγηθεί με ρητή αναφορά ότι είναι χωρίς αποκλειστική υπαιτιότητα του Αναδόχου. Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι ο κύριος του έργου, δηλ. η ΕΡΓΟΣΕ, δηλαδή το ελληνικό δημόσιο, αποδεχόταν ότι είχε συνυπαιτιότητα για τη μη έγκαιρη ολοκλήρωση της Σύμβασης»
Ο κ. Καραμανλής αναφερόμενος στην υλοποίηση της σύμβασης 717 κατά την περίοδο της Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, δηλαδή μέχρι το 2019 απαρίθμησε ότι:
Πρώτον, είχαν δοθεί 6 παρατάσεις για την ολοκλήρωση της Σύμβασης 717, με την ΕΡΓΟΣΕ, δηλαδή το ελληνικό δημόσιο, να αναγνωρίζει ευθύνη για τις καθυστερήσεις κι όχι ο ανάδοχος.
Δεύτερον, η πρόοδος υλοποίησης ήταν χαμηλή, κατ’ όνομα 33%, αλλά στην πραγματικότητα το λειτουργικό τμήμα ήταν 18%.
Τρίτον, ενώ είχε εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο η 1η Συμπληρωματική Σύμβαση, αυτή δεν είχε υπογραφεί από την ΕΡΓΟΣΕ, επομένως δεν μπορούσε και να υλοποιηθεί.
Τέταρτον, οι ορθές μελέτες εφαρμογής για το τμήμα ΣΚΑ – Πλατύ δεν είχαν υποβληθεί. Πέμπτον, είχε επιβληθεί δημοσιονομική διόρθωση από την ΕΔΕΛ για επιστροφή 2.2 εκ ευρώ στην Ευρωπαϊκή Ένωση».
Ο πρώην υπουργός, για την περίοδο της Κυβέρνησης της ΝΔ από το 2019 έως τον Σεπτέμβριο του 2023 επισήμανε πως υπήρξαν τρείς παρατάσεις και η Σύμβαση 717 ολοκληρώθηκε το Σεπτέμβριο του 2023″, ενώ “επί ΣΥΡΙΖΑ είχαμε 6 παρατάσεις με ελάχιστη πρόοδο».
Ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε στις «στοχευμένες κινήσεις που έγιναν για να ξεβαλτώσουμε το έργο» . Ειδικά για την 7η παράταση που έδωσε ο ίδιος στην σύμβαση 717 είπε ότι «επειδή εγκαλούμαι για αυτήν την απόφαση, ας δούμε, ποιες θα ήταν οι εναλλακτικές και ποιες οι συνέπειες εάν δεν υπέγραφα την παράταση και κηρυσσόταν έκπτωτος ο Ανάδοχος τον Μάρτιο του 2020. Με δεδομένο ότι από το 2016 έως το 2019 είχαν δοθεί 6 παρατάσεις, με αναγνωρισμένη συνυπαιτιότητα της ΕΡΓΟΣΕ για τις καθυστερήσεις, είναι βέβαιο ότι ο Ανάδοχος θα προσέφευγε στα δικαστήρια κατά της έκπτωσης. Και θα πετύχαινε μεγάλη αποζημίωση σε βάρος του Δημοσίου. Θα είχαμε άμεση διακοπή του έργου. Θα έπρεπε να κινηθεί νέα διαδικασία δημοπράτησης, που σημαίνει τουλάχιστον 2 χρόνια καθυστέρησης μέχρι να οριστεί νέος Ανάδοχος… Και στην καλύτερη περίπτωση 2-3 χρόνια ακόμη για την ολοκλήρωση του έργου. Τέλος, και μετά από αυτά, πόσο βέβαιη θα ήταν η διατήρηση της χρηματοδότησης από την Ε.Ε.; Επομένως τα επιχειρήματα περί κήρυξης του Αναδόχου ως έκπτωτου και καταγγελίας της Σύμβασης το Μάρτιο του 2020, όχι μόνο δεν στέκουν λογικά, αλλά είναι βέβαιο ότι θα ζημίωναν το Δημόσιο και θα καθυστερούσαν παραπάνω την ολοκλήρωση του έργου».
Ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε και στις αποζημιώσεις που ζητούσε η Κοινοπραξία σημειώνοντας πως «κλήθηκα να επιλύσω και τα αιτήματα της Κοινοπραξίας για θετικές ζημίες. Η Κοινοπραξία είχε υποβάλει αιτήματα αποζημίωσης συνολικού ποσού 26,5 εκ ευρώ για την περίοδο 2017-2020. Και τελικά εξεδόθη απόφαση για καταβολή ποσού αποζημίωσης 2.7 εκ.ευρώ, δηλαδή ποσοστού περίπου 10% του συνολικώς αιτηθέντος ποσού. Εάν τα αιτήματα αυτά είχαν εκδικαστεί στα Δικαστήρια, υπήρχε σοβαρή πιθανότητα το ποσό της αποζημίωσης να ήταν κατά πολύ υψηλότερο του 10% της αρχικής απαίτησης. Και τούτο επειδή στις παρατάσεις που είχαν δοθεί, η ΕΡΓΟΣΕ αποδέχονταν ότι ήταν συνυπαίτια για τις καθυστερήσεις».
Ο πρώην υπουργός συνοψίζοντας επισήμανε πως «κλείσαμε όλα τα ανοιχτά ζητήματα που δεν είχαν αντιμετωπιστεί την προηγούμενη περίοδο, δηλ. υποβολή ορθών μελετών για το τμήμα ΣΚΑ-Πλατύ, υπογραφή της 1ης Συμπληρωματικής Σύμβασης, διατήρηση του προϋπολογισμού του έργου, και κλείσιμο των αιτημάτων για θετικές ζημιές του Αναδόχου. Επανεκκίνησαμε σε σωστές βάσεις την εκτέλεση του έργου. Μέχρι τα τέλη του 2022, παραδόθηκαν στον ΟΣΕ ολοκληρωμένα τα συστήματα σε 19 (από τους εναπομείναντες 37) σταθμούς, ανακατασκευάστηκαν χωρίς μεγαλύτερη δαπάνη οι 10 από τους 17 σταθμούς που είχαν παραδοθεί έως τα τέλη του 2016, και παραδόθηκε το κέντρο τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης στη Θεσσαλονίκη. Εκσυγχρονίσαμε το θεσμικό πλαίσιο κατασκευής των σιδηροδρομικών έργων της χώρας”. Παραδώσαμε εντός προϋπολογισμού ολοκληρωμένη την 717 τον περασμένο Σεπτέμβριο”.
Τι είπε για το πόρισμα της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας
Ο κ. Καραμανλής, αναφέρθηκε στις επικρίσεις ότι «κράτησε το πόρισμα της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας στο συρτάρι του» εξηγώντας πως το πόρισμα αυτό υποβλήθηκε στην ΕΡΓΟΣΕ και στους Οικονομικούς Εισαγγελείς, και κοινοποιήθηκε στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Το πόρισμα, καταλήγει στο συμπέρασμα ότι υπήρξαν «χωρίς προθέσεις» καθυστερήσεις υλοποίησης του έργου… Το πόρισμα, πρότεινε πειθαρχικές διώξεις σε 15 στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ, στις οποίες προχώρησε αρμοδίως τον Νοέμβριο του 2021 ο τότε Πρόεδρος του ΔΣ της Εταιρείας. Το πόρισμα, συνιστούσε την επιστροφή από τον Ανάδοχο του ποσού των 1,3 εκ ευρώ, πρόβλεψη που συμπεριελήφθη στον 33ο αρνητικό λογαριασμό» και τόνισε πως «αυτό είναι το πόρισμα που επικαλούνται τόσο οι Εισαγγελείς Εφετών Αθηνών, όσο κι ο Εισαγγελέας Οικονομικού Εγκλήματος, που έβαλαν τις δικογραφίες στο αρχείο, επειδή δεν συνέτρεχαν ενδείξεις για το αδίκημα της απιστίας».
Αμέσως μετά την ομιλία του στους διαδρόμους της Βουλής Άδωνις Γεωργιάδης και Σταύρος Καλαφάτης τον πλησίασαν για να του εκφράσουν τη συμπαράστασή τους.