Οι προκαταβολές προς τα θύματα σιδηροδρομικών ατυχημάτων προβλέπονται από τον Κανονισμό 1371/2007 της Ευρωπαϊκής Ένωσης ο οποίος στο άρθρο 13 αναφέρει: «Εάν επιβάτης σκοτωθεί ή τραυματιστεί, η σιδηροδρομική επιχείρηση πρέπει, χωρίς καθυστέρηση και οπωσδήποτε το αργότερο εντός δεκαπέντε ημερών από τον καθορισμό της ταυτότητας του φυσικού προσώπου που δικαιούται αποζημίωση, να προκαταβάλει τα ποσά που απαιτούνται για την κάλυψη άμεσων οικονομικών αναγκών ανάλογα με την προκληθείσα ζημία».
Το δεκαπενθήμερο που αναφέρει ο Κανονισμός έχει περάσει, αφού το δυστύχημα στα Τέμπη συνέβη στις 28 Φεβρουαρίου, ακόμη και αν μετρήσουμε τον χρόνο από τις 15 Μαρτίου, δηλαδή την ημέρα που η Hellenic Train ανακοίνωσε ότι θα καταβάλει τις προκαταβολές.
Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, τα αιτήματα σχετικά με αποζημιώσεις είναι:
– 22 για τους θανόντες, εκ των οποίων τα 12 είχαν περαιωθεί.
– 71 για τραυματίες με περαιωμένα τα 29.
– 108 για απολεσθείσες αποσκευές, με περαιωμένα τα 41.
Άρα, από τις προκαταβολές που έπρεπε να δοθούν εντός 15 ημερών, είχαν λάβει οι 12 από τους συγγενείς 57 νεκρών και οι 29 από τους τουλάχιστον 85 τραυματισμένους.
Σύμφωνα με τον Κανονισμό 1371/2007, οι προκαταβολές αυτές δίνονται για την κάλυψη των πρώτων εξόδων και δεν συνιστούν αποδοχή ευθύνης για την Hellenic Train. Οι συνολικές αποζημιώσεις προβλέπονται επίσης από τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό μέχρι του ύψους των 175.000 ευρωπαϊκών λογιστικών μονάδων, αλλά εκκρεμεί η απόφαση ορισμού τους από νόμο του ελληνικού κράτους. Αντί όμως το κράτος να νομοθετήσει σχετικά (όσο η Βουλή ήταν ανοικτή), φρόντισε μόνο να αναλάβει εκείνο τα έξοδα κηδείας των θυμάτων.
«Αν νομίζει η Hellenic Train ότι θα κάνει τους ανθρώπους να σιωπήσουν είναι γελασμένη»
Ο δικηγόρος, Λουκάς Αποστολίδης, μίλησε στην «Εφ.Συν.» για το θέμα, λέγοντας πως «οι αιτήσεις για τις προκαταβολές είναι λίγες γιατί οι οικογένειες των θυμάτων θεωρούν πως αποτελούν μια προκλητική ενέργεια της εταιρείας, η οποία αναφέρει πως “οι πληρωμές δεν σημαίνουν ότι αποδεχόμαστε οποιαδήποτε ευθύνη”.
Ο ίδιος προτείνει στους πελάτες του να μην εισπράξουν αυτά τα χρήματα καθώς, όπως υποστηρίζει, «έχω απόλυτη και βάσιμη πεποίθηση πως υπάρχουν ακέραιες συλλογικές και ατομικές ευθύνες και οι υπεύθυνοι στο τέλος θα πληρώσουν».
Ισχυρίζεται πως «οι προκαταβολές αυτές συνιστούν πρόκληση και έμμεσο εκβιασμό της εταιρείας, η οποία προσπαθεί με αυτόν τον τρόπο να επιβάλει τη σιωπή. Οι οικογένειες είναι οργισμένες και με το γεγονός ότι τους έστελναν πίσω μέσω διαδικτύου τα εισιτήρια επιβίβασης των συγγενών τους, χωρίς καν να τους πάρουν ένα τηλέφωνο. Αν νομίζει η Hellenic Train ότι με 5.000 ευρώ θα κάνει τους ανθρώπους να σιωπήσουν είναι γελασμένη».