Latest News

Παρασκευή 30 Ιουνίου 2023

Ναυάγιο στην Πύλο - Αποκαλυπτικές μαρτυρίες διασωθέντων: «Η προσπάθεια ρυμούλκησης από το λιμενικό προκάλεσε την ανατροπή του σκάφους»

 
Αποκαλυπτικές μαρτυρίες των διασωθέντων από το ναυάγιο της Πύλου σχετικά με τους λόγους που προκάλεσαν την τραγωδία... επικαλείται το Reuters.

Όπως αναφέρει το δημοσίευμα διασωθέντες του ναυαγίου της Πύλου αφηγήθηκαν «κολασμένες συνθήκες» πάνω και κάτω από το κατάστρωμα, χωρίς φαγητό ή νερό. Ορισμένοι είπαν επίσης ότι το τραγικό τέλος, επισπεύσθηκε από τις ενέργειες του ελληνικού λιμενικού σώματος. Κατήγγειλαν στις δικαστικές αρχές «μια καταδικασμένη προσπάθεια ρυμούλκησης της υπερφορτωμένης μηχανότρατας που προκάλεσε την ανατροπή του σκάφους τις πρώτες πρωινές ώρες της 14ης Ιουνίου».

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με στοιχεία που αναφέρει το Reuters, ένας Σύρος επιζών δήλωσε ότι ο ίδιος και άλλοι μετανάστες που επέβαιναν στο σκάφος «Adriana», το οποίο είχε υποστεί βλάβη στη διαδρομή προς την Ιταλία, φώναξαν «Σταματήστε!» όταν ένα σκάφος της ελληνικής ακτοφυλακής έδεσε ένα σχοινί στην πλώρη της μηχανότρατας και άρχισε να την τραβάει ενώ ανέπτυσσε ταχύτητα. Το σκάφος των μεταναστών έγειρε αριστερά και δεξιά και στη συνέχεια γύρισε ανάποδα, πρόσθεσε.

Τρεις άλλοι μάρτυρες πάντως δήλωσαν ότι δεν γνωρίζουν τι προκάλεσε την ανατροπή του «Adriana». Το Reuters δεν δημοσιεύει τα ονόματα των εννέα επιζώντων των οποίων τις μαρτυρίες μοιράστηκε.

Οι καταθέσεις των έξι εκ των μαρτύρων έρχονται σε αντίθεση με τις δημόσιες δηλώσεις της ελληνικής ακτοφυλακής και της κυβέρνησης. Οι ελληνικές αρχές ανέφεραν ότι δεν έγινε καμία προσπάθεια ρυμούλκησης του σκάφους και ότι αυτό ανατράπηκε όταν το λιμενικό βρισκόταν σε απόσταση περίπου 70 μέτρων. Το υπουργείο Ναυτιλίας, εποπτεύουσα αρχή για λιμενικό σώμα, δήλωσε στο Reuters ότι δεν μπορεί να σχολιάσει θέματα που αποτελούν αντικείμενο εμπιστευτικής και συνεχιζόμενης έρευνας από εισαγγελείς.

Όπως αναφέρει το Reuters οι εννέα επιζώντες υπέβαλαν τις καταθέσεις τους στις 17-18 Ιουνίου στις δικαστικές αρχές που διεξάγουν προκαταρκτική έρευνα για το ναυάγιο της Πύλου.

Ναυάγιο Πύλου: Φόβοι αντιποίνων από τις ελληνικές αρχές 

Το επεισόδιο της ρυμούλκησης αφηγήθηκαν επίσης δύο άλλοι επιζώντες, οι οποίοι έδωσαν ξεχωριστή συνέντευξη στο Reuters και ζήτησαν να μην κατονομαστούν υπό τον φόβο αντιποίνων από τις ελληνικές αρχές. Ο ένας από αυτούς, ο οποίος έδωσε μόνο το όνομά του ως Μοχάμεντ, περιέγραψε τις τρομακτικές στιγμές όταν το «Adriana»,  αναποδογύρισε, κατηγορώντας το λιμενικό. «Μας τράβηξαν γρήγορα και το σκάφος ανατράπηκε. Μετακινήθηκε προς τα δεξιά, μετά προς τα αριστερά, μετά πάλι προς τα δεξιά και ανατράπηκε. Οι άνθρωποι άρχισαν να πέφτουν ο ένας πάνω στον άλλο», είπε. «Ήταν ο ένας πάνω στον άλλο, ούρλιαζαν, πνίγονταν ο ένας από τον άλλο. Ήταν νύχτα και υπήρχαν κύματα. Ήταν τρομακτικό».

Ο Νίκος Σπανός, ναύαρχος εν αποστρατεία της ελληνικής ακτοφυλακής, δήλωσε στο Reuters ότι ήταν απίθανο ένα σκάφος του λιμενικού να επιχειρήσει έναν τόσο επικίνδυνο ελιγμό όπως η ρυμούλκηση της τραυματισμένης μηχανότρατας. «Στόχος του λιμενικού ήταν να δημιουργήσει καλύτερη επαφή για να βοηθήσει το σκάφος και να εκτιμήσει την κατάσταση. Αυτό αντιλαμβάνομαι. Διότι αν είχαν προσπαθήσει να το ρυμουλκήσουν ή οτιδήποτε άλλο, θα ήταν πολύ επικίνδυνο και δεν θα ήταν ο σωστός τρόπος για να το κάνουν».

Ναυάγιο Πύλου: Απάνθρωπες συνθήκες 

Κάθε ταξιδιώτης διέθετε μόνο 40 εκατοστά χώρο, δήλωσε ένας Σύρος μετανάστης στις δικαστικές αρχές, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία του Reuters.

Όλοι οι επιζώντες δήλωσαν ότι πλήρωσαν από 4.500 έως 6.000 δολάρια για το ταξίδι και οι διακινητές τους είπαν ότι θα έφταναν στην Ιταλία σε τρεις ημέρες. Τρεις επιζώντες είπαν στις αρχές ότι πλήρωσαν από 50 έως 200 ευρώ επιπλέον για θέσεις στο εξωτερικό κατάστρωμα, που θεωρούνται ασφαλέστερες.

Ήταν μεταξύ των χιλιάδων ανθρώπων που προσπάθησαν φέτος να φτάσουν στη νότια Ευρώπη ξεκινώντας με βάρκες από τη Βόρεια Αφρική. Περισσότεροι από 50.000 «παράτυποι συνοριακοί» διάπλοι της Κεντρικής Μεσογείου, οι περισσότεροι από τους οποίους ξεκινούν από την Τυνησία και τη Λιβύη, εντοπίστηκαν τους πρώτους πέντε μήνες του 2023, αυξημένοι κατά 160% σε σχέση με ένα χρόνο πριν, σύμφωνα με τα στοιχεία της υπηρεσίας συνόρων της ΕΕ.