Με αρνητικό πρόσημο έκλεισε η αγορά ηλεκτρικών συσκευών το οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου 2022, παρά το γεγονός ότι βρίσκονται σε εξέλιξη προγράμματα επιδότησης προϊόντων τεχνολογίας και «λευκών συσκευών»... σύμφωνα με τα στοιχεία της GfK.
Εκεί, πάντως, που υπάρχει ήδη σημαντική αυξητική τάση των πωλήσεων, χωρίς μάλιστα να έχει ξεκινήσει ακόμη η περίοδος αιχμής για τη συγκεκριμένη κατηγορία, είναι τα θερμαντικά σώματα (σόμπες κ.λπ.), με τους καταναλωτές να σπεύδουν να τα προμηθευτούν ήδη από τους καλοκαιρινούς μήνες.
Στο οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου 2022 οι πωλήσεις των θερμαντικών σωμάτων σε τεμάχια αυξήθηκαν κατά 7,6% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021, ενώ σε αξία η αύξηση ήταν 30,8%. Το τελευταίο συνδέεται σε σημαντικό βαθμό με το γεγονός ότι η μεγάλη ζήτηση για σόμπες και εν γένει θερμαντικά σώματα έχει οδηγήσει σε αύξηση των τιμών τους.
Σύμφωνα, λοιπόν, με στοιχεία της GfK τα οποία έχει στη διάθεσή της η «Κ», το διάστημα Ιανουαρίου – Αυγούστου 2022 πωλήθηκαν 9,8% λιγότερα τεμάχια ηλεκτρικών συσκευών σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021.
Η σημαντική υποχώρηση του όγκου πωλήσεων επηρέασε αρνητικά και τον τζίρο, με τη μείωση, βεβαίως, να είναι μικρότερη ως ποσοστό λόγω των υψηλότερων τιμών στις οποίες διατέθηκαν φέτος τα προϊόντα της κατηγορίας.
Συγκεκριμένα, στο οκτάμηνο ο τζίρος της αγοράς διαμορφώθηκε σε 1,558 δισ. ευρώ, μειωμένος κατά 1,1% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021.
Το γεγονός ότι τα δύο προηγούμενα χρόνια οι καταναλωτές είχαν προμηθευτεί ηλεκτρονικούς υπολογιστές (φορητούς και επιτραπέζιους, καθώς και διάφορα περιφερειακά) προκειμένου να ανταποκριθούν στις νέες συνθήκες της τηλεργασίας και της τηλεκπαίδευσης είχε ως συνέπεια φέτος, χρονιά που μεγάλο μέρος των εργαζομένων επέστρεψε στον χώρο εργασίας, ενώ και οι μαθητές έχουν επιστρέψει στις σχολικές αίθουσες, να καταγραφεί σημαντική υποχώρηση (27,1%) στις πωλήσεις της κατηγορίας της πληροφορικής.
Η υποχώρηση σχετίζεται και με το γεγονός ότι το επιδοτούμενο πρόγραμμα «Ψηφιακή Μέριμνα 2» που αφορά την επιδότηση αγοράς ηλεκτρονικού υπολογιστή ή tablet από εκπαιδευτικούς απευθυνόταν σε λιγότερους δικαιούχους σε σύγκριση με το πρόγραμμα «Ψηφιακή Μέριμνα 1», μέσω του οποίου επιδοτήθηκε η αγορά ηλεκτρονικού υπολογιστή από μαθητές, φοιτητές και σπουδαστές. Το πρόγραμμα «Ψηφιακή Μέριμνα 2» βαίνει προς το τέλος του, καθώς από τις 166.599 επιταγές που έχουν εκδοθεί έχουν εξαργυρωθεί οι 161.578.
Η μείωση του τζίρου στο διάστημα Ιανουαρίου – Αυγούστου περιορίζεται στο 1,1% λόγω των αυξημένων τιμών.
Κατά 7,2% μειώθηκαν οι πωλήσεις στην κατηγορία των τηλεοράσεων και στις κονσόλες για παιχνίδια, ενώ αύξηση 10,4% κατέγραψε η κατηγορία των τηλεπικοινωνιών, λόγω της αύξησης των πωλήσεων κινητών τηλεφώνων. Αύξηση πωλήσεων δείχνουν τα στοιχεία σε ό,τι αφορά τις μικροσυσκευές, τις «λευκές συσκευές», αλλά και τα κλιματιστικά μηχανήματα, κατά 1,9%, 8,9% και 8% αντιστοίχως.
Σε ό,τι αφορά το πρόγραμμα για την αντικατάσταση – ανακύκλωση συσκευών οι ρυθμοί εξακολουθούν να είναι αργοί. Τον Αύγουστο του 2022, μήνας κατά τον οποίο ξεκίνησαν να δίνονται οι πρώτες επιταγές επιδότησης, πωλήθηκαν 90,4% περισσότερα ψυγεία σε σύγκριση με τον Αύγουστο του 2021, ενώ η αξία πωλήσεων ενισχύθηκε κατά 139,8%. Αύξηση 6% σημείωσε ο όγκος πωλήσεων τον ίδιο μήνα στα κλιματιστικά μηχανήματα, ενώ ο τζίρος ενισχύθηκε κατά 37,3%.
Το ενδιαφέρον είναι ότι αυξήθηκε σημαντικά η μέση τιμή πώλησης και στις δύο κατηγορίες: 26% στα ψυγεία και 29,5% στα κλιματιστικά μηχανήματα. Σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, αυτό σε μεγάλο βαθμό συνδέεται με το γεγονός ότι οι καταναλωτές, έχοντας λάβει την επιδότηση, επέλεξαν τελικά μεγαλύτερης αξίας προϊόντα.
Ένα μέρος, ωστόσο, της αύξησης της μέσης τιμής των προϊόντων που πωλήθηκαν αποδίδεται και σε φαινόμενα υπερτιμολόγησης λόγω αυξημένης ζήτησης. Μέχρι χθες το μεσημέρι είχαν εκδοθεί 253.109 επιταγές επιδότησης στο πλαίσιο του προγράμματος «Ανακυκλώνω – Αλλάζω συσκευή» και είχαν εξαργυρωθεί ή δεσμευθεί από έμπορο οι 151.546.