Οι ηθοποιοί του Χόλιγουντ έχουν αγανακτήσει σε σχέση με τις αμοιβές τους, την άδικη κατανομή των κερδών, καθώς και με τον διάχυτο φόβο για ένα μέλλον που θα καθορίζεται από την τεχνολογία. Για αυτό και... απεργούν.
Οι εκπρόσωποι του SAG-AFTRA, του συνδικάτου που εκπροσωπεί 160.000 ηθοποιούς της τηλεόρασης και του κινηματογράφου, ανακοίνωσαν την απεργία μετά την κατάρρευση των διαπραγματεύσεων με τα στούντιο για τη σύναψη νέας σύμβασης, με τις υπηρεσίες streaming και την τεχνητή νοημοσύνη να βρίσκονται στο επίκεντρο της αντιπαράθεσης.
Οι διπλές απεργίες φέρνουν περισσότερους από 170.000 εργαζόμενους αντιμέτωπους με στούντιο, όπως η Disney, η Universal, η Sony και η Paramount, καθώς και με εταιρείες κολοσσούς όπως το Netflix, η Amazon και η Apple.
Η Ένωση Παραγωγών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης, η οποία διαπραγματεύεται για λογαριασμό των εταιρειών του Χόλιγουντ, δήλωσε ότι προσπάθησε να καταλήξει σε μια λογική συμφωνία σε μια δύσκολη στιγμή για μια βιομηχανία που βρίσκεται σε σύγχυση μετά την επέλαση του streaming, την οποία η πανδημία επιτάχυνε.
Πολλοί ηθοποιοί του Χόλιγουντ δυσκολεύονται να βγάλουν τα προς το ζην
Η έλευση του streaming έχει αναδιαμορφώσει τον τρόπο με τον οποίο ο κόσμος βλέπει πλέον τηλεόραση και ταινίες, αλλά έχει αλλάξει και τον τρόπο με τον οποίο πληρώνονται οι ηθοποιοί.
Συνήθως, οι ηθοποιοί και οι σεναριογράφοι πληρώνονται προκαταβολικά για τη δουλειά τους, αλλά πολλοί διατηρούν το εισόδημά τους μέσω σταθερών αποζημιώσεων που βασίζονται στις επαναλήψεις τηλεοπτικών σειρών και ταινιών. Όταν οι σειρές ήταν συνδικαλιστικές σε δίκτυα που υποστηρίζονταν από διαφημίσεις, οι πληρωμές από τις επαναλήψεις μπορούσαν να συντηρήσουν βετεράνους ηθοποιούς, όπως την πρόεδρο της SAG και πρωταγωνίστρια της σειράς «Νταντά», Φραν Ντρέσερ, καθ' όλη τη διάρκεια της καριέρας τους.
Ωστόσο, οι streaming πλατφόρμες έχουν αλλάξει το «παιχνίδι». Τόσο οι ηθοποιοί όσο και οι σεναριογράφοι λένε ότι τα εισοδήματά τους έχουν πέσει κατακόρυφα και αυτό έχει επηρεάσει πλέον την καθημερινότητά τους.
Ο ηθοποιός, Μάικλ Πάτρικ Λέιν, μιλώντας στο BBC, εξηγεί ότι παίζει στο Χόλιγουντ για περισσότερο από μια δεκαετία. Αφού πλήρωσε για μαθήματα υποκριτικής, ατζέντες και μάνατζερ, επισημαίνει ότι μετά βίας βγάζει 20.000 δολάρια τον χρόνο.
«Παρόλο που είμαι ένας σταθερά εργαζόμενος ηθοποιός, ως επί το πλείστον, τα τελευταία χρόνια, δεν μπορώ να φροντίσω την οικογένειά μου», είπε, προσθέτοντας ότι έχει καθυστερήσει το σχέδιό του να κάνει παιδιά.
Η SAG-AFTRA λέει ότι τα μέλη της απεργούν για μια πιο δίκαιη κατανομή των κερδών από τον κινηματογράφο και την τηλεόραση. Μάλιστα, οι διαπραγματευτές της αρνήθηκαν «την υψηλότερη ποσοστιαία αύξηση των ελάχιστων αμοιβών εδώ και 35 χρόνια» για χάρη της απεργίας.
Εμπόδια με τις ασφάλειες υγείας
Η ηθοποιός Μάγια Γκίλμπερτ Ντάνμπαρ είναι διπλό μέλος της SAG και της Συντεχνίας Συγγραφέων και τώρα διεκδικεί την προεδρία της πρώτης. Είπε ότι η πλειονότητα των μελών του συνδικάτου SAG μόλις και μετά βίας κερδίζει πάνω από τον κατώτατο μισθό.
«Το μεγαλύτερο μέρος των μελών μας είναι ηθοποιοί που κάνουν καριέρα στο παρασκήνιο», δήλωσε. Για πολλούς ηθοποιούς, η ένταξη στη SAG-AFTRA είναι επίσης ο μόνος δρόμος για την ασφάλιση υγείας. Αλλά η ηθοποιός εκτιμά ότι μόνο το 15% των 160.000 μελών του σωματείου κερδίζει τα απαιτούμενα 26.000 δολάρια ετησίως για να δικαιούται υγειονομική κάλυψη. Επιπλέον, όπως είπε, οι ηθοποιοί αποβάλλονται από το ασφαλιστικό πρόγραμμα, όταν συμπληρώσουν τα 65 τους χρόνια.
Ο φόβος της τεχνητής νοημοσύνης
Γεμάτη θυμό, η Φραν Ντρέσερ τόνισε ότι «ολόκληρο το επιχειρηματικό μοντέλο έχει αλλάξει» εξαιτίας του streaming και ότι η τεχνητή νοημοσύνη σύντομα θα το αλλάξει περισσότερο. «Αυτή είναι μια ιστορική στιγμή – μια στιγμή αλήθειας», είπε. «Κάποια στιγμή, θα πρέπει να πούμε: «Όχι, δεν θα το ανεχτούμε άλλο αυτό».
Οι σεναριογράφοι φοβούνται ότι τα στούντιο θα τους αντικαταστήσουν με εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης για γρήγορη και οικονομική παραγωγή νέων σεναρίων. Οι ηθοποιοί ανησυχούν ότι η σύγχρονη τεχνολογία θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για τη δημιουργία ψηφιακών αντιγράφων τους (ή ότι οι ερμηνείες τους θα μπορούσαν να τροποποιηθούν ψηφιακά) χωρίς πληρωμή ή έγκριση.
Πόσο καιρό θα διαρκέσει η απεργία;
Προς το παρόν, τουλάχιστον, και οι δύο πλευρές φαίνεται να είναι σταθερά αφοσιωμένες. Μια απεργία συχνά σημαίνει ότι καμία από τις δύο πλευρές δεν είναι πρόθυμη να διαπραγματευτεί και μπορεί να χρειαστεί χρόνος για να επιστρέψουν και τα δύο συνδικάτα στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων.
Την τελευταία φορά που τόσο οι συγγραφείς όσο και οι ηθοποιοί κατέλαβαν τη γραμμή απεργίας, η απεργία διήρκεσε 10 εβδομάδες και ηγήθηκε από τον τότε ηθοποιό Ρόναλντ Ρέιγκαν.
Η απεργία των συγγραφέων διανύει ήδη τον τρίτο μήνα της και δεν διαφαίνεται φως στον ορίζοντα.