Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης υποτίθεται ότι θα ανακοίνωνε την ημερομηνία για τις πρόωρες εκλογές, αλλά είναι υποχρεωμένος να αντιμετωπίσει τους διαδηλωτές που συγκρούονται με την αστυνομία, «καθώς ένα κύμα λαϊκής οργής συγκλονίζει την Ελλάδα μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα που στοίχισε την ζωή 57 ανθρώπων», γράφει το Politico.
Το δυστύχημα ήγειρε ερωτήματα για την συνολική λειτουργία του ελληνικού κράτους, σημειώνει το Politico, μετά τις πληροφορίες ότι η Αθήνα δεν είχε εκσυγχρονίσει το σιδηροδρομικό δίκτυο για να ανταποκρίνεται στα ευρωπαϊκά πρότυπα και τις αποκαλύψεις για κακοδιαχείριση στην εταιρία σιδηροδρόμων.
Το Politico επισημαίνει ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης αρχικά απέδωσε το δυστύχημα «σε ένα τραγικό ανθρώπινο λάθος», αλλά υποχρεώθηκε να κάνει πίσω όταν τον κατηγόρησαν για προσπάθεια συγκάλυψης των κυβερνητικών ευθυνών. Το πρώτο πολιτικό θύμα ήταν ο υπουργός μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, ο οποίος παραιτήθηκε, γράφει το Politico, προσθέτοντας ότι στην συνέχεια ο πρωθυπουργός παραδέχτηκε πως «δεν μπορούμε να κρυφτούμε πίσω από το ανθρώπινο λάθος».
«Το συντηρητικό κόμμα Νέα Δημοκρατία ζυγίζει τώρα τις πολιτικές συνέπειες του δυστυχήματος», σημειώνει το Politico, αναφερόμενο στις πληροφορίες ότι ο πρωθυπουργός θα συγκαλούσε το υπουργικό συμβούλιο για τελευταία φορά, όπου θα ανακοίνωνε την αύξηση του κατώτατου μισθού και στην συνέχεια θα διέλυε το κοινοβούλιο για να στηθούν οι κάλπες στις 9 Απριλίου. Το Politico γράφει πως όλα αυτά έχουν ανατραπεί και πλέον εξετάζονται ημερομηνίες για τη διενέργεια εκλογών μεταξύ του τέλους Απριλίου, του Μαΐου, ακόμα και του Ιουλίου.
Αντί να καταστρώνει εκλογικά σχέδια η κυβέρνηση είναι υποχρεωμένη να αντιμετωπίσει τις μαζικές αντιδράσεις θυμού των πολιτών με αφορμή το δυστύχημα, γράφει το Politico.
«Όταν συμβαίνει μία εθνική τραγωδία σαν κι αυτή είναι δύσκολο να εκτιμήσεις τις πολιτικές συνέπειες», δήλωσε στο Politico ο Αλέξης Ρουτζούνης, ερευνητής της εταιρίας δημοσκοπήσεων Kapa Research. «Η κοινωνία απαιτεί καθαρές εξηγήσεις και είναι μεγάλης σημασίας μία προσεκτική και ξεκάθαρη απάντηση από την πολιτική ηγεσία. Μέχρι τώρα το πολιτικό σύστημα ανταποκρίνεται δείχνοντας κατανόηση», πρόσθεσε ο Αλέξης Ρουτζούνης, επισημαίνοντας ότι και τα κόμματα της αντιπολίτευσης κράτησαν χαμηλά τους τόνους, «αλλά αυτό αρχίζει να αλλάζει».
Και μάλιστα σε μία περίοδο με σοβαρά προβλήματα, μεταξύ των οποίων ο υψηλός πληθωρισμός, οι τιμές των τροφίμων που έχουν εκτοξευτεί, οι οικονομικές ατασθαλίες συντηρητικών βουλευτών, το σκάνδαλο των παρακολουθήσεων και οι πληροφορίες για μια μυστική προσφορά της Σαουδικής Αραβίας να αναλάβει το κόστος για ποδοσφαιρικά γήπεδα στην Ελλάδα και την Αίγυπτο αν συμφωνούσαν να διεκδικήσουν από κοινού τη διοργάνωση του Παγκοσμίου Κυπέλου για το 2030. «Η κυβέρνηση κατάφερε να ξεπεράσει τις προηγούμενες κρίσεις, μεταξύ αυτών και τις καταστροφικές πυρκαγιές του 2021 και το πρόσφατο σκάνδαλο των παρακολουθήσεων και υπέστη μικρές απώλειες στα ποσοστά της», παρατήρησε ο Βολφάνγκο Πίκολι, συνιδρυτής της εταιρίας αναλύσεων Teneo, προσθέτοντας ότι τώρα η κυβέρνηση παλεύει για να εξασφαλίσει ότι δεν θα πληγεί πολιτικά από το δυστύχημα.
«Ακολουθεί παρόμοια πολιτική και μετά το σιδηροδρομικό δυστύχημα, με τον Μητσοτάκη να παίζει κεντρικό ρόλο στην προσπάθεια επιβολής ενός αφηγήματος και ανακοίνωσης δράσεων για να προλάβει τα γεγονότα», εξήγησε ο αναλυτής της εταιρίας Teneo, αναφερόμενος στην στρατηγική με την οποία η κυβέρνηση προσπαθεί να ελαχιστοποιήσει τις πολιτικές επιπτώσεις.
Ωστόσο ο ελληνικός λαός είναι εξοργισμένος γιατί αυτή η τραγωδία θα μπορούσε να έχει αποφευχθεί, κατά το Politico, που εξηγεί τι ακριβώς έχει συμβεί για να οδηγηθούμε σε μια σειρά ελλείψεων στο σύστημα ασφαλείας των σιδηροδρόμων.
Το Politico τονίζει ότι τα συνδικάτα είχα στείλει τρεις φορές προειδοποιητικά σημειώματα στο υπουργείο Mεταφορών ζητώντας αναβάθμιση των υποδομών στο δίκτυο. «Δεν θα περιμένουμε να συμβεί ένα ατύχημα για να τους δούμε να χύνουν κροκοδείλια δάκρυα», ανέφεραν οι συνδικαλιστές σε μία από τις επιστολές τους, στις 7 Φεβρουαρίου.
Το Politico αναφέρεται και στην παραπομπή της Ελλάδας στο ευρωπαϊκό δικαστήριο για την καθυστέρηση υλοποίησης των μέτρων ασφαλείας στο σιδηροδρομικό δίκτυο, αλλά και στην κυβερνητική απόφαση να εξαιρεθεί η Hellenic Train από την υποχρέωση καταβολής αποζημιώσεων σε περίπτωση δυστυχήματος, ενώ η ΕΕ ορίζει σαφώς ότι οι αποζημιώσεις καταβάλλονται εντός 15 ημερών.
«Ιστορικά, όταν το κράτος αντί να εξασφαλίσει σταθερότητα, προκαλεί ανασφάλεια, επηρεάζεται πρώτη απ΄ όλους η κυβέρνηση, αλλά και όλα τα κυβερνητικά κόμματα, διότι η τραγωδία επαναφέρει μνήμες αντίστοιχων δραμάτων κατά το παρελθόν», επισήμανε ο Αλέξης Ρουτζούνης στο Politico.