Μέσω GPS θα παρακολουθούνται τα φορτηγά μεταφοράς εμπορευμάτων κατά την είσοδό τους στη χώρα μας, σύμφωνα με σχέδιο που τίθεται σε ισχύ από... την ΑΑΔΕ.
Το συγκεκριμένο σχέδιο της ΑΑΔΕ για παρακολούθηση των φορτηγών με GPS στοχεύει στον έλεγχο των κυκλωμάτων λαθρεμπορίου καυσίμων, τσιγάρων, αλκοολούχων ποτών, που ζημιώνουν τα κρατικά ταμεία με εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο.
Σύμφωνα με την ΑΑΔΕ, σε 2,5 χρόνια από τώρα το σύστημα θα είναι σε πλήρη λειτουργία και οι αρχές θα μπορούν να παρακολουθούν, μέσω δορυφόρου, τα φορτηγά σε 34 σημεία της χώρας, 132 διόδια, αλλά και στους αυτοκινητοδρόμους.
Έτσι, οι αρχές στοχεύουν στο να διαπιστώνεται γρήγορα εάν το εμπόρευμα κάθε φορτηγού παραδίδεται στο σημείο που αναγράφεται στα παραστατικά, οι στάσεις που κάνουν τα οχήματα και εάν μεταφορτώνουν από τη χώρα άλλα εμπορεύματα χωρίς να έχουν δηλωθεί.
Η χρηματοδότηση του έργου ύψους 80,06 εκατ. ευρώ θα γίνει από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ενώ την υλοποίησή του θα αναλάβει η ΑΑΔΕ με στόχο την αντιμετώπιση του διασυνοριακού εγκλήματος και την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου.
Το νέο σύστημα θα καταγράφει αυτόματα και θα φωτογραφίζει τα διερχόμενα οχήματα, θα αναγνωρίζει ταξιδιωτικά έγγραφα, θα εντοπίζει τη θέση των φορτηγών και των κοντέινερ ενώ θα διενεργεί αναλύσεις επικινδυνότητας των φορτίων.
Πώς θα λειτουργεί το σύστημα των GPS στα φορτηγά
Κάθε φορτηγό μεταφοράς εμπορευμάτων και τα εμπορευματοκιβώτια που διακινούνται θα εφοδιαστούν με κυκλώματα GPS και θα ελέγχονται μέσω δορυφόρου. Ειδικότερα, κατά την είσοδό τους στη χώρα οι οδηγοί θα λαμβάνουν από τις τελωνειακές αρχές έναν ειδικό εξοπλισμό δίνοντας και ένα ποσό ως εγγύηση γι’ αυτόν, τον οποίο θα παραδίδουν κατά την έξοδό τους από τη χώρα, με τους τελωνειακούς να επιστρέφουν και το χρηματικό ποσό που είχαν δώσει.
Η παρακολούθηση των κοντέινερ και φορτηγών θα γίνεται στο επιχειρησιακό κέντρο που λειτουργεί στην οδό Πειραιώς, το οποίο παρέχει τη δυνατότητα συντονισμού και παρακολούθησης, σε πραγματικό χρόνο, των ελέγχων που διενεργούνται από υπαλλήλους της ΑΑΔΕ σε καταστήματα, τελωνεία, πλοία και χώρους ιδιαιτέρου ενδιαφέροντος.
Όλα τα σημεία ελέγχου θα αποτυπώνονται σε ψηφιακό χάρτη προκειμένου οι υπηρεσιακοί υπάλληλοι της ΑΑΔΕ να έχουν πλήρη εικόνα των ελέγχων ανά περιοχή και ολόκληρης της επικράτειας.
Στα φορτηγά που κυκλοφορούν στη χώρα μας θα τοποθετηθούν 10.740 συσκευές GPS-Trackers για δορυφορική παρακολούθηση ενώ οι τελωνειακές αρχές θα προμηθευτούν δεκάδες σταθερές γεφυροπλάστιγγες, οχήματα με ακτίνες X-Rays, κινητές μονάδες ελέγχου και αναγνώρισης οχημάτων, κάμερες παρακολούθησης, αλλά και το κατάλληλο λογισμικό για όλα τα απαραίτητα συστήματα.
Αναλυτικά, οι ελεγκτές θα έχουν στη διάθεσή τους:
- 29 σταθερές γεφυροπλάστιγγες για τη ζύγιση βαρέων οχημάτων, οι οποίες θα τοποθετηθούν σε βασικά λιμάνια και τα σημεία εισόδου/εξόδου της χώρας.
- 16 σταθερά X-Rays νέας τεχνολογίας backscatter
- 17 κινητών πλαστιγγών οι οποίες θα χρησιμοποιούνται σε διόδια, λιμάνια και σε άλλα σημεία της χώρας.
- 17 κινητές μονάδες ελέγχου και αναγνώρισης οχημάτων εξοπλισμένες με κάμερες ALPR (Automatic License Plate Recognition), ειδικό εξοπλισμό και λογισμικό
- 6 κινητά X-Rays νέας τεχνολογίας backscatter
- 4 κινητές μονάδες οχημάτων άνω των 9 θέσεων για χρήση προανακριτικών πράξεων
- Κάμερες παρακολούθησης κλειστού κυκλώματος (CCTV).
- Λογισμικό έκδοσης και ανάγνωσης έξυπνων καρτών εισόδου-εξόδου – Μπάρες διέλευσης
- Λογισμικό κεντρικής αποθήκευσης δεδομένων
- Λογισμικό παρακολούθησης καλής λειτουργίας
- Λογισμικό διασύνδεσης με έτερα συστήματα.
Συνολικά το σύστημα ελέγχου θα εγκατασταθεί σε:
- 34 συνοριακά σημεία, λιμάνια και αποθήκες διακίνησης εμπορευμάτων.
- 132 σταθμούς διοδίων σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους της χώρας.
- 17 μη ελεγχόμενους μεγάλους κόμβους σε όλη την επικράτεια.
Στο μεταξύ, η φορολογική διοίκηση έχει εντείνει τους ελέγχους στα λιμάνια και τους σταθμούς διοδίων. Εκατοντάδες έλεγχοι έχουν πραγματοποιηθεί από τον περασμένο Ιούνιο σε φορτηγά προκειμένου να διαπιστωθεί εάν έχουν τα απαραίτητα παραστατικά. Μετά το τέλος του καλοκαιριού οι έλεγχοι θα επεκταθούν και στις επιχειρήσεις, σε όσες περιπτώσεις τουλάχιστον εντοπίστηκε ότι δεν είχαν δελτίο αποστολής και παραστατικά.