Η Πράξη, προβλέπει μεταξύ άλλων ότι ο διορισμός του διοικητή της ΕΥΠ διενεργείται μετά από γνώμη της αρμόδιας επιτροπής της Βουλής, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον κανονισμό της, και πως η υποχρέωση παροχής γνώμης καταλαμβάνει και τον υπηρετούντα κατά τη δημοσίευση της παρούσας Διοικητή κ. Θ. Δεμίρη.
Προβλέπεται, επίσης, και η τελική έγκριση από τον Εισαγγελέα Εφετών, επιχειρήσεων παρακολούθησης επικοινωνιών, επιστολών κλπ.
Τσίπρας: Ο Μητσοτάκης να σταματήσει να κρύβεται πίσω από προσχήματα
«Το αίτημα του Νίκου Ανδρουλάκη να δοθεί στην Επιτροπή θεσμών και διαφάνειας ο πλήρης φάκελος της παρακολούθησής του, αποτελεί αυτονόητη δημοκρατική υποχρέωση για την κυβέρνηση» αναφέρει ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Αλέξης Τσίπρας, σε ανάρτησή του.
«Όπως και η άρση της αντισυνταγματικής τροπολογίας που απαγορεύει στην ΑΔΑΕ να ενημερώσει όσους έχουν τεθεί υπό παρακολούθηση, ώστε να μάθουμε πόσοι ακόμη πολιτικοί, δημοσιογράφοι, επιχειρηματίες τέθηκαν στο στόχαστρο. Ο κ. Μητσοτάκης, καλά θα κάνει να σταματήσει να κρύβεται πίσω από προσχήματα, που μόνο την ενοχή του αποκαλύπτουν. Όλα στο φως, εδώ και τώρα» καλεί ο ίδιος.
Σε ανακοίνωση του ο ΣΥΡΙΖΑ, παράλληλα, καταγγέλλει πως ο πρωθυπουργός «επιμένει στην αδιαφάνεια και τον αυταρχισμό» και του καταλογίζει πως «διατηρεί τον έλεγχο της ΕΥΠ στο πρωθυπουργικό γραφείο».
«Όσο ο κ. Μητσοτάκης ισχυρίζεται ότι επιθυμεί τη διαφάνεια στη λειτουργία της ΕΥΠ τόσο επιμένει στην αδιαφάνεια και τον αυταρχισμό» αναφέρει, ειδικότερα και συνεχίζει:
«Αποφεύγει με κάθε τρόπο τη λογοδοσία στη Βουλή, αφού αρνήθηκε τα αιτήματα του ΣΥΡΙΖΑ - Προοδευτική Συμμαχία να επανέλθει το Κοινοβούλιο σε κανονική λειτουργία καθώς και να συνεδριάσει άμεσα η Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας για να προστατέψει τους Δημητριάδη και Κοντολέων και να προστατευτεί και ο ίδιος».
Σύμφωνα με το κόμμα, όλα γίνονται για να «φέρει νύχτα, χωρίς καμιά διαβούλευση και έλεγχο, Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου για την ΕΥΠ με την οποία διατηρεί ανέπαφο το καθεστώς αδιαφάνειας στη λειτουργία της».
Ο κ. Μητσοτάκης, όπως συμπληρώνεται, «διατηρεί τον έλεγχο της ΕΥΠ από το πρωθυπουργικό γραφείο και την επιλογή του επικεφαλής της από τον πρωθυπουργό προσθέτοντας μόνο μια απλή γνωμοδότηση της Βουλής», αλλά και ότι «δεν καταργεί την κατάπτυστη και ένοχη τροπολογία της κυβέρνησης του με την οποία δεν επιτρέπει στην ΑΔΑΕ να ενημερώνει τους πολίτες για την άρση του απόρρητου της επικοινωνίας τους».
«Δεν την καταργεί, για να αφήσει στο σκοτάδι όσα εγκληματικά έχει κάνει σε βάρος των πολιτών και των πολιτικών που παρακολουθούσε» παρατηρεί το κόμμα. «Μπορεί για την "ενημέρωση 108" ο κ. Μητσοτάκης να έκανε "μεγάλες τομές" στη λειτουργία της ΕΥΠ. Η πραγματικότητα, όμως, αποδεικνύει ότι ο κ. Μητσοτάκης, εκτός από επικίνδυνος για τη δημοκρατία και το κράτος δικαίου, παραμένει κι ένας κοινός πολιτικός απατεώνας».
ΠΑΣΟΚ: Μνημειώδης υποκρισία Μητσοτάκη
Καταγγελτική είναι η και η ανακοίνωση από πλευράς ΠΑΣΟΚ, μέσω της γραμματέως της Κ.Ο. του κόμματος, Ευαγγελίας Λιακούλη.
«Ο κ. Μητσοτάκης, με την πρόσφατη δημόσια δήλωσή του για την παράνομη παρακολούθηση του Νίκου Ανδρουλάκη, ανακοίνωσε μέτρα, δήθεν για την αναμόρφωση του πλαισίου της ΕΥΠ και τη διασφάλιση των διαδικασιών παρακολούθησης. Τα παχιά, μεγάλα λόγια, δεν χρειάστηκε παρά μόνο ένα 24ωρο για να διαψευστούν» παρατήρησε.
«Η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου που εκδόθηκε και αφορά την περιβόητη αναμόρφωση του πλαισίου, δεν είναι μόνο κατώτερη των περιστάσεων, αλλά ασχολείται με τα ελάχιστα και όχι με τα σπουδαία, εισάγοντας μόνο τον δεύτερο εισαγγελέα για τη συνέγκριση μιας παρακολούθησης, τον οποίο είχε καταργήσει ο ΣΥΡΙΖΑ το 2018» επισημαίνει η γραμματέας της ΚΟ του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, Ευαγγελία Λιακούλη.
«Όμως», τονίζει στη συνέχεια, «για το σημαντικότερο θέμα, της σύνδεσης των αποφάσεων παρακολουθήσεων με την Ανεξάρτητη Αρχή Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών (ΑΔΑΕ), μέσω της υποχρέωσης της ΕΥΠ να κοινοποιεί τα στοιχεία του παρακολουθούμενου και τους λόγους παρακολούθησης στην ανεξάρτητη αρχή, ούτε κουβέντα».
«Αυτό, όμως, είναι το καθοριστικό στοιχείο, που αποδεικνύει τη μνημειώδη υποκρισία του κ. Μητσοτάκη, καθώς με τροπολογία της νύχτας κατήργησε την υποχρέωση της ΕΥΠ προς την ΑΔΑΕ πριν λίγους μήνες ο ίδιος, προφανώς για να έχει την άνεση της απόλυτης ασυδοσίας στις παρακολουθήσεις και για να συγκαλύψει την παρακολούθηση του Νίκου Ανδρουλάκη που ήδη γνώριζε. Από την ΑΔΑΕ και την παρέμβασή της, προέκυψαν τα στοιχεία και αναγκάστηκε ο κ. Μητσοτάκης να ομολογήσει την παρακολούθηση του Νίκου Ανδρουλάκη, εκτός από το Predator και από την ΕΥΠ» κατήγγειλε.
«Ας σοβαρευτούν επιτέλους και ας σταματήσουν να μοιράζουν χάντρες και καθρεφτάκια. Παίζουν με τους θεσμούς, κουρελιάζουν τη Δημοκρατία, δηλητηριάζουν τη χώρα και συνεχίζουν με θράσος, χωρίς να έχουν επίγνωση των ολέθριων επιλογών τους».
Τι προβλέπει η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου
Αναλυτικά, η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου σχετικά με την ΕΥΠ προβλέπει τα παρακάτω:
Άρθρο πρώτο
Διαδικασία διορισμού Διοικητή της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών
1. Στην παρ. 2 του άρθρου 9 του ν. 3649/2008 (Α' 39), το δεύτερο εδάφιο επικαιροποιείται ως προς το αρμόδιο όργανο, προστίθεται τρίτο εδάφιο και η παρ. 2 διαμορφώνεται ως εξής:
«2. Ο Διοικητής είναι μετακλητός υπάλληλος της κατηγορίας των ειδικών θέσεων με βαθμό 1ο. Διορίζεται και παύεται ελεύθερα με απόφαση του αρμόδιου μέλους της Κυβέρνησης. Ο διορισμός διενεργείται μετά από γνώμη της αρμόδιας επιτροπής της Βουλής, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον Κανονισμό της.».
2. Η υποχρέωση παροχής γνώμης σύμφωνα με την παρ. 1 καταλαμβάνει και τον υπηρετούντα κατά τη δημοσίευση της παρούσας Διοικητή. Στην περίπτωση του πρώτου εδαφίου, η γνώμη παρέχεται εντός προθεσμίας σαράντα πέντε (45) ημερών από τη δημοσίευση της παρούσας, άλλως ο διορισμός ανακαλείται αυτοδικαίως.
Άρθρο δεύτερο
Διάταξη άρσης απορρήτου επικοινωνιών από την Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών
Στο τέλος της περ. (β) της παρ. 1 του άρθρου 5 του ν. 3649/2008 (Α' 39) προστίθενται δύο εδάφια και η περ. (β) διαμορφώνεται ως εξής:
«β. Ενεργεί, ύστερα από διάταξη του εισαγγελικού λειτουργού της παραγράφου 3 του παρόντος και τηρουμένων των διατάξεων του ν. 3115/2003, άρση απορρήτου επιστολών και τηλεφωνικής ή άλλης επικοινωνίας, καθώς και καταγραφή δραστηριότητας προσώπων με ειδικά τεχνικά μέσα και ιδίως με συσκευή ήχου και εικόνας εκτός κατοικίας. Η διάταξη αυτή υποβάλλεται προς έγκριση μέσα σε είκοσι τέσσερις (24) ώρες στον αρμόδιο Εισαγγελέα Εφετών. Η ισχύς της διάταξης αρχίζει από την έγκριση του Εισαγγελέα Εφετών.».
Άρθρο τρίτο
Έναρξη ισχύος
Η ισχύς της παρούσας, η οποία θα κυρωθεί νομοθετικά κατά την παρ. 1 του άρθρου 44 του Συντάγματος, αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, εκτός αν άλλως ορίζεται στις επιμέρους διατάξεις της.