Με αμείωτους ρυθμούς συνεχίζεται η έξοδος των εκδρομέων του καλοκαιριού από τα λιμάνια του Πειραιά, της Ραφήνας και του Λαυρίου, ενώ το Λιμενικό λαμβάνει όλα τα απαραίτητα μέτρα για τη διευκόλυνση των επιβατών και... των οχημάτων.
Οι επιβάτες που πρόκειται σήμερα (Σάββατο) να ταξιδέψουν θα πρέπει να βρίσκονται νωρίτερα στην αποβάθρα αναχώρησης του πλοίου, λόγω αυξημένης κίνησης στου περιμετρικούς δρόμους.
Από το λιμάνι του Πειραιά έχουν προγραμματιστεί για σήμερα 24 δρομολόγια για τα νησιά του Αιγαίου και την Κρήτη, για τα νησιά του Αργοσαρωνικού 12 με επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία και 24 με υδροπτέρυγα, 14 δρομολόγια από τη Ραφήνα και 8 από το Λαύριο.
Χθες, Παρασκευή 22/07, η κίνηση και από τους τρεις λιμένες ήταν ιδιαίτερα αυξημένη.
Από το λιμάνι του Πειραιά πραγματοποιήθηκαν 23 απόπλοι, ενώ αναχώρησαν για κάποιο νησί του Αιγαίου τις Κυκλάδες, την Κρήτη και τα Δωδεκάνησα συνολικά 23.564 επιβάτες, 4.027 οχήματα,764 φορτηγά και 627 δίκυκλα.
Για τα νησιά του Αργοσαρωνικού πραγματοποιήθηκαν 41 απόπλοι πλοίων, ενώ αναχώρησαν 9.373 επιβάτες 1.033 ΙΧ οχήματα, 33 φορτηγά και 396 δίκυκλα.
Από τη Ραφήνα έγιναν 17 δρομολόγια, ενώ αναχώρησαν για κάποιο νησί των Κυκλάδων 9.166 επιβάτες, 1.908 ΙΧ οχήματα 87 φορτηγά και 230 δίκυκλα.
Από το Λαύριο έγιναν 11 απόπλοι πλοίων ενώ αναχώρησαν 3.811 επιβάτες 950 ΙΧ 45 φορτηγά και 107 δίκυκλα.
Στο 70% η πληρότητα των κρουαζιερόπλοιων
Για σημαντική ανάκαμψη της κρουαζιέρας από το 2023 και μετά κάνουν λόγο στελέχη της κλάδου.
Προσθέτουν ότι από το 2024 η κρουαζιέρα σε παγκόσμιο επίπεδο αναμένεται να επιστρέψει στα επίπεδα του 2019, προ πανδημίας.
Τονίζουν ότι εφέτος το 2022 αποτελεί μεταβατική περίοδο, επισημαίνοντας ότι ο αριθμός των επιβατών κρουαζιέρας που μεταφέρουν αυτή τη στιγμή τα κρουαζιερόπλοια είναι περίπου στο 70% – 80% του capacity των πλοίων.
Σύμφωνα με προβλέψεις διεθνούς οίκου αναλύσεων για τον κλάδο, το 2022 ο αριθμός των επιβατών αναμένεται να κλείσει παγκοσμίως στα 22,5 εκατ. επιβάτες έναντι 17 εκατ. επιβατών το 2021, μια αύξηση 32,5%.
Το 2020 ο αριθμός επιβατών κρουαζιέρας παγκοσμίως έκλεισε στα 8 εκατ. επιβάτες έναντι 29 εκατ. το 2019, έτος στο οποίο δεν είχαν επιβληθεί ακόμα τα περιοριστικά μέτρα κατά της πανδημίας.
Σημειώνεται ότι το 2020 και το 2021 ήταν δύο χρονιές που ο κλάδος υπέστη σημαντικές απώλειες σε αριθμό επιβατών, λόγω των περιοριστικών μέτρων κατά της πανδημίας.
Ο αριθμός επιβατών κρουαζιέρας παγκοσμίως το 2023 θα ανέλθει σε 26,5 εκατ. επιβάτες, το 2024 σε 29,8 εκατ. και το 2025 σε 31,5 εκατ.
Σύμφωνα με τα συγκεκριμένα στοιχεία ο κλάδος της κρουαζιέρας θα επιστρέψει λίγο περισσότερο από τα επίπεδα του 2019 το 2024.
Το σύνολο των κρουαζιερόπλοιων παγκοσμίως το 2022 ήταν 350 πλοία, εκ των οποίων τα 279 ήταν μέλη της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), που αντιπροσωπεύει το 92,5% της παγκόσμιας χωρητικότητας.
Για τη χώρα μας τα στοιχεία του κλάδου είναι πολύ αισιόδοξα, καθώς, σύμφωνα με την Ένωση Λιμένων Ελλάδος, ο αριθμός προκρατήσεων κρουαζιερόπλοιων για το 2022 στην Ελλάδα αγγίζει τα 4.939 πλοία.
Σύμφωνα με την ΕΛΙΜΕ, το 2021 στη χώρα μας είχαν αφιχθεί συνολικά 2.064 κρουαζιερόπλοια με 1.418.315 επιβάτες, έναντι 3.979 κρουαζιερόπλοιων με 5.552.384 επιβάτες το 2019, έτος που δεν υπήρχαν ακόμα τα περιοριστικά μέτρα για την πανδημία.
Με τον έως τώρα προγραμματισμό των εταιρειών κρουαζιέρας, οι 10 πρώτοι προορισμοί σε αριθμό αφίξεων κρουαζιερόπλοιων για φέτος είναι το λιμάνι του Πειραιά με 739 προσεγγίσεις, η Σαντορίνη με 741, η Κέρκυρα με 414, η Μύκονος με 692, η Ρόδος με 440, το Ηράκλειο με 231, η Πάτμος με 213, το Κατάκολο με 197, τα Χανιά με 119 και η Κεφαλονιά με 155.
Οι δαπάνες τουριστών κρουαζιέρας στη χώρα μας το 2019, έτος που δεν υπήρχαν ακόμα τα περιοριστικά μέτρα μετακίνησης λόγω της πανδημίας, ανήλθαν στα 457 εκατ. ευρώ, έναντι 433 εκατ. ευρώ το 2018, αύξηση 5,7%.
Επίσης οι δαπάνες εταιρειών κρουαζιέρας στην Ελλάδα την ίδια περίοδο για τροφοδοσία, καύσιμα και διάφορες εργασίες άγγιξαν τα 127 εκατ. ευρώ το 2019, έναντι 120 εκατ. ευρώ το 2018, αύξηση 5,7%.
Στροφή των εταιρειών στα μεγαλύτερα και μικρά κρουαζιερόπλοια
Στελέχη των εταιρειών αναφέρουν εξάλλου ότι πλέον οι μεγάλες εταιρείες του κλάδου διεθνώς στρέφονται πλέον προς τις κατασκευές είτε πολύ μεγαλύτερων είτε μικρότερων κρουαζιερόπλοιων αποφεύγοντας τα κρουαζιερόπλοια μεσαίου μεγέθους.
Η προτίμηση αυτή των εταιρειών για τα πλοία άνω των 2.000 επιβατών έχει να κάνει με τη μείωση του λειτουργικού κόστους του πλοίων και την αύξηση των εσόδων ενώ η προτίμηση για τα μικρότερα πλοία έχει να κάνει με το γεγονός ότι όλο και περισσότερες εταιρείες κατασκευάζοντας σκάφη των 700 επιβατών μπορούν να ανέρχονται στην κατηγορία των κρουαζιέρων πολυτελείας προσεγγίζοντας μικρά νησιά του Αιγαίου και της ανατολικής Μεσογείου στα οποία δεν υπάρχουν ακόμα οι κατάλληλες υποδομές για τα μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια.
Σύμφωνα με το παγκόσμιο βιβλίο παραγγελιών, από το 2022 έως το 2027 έχουν προγραμματιστεί να ναυπηγηθούν 24 κρουαζιερόπλοια που θα μπορούν να μεταφέρουν από 200 έως 700 επιβάτες, 16 από 700 έως 1.200 επιβάτες και 37 από 1.200 έως 6.000 επιβάτες.
Το 2022 έχουν προγραμματιστεί να παραδοθούν από ναυπηγεία της Ευρώπης τουλάχιστον 11 μικρά κρουαζιερόπλοια των 130 έως 930 επιβατών σε διάφορες εταιρείες και άλλα 9 μεγάλα κρουαζιερόπλοια με δυνατότητες μεταφοράς από 2.500 επιβάτες έως 5.400 επιβάτες. Ενδεικτικά, τον Σεπτέμβριο του 2022 η Dream Cruises αναμένεται να παραλάβει από γερμανικά ναυπηγεία το κρουαζιερόπλοιο Clobal Dream χωρητικότητας 5.000 επιβατών και κόστους 1,8 δισ. δολ., ενώ η Carnival τον Οκτώβριο του 2022 από ναυπηγεία της Φινλανδίας το κρουαζιερόπλοιο Celebration χωρητικότητας 5.200 επιβατών και κόστους 950 εκατ. δολ. Το τέταρτο τρίμηνο του 2022 η ΜSC Cruises θα παραλάβει από ναυπηγεία της Γαλλίας το κρουαζιερόπλοιο Word Europa χωρητικότητας 5.400 επιβατών και κόστους 1,2 δισ. δολ.
Εξάλλου, την ίδια περίοδο η Viking Ocean αναμένεται να παραλάβει δύο κρουαζιερόπλοια, το Neptune και Mars, χωρητικότητας 930 επιβατών το καθένα.
Επίσης, η Swan Hellenic αναμένεται να παραλάβει από ναυπηγείο του Ελσίνκι το Unnamed χωρητικότητας 192 επιβατών και κόστους 170 εκατ. δολ.