Ο αμφιλεγόμενος Γάλλος συγγραφέας Μισέλ Ουελμπέκ έχασε μια αγωγή, επιτρέποντας σε μια ολλανδική καλλιτεχνική κολεκτίβα να δημοσιεύσει υλικό που τον δείχνει να κάνει σεξ με πολλές ...νεαρές γυναίκες.
Ο 67χρονος Ουελμπέκ συμφώνησε να συνεργαστεί με την κολεκτίβα «Keep It Real Art Collective» (KIRAC) το 2022 για τη δημιουργία ενός τολμηρού κινηματογραφικού έργου τέχνης, όπου ο Ουελμπέκ θα εμφανιζόταν να κοιμάται με γυναίκες με την προϋπόθεση ότι τα γεννητικά του όργανα δεν θα ήταν ποτέ στο ίδιο πλάνο με το πρόσωπό του.
Η KIRAC έγινε γνωστή με την ερωτική ταινία Honey Pot του 2021 που απεικόνιζε την προσπάθεια αποπλάνησης του Ολλανδού δεξιού φιλοσόφου Sid Lukassen από την αριστερή φοιτήτρια Jini van Rooijen. Αφού η van Rooijen τον απέρριψε μπροστά στην κάμερα, ο Lukassen απέσυρε την άδειά του για την κυκλοφορία της ταινίας, αίτημα που η KIRAC αγνόησε.Σε μια συνάντηση στο Παρίσι, ο Ουελμπέκ έκανε σεξ με ένα μοντέλο του OnlyFans on camera, αλλά δεν είχε μαζί του το διαβατήριό του εκείνη τη στιγμή, απαραίτητο στοιχείο πιστοποίησης για να αναρτήσει το μοντέλο το βίντεο στο διαδίκτυο, όπως είχε συμφωνηθεί προηγουμένως.
Ο Ουελμπέκ συμφώνησε να στείλει ένα αντίγραφο του διαβατηρίου του στο μοντέλο αργότερα. Ωστόσο, σε συνομιλίες μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου μεταξύ του ίδιου και του συνδιευθυντή του KIRAC Stefan Ruitenbeek σχετικά με τη φύση της φωτογράφισης, κατέληξαν να διαφωνήσουν ως προς τον τρόπο με τον οποίο θα απεικονιζόταν ο συγγραφέας.
«Μια όμορφη ταινία για το σεξ»
Σύμφωνα με τα ηλεκτρονικά μηνύματα του Ruitenbeek, η πρόθεση ήταν η ταινία του Ουελμπέκ να δημιουργήσει μια «διάκριση μεταξύ μυθοπλασίας και πραγματικότητας».
«Αν παίξουμε αυτό το παιχνίδι όσο πιο διακριτικά και καλλιτεχνικά γίνεται, μπορούμε πραγματικά να κάνουμε μια όμορφη ταινία για το σεξ. Παίζοντας με τις εικόνες του πραγματικού, ντυμένου συγγραφέα έναντι της φανταστικής πραγματικότητας των πορνογραφικών εικόνων, η πλήρης σεξουαλική διάσταση μπορεί να γίνει μέρος της ταινίας. Μια πληρότητα που ονειρεύομαι ως σκηνοθέτης», έγραψε ο Ruitenbeek στον συγγραφέα.
Οι απαιτήσεις του Ουελμπέκ ήταν όλα τα μη σεξουαλικά πλάνα του και τα σεξουαλικά πλάνα να διαχωρίζονται με τρόπο ώστε οτιδήποτε «άσεμνο» να μην ταυτίζεται με απόλυτη βεβαιότητα με αυτόν.
Τον Δεκέμβριο του 2022, ο Ουελμπέκ ταξίδεψε στο Άμστερνταμ και υπέγραψε ένα συμβόλαιο με το οποίο συμφωνούσε να συμμετάσχει σε δραστηριότητες που «μπορεί να περιλαμβάνουν ή να μην περιλαμβάνουν άσεμνο περιεχόμενο», αλλά και ότι « στα πλάνα που εμφανίζονται τα πρόσωπά τους, τα σεξουαλικά όργανα των προαναφερθέντων δεν θα είναι καθόλου ορατά».
Μετά την υπογραφή, ο Ουελμπέκ έκανε σεξ με τουλάχιστον μία γυναίκα για κάποιο χρονικό διάστημα, προτού σταματήσει και αποχωρήσει από το έργο.
Μετά την αποχώρησή του από το πρότζεκτ, η KIRAC κυκλοφόρησε ένα τρέιλερ για την ταινία και ο Ruitenbeek εμφανίστηκε σε συνέντευξη για το VICE κάνοντας ισχυρισμούς για το πώς είναι ο Ουελμπέκ στο κρεβάτι, συμπεριλαμβανομένης της δήλωσης: «Είναι πολύ καλός στο κρεβάτι, γαμάει σαν τρελός, είναι πολύ αρρενωπός με τις γυναίκες. Δεν το περίμενα καθόλου αυτό. Νόμιζα ότι θα τελείωνε σε 3 λεπτά, αλλά γαμούσε για ώρες».
Η δικαστική απόφαση
Η αγωγή εκδικάστηκε στο Άμστερνταμ αυτή την εβδομάδα. Η νομική ομάδα του Ουελμπέκ ισχυρίζεται ότι ο συγγραφέας φοβήθηκε ότι ο τρόπος με τον οποίο η KIRAC θα απεικόνιζε την ταινία, εκτός από τα σχόλια που έκανε ο Ruitenbeek στο VICE, και ότι το συμβόλαιο παραβιάστηκε και ότι ο ίδιος απεικονίζεται αντ' αυτού ως «πορνοστάρ».
Ο Ουελμπέκ ισχυρίστηκε επίσης ότι έπασχε από κατάθλιψη εκείνη την εποχή, γεγονός που η KIRAC γνώριζε και εκμεταλλεύτηκε, καθώς και τον ισχυρισμό ότι υπέγραψε το συμβόλαιο ενώ ήταν μεθυσμένος.
Το δικαστήριο απέρριψε τον ισχυρισμό περί κατάθλιψης χωρίς επιβεβαιωτικά ιατρικά στοιχεία, καθώς και τον ισχυρισμό ότι ήταν μεθυσμένος.
Τέλος, το δικαστήριο έκρινε ότι η σύμβαση δεν παρείχε ποτέ στον Ουελμπέκ συντακτικά δικαιώματα επί του περιεχομένου, υπό την προϋπόθεση ότι ακολουθούσε την απαίτηση διαχωρισμού των σεξουαλικών οργάνων και του προσώπου. Καθώς η ταινία δεν έχει καν ολοκληρωθεί, θεωρείται βέβαιο ότι το KIRAC θα ακολουθήσει αυτή την απαίτηση.
Αυτή είναι η δεύτερη αγωγή που χάνει ο Ουελμπέκ σχετικά με την ταινία, αφού κι ένα άλλο δικαστήριο του Παρισιού απέρριψε τον ισχυρισμό ότι η κυκλοφορία του τρέιλερ έβλαψε την ιδιωτική του ζωή.
Ο συγγραφέας δεν είναι άσχετος από δημόσιες αντιπαραθέσεις. Τα μυθιστορήματά του «Πλατφόρμα» (2001) και «Υποταγή» (2015) έφεραν και τα δύο διεθνείς καταδίκες ισλαμοφοβίας για την απεικόνιση του Ισλάμ. Σημαντικό θέμα της «Πλατφόρμας» είναι η ενασχόληση του πρωταγωνιστή με τον σεξοτουρισμό, κάτι που πολλοί κριτικοί διάβασαν ως επιδοκιμασία του Ουελμπέκ για τη βιομηχανία αυτή. Παράλληλα με τις δημόσιες επικρίσεις του για το Ισλάμ, ο Ουελμπέκ έχει κάνει πολλά σχόλια υπερασπιζόμενος τους εργαζόμενους στο σεξ.