Ενώπιον του ειδικού εφέτη ανακριτή θα βρεθεί σήμερα ο συμβασιούχος σταθμάρχης που είχε απογευματινή βάρδια στον σταθμό της Λάρισας την ημέρα που συνέβη η σύγκρουση των δύο τρένων στα Τέμπη, η οποία κόστισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους.
Αύριο, Τρίτη, θα απολογηθεί ενώπιον του ειδικού εφέτη ανακριτή ο έτερος σταθμάρχης, ο οποίος είναι μόνιμος υπάλληλος του ΟΣΕ. Θα ακολουθήσει την ερχόμενη Πέμπτη η απολογία του επίσης κατηγορούμενου επιθεωρητή κυκλοφορίας.
Και οι τρεις τους κατηγορούνται για διατάραξη των συγκοινωνιών σε βαθμό κακουργήματος, για ανθρωποκτονίες και σωματικές βλάβες από αμέλεια κατά συρροή. Πρόκειται για τις ίδιες κατηγορίες που βαρύνουν τον σταθμάρχη της Λάρισας ο οποίος έχει προφυλακιστεί για την τραγωδία στα Τέμπη.
Δυστύχημα στα Τέμπη: Τι αναμένεται να υποστηρίξουν οι κατηγορούμενοι
Ο συμβασιούχος σταθμάρχης αναμένεται να υποστηρίξει στην απολογία του ότι η βάρδιά του έληγε στις 22:00 και πως ο ίδιος αποχώρησε στις 22:15, καθώς δεν δικαιούται υπερωρίες, σύμφωνα με πληροφορίες της ΕΡΤ.
Θα ακολουθήσει την Τρίτη η απολογία του παλαιότερου σταθμάρχη, η βάρδια του οποίου έληγε στις 23:00 το βράδυ που συνέβη το δυστύχημα στα Τέμπη, αλλά φέρεται να αποχώρησε νωρίτερα. Ο κατηγορούμενος θα ισχυριστεί, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες ότι ακόμη κι αν παρέμενε στο πόστο του έως τις 23:00 δεν θα μπορούσε να κάνει κάτι προκειμένου να αποφευχθεί η σύγκρουση στα Τέμπη, καθώς η αμαξοστοιχία 62 έφτασε στον σταθμό της Λάρισας στις 23:02.
Σε ό,τι αφορά στον επιθεωρητή, στην απολογία του την Πέμπτη αναμένεται να ισχυριστεί ότι είχε ζητήσει να υπάρχουν δύο άτομα στη βάρδια έως και τις 23:00 το βράδυ της τραγωδίας στα Τέμπη. Η απολογία του θα γίνει με υπόμνημα 80 σελίδων, σύμφωνα με την ΕΡΤ.
Τέμπη: Στη δικογραφία το υπόμνημα για τη σύμβαση 717
Στη δικογραφία για το δυστύχημα στα Τέμπη έχουν προστεθεί στοιχεία που προέκυψαν από καταθέσεις συνδικαλιστών της Hellenic Train και του ΟΣΕ, αλλά και το πολυσέλιδο πόρισμα της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας για την πορεία της σύμβασης 717, που αφορούσε τη σηματοδότηση και την τηλεδιοίκηση στο σιδηροδρομικό δίκτυο.
Η επίμαχη σύμβαση υπεγράφη στις 26 Σεπτεμβρίου 2014. Αυτή όριζε:
- ολοκλήρωση μέσα 2 χρόνια -24 μήνες-, μέχρι τις 26 Σεπτεμβρίου 2016.
- 7 τμηματικές προθεσμίες, ως σταθμοί ενδιάμεσου ελέγχου της προόδου του έργου. Εδώ υπάρχουν και 8 παρατάσεις για την τελική ημερομηνία παράδοσης και για τμηματικές προθεσμίες.
Στο πόρισμα, που συντάχθηκε στις 27 Σεπτεμβρίου 2021, στο συμπέρασμά τους οι επιθεωρητές κάνουν λόγο για σφάλματα και παραλείψεις.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με πληροφορίες της ΕΡΤ, το συμπέρασμα των επιθεωρητών είναι ότι:
- Ο προϊστάμενος διεύθυνσης έργων και οι επιβλέποντες μηχανικοί, δεν μερίμνησαν για την εμπρόθεσμη επανυποβολή από τον ανάδοχο των επί μέρους μελετών και για την εμπρόθεσμη έγκριση τους.
- Παρέλειψαν να τηρήσουν την υποχρεωτική προθεσμία εγκρίσεως των μελετών αυτών
- Δεν μερίμνησαν για την τήρηση των εφαρμογής του Συστήματος Σηματοδότησης με ηλεκτρονόμους.
- Δεν προέβησαν σε περαιτέρω ενέργειες κατά του Αναδόχου για καθυστέρηση υλοποίησης του αρχικού χρονοδιαγράμματος.
Σε ό,τι αφορά στην τηλεδιοίκηση Αθήνα – Λάρισα – Θεσσαλονίκη, καταλήγουν στο συμπέρασμα πως: «Σφάλματα στη δημοπράτηση οδήγησαν στην υποχρέωση αντικατάστασης παρωχημένου και μη ασφαλούς εξοπλισμού τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης, προκειμένου να αποκατασταθεί η διασύνδεση και η συμβατότητα του νέου ηλεκτρονικού εξοπλισμού με τον υφιστάμενο».
Το διοικητικό συμβούλιο της ΕΡΓΟΣΕ θα έπρεπε να επιδείξει- σύμφωνα με το πόρισμα- την απαιτούμενη επιμέλεια για την εμπρόθεσμη υλοποίηση των διαδικασιών του έργου, αφενός για να διασφαλιστεί η χρηματοδότηση και αφετέρου για να αποφευχθεί η πρόκληση περαιτέρω καθυστερήσεων στην ολοκλήρωσή τους.