Συγκεκριμένα, οι προσπάθειες Ελλάδας, Κύπρου και Μάλτας να εμποδίσουν ένα εμπάργκο της Κομισιόν στη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου με ευρωπαϊκά δεξαμενόπλοια στέφθηκαν με επιτυχία, γράφει το Spiegel επικαλούμενο διπλωματικές πηγές, υπογραμμίζοντας την ενόχληση της γερμανικής κυβέρνησης.
«Καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καβγαδίζει κυρίως με την Ουγγαρία γύρω από ένα πετρελαϊκό εμπάργκο εναντίον της Ρωσίας, η διαμάχη τους επισκιάζει μια άλλη εξίσου σκληρή αντιπαράθεση μεταξύ των Βρυξελλών και κρατών-μελών, η οποία διαδραματίζεται στα παρασκήνια”, σύμφωνα με τον αρθρογράφο. «Δεν αφορά την εισαγωγή πετρελαίου, αλλά την απαγόρευση στα δεξαμενόπλοια από χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο. Η Ελλάδα, η Κύπρος και η Μάλτα αντιτάχθηκαν σε αυτήν την απαγόρευση. Με επιτυχία, καθώς η πρόταση σύμφωνα με διπλωματικές πηγές δεν αποτελεί πλέον μέρος του έκτου πακέτου κυρώσεων»
Απογοήτευση στο Βερολίνο
«Στο Βερολίνο επικρατεί απογοήτευση. Κατά κύριο λόγο η Ελλάδα και η Μάλτα αντιτάσσονταν [σε ένα εμπάργκο], ενώ και η Κύπρος είχε αφήσει να εννοηθεί ότι θα ασκούσε βέτο σε ένα έκτο πακέτο κυρώσεων, εάν αυτό περιελάμβανε την απαγόρευση για τα δεξαμενόπλοια. Και αυτό για εντελώς δικούς τους λόγους: τα δύο πέμπτα των στόλων δεξαμενόπλοιων ανήκουν σε εφοπλιστές από αυτά τα δύο κράτη-μέλη», σύμφωνα με μέλος της κυβέρνησης που επικαλείται το δημοσίευμα, για να καταλήξει ότι οι Βρυξέλλες υποβαθμίζουν το ζήτημα και, επισήμως τουλάχιστον, επιμένουν στα σχέδια για απαγόρευση, αναφέρει το σχετικό δημοσίευμα της DW.
Εφοπλιστές στο πλευρό του Πούτιν
Στους Έλληνες εφοπλιστές που κάνουν χρυσές δουλειές παρακάμπτοντας ουσιαστικά το ευρωπαϊκό εμπάργκο που επιβλήθηκε τον περασμένο μήνα στο ρωσικό στόλο επανέρχεται και η ειδησεογραφική ιστοσελίδα Telepolis.
«Εφοπλιστές από την Ελλάδα, την Κύπρο και τη Μάλτα κατάφεραν ασκώντας πιέσεις στις κυβερνήσεις τους και στην ΕΕ στις Βρυξέλλες να διασφαλίσουν ότι δεν θα υπάρξει εμπάργκο στη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου”, σημειώνει ο αρθρογράφος. «Οι πλοιοκτήτριες εταιρείες υποστηρίζουν ότι δεσμεύονται επίσης από συμφωνίες ναύλωσης και ότι ένα εμπάργκο θα απειλούσε την οικονομική τους ύπαρξη», προσθέτει αναφερόμενος στιςτεράστιες επενδύσεις που είχαν γίνει πριν από το ξέσπασμα του πολέμου σε πλοία κατάλληλα για τη μεταφορά LNG λόγω της αυξημένης ζήτησης.
Μια εξαίρεση – ή μήπως όχι;
Ο συντάκτης του άρθρου αναφέρεται επίσης στην ανακοίνωση του ομίλου Αγγελικούση, στα τέλη Μαρτίου, ότι για ηθικούς λόγους τα δεξαμενόπλοιά του δεν θα χρησιμοποιηθούν για τη μεταφορά ρωσικού φορτίου.
Επισημαίνει πάντως ότι ο «ανιχνευτής ελληνόκτητων τάνκερ» των Reporters United «είδε» το δεξαμενόπλοιο Maran Hermes του ομίλου Αγγελικούση να αποπλέει από τη Ρωσία με πετρέλαιο, για να καταλήξει ωστόσο ότι «δεν είναι δυνατό να προσδιοριστεί απευθείας από τα δεδομένα εάν πρόκειται για ρωσικό πετρέλαιο που μεταφέρθηκε στο πλαίσιο συμφωνιών, οι οποίες υπεγράφησαν πριν ή μετά την εισβολή» στην Ουκρανία.