Η Βραζιλία βύθισε ένα παροπλισμένο αεροπλανοφόρο, παρά τις επίμονες προειδοποιήσεις περιβαλλοντικών οργανώσεων πως το πρώην γαλλικό πλοίο ήταν γεμάτο με... τοξικά υλικά.
Η «προγραμματισμένη και ελεγχόμενη βύθιση πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Παρασκευής» 350 χιλιόμετρα ανοιχτά των βραζιλιάνικων ακτών στον Ατλαντικό Ωκεανό, σε μια περιοχή βάθους περί των 5.000 μέτρων, ανακοίνωσε το Πολεμικό Ναυτικό της χώρας.
Η απόφαση να διευθετηθεί έτσι το ζήτημα με το έξι δεκαετιών São Paulo ελήφθη την Πέμπτη, όταν οι αρχές προσπάθησαν μάταια να βρουν λιμάνι να το υποδεχτεί.
Παρότι οι αξιωματούχοι διαβεβαίωσαν πως θα βύθιζαν το πλοίο «στην πιο ασφαλή περιοχή», οι περιβαλλοντολόγοι επέκριναν την απόφασή τους, υποστηρίζοντας πως το πλοίο έφερε τόνους αμιάντου, βαρέων μετάλλων κι άλλων τοξικών υλικών, πιθανή διαρροή των οποίων στο νερό, θα μπορούσε να προκαλέσει μόλυνση των ντόπιων οικοσυστημάτων, αλλά και της θαλάσσιας τροφικής αλυσίδας.
Σε κοινή ανακοίνωσή τους The Basel Action Network, Greenpeace και Sea Shepherd, κατήγγειλαν την κυβέρνηση για παραβίαση «τριών διεθνών συμβάσεων» περιβάλλοντος» λόγω της βύθισης που ενδέχεται να προκαλέσει «ανυπολόγιστη» ζημιά στη θαλάσσια ζωή και τις παράκτιες κοινότητες.
«Θα έπρεπε να έχουν ληφθεί περιβαλλοντικά υπεύθυνα μέτρα, όμως για άλλη μια φορά, η σπουδαιότητα προστασίας των ωκεανών που είναι ουσιώδους σημασίας για τη ζωή στον πλανήτη, αντιμετωπίστηκε με αμέλεια» σημείωσε ο Λεάντρο Ράμος, διευθυντής προγραμμάτων της Greenpeace Brazil.
Οι βραζιλιάνικες αρχές επέμειναν πως ήταν προτιμότερη η ελεγχόμενη βύθιση τού πλοίου, παρά η μετά από καιρό βύθισή του ως αποτέλεσμα παλαιότητας.
Από τη Γαλλία στη Βραζιλία
Κατασκευασμένο στα τέλη της δεκαετίας του 1950 στη Γαλλία, της οποίας το Ναυτικό το είχε στο στόλο του για 37 χρόνια, πήρε μέρος στις πρώτες πυρηνικές δοκιμές της Γαλλίας στον Ειρηνικό Ωκεανό το '60. Κι έπειτα, χρησιμοποιήθηκε σε αποστολές σε Αφρική, Μέση Ανατολή και πρώην Γιουγκοσλαβία, από τη δεκαετία του '70 και τα επόμενα τουλάχιστον είκοσι χρόνια.
Η Βραζιλία αγόρασε το 266 μέτρων πλοίο το 2000 έναντι 12 εκατομμυρίων δολαρίων.
Το 2005, στο κατάστρωμά του ξέσπασε πυρκαγιά, επιταχύνοντας τη φθορά τού ήδη «ηλικιωμένου» αεροπλανοφόρου.
Πέρυσι, η Βραζιλία εξουσιοδότησε τουρκική εταιρεία να διαλύσει το πλοίο για σκραπ. Ωστόσο, τον περασμένο Αύγουστο, ενώ ένα ρυμουλκό ετοιμαζόταν να το μεταφέρει στη Μεσόγειο, οι τουρκικές περιβαλλοντικές αρχές μπλόκαραν το σχέδιο.
Κάπως έτσι, το Σάο Πάολο επέστρεψε στη Βραζιλία, αλλά δεν του επιτράπηκε να ελλιμενιστεί, για λόγους «υψηλού κινδύνου» για το περιβάλλον.