Ανησυχία ότι το Ιράν θα μπορούσε να προχωρήσει και σε άλλες κατασχέσεις ελληνικών πλοίων, μετά το περιστατικό της Παρασκευής, εκφράζει το υπουργείο Ναυτιλίας το οποίο προβαίνει σε «έντονη σύσταση» προς τις ελληνικές πλοιοκτήτριες εταιρείες να αποφεύγουν τα πλοία τους τα ύδατα αρμοδιότητας Ιράν, κατά τον διάπλου τους στον Περσικό κόλπο, στα στενά του Ορμούζ, και τον κόλπο ...του Ομάν.
Σύμφωνα με πηγές από το υπουργείο Ναυτιλίας, το Prudent Warrior βρίσκεται αγκυροβολημένο στο ιρανικό λιμάνι Μπαντάρ Αμπάς, ενώ το Delta Poseidon παραμένει προς το παρόν στην ίδια θέση στον Περσικό κόλπο.
Στο Delta Poseidon επιβαίνουν 25 άτομα πλήρωμα μεταξύ των οποίων δύο Έλληνες, και στο Prudent Warrior 23 άτομα πλήρωμα, μεταξύ των οποίων 8 Έλληνες και ένας Κύπριος.
Τα δύο ελληνικά τάνκερ τελούν υπό κατάληψη από τους Φρουρούς της Επανάστασης, ενώ το πλήρωμα παραμένει στα δύο πλοία και τα μέλη είναι καλά στην υγεία τους.
Κυβέρνηση: Εντελώς απρόκλητη και παράνομη ενέργεια το ιρανικό ρεσάλτο στα ελληνικά τάνκερ
«Εντελώς απρόκλητη» χαρακτήρισε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου την κατάληψη των δύο ελληνικών δεξαμενόπλοιων από τους Φρουρούς της Επανάστασης του Ιράν, αποφεύγοντας οποιαδήποτε συσχέτιση με το θέμα του ρωσικού τάνκερ με το ιρανικό πετρέλαιο που δεσμεύτηκε ανοιχτά της Καρύστου.
Κατά την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών, ο κ. Οικονόμου ρωτήθηκε τι προκάλεσε το ρεσάλτο και απάντησε:
«Η ελληνική κυβέρνηση έχει ενημερώσει σε όλα τα διεθνή φόρα τους εταίρους και τους συμμάχους μας, έχουν ενημερωθεί όλα τα πλοία που πλέουν στη γύρω περιοχή, έτσι ώστε να προσαρμοστούν σε αυτήν την απαράδεκτη κατάσταση και πραγματικότητα που διαμόρφωσε αυτή η απαράδεκτη τακτική της ιρανικής κυβέρνησης. Πρόκειται για μία εντελώς απρόκλητη και παράνομη ενέργεια και για αυτό από την πρώτη στιγμή λάβαμε και συνεχίζουμε να λαμβάνουμε όλα τα απαραίτητα μέτρα».
Συνεχίζεται το θρίλερ με τα δύο ελληνόκτητα τάνκερ: Το Ιράν απειλεί με περισσότερες πειρατείες
Στο μεγαλύτερο ιρανικό λιμάνι, το Μπαντάρ Αμπάς, εντός του Περσικού Κόλπου, οδηγείτο το δεξαμενόπλοιο «Prudent Warrior», το ένα από τα δύο ελληνικά τάνκερ που δεσμεύτηκαν από τις ιρανικές Αρχές. Το εν λόγω πλοίο ανήκει στην εταιρία Polembros Shipping Limited, συμφερόντων του Σπύρου Πολέμη.
Το δεύτερο πλοίο, το «Delta Poseidon», που ανήκει στο στόλο της εταιρίας Delta Tankers του Διαμαντή Διαμαντίδη, έχει από την Παρασκευή μετακινηθεί εντός των χωρικών υδάτων του Ιράν και παραμένει εκεί αρόδου. Οι «Φρουροί της Ισλαμικής Επανάστασης», που αποτελούν βραχίονα των ιρανικών Ενόπλων Δυνάμεων, έχουν αναλάβει την ευθύνη για το ρεσάλτο στα δύο ελληνικά πλοία.
Οι ναυτικοί έχουν επικοινωνήσει με τις οικογένειές τους και δηλώνουν καλά στην υγεία τους, ενώ ο ιρανικός στρατός τους επέστρεψε τα κινητά τους τηλέφωνα.
Στο στόχαστρο του Ιράν άλλα 17 ελληνικά τάνκερ
Η κατάσχεση από το Ιράν δύο ελληνικών πετρελαιοφόρων στον Περσικό Κόλπο αυξάνει τον κίνδυνο περαιτέρω διακοπής των αποστολών από μια περιοχή που αποτελεί ζωτική πηγή παγκόσμιου ενεργειακού εφοδιασμούεκτιμά το Bloomberg.
Το Σώμα των Φρουρών της Ισλαμικής Επανάστασης (IRGC) οδήγησε δύο ελληνικά δεξαμενόπλοια, το καθένα φορτωμένo με περίπου ένα εκατομμύριο βαρέλια πετρελαίου, στα χωρικά ύδατα του Ιράν – προφανώς σε αντίποινα για την κατάσχεση ιρανικού πετρελαίου από τις ελληνικές αρχές στην Κάρυστο.
Η Ελλάδα είναι η χώρα με τον μεγαλύτερο στόλο πετρελαιοφόρων στον κόσμο, καθιστώντας κάθε διαμάχη με το Ιράν δυνητικά σοβαρή για την παγκόσμια αγορά. Ομοίως, περίπου το ένα πέμπτο της ημερήσιας προμήθειας αργού διέρχεται από τα στενά του Ορμούζ, τη στενή πλωτή οδό που χωρίζει τον Περσικό Κόλπο από τον Ινδικό Ωκεανό.
«Οι ναυλωτές θα πρέπει να είναι πιο προσεκτικοί», δήλωσε ο Matt Stanley, έμπορος και μεσίτης της Starfuels στο Ντουμπάι. «Το Ιράν θα είναι εξαιρετικά προστατευτικό έναντι όλων των περιουσιακών τους στοιχείων».
Η Ελλάδα ειδοποίησε όλα τα πλοία της χώρας να «προσαρμοστούν στην απαράδεκτη κατάσταση» όταν πλέουν στον Περσικό Κόλπο ενώ από το Υπουργείο Ναυτιλίας έχει γίνει έντονη σύσταση στα υπό ελληνικής σημαίας πλοία κατά τον διάπλου τους σε Περσικό κόλπο, στενά Ορμούζ, κόλπο Ομάν, να πλέουν κατά το δυνατόν εκτός υδάτων αρμοδιότητας Ιράν.
Περίπου το 27% του παγκόσμιου στόλου πετρελαιοφόρων είναι ελληνικής ιδιοκτησίας, σύμφωνα με στοιχεία της Clarkson Research Services Ltd, μονάδας της μεγαλύτερης ναυπηγικής εταιρείας στον κόσμο.
Η ελληνική κίνηση
Τα κατασχεθέντα δεξαμενόπλοια, το Prudent Warrior και το Delta Poseidon, καταλήφθηκαν από τις ιρανικές δυνάμεις στον Περσικό Κόλπο την Παρασκευή, σύμφωνα με τον 5ο Στόλο των ΗΠΑ στο Μπαχρέιν. Και τα δύο είναι ελληνικής ιδιοκτησίας και σημαίας και είχαν φορτώσει φορτία στο Ιράκ, σύμφωνα με στοιχεία παρακολούθησης δεξαμενόπλοιων που συγκέντρωσε το Bloomberg.
Η κατάσχεση των πλοίων ήρθε λίγο καιρό αφότου οι ελληνικές αρχές σταμάτησαν ένα δεξαμενόπλοιο υπό σημαία Ιράν και, σε συντονισμό με τις αμερικανικές αρχές που επιδίωκαν να επιβάλουν κυρώσεις στην Ισλαμική Δημοκρατία, κατάσχεσαν το φορτίο του.
Το Prudent Warrior μεταφέρθηκε έκτοτε στο ιρανικό λιμάνι Μπαντάρ Αμπάς με όλο το πλήρωμα και το φορτίο ακόμη επί του σκάφους, δήλωσε τηλεφωνικά ο Γιώργος Βακιρτζής, διευθύνων σύμβουλος της ιδιοκτήτριας του πλοίου Polembros Shipping Ltd.
Ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, Γιάννης Πλακιωτάκης, έκανε λόγο για κατάφορη παραβίαση των διεθνών κανόνων καθώς και για το γεγονός ότι αυτές οι κινήσεις δυναμιτίζουν τις διμερείς σχέσεις.
Προηγούμενα περιστατικά
Το Ιράν κράτησε ένα βρετανικό δεξαμενόπλοιο για περισσότερους από δύο μήνες το 2019 μετά τον αποκλεισμό ενός ιρανικού πετρελαιοφόρου στο Γιβραλτάρ. Και τα δύο πλοία τελικά απελευθερώθηκαν.
Άλλα δεξαμενόπλοια που ανήκουν στη Βρετανία, τη Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα έχουν παγιδευτεί μέσα και γύρω από το Ορμούζ τα τελευταία χρόνια, ενώ ιρανικά πλοία έχουν χτυπηθεί στην Ερυθρά Θάλασσα.
«Ξέραμε ότι οι Ιρανοί θα αντεπιτεθούν, το είδαμε πριν από δύο χρόνια με το σκάφος Stena», είπε ο Βακιρτζής. «Πολλά ελληνικά πλοία ανεβοκατεβαίνουν στον Κόλπο ακριβώς μπροστά από την πόρτα τους».
Οι Φρουροί της Επανάστασης πάντως σε ανακοίνωσή τους ανέφεραν ότι έχουν την ευθύνη για τις κατασχέσεις και προειδοποίησε άλλα ελληνικά σκάφη στην περιοχή. Σύμφωνα με τους Φρουρούς της Επανάστασης άλλα 17 ελληνικά πλοία στον Κόλπο θα μπορούσαν επίσης να κατασχεθούν.