Μόλις χθες ο εμβληματικός εξειδικευμένος δημοσιογραφικός οργανισμός με κυκλοφορία 135 ετών, ανακοίνωσε ότι απέλυσε τους τελευταίους 19 ρεπόρτερς του αλλά και άλλους εργαζόμενους σε άλλους τομείς.
Οι απολύσεις δεν ήταν ξαφνικές. Το περιοδικό ιδιοκτησίας Walt Disney Co, είχε ενημερώσει για τις περικοπές από τον περασμένο Απρίλιο. Στο εξής τα ρεπορτάζ- αποστολές θα ανατίθενται σε ελεύθερους επαγγελματίες- εξωτερικούς συνεργάτες ή θα τα κάνουν συνδυαστικά με εσωτερικούς
συντάκτες- επιμελητές κειμένων, τους λιγοστούς που έχουν απομείνει. Είναι το δεύτερο «κύμα» απολύσεων μέσα σε εννέα μήνες και το τέταρτο σε μια σειρά αλλαγών που σχεδίασε και κάνει η ιδιοκτησία του εντύπου από το 21015.
Τον περασμένο Σεπτέμβριο η Disney έδειξε την πόρτα εξόδου σε έξι επιτελικά στελέχη του περιοδικού.
Κάποιοι που απολύθηκαν χθες, υποστήριξαν ότι το περιοδικό αναπροσάρμοσε τα συμβόλαια με τους φωτογράφους, τα οποία μέχρι τώρα τούς επέτρεπαν να περνούν μήνες στην περιοχή όπου είχαν πάει αποστολή για τραβήξουν φωτογραφίες που «έγραφαν» ιστορία.
Επίσης στην προσπάθεια περιορισμού του κόστους το περιοδικό με το χαρακτηριστικό κίτρινο πλαίσιο στο εξώφυλλο θα αναστείλει την έγχαρτη κυκλοφορία του στις ΗΠΑ από το 2024, σύμφωνα με δημοσιεύματα σε μεγάλης κυκλοφορίας αμερικανικά έντυπα και τηλεοπτικά δίκτυα και διεθνή ΜΜΕ.
Το National Geographic, το οποίο είχε περισσότερους από 1,7 εκατ. συνδρομητές στα τέλη του 2022, θα συνεχίσει να δημοσιεύει μηνιαία τεύχη, δήλωσε εκπρόσωπος του περιοδικού στο CNN.
«Οι αλλαγές στο προσωπικό δεν θα επηρεάσουν την ικανότητά μας να κάνουμε αυτή τη δουλειά, αλλά μάλλον θα μας δώσουν μεγαλύτερη ευελιξία για να αφηγηθούμε διαφορετικές ιστορίες και να συναντήσουμε το κοινό μας εκεί όπου βρίσκεται ήδη, στις πλατφόρμες μας», δήλωσε εκπρόσωπος του
περιοδικού επισημαίνοντας ότι «οποιοσδήποτε υπαινιγμός ότι οι πρόσφατες αλλαγές θα επηρεάσουν αρνητικά το περιοδικό ή την ποιότητα της αφήγησής μας, είναι απλώς ανακριβείς».
Πάντως μία ημέρα νωρίτερα εκπρόσωπος του περιοδικού σε σχετική ερώτηση δημοσιογράφου του CNN απάντησε πως δεν είχε κάτι να αναφέρει. Στον ταχύτατο κόσμο των ψηφιακών μέσων, το National Geographic παρέμεινε ένα σχεδόν χειροποίητο προϊόν – ένα μηνιαίο περιοδικό του οποίου
οι φωτογραφίες, τα γραφικά και τα άρθρα ήταν μερικές φορές το αποτέλεσμα πολύμηνης
έρευνες για ρεπορτάζ.
Στο μέρες δόξας του, στα τέλη της δεκαετίας του 1980, το National Geographic είχε 12 εκατομμύρια συνδρομητές στις ΗΠΑ και εκατομμύρια άλλους στο εξωτερικό. Πολλοί από τους φανατικούς αναγνώστες του απολάμβαναν τόσο πολύ την προβολή άλλων κόσμων, μέσα από εκτενή
δημοσιεύματα – το διάστημα, τα βάθη των ωκεανών, ελάχιστα ορατά μέρη του πλανήτη – που στοιβάζονταν παλιά τεύχη σε σωρούς που γέμιζαν σοφίτες και υπόγεια.
Το National Geographic κυκλοφόρησε από την National Geographic Society της Ουάσινγκτον, ένα ίδρυμα που δημιουργήθηκε από 33 ακαδημαϊκούς, επιστήμονες και επίδοξους εξερευνητές,
συμπεριλαμβανομένου του Αλεξάντερ Γκράχαμ Μπελ.
Το περιοδικό διανεμόταν αρχικά στο κοινό ως κίνητρο για την εγγραφή στην εταιρεία. Στην πορεία αυτονομήθηκε και έφτασε το ένα εκατ. συνδρομητές μέχρι τη δεκαετία του 1930.
Το περιοδικό, υπερκεράστηκε σε κέρδη και προσοχή – χωρίς να χάσει την αίγλη του- από τις οπτικοακουστικές εκδόσεις αλλά και από τα καλωδιακά κανάλια National Geographic και Nat Geo Wild.