Στην επιτροπή έχουν κληθεί επίσης για ακρόαση οι πρώην υπουργοί Μιχάλης Χρυσοχοΐδης (2013 – 15), Χρήστος Σπίρτζης (2015-19) και ο νυν υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης ο οποίος έχει αναλάβει και αρμοδιότητες του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών.
Δείτε LIVE τη συνεδρίαση
Καραμανλής: Την ώρα του πένθους σιώπησα αλλά είναι υποχρέωσή μου η πρώτη τοποθέτηση να γίνει εδώ
«Η τραγωδία των Τεμπών συγκλόνισε την χώρα μας. Πρωτίστως οφείλουμε να εκφράσουμε την βαθιά μας οδύνη και τα συλλυπητήρια στις οικογένειες των θυμάτων», είπε ξεκινώντας την τοποθέτησή του ο Κώστας Καραμανλής.
«Έχουμε απέναντί μας τις οικογένειες των θυμάτων και μια κοινωνία που πενθεί και για τον λόγο αυτό έχουμε ιερές υποχρεώσεις. Να αναλάβουμε ο καθένας τις ευθύνες του να πούμε όλη την αλήθεια και να αφήσουμε απέξω μικροκομματικές σκοπιμότητες. Να δούμε με ειλικρίνεια όλα τα λάθη για να μην επαναληφθούν ποτέ. Για όσα αναφέρω θα υπάρξει τεκμηρίωση. Οι περιστάσεις δεν μας επιτρέπουν να μιλάμε χωρίς τεκμηρίωση και να κάνουμε επιλεκτικές επιλογές εγγράφων.
Η σημερινή μου τοποθέτηση είναι η πρώτη μετά την παραίτησή μου. Την ώρα του πένθους σιώπησα αλλά είναι υποχρέωσή μου η πρώτη τοποθέτηση να γίνει εδώ. Όλο αυτό το διάστημα έχουν μιλήσει πολλοί, αλλά λίγοι μίλησαν με νηφαλιότητα αίσθημα ευθύνης και πυξίδα την αλήθεια, πολλοί επένδυσαν στην πολιτική σκοπιμότητα και την δημαγωγία».
«Ξεκαθαρίζω ότι λίγες ώρες μετά την τραγωδία παραιτήθηκα γιατί στον τομέα πολιτικής μου εποπτείας συνέβη μια ανείπωτη τραγωδία. Ούτε είχα ούτε έχω κάποια εξάρτηση από κυβερνητική θέση. Παραιτήθηκα ενάντια στην πεπατημένη της πολιτικής πρακτικής να τίθενται σε διαθεσιμότητα ή να ζητούνται παραιτήσεις υφισταμένων. Παραιτήθηκα και το έκανα εκεί από τον τόπο της τραγωδίας. Θα μείνει όμως γράμμα κενό αν δεν γίνει διερεύνηση, αν δεν δούμε τα λάθη και δεν τα διορθώσουμε.
Είναι χρέος μας να φωτιστεί η αλήθεια και σε αυτό το χρέος θέλω να συμβάλλω σε αυτό».
Και συνέχισε:
«Ας εξετάσουμε τη σύμβαση 717 του 2014 που είναι και το αντικείμενο της συνεδρίασης. Αν είχε ολοκληρωθεί το δίκτυο θα ήταν ασφαλέστερο. Προχωρήσαμε το έργο από το 18% στο 78%. Δεν παραδόθηκε ποτέ το 67%. Λειτουργικό παραδόθηκε μόνο το 17% της σύμβασης. Στη συνέχεια το εγκατέλειψε. Από το 2017 μέχρι το 2019 δεν έγινε καμία εργασία. Η σύμβαση ξεκίνησε, αλλά 3 μήνες μετά άλλαξε η κυβέρνηση. Σύντομα προκύπτει η ανάγκη συμπληρωματικής σύμβασης. Πέρασαν όμως 3 χρόνια για τη σύνταξη της. Τον Δεκέμβριο του 2017. Εγκρίθηκε το 2018, όμως ούτε τότε ξεκίνησε. Το έργο είχε βαλτώσει. Ακολούθησαν καταγγελίες από τον Νίκο Νικολόπουλο. Από τον έλεγχο προέκυψε πληθώρα ερωτημάτων. Λίγους μήνες αργότερα ανέλαβε η δική μας κυβέρνηση. Παραλάβαμε κατ’ όνομα το 33% του έργου, η λειτουργικότητα ήταν στο 18%. Μεταξύ 2017 και 2019 το παραδοτέο έργο ήταν μηδενικό. Ούτε ένας σταθμός ανατάχθηκε, ούτε ένα κέντρο τηλεδιοίκησης παραδόθηκε. Ο κ. Σπίρτζης μιλά για κάλυψη χρηματοοικονομικών αναγκών. Αυτό αποδεικνύεται από το πρωτόκολλο παράδοσης – παραλαβής. Άλλο η απορρόφηση του έργο και άλλο η λειτουργικότητα. Έγινε «σπάσιμο» των εργολαβιών στη σύμβαση 717. Όλο αυτό καταλήγει σε μια «βαβέλ». Τι κάναμε; Ψηφίσαμε και φέραμε νόμο που θεσμοθετηθεί μια ενιαία διαδικασία. Τη μελέτη κατασκευής. Μια σύμβαση, ένας εργολάβος για όλο το έργο.
Τελικά, στα τέλη του 2020 εγκρίθηκε η τέταρτη τροποποίηση χρηματοδότησης του έργου. Το 2021 υπογράφθηκε η σύμβαση και ξεκινά και πάλι το έργο. Από τότε έχουμε φτάσει στο 90% της υλοποίησης, αλλά στο 70% της πιστοποίησης.
Όπως είπε, «μεταξύ των σταθμών που παραδόθηκαν με το σύστημα της τηλεδιοίκησης ήταν και ο σταθμός της Λάρισας. Παραδόθηκε τον Νοέμβριο του 2022 όχι από αυτά που λέμε εμείς εδώ αλλά από το μόνο έγγραφο που το αποδεικνύει. Το πρωτόκολλο διοικητικής παραλαβής. Επίσης, όπως προκύπτει από έγγραφο του ΟΣΕ οι σταθμάρχες υποχρεωτικά πρέπει να χαράσσουν αυτόματα την διαδρομή στον πίνακα τηλεδιοίκησης. Η χειροκίνητη πρέπει να λειτουργεί μόνο όταν δεν λειτουργεί η τηλεδιοίκηση. Οσο επιτρέπουμε να κυκλοφορούν ανυπόστατες φήμες οφείλουμε να απαντήσουμε στις ανακρίβειες και στα ψεύδη.
Οφείλουμε να απαντήσουμε στις ανακρίβειες και τα ψεύδη.
Αναφέρουν ότι στον σταθμό Λάρισας δεν υπήρχε σύστημα τηλεδιοίκησης. Δεν ισχύει. Διέθετε τοπικό σύστημα. Είναι τοποθετημένο από τον Σεπτέμβριο του 2022. Ήταν σε λειτουργία μέχρι και μια ώρα πριν το δυστύχημα. Το 2019 ο σταθμός της Λάρισας δεν ήταν λειτουργικός με τηλεδιοίκηση. Ο σταθμάρχης και μπορούσε και έπρεπε να χαράξει τη διαδρομή ηλεκτρονικά. Δυστυχώς δεν το έκανε, το έκανε χειροκίνητα. Ξέχασε σε λάθος θέση το κλειδί.
Λένε ότι αν είχε ολοκληρωθεί το etcs θα είχε αποτραπεί το δυστύχημα. Δεν είναι βέβαιο αυτό. Το σύστημα θα προέβλεπε τη χειροκίνητη χάραξη, όπως και έγινε. Από τη στιγμή που ο σταθμάρχης παράκαμψε την τηλεδιοίκηση, το ίδιο θα γινόταν κι αν υπήρχε το σύστημα. Θα υπήρχαν περισσότερες δυνατότητες να αποτραπεί το δυστύχημα; Ναι, αλλά δεν ξέρουμε αν θα είχε συμβεί. Το etcs δεν είναι σύστημα ευρείας χρήσης. Μόνο σε 2 χώρες υπάρχει ολοκληρωμένο σε όλο το δίκτυο. Όταν ολοκληρωθούν οι εργασίες, η Ελλάδα θα είναι μία από τις ελάχιστες χώρες που θα έχει στο 100% του δικτύου. Μέσα σε 3 χρόνια το έργο προχώρησε.
Ισχυρίζονται ότι αν είχαμε gsmr θα προλαβαίναμε το κακό. Λένε ότι το σύστημα είχε παραδοθεί. Δεν λένε ότι το εν λόγω σύστημα έλειπε η απαραίτητη αξιολόγηση και πιστοποίηση. Αυτό προχώρησε την τελευταία 3ετία. Η ΡΑΣ αποδεικνύει ότι τέθηκε σε λειτουργία το 2022. Ακούσαμε τους διαλόγους διότι έγιναν μέσω
Λένε ότι μέχρι το 2019 υπήρχε ένας «πύργος ελέγχου». Λένε το άτυπο κέντρο της Καρόλου. Αυτό το άτυπο κέντρο λειτουργεί και σήμερα. Σκοπός είναι η παρακολούθηση των δρομολογίων για να καταγράφονται οι καθυστερήσεις. Αυτό δεν ήταν τίποτα παραπάνω από ένα κέντρο τηλεφωνικής παρακολούθησης.
Λένε ότι υπήρχε και δεύτερος σταθμάρχης σε κάθε κέντρο τις νύχτες. Ψέματα. Σημειώνω ότι την κρίσιμη ώρα έπρεπε να βρίσκεται στο σταθμαρχείο άλλοι 2. Έπρεπε να ήταν στη θέση τους, αλλά δεν ήταν. Υπήρχαν δικλείδες ασφαλείας.
Υπό το βάρος του γεγονότος οφείλουμε την αλήθεια.
Αναφέρθηκαν κάποιοι σε υποχρηματοδότηση του ΟΣΕ. Έπαιρνε 45 εκατ. τον χρόνο. Εμείς την αυξήσαμε. Επιπλέον 270 εκατ. προβλέπονται από το Ταμείο Ανάκαμψης για τους σιδηροδρόμων. Το 2022 μειώθηκαν οι υπάλληλοι γιατί κάποιοι βγήκαν στη σύνταξη. Εμείς προχωρήσαμε διαγωνισμούς με ΑΣΕΠ. Οι διαδικασίες του ΑΣΕΠ είναι χρονοβόρες, αλλά προχώρησαν.
Μόνο 24 προσλήψεις έγιναν τα προηγούμενα χρόνια, επί ΣΥΡΙΖΑ. Προχωρήσαμε 200 προσλήψεις με δελτίο παροχής. Από το 2022 ο αριθμός των υπαλλήλων ξεκίνησε να αυξάνεται. Είχαμε 427 θέσεις εργασίας, συνολικά.
Ας κάνουμε μια προσπάθεια να συμφωνήσουμε στα πραγματικά γεγονότα.
Αυτό για τη σύμβαση με την Hellenic Train, το 2017 η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ αποφάσισε να διαγράψει από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ χρέη 700 εκατ. ευρώ. Στη συνέχεια πούλησε την ΤΡΑΙΝΟΣΕ με πολύ χαμηλό τίμημα. Εμείς τους υποχρεώσαμε να πληρώνει για την υποδομή, με συνολικό όφελος για το δημόσιο 600 εκατ. ευρώ. Συμφωνήσαμε επίσης να λαμβάνει το δημόσιο το 20% των εσόδων. Για πρώτη φορά.
Πιστεύω και ελπίζω να συμφωνήσουμε στα γεγονότα. Πότε στη ζωή μου δεν κρύφτηκα να αναλάβω τις ευθύνες μου. Μιλάμε για παθογένειες ετών. Στον τομέα των σιδηροδρόμων προσπαθήσαμε, αλλά οι παθογένειες δεκαετιών χρειάζονται χρόνια για να εξαλειφθούν. Φέρω και εγώ μερίδιο πολιτικής ευθύνης. Δεν συμφωνώ με όσους λένε ότι τα έκαναν όλα τέλεια».
Χρυσοχοΐδης: Η σύμβαση 717 κρίθηκε νόμιμη απο το Ελεγκτικό Συνέδριο το 2014
Η συνεδρίαση ξεκίνησε με την εισηγητική τοποθέτηση του κ. Μιχάλη Χρυσοχοϊδη ο οποίος τον Σεπτέμβριο του 2014 υπέγραψε ως υπουργός Υποδομών και Μεταφορών της κυβέρνησης Σαμαρά την σύμβαση 717 για την ανάταξη και αναβάθμιση των συστημάτων σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης του σιδηροδρομικού δικτύου.
Ο κ. Χρυσοχοϊδης τόνισε ότι το έργο είχε κριθεί ως απόλυτης προτεραιότητας καθώς αφορούσε την ασφάλεια του σιδηροδρομικού δικτύου το οποίο χαρακτηριζόταν από συστήματα ξεπερασμένης τεχνολογίας ή εκτός λειτουργίας.
«Από το έτος 2010 είχαν συγκροτηθεί ομάδες εργασίας στην ΕΡΓΟΣΕ με σκοπό την αποτύπωση της κατάστασης, σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης, τηλεπικοινωνιών και ηλεκτροκίνησης στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας» τόνισε ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης.
Όπως είπε, το 2010 συγκροτήθηκαν δύο ομάδες εμπειρογνωμόνων από την ΕΡΓΟΣΕ που μαζί με τον ΟΣΕ παρέδωσαν το 11 πορίσματα και συγκροτήθηκαν ομάδες εργασίας για ανάταξης και αναβάθμιση συστήματος σηματοδότησης.
Ακολούθως το 2012 η ΕΡΓΟΣΕ εξέδωσε τεύχη δημοπράτησης και τα υπέβαλε για παρατηρήσεις στον ΟΣΕ που τα ενέκρινε. Εγκρίθηκε το έργο από τα καθ’ ύλην αρμόδια εθνικά και ευρωπαϊκά όργανα και πήρε τον δρόμο της δημοπράτησης τον Φεβρουάριο του 2014 με προϋπολογισμό 52 εκατ. ευρώ.
«Στον συγκεκριμένο διαγωνισμό, υπήρξε ανάδοχος με χαμηλότερη προσφορά, στο ποσό των 41.297.147 ευρώ, χωρίς ΦΠΑ. Ακολούθησε η διαδικασία ενημέρωσης της Βουλής τον Ιούνιο του 2014 και ο έλεγχος νομιμότητάς της. Η σύμβαση 717 έλαβε την έγκριση του Ελεγκτικού Συμβουλίου τον Ιούνιο του 2014 και ακολούθως, τον Σεπτέμβριο του ίδιου έτους η ΕΡΓΟΣΕ υπέγραψε την σύμβαση ορίζοντας ως χρόνο υλοποίησης του έργου τον Σεπτέμβριο του 2016» σημείωσε.
Και πρόσθεσε: «Η πρώτη δουλειά του αναδόχου ήταν να κάνει λεπτομερή καταγραφή της υφιστάμενης κατάστασης του δικτύου και του εξοπλισμού. Το έργο ήταν απολύτως αναγκαίο διότι εν μέσω μνημονίων και κρίσης η Ελλάδα και η Ευρωπαϊκή Ένωση αποφάσισε να ολοκληρώσει την υποδομή στον βασικό άξονα από το Ρίο έως τον Προμαχώνα. Ορισμένα έργα σήμερα έχουν ολοκληρωθεί κι αλλά αναμένεται να παραδοθούν. Σημαντικός παράγοντας για όλα αυτά, είναι η ασφάλεια του δικτύου γι’ αυτό και το έργο σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης κρίθηκε αναγκαίο να υλοποιηθεί».
Όπως εξήγησε «το έργο αποκαλείται: ανάταξη και αναβάθμιση σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης και αντικατάσταση 70 αλλαγών τροχιάς σε εντοπισμένα σημεία του δικτύου Αθήνα – Προμαχώνας. Προκειμένου να αντιμετωπιστεί το φθαρμένο σύστημα αποφασίστηκε να γίνει η ταχύτερη αντικατάσταση των βλαβών. Το έργο έπρεπε να εκτελεστεί το συντομότερο. Ανάταξη σημαίνει ότι έχουμε πολλά συστήματα σηματοδότησης που τοποθετήθηκαν σε διαφορετικά χρονικά σημεία με άλλη τεχνική λογική φθαρμένα και εκτός λειτουργίας και εμείς θέλουμε να κάνουμε ενιαίο εκσυγχρονισμό. Αναβάθμιση σημαίνει πιστοποίηση του συστήματος με σύγχρονες πρακτικές και κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τηλεδιοίκηση είναι η εξ αποστάσεως απεικόνιση και χειρισμός της κυκλοφορίας. Ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός και τον Ιανουάριο του 2015 ανέλαβε η νέα κυβέρνηση για να υλοποιήσει εντός του συμβατικού χρόνου, δύο χρόνια μετά τη σύμβαση αυτή, μαζί με τα όσα εξέθεσα καταθέτω, με το χρονολόγιο που περιλαμβάνει όλα τα γεγονότα που προανέφερα για να ωριμάσει το έργο έως την υπογραφή της σύμβασης»
Σπίρτζης: Ακούστηκαν ψέματα είτε από αμάθεια, είτε από σκοπιμότητα
Στη συνέχεια τον λόγο πήρε ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών επί ΣΥΡΙΖΑ Χρήστος Σπίρτζης ζητώντας να υπάρξει συνεδρίαση για τη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη
«Επειδή ο λαός περιμένει απαντήσεις απ’ όλους μας για το τι έγινε και τι δεν έγινε, πρέπει να εισφέρουμε με αλήθεια. Από την επόμενη μέρα του δυστυχήματος ξεκίνησε η διάχυση ευθυνών. Υπήρχε μια προσπάθεια με άθλια δημοσιεύματα, με μπαράζ ερωτημάτων «που είναι ο Σπίρτζης;». Η σημερινή συνεδρίαση με μοναδικό θέμα συζήτησης τη σύμβαση 717 αδικεί το κοινοβούλιο. Δεν είμαστε όλοι ίδιοι. Μια δική μου αμέλεια, είναι δικό μου λάθος, δεν θα το πάρει ο κ. Χρυσοχοΐδης. Το όλοι είναι ίδιοι σημαίνει ότι κανείς δεν παίρνει τις ευθύνες στο μέλλον. Υπάρχουν πολιτικές ευθύνες. Υπάρχουν διαχρονικές παθογένειες, όμως υπάρχουν και οι προσωποποιημένες ευθύνες για το δυστύχημα. Πρέπει να καταθέσουν όσοι μπορούν να συνεισφέρουν και να συζητήσουμε και για τη σύμβαση 717.
Πολλά από όσα ακούστηκαν τις τελευταίες μέρες, δεν βοηθούν. Ακούστηκαν ψέματα είτε από αμάθεια, είτε από σκοπιμότητα. Ό,τι πω θα τεκμηριώνεται με έγγραφα.
Για τη σηματοδότηση, σύμφωνα με τις συμβάσεις το συνολικό σύστημα έχει δύο μέρη. Το gsmr τον Ιούλιο του 2019 παραδόθηκε εγκαταστημένο. Είχαν εκπαιδευτεί όλοι οι εργαζόμενοι και έμενε η πιστοποίηση και οι απολήξεις του δικτύου. Δυστυχώς μέχρι σήμερα δεν έχει μπει σε λειτουργία. Θα ήθελα να πω ότι η υποχρέωση της χώρας αφορά μόνο τις κύριες γραμμές, όχι όλο το δίκτυο. Ακούμε και διαβάζουμε ότι μόνο 3 χώρες έχουν το etcs. Το etcs, λοιπόν, φαίνεται δεν είναι σε λειτουργία μόνο σε 10 χώρες.
Το σύστημα υπάρχει σε 17 χώρες. Η ύπαρξη ή όχι του etcs δεν σημαίνει ότι δεν θα έχουμε ασφαλή σιδηρόδρομο.
Το 2018 εκσυγχρονίσαμε τον κανονισμό κίνησης. Συμμετείχαν όλοι οι φορείς. Είτε είχε etcs, είτε όχι, προβλέπει πώς πρέπει να λειτουργεί το σύστημα. Η ασφάλεια πρέπει να είναι διασφαλισμένη. Ο λόγος που πραγματικά μπαίνουν αυτά τα συστήματα δεν είναι μόνο η ασφάλεια, γιατί αν ήταν θα μας υποχρέωνε να βάλουμε στο 100% των γραμμών. Το σύστημα έχουμε τη δυνατότητα περισσότερων τρένων, περισσότερων δρομολογίων με ασφάλεια. Η σύμβαση 717 είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να μπει το etcs. Το σύστημα που μπορεί να διαχειρίζεται το δίκτυο δεν είναι τηλεδιοίκηση. Ο διαγωνισμός για το etcs υπογράφθηκε το 2007, επί Κωστή Χατζηδάκη.
Η τηλεδιοίκηση είναι αυτό που ορίζεται στη σύμβαση 717. Τηλεδιοίκηση σύμφωνα με τη σύμβαση είναι η εκ αποστάσεως χειρισμός της διαχείρισης της κυκλοφορίας, όπως η εκτροπή των τρένων. Όχι ο πίνακας που είδαμε στις τηλεοράσεις στον σταθμό Λάρισας, αλλά ένα άλλο μεγαλύτερο κέντρο που αφορά σε όλους τους σταθμούς.
Αυτό το κέντρο τηλεδιοίκησης στη Λάρισα λειτουργούσε μέχρι το καλοκαίρι του 2019. Κέντρο ελέγχου δεν υπήρχε από 29/7/2019 μέχρι σήμερα. Δεν υπήρχε ασφαλιστική δικλείδα ώστε αν γίνει λάθος στον σταθμό της Λάρισας.
Ας πάμε το 2014. Έχουμε κυβέρνηση Σαμαρά και υπουργό τον κ. Χρυσοχοΐδη. Το έργο αφορούσε ανάταξη. Γιατί έγινε; Ήταν απαραίτητη προϋπόθεση για το etcs. Χρειαζόταν διπλή γραμμή. Πώς βγήκε διαγωνισμός για το etcs; Και γιατί βγήκε ως προμήθεια; Λες και πήγαμε να πάρουμε συσκευές. Είδε κανείς αν μπορούσε το σύστημα σηματοδότησης να συνεργαστεί με το etcs; Όχι. Δεν υπήρχε τίποτα διασφαλισμένο. Από το 2007 μέχρι το 2010 δεν έγινε τίποτα για το etcs.
Θα σας πω ότι το Αθήνα – Πειραιάς ήταν σύμβαση με την Siemens. Δημοπρατήθηκε ως ολυμπιακό έργο μετά τους Ολυμπιακούς αγώνες. 8 χρόνια ήταν ριγμένα υλικά στον σταθμό Λαρίσας. Έσπασαν τα λουκέτα και έγινε νέος διαγωνισμός για την ηλεκτροκίνηση Αθήνα – Πειραιάς. Δεν ήταν μόνο αυτή η σύμβαση με τη Siemens. Ήταν κι άλλες. Ήταν και στο gsmr. Για να καταλάβετε ποιες αμαρτίες πληρώνουμε ως μνημόνια.
Η σύμβαση Χατζηδάκη ήταν προμήθεια. Έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί το 2010. Άρα να λειτουργούν τα πάντα.
Τι κάναμε από το 2015 έως το 2019; Δεν υπήρχε διεύθυνση που παρακολούθησε τα έργα των Μέσων σταθερής τροχιάς. Αυτό έγινε με Προεδρικό Διάταγμα. Παραδώσαμε πολλά νέα έργα. Τα έργα ανήκουν στον ελληνικό λαό. Γινόταν πάρτι στα έργα τα προηγούμενα χρόνια. Μετά το 2019 ακυρώθηκαν διαγωνισμοί και προκηρύχθηκαν νέοι.
Η σύμβαση 717 ήταν πάρα πολύ κακή. Ήταν ελλιπής που δημιούργησε την ανάγκη για συμπληρωματική σύμβαση. Έχουμε αποδείξει ότι το ποσοστό υλοποίησης ήταν στο 72% και η αρχική σύμβαση ήταν σχεδόν στο 0%, τον Φλεβάρη του 2015. Αυτό λένε τα επίσημα έγγραφα της ΕΡΓΟΣΕ.
Έγγραφο της 9/3/2020 λέει ότι το ποσοστό υλοποίησης του έργου είναι στο 74%. Και το έγγραφο του 2023 αναφέρει ότι έχει υλοποιηθεί 77%, δηλαδή 5% πρόοδος. Η 717 ήταν μια ελλιπής σύμβαση. Αυτό το λέει η ΕΔΕΛ και το Ελεγκτικό, οι οποίες ανέφεραν τα κενά της σύμβασης. Ποιοι είναι οι λόγοι καθυστέρησης; «Οι μελέτες δεν έχουν σχέση με την πραγματικότητα. Ο μηχανισμός ήταν παλιός. Αδυναμία διασύνδεσης νέου τεχνολογικού εξοπλισμού με τον υφιστάμενο. Μη συμβατότητα ψηφιακών πρωτοκόλλων». Αυτά λένε.
Το έργο δεν σταμάτησε, όπως λέει ο κ. Γεραπετρίτης, το 2017-2019. Από τον Μάιο του 2021 μέχρι τον Φεβρουάριου του 2023 είχε υλοποιηθεί η συμπληρωματική σύμβαση κατά 17%.
Το etcs προϋποθέτει να έχει τελειώσει η 717. Τον Δεκέμβριο του 2019 υπήρχε «καμπανάκι» ότι δεν έχει υλοποιηθεί η συμπληρωματική σύμβαση. Νομίζω διαφωτίστηκαν οι πτυχές για το τι κάναμε και το τι δεν κάναμε για την 717. Ταλαιπωρείται η χώρα για τις αμαρτίες του πριν του 2014 και για τη σύμβαση 717. Δεν ρίχνω ευθύνη στον κ. Χρυσοχοΐδη. Δεν ήταν καν υπηρεσία του υπουργείο ο διαγωνισμός. Πρέπει να έρθει στην αίθουσα η δική σας ΕΡΓΟΣΕ.
Κλείνω με την ευχή να μας ξανακαλέσετε για να πούμε όλες τις αλήθειες, με πραγματικά στοιχεία».
Οι τοποθετήσεις των εισηγητών
Κατά την έναρξη της συνεδρίασης, οι τέσσερις τέως, πρώην και νυν υπουργοί κάθισαν στις θέσεις των υπουργικών εδράνων της Γερουσίας.
Επί της οργάνωσης της συνεδρίασης, ο πρόεδρος της Επιτροπής Αθανάσιος Μπούρας πρότεινε η ακρόαση των τεσσάρων να αρχίσει με τη σειρά που διαχειρίστηκαν τη σύμβαση με αριθμό 717 κατά την άσκηση των καθηκόντων τους. Σχετικά με τις κλητεύσεις και άλλων προσώπων για ακρόαση φορέων που έχουν ζητηθεί και από τα κόμματα της Αντιπολίτευσης, ο κ. Μπούρας πρότεινε αυτό να απασχολήσει την Επιτροπή στο τέλος της σημερινής συνεδρίασης.
Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Γιώργος Κατρούγκαλος, ανέφερε ότι τα κόμματα της αντιπολίτευσης είχαν ζητήσει η σημερινή συνεδρίαση να αφιερωθεί των αιτιών που οδήγησαν στο τραγικό δυστύχημα με την ακρόαση των τεσσάρων παριστάμενων υπουργών, αλλά και άλλων προσώπων. Είναι αυτονόητο ότι θα πρέπει να αξιοποιήσουμε την παρουσία στην Επιτροπή των κυρίων Καραμανλή και Γεραπετρίτη για τη σύμβαση 717, αλλά και για τα όλα τα υπόλοιπα θέματα και εμείς θα το πράξουμε. Ζήτησε -επειδή η σημερινή δεν έχει συγκληθεί με την δυνατότητα που δίνει ο ΚτΒ στην Αντιπολίτευση αλλά ήταν ομόφωνη απόφαση- η επόμενη συνεδρίαση της Επιτροπής για την ακρόαση και άλλων προσώπων να γίνει εντός του μήνα και να μη χρειαστεί η πάροδος ενός μήνα για να συγκληθεί η Επιτροπή εκ νέου με τη διαδικασία της χρήσης του αιτήματος των 2/5 από τα κόμματα της Αντιπολίτευσης.
Ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ, Χάρης Καστανίδης, υπενθύμισε ότι το κόμμα του είχε ζητήσει να κληθούν στην Επιτροπή και άλλα πρόσωπα και θεσμοί για να διερευνηθεί το σιδηροδρομικό δυστύχημα, όπως η ΡΑΣ, οι εκπρόσωποι εργαζομένων, διευθύνοντες και πρώην διοικητές του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ και της Hellenic Train. Σωστά εκκλήθηκαν, εν αρχή αυτών των συνεδριάσεων είναι η ακρόαση των τεσσάρων πρώην Υπουργών αλλά δεν μπορεί να μην υπάρξουν και άλλες ακροάσεις. Πρόκειται για τεράστιο ζήτημα. Η σημερινή μας συνεδρίαση να θεωρηθεί η αρχή μιας συνεχιζόμενης διαδικασίας, προκειμένου μετά από λίγες ημέρες να έχουμε προσκλήσεις για νέες ακροάσεις για το θέμα σύμφωνα με τα αιτήματα που έχουν καταθέσει τα κόμματα.
Ο βουλευτής του ΚΚΕ Χρήστος Κατσώτης, ανέφερε ότι εμείς έχουμε ζητήσει να κληθούν όλοι οι υπουργοί Μεταφορών από το 2007 που άρχισε η απελευθέρωση των σιδηροδρομικών μεταφορών, όπως επίσης και οι διοικήσεις του ΟΣΕ από τότε της Hellenic Train και οι εκπρόσωποι των εργαζομένων.
Ο βουλευτής της Ελληνικής Λύσης Γιώργος Μυλωνάκης, συμφώνησε με την συνέχιση της διαδικασίας λέγοντας ότι θα πρέπει στην Επιτροπή να κληθούν και οι υφυπουργού Υποδομών , υπεύθυνοι για τους σιδηροδρόμους και οι γενικοί γραμματείς και όχι μόνο η συζήτηση να περιοριστεί στην σύμβαση 717 αλλά και στις υπόλοιπες συμβάσεις. Η εθνική αυτή τραγωδία είπε «θα μας στοιχειώνει όλους»
Η βουλευτής του ΜέΡΑ 25 Σοφία Σακοράφα ανέφερε ότι το κόμμα της πιστεύει ότι θα πρέπει να κληθούν οι αρμόδιοι υφυπουργοί του Υπουργείου Μεταφορών, την ΕΡΓΟΣΕ, την ΓΕΟΣΕ, η ΡΑΣ , οι εκπρόσωποι των σωματείων εργαζομένων.
Ο πρώην πρόεδρος της Βουλής Νίκος Βούτσης ζήτησε να διεξαχθούν όσες συνεδριάσεις χρειάζονται και να μην ακολουθεί η διαδικασία των αιτημάτων της Αντιπολίτευσης (των 2/5) ώστε εντός του μήνα η Βουλή σε επίπεδο Επιτροπής να έχει ολοκληρώσει το έργο της πριν από την έκδοση του πορίσματος των Εμπειρογνωμόνων. Θα πρέπει είπε να μην μείνουμε στο στενός γράμμα του ΚτΒ ώστε το Κοινοβούλιο να ολοκληρώσει τις ακροάσεις του
Ο πρόεδρος της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας Αθανάσιος Μπούρας, έκλεισε τον κύκλο των παρεμβάσεων επί της διαδικασίας λέγοντας ότι «μετά το πέρας της σημερινής συνεδρίασης θα επεξεργαστώ όλα όσα αναφέρθηκαν αλλά και τυχόν άλλα που μπορεί να προκύψουν. Καθώς σήμερα ξεκινάμε αυτή την διαδικασία με την σύμβαση 717.Και θα σας ενημερώσω σύμφωνα με τον ΚτΒ»
Με νέα σύνθεση η επιτροπή
Η Επιτροπή συνεδριάζει με αλλαγές στη σύνθεσή της, καθώς τα κόμματα έχουν προχωρήσει ήδη σε αντικαταστάσεις.
Συγκεκριμένα, η ΝΔ αντικαθιστά τον Κώστα Τζαβάρα με τον Δημήτρη Καιρίδη, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ αντικαθιστά τον Παύλο Πολάκη με τον Γιάννη Ραγκούση, που είναι ο νέος τομεάρχης Διαφάνειας, τον Σπύρο Λάππα με τον Νίκο Παππά, καθώς και τον Θεόφιλο Ξανθόπουλο με τον Χρήστο Γιαννούλη.
Το ΚΚΕ από την πλευρά του, αντικαθιστά τον Συντυχάκη με τον Κατσώτη.