Οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν δεν είναι λίγοι ιδίως για αρχάριους στις μεθόδους των online αγορών, καθώς επιτήδειοι ενδέχεται να προσπαθήσουν να βάλουν στο στόχαστρο όχι μόνο τα χρήματα αλλά και τα προσωπικά τους δεδομένα.
Η Ανοιχτή Γραμμή για το παράνομο περιεχόμενο στο διαδίκτυο του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας, SafeLine.gr κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για οικονομικές απάτες.
Σε ανακοίνωσή της τονίζει πως οι οικονομικές απάτες αποτέλεσαν κατά το 2021 το 28% των συνολικών καταγγελιών που έλαβε η Γραμμή. Από αυτές, το 40% των καταγγελιών αφορούσε κάτι που συνέβη στο Instagram και το 39% κάποια ενέργεια στο Facebook.
Από το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας, SafeLine.gr συνιστάται:
- οι συναλλαγές να πραγματοποιούνται με εταιρείες που γνωρίζουν οι καταναλωτές και τις εμπιστεύονται. Προειδοποιούν τους χρήστες του διαδικτύου να κοιτάζουν το κάθε site με επιφύλαξη
«Ελέγξτε στο κάτω μέρος της ιστοσελίδας αν υπάρχουν όροι χρήσης, πολιτική απορρήτου, πολιτική επιστροφών, τηλέφωνο επικοινωνίας. Εξίσου σημαντικό είναι να διαβάζετε τις συστάσεις άλλων πελατών προκειμένου να διαμορφώσετε πλήρη εικόνα για την επιχείρηση» αναφέρει η ανακοίνωση.
- η αναζήτηση του πρωτοκόλλου SSL στην ιστοσελίδα του e-shop που έχει επιλεγεί και όταν το πρωτόκολλο SSL είναι ενεργό, θα δείτε τα γράμματα «https» μπροστά από τη διαδικτυακή διεύθυνση. Το «s» σημαίνει ασφάλεια «secure». Αναζητήστε το σύμβολο του κλειδωμένου λουκέτου. Το εικονίδιο θα πρέπει να είναι στο πλαίσιο του παραθύρου του προγράμματος περιήγησης. Είναι πράσινο στις νέες εκδόσεις των browsers.
-να προτιμώνται τρόποι πληρωμής που δίνουν την δυνατότητα για τη μεγαλύτερη ασφάλεια και ευελιξία όπως αντικαταβολή, χρεωστική ή πιστωτική κάρτα και PayPal, ενώ θα πρέπει αν αποφεύγεται η τραπεζική κατάθεση. Σημαντική παράμετρος που πρέπει να προσέχουν οι καταναλωτές είναι επίσης να μην αποθηκεύονται τα στοιχεία της κάρτας τους στο site. Επίσης απαραίτητα πρέπει να ελέγχεται ο λογαριασμός της πιστωτικής ανά διαστήματα για πιθανές «έξτρα» χρεώσεις.
Προσοχή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης
Όπως αναφέρει η ανακοίνωση «μια νεότερη έκδοση διαδικτυακών απατών αγορών περιλαμβάνει τη χρήση πλατφορμών μέσων κοινωνικής δικτύωσης για τη δημιουργία ψεύτικων διαδικτυακών καταστημάτων. Ανοίγουν το κατάστημα για λίγο, πουλώντας συχνά ψεύτικα επώνυμα ρούχα ή κοσμήματα. Μετά από μια σειρά από πωλήσεις, τα καταστήματα εξαφανίζονται. Χρησιμοποιούν επίσης τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να διαφημίσουν τον ψεύτικο ιστότοπό τους, επομένως μην εμπιστεύεστε έναν ιστότοπο μόνο και μόνο επειδή τον έχετε δει να διαφημίζεται ή να κοινοποιείται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ο καλύτερος τρόπος για να εντοπίσετε έναν ψεύτικο έμπορο ή μια απάτη μέσω διαδικτυακών αγορών μέσων κοινωνικής δικτύωσης είναι να αναζητήσετε κριτικές πριν από την αγορά».
Το φθηνό να σας πονηρεύει
Σύμφωνα με το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας, SafeLine.gr, οι καταναλωτές καλούνται να εμπιστεύονται το ένστικτό τους, κα ισε περίπτωση που κάποια προσφορά φαίνεται πολύ καλή για να είναι αληθινή, το πιθανότερο είναι ότι κάτι δεν πάει καλά.
Σε ό,τι αφορά τα μηνύματα Phishing υπογραμμίζεται: «Μην κάνετε κλικ σε συνδέσμους ή μην ανοίγετε συνημμένα από μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, μέσω messenger ή μέσω SMS που ισχυρίζονται ότι προέρχονται από την τράπεζά σας, από κάποια εταιρεία ή άλλον αξιόπιστο οργανισμό και σας ζητούν να ενημερώσετε ή να επαληθεύσετε τα στοιχεία σας. Επίσης ιδιαίτερα διαδεδομένες αυτές τις ημέρες είναι οι απάτες μέσω πλατφορμών κοινωνικής δικτύωσης όπου καλούν τους υποψήφιους καταναλωτές να κάνουν κλικ σε phishing συνδέσμους».