Στη προσαγωγή επτά ανδρών από τους διασωθέντες του ναυαγίου στην Πύλο έχουν προχωρήσει οι Αρχές, οι οποίοι κατηγορούνται ως οι διακινητές που είχαν στοιβάξει εκατοντάδες μετανάστες στο... αλιευτικό σκάφος.
Απαντήσεις αναζητούνται στα ερωτήματα που προκύπτουν από το χρονικό της τραγωδίας.
Ο εκπρόσωπος Τύπου του Λιμενικού Σώματος, διέψευσε την πληροφορία ότι ο καπετάνιος είχε εγκαταλείψει το υπέρφορτο αλιευτικό πριν βυθιστεί, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Σαφώς και ο καπετάνιος είναι στους ανθρώπους που ελέγχονται».
Πληροφορίες αναφέρουν ότι συλληφθέντες είναι άτομα αιγυπτιακής καταγωγής, τα οποία υπέδειξαν οι διασωθέντες μετανάστες. Ο αριθμός αυτός δεν αποκλείεται να αυξηθεί ακόμα περισσότερο τις επόμενες ώρες ενώ πληροφορίες αναφέρουν ότι οι κατηγορούμενοι, σύμφωνα με πληροφορίες από το Λιμενικό, έχουν ήδη οδηγηθεί στον εισαγγελέα, ο οποίος θα απαγγείλει κατηγορίες σε βάρος τους.
Εντωμεταξύ, η ανάκριση στο Λιμεναρχείο Καλαμάτας συνεχίζεται, προκειμένου να εξακριβωθεί αν τα άτομα που ανακρίνονται ως ύποπτα ήταν μέρος του κυκλώματος των διακινητών που έβαλε τους μετανάστες στο πλοίο στη Λιβύη, με προορισμό την Ιταλία.
Μάλιστα, σε ρεπορτάζ του Alpha αναφέρθηκε ότι αρκετοί από τους διασωθέντες, όταν άρχισαν να συνέρχονται, συγκεντρώθηκαν και ρωτήθηκαν από τους λιμενικούς για τον ρόλο ατόμων πάνω στο αλιευτικό. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, υπέδειξαν συγκεκριμένα πρόσωπα και κλήθηκαν να απαντήσουν σε ερωτήσεις για το ποια άτομα ήταν αυτά που είχαν κανονίσει την επιβίβασή τους στο πλοίο και τι ρόλο έπαιζε ο καθένας.
Για την εξέλιξη της προανακριτικής διαδικασίας χρειάζονται περισσότερες μαρτυρίες, διασταύρωση στοιχείων από τις Αρχές και την Ιντερπόλ. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, κάποιος από τους Αιγύπτιους, ο οποίος κατονομάζεται, έχει απασχολήσει και στο παρελθόν τις Αρχές.
Νέα φωτογραφία του πλοίου πριν την τραγωδία
Νέες φωτογραφίες ντοκουμέντο από το πολύνεκρο ναυάγιο του αλιευτικού σκάφους ανοιχτά της Πύλου, έδωσε στο φως της δημοσιότητας το Λιμενικό.
Στη νυχτερινή φωτογραφία, φαίνονται οι άνθρωποι που είναι στοιβαγμένοι πάνω στο κατάστρωμα του πλοίου, λίγο πριν την τραγωδία.
Στη δεύτερη φωτογραφία φαίνεται κάποια εναέρια προσπάθεια διάσωσης, από την επιχείρηση του Λιμενικού.
Περιγραφή που σοκάρει
«Έως τώρα έχουν ανασυρθεί 78 σοροί από το ναυάγιο της Πύλου, που μεταφέρθηκαν στην Αθήνα, για να γίνει η ιατροδικαστική εξέτασή τους, φωτογράφιση, δακτυλοσκόπηση και λήψη βιολογικού υλικού», αναφέρει στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο εκπρόσωπος της Ομάδας Αναγνώρισης Θυμάτων Καταστροφών, αστυνόμος Βασίλης Μακρής. Στη συγκεκριμένη Ομάδα συμμετέχουν αστυνομικοί και ιατροδικαστές, ενώ συγκροτήθηκε αμέσως μετά το ναυάγιο της Πύλου, έπειτα από σχετικό αίτημα του Λιμενικού στην ΕΛΑΣ.
«Λαμβάνουμε καταθέσεις από τα 104 άτομα που έχουν επιζήσει από το ναυάγιο και προσπαθούμε να διαπιστώσουμε πόσοι ακόμα ήταν πάνω στο πλοίο, ενώ ερευνούμε για το αν υπάρχουν στοιχεία για να φτιάξουμε μια λίστα αγνοουμένων», επισημαίνει στη συνέχεια ο κ.Μακρής. «Σε περίπτωση που κάποιος είναι συγγενής πρώτου βαθμού, παίρνουμε και δείγμα βιολογικού υλικού από επιζώντες για να συγκριθεί με το δείγμα που θα ληφθεί από τις σορούς».
Όσον αφορά στο εάν υπάρχει έως τώρα κάποια εκτίμηση για τον ακριβή αριθμό των ατόμων που βρίσκονταν στο πλοίο, ο εκπρόσωπος της Ομάδας Αναγνώρισης Θυμάτων Καταστροφών, σημειώνει: «Οι εκτιμήσεις για τον αριθμό των ατόμων δεν μπορεί να είναι ακριβείς, γιατί ακόμα και οι καταθέσεις των ατόμων που ήταν σε αυτό παρουσιάζουν ανακολουθίες. Οι άνθρωποι αυτοί “συσκευάστηκαν”, ήταν ο ένας πάνω στον άλλον, και ταξίδευαν για ημέρες. Κανείς δεν γνωρίζει και πόσες ακριβώς ημέρες ταξίδευαν».
Όπως επισημαίνει ο κ.Μακρής, όσοι επέβαιναν στο πλοίο, που αναχώρησε από τη Λιβύη, δεν ήθελαν να έλθουν στην Ελλάδα, αλλά να φτάσουν στην Ιταλία. Το πλοίο έστειλε σήμα SOS στις ιταλικές Αρχές, που με την σειρά τους ενημέρωσαν τις ελληνικές.
«Νιώθουμε στενοχώρια και συμπόνοια για αυτούς τους ανθρώπους που, κάτω από άθλιες συνθήκες, ταξίδευαν για ένα καλύτερο μέλλον. Σημειώστε, ότι από την πρώτη στιγμή όλοι έσπευσαν εδώ, για να βοηθήσουν με όλες τις δυνάμεις τους», τονίζει ακόμα στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο εκπρόσωπος της Ομάδας Αναγνώρισης Θυμάτων Καταστροφών.
«Το Λιμενικό έπρεπε να επέμβει»
Παράλληλα, ερωτήματα διατυπώνονται και για το ρόλο που διαδραμάτισε το Λιμενικό Σώμα και για τα πρωτόκολλα που ακολουθήθηκαν. Μιλώντας ο ναύαρχος λιμενικού εν αποστρατεία και διεθνής πραγματογνώμονας Νίκος Σπανός τόνισε ότι το λιμενικό θα έπρεπε να επέμβει ακόμα κι αν το προσωπικό του πλοίου αρνήθηκε να δεχθεί βοήθεια.
«Συνήθως τα γυναικόπαιδα σε τέτοιου είδους ταξίδια τα βάζουν στο κάτω μέρος του πλοίου, ώστε να προστατεύονται περισσότερο από τους άνδρες που είναι στο κατάστρωμα. Τους κλειδώνουν για να μην μπορούν να μετακινηθούν. Βρίσκονται σε μια φυλακή μέχρι να φτάσουν στον προορισμό τους», συμπλήρωσε.
Ο Νίκος Σπανός σημείωσε ότι η Ιταλία παρέδωσε το περιστατικό στη χώρα μας κι ότι το Λιμενικό θα έπρεπε να δράσει εφόσον το πλοίο βρισκόταν σε κίνδυνο. «Βρέθηκαν νοτιοανατολικά της Πύλου. Το Υπουργείο Ναυτιλίας ενημερώθηκε μέσω Frontex. Μπήκε στο δικό μας FIR, οπότε η Ιταλία παρέδωσε το περιστατικό σε εμάς αφού στο δικό μας χώρο λάμβανε χώρα. Το σκάφος βρισκόταν σε κίνδυνο, ακόμα κι αν ήταν μπουνάτσα. Είναι σε κίνδυνο γιατί είναι ένα πλοίο που δεν έχει πιστοποιητικά, είναι ακυβέρνητο και έχει πάνω ανθρώπους που είναι κρεμασμένοι σαν τα σταφύλια. Αρά πρέπει να δράσει άμεσα η ελληνική πολιτεία. Θα πρέπει να οργανώσει το επιχειρησιακό της σχέδιο, πλωτά μέσα πρέπει να σπεύσουν στην περιοχή έτσι ώστε να αποβιβάσουν τον κόσμο σε άλλα σκάφη».
Ο ναύαρχος λιμενικού εν αποστρατεία επέμεινε ότι το Λιμενικό θα έπρεπε να δράσει, ακόμα κι αν το προσωπικό αρνήθηκε να δεχθεί βοήθεια. «Είναι σαν να μου λέτε ότι σας βλέπω να πνίγεστε και δεν θα σας βοηθήσω. Είμαστε υποχρεωμένοι. Δεν ρωτάμε το προσωπικό σε ένα ακυβέρνητο σκάφος που κινδυνεύει αν χρειάζεται βοήθεια. Βοήθεια χρειάζονται και με το παραπάνω, αφού το σκάφος είναι ακυβέρνητο. Ακυβέρνητο σημαίνει ότι είναι σε κίνδυνο. Έπρεπε να πράξουμε τα δέοντα, ώστε το σκάφος να πάει σε ένα ασφαλές αγκυροβόλι».
Σε ό,τι αφορά το επιχειρησιακό σκέλος ανέφερε ότι υπήρχε ναυγοσωστικό σκάφος στο Γύθειο. «Στο Γύθειο υπήρχε σκάφος που μπορούσε να βοηθήσει, είναι ναυαγοσωστικό. Οφείλουμε να πούμε στο ναυαγοσωστικό να τρέξει στην περιοχή. Είχαμε χρόνο να το κάνουμε αυτό. Θα μπορούσε να φιλοξενήσει τους ανθρώπους, μέχρι και νοσοκομείο έχει μέσα. Θα μπορούσε ένα τέτοιο σκάφος ή δύο τέτοια να το στηρίξουν εφόσον έχει πάρει κλίση».
Για τα αίτια του ναυαγίου σημείωσε ότι «Κάποιος από τους διακινητές έβαλε νερό από μια βάνα, μπήκε πλημμύρισε, πήρε κλίση και σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα βυθίστηκε λόγω του βάρους του».
Συνεχίζονται οι έρευνες
Σε εξέλιξη βρίσκονται οι έρευνες για τον εντοπισμό και τη διάσωση αγνοουμένων στη θαλάσσια περιοχή του ναυαγίου.
Οι ολονύχτιες έρευνες απέβησαν άκαρπες, καθώς ο αριθμός των διασωθέντων παραμένει 104, ενώ 78 είναι οι σοροί που έχουν ανασυρθεί.
Σύμφωνα με το Λιμενικό, στην περιοχή επιχειρούν αυτή τη στιγμή ένα περιπολικό σκάφος Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ., ένα πλοίο ανοιχτής θαλάσσης (Π.Α.Θ.) Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ., μία φρεγάτα Π.Ν., εννέα παραπλέοντα πλοία, ενώ από αέρος επιχειρούν ένα ελικόπτερο Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. και ένα ελικόπτερο Π.Α. και ένα ελικόπτερο Π.Ν..
Κλιμάκια του ΔΟΜ στην Καλαμάτα
Σε συνεννόηση με τη διοίκηση του νοσοκομείου, ο Διεθνής Οργανισμός Μετανάστευσης (ΔΟΜ) είναι παρών στο νοσοκομείο της Καλαμάτας από την Τετάρτη το μεσημέρι με προσωπικό, προκειμένου να καλύψει τις μεταφραστικές ανάγκες που υπάρχουν.
Ένας επιπλέον διερμηνέας αναμένεται να φτάσει σήμερα το απόγευμα από την Αθήνα για να καλυφθούν τυχόν επιπλέον ανάγκες.
«Ο ΔΟΜ βρίσκεται σε συνεχή επικοινωνία με τους διασωθέντες, άνθρωποι σοκαρισμένοι και φοβισμένοι. Το βασικό τους αίτημα είναι να επικοινωνήσουν με την οικογένειά τους για να τους πουν ότι είναι ζωντανοί. Την ίδια στιγμή, πολλοί από αυτούς ταξίδευαν με συγγενείς, αδέλφια, ξαδέλφια, γονείς και δεν μπορούν να μάθουν αν είναι ζωντανοί», λέει η υπεύθυνη επικοινωνίας του ΔΟΜ, Χριστίνα Νικολαΐδου.
Στο Σχιστό τα θύματα
Την ίδια ώρα, στην Αθήνα μεταφέρθηκαν σήμερα τα πτώματα των 78 μεταναστών που έχασαν τη ζωή τους στο ναυάγιο ανοιχτά της Πύλου.
Τα θύματα της τραγωδίας μεταφέρθηκαν με φορτηγό ψυγείο σε ειδικό χώρο στο Σχιστό Κορυδαλλού προκειμένου να αρχίσουν οι νεκροτομές για να διευκρινιστούν τα αίτια θανάτου.
Οι έρευνες θα γίνουν από τις ιατροδικαστικές υπηρεσίες Αθηνών και Πειραιά καθώς δεν υπάρχει η σχετική υποδομή στην Καλαμάτα.