Ο Φρανσκίσκο Πέρεζ Ροντρίγκεζ είναι μηχανικός αυτοκινήτων από την Κούβα και το τελευταίο διάστημα όταν καλείται να επισκευάσει αυτοκίνητα μάρκας Lada αντιμετωπίζει σειρά προβλημάτων... λόγω των δυτικών κυρώσεων που έφερε η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.
Ένα τέτοιο πρόβλημα αντιμετώπισε ο Ροντρίγκεζ επισκευάζοντας τον κινητήρα ενός Lada Moskvich, ένα από τα δεκάδες χιλιάδες αυτοκίνητα και άλλα οχήματα που εισήχθησαν στην Κούβα από τους συμμάχους της στον Ψυχρό Πόλεμο και αργότερα τη Ρωσία.
Για να επισκευαστεί, χρειάζεται νέο ιμάντα χρονισμού. Όμως, όπως ανέφερε ο Ροντρίγκεζ, το εν λόγω εξάρτημα είναι διαθέσιμο μόνο στη Ρωσία και καθώς οι πτήσεις από εκεί έχουν διακοπεί λόγω των δυτικών κυρώσεων για την εισβολή στην Ουκρανία, η επισκευή δεν είναι δυνατή.
Οι παγκόσμιοι περιορισμοί στις μεταφορές και το εμπόριο με τη Ρωσία αποτελούν ένα ιδιαίτερα σοβαρό πρόβλημα για τους Κουβανούς, οι οποίοι ζουν από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 στη «σκιά» του αμερικανικού εμπάργκο.
Πολλά από τα φορτηγά, τα λεωφορεία, τα αυτοκίνητα και τα τρακτέρ του νησιού προέρχονται από τη μακρινή Ρωσία και όπως είναι αναμενόμενο τα ανταλλακτικά τους εισάγονται επίσης από εκεί.
Ακόμη και πολλά από τα θρυλικά vintage αμερικανικά αυτοκίνητα της δεκαετίας του 1950 που συχνά εντοπίζονται κατά μήκος της προκυμαίας της Αβάνας έχουν τροποποιηθεί με τα χρόνια για να χρησιμοποιούν ρωσικούς κινητήρες.
Με βάση τα στατιστικά της χώρας, το νησί έχει περίπου 20.000 παλιά αμερικανικά αυτοκίνητα και 80.000 έως 100.000 Lada.
«Για τα Lada, τα πάντα έρχονται από τη Ρωσία. Πολλοί άνθρωποι θα επηρεαστούν», είπε ο Ροντρίγκεζ.
Μαζί με τη διακοπή της βασικής τουριστικής βιομηχανίας και τις οικονομικές συναλλαγές με τη Ρωσία, «η διακοπή των μεταφορών θα είναι πρόβλημα για την Κούβα όσον αφορά τα ανταλλακτικά», δήλωσε ο Γουίλιας Λεογκράντε, ειδικός για την Κούβα στο Αμερικανικό Πανεπιστήμιο στην Ουάσιγκτον.
«Αυτό κάνει τη ζωή ακόμα πιο δύσκολη, ακόμα κι αν βρουν τρόπους να αντιμετωπίσουν αυτές τις κυρώσεις στη Ρωσία», πρόσθεσε.