Αεροσκάφος Boeing 737 με 132 επιβαίνοντες συνετρίβη χθες, Δευτέρα στη νότια Κίνα έπειτα από πτώση 8.000 μέτρων, δυστύχημα που πιθανότατα είναι το φονικότερο στην ασιατική χώρα από ...το 1994.
Δεν υπήρχε απολογισμός θυμάτων ως χθες Δευτέρα το βράδυ στο Πεκίνο μετά την καταστροφή, που προκάλεσε την αντίδραση εν θερμώ του προέδρου Σι Τζινπίνγκ, κάτι ασυνήθιστο για κινέζο ηγέτη.
Όμως, εξετάζοντας τα δεδομένα του δυστυχήματος, μοιάζει απίθανο να υπάρχουν επιζώντες. Σε ανακοίνωσή της, η China Eastern Airlines, η εταιρεία στην οποία ανήκε το αεροσκάφος, «απέτισε φόρο τιμής» στους «νεκρούς» της καταστροφής.
Καταστροφικό «συμβάν απώλειας ελέγχου»- Ασυνήθιστα δεδομένα κατέγραψαν τα ραντάρ
Σύμφωνα με τον εξειδικευμένο ιστότοπο FlightRadar24, το αεροσκάφος έχασε μέσα σε λιγότερο από ένα λεπτό κάπου 21.250 πόδια (6.477 μέτρα), προτού εξαφανιστεί από τα ραντάρ μετά τις 14:22 (τοπική ώρα).
Κατόπιν, έπειτα από σύντομη άνοδο, άρχισε να χάνει ξανά ύψος, 4.625 πόδια (1.410 μέτρα), για να βρεθεί στα 3.225 πόδια (983 μέτρα) από τα έδαφος. Δεν υπάρχουν δεδομένα της πτήσης μετά τις 14:22
Ο Ζαν-Πολ Τροαντέκ, ο πρώην διευθυντής της υπηρεσίας ερευνών και αναλύσεων για την αεροπορική ασφάλεια της Γαλλίας, τόνισε στο Γαλλικό Πρακτορείο πως είναι «πάρα πολύ νωρίς» για να εξαχθεί οποιοδήποτε συμπέρασμα, όμως, πρόσθεσε, τα δεδομένα του FlightRadar είναι «πολύ ασυνήθιστα».
Το 737-800, με 123 επιβάτες και εννιά μέλη πληρώματος, «έχασε την επαφή» με τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας «πάνω από την πόλη Γουτζού», στην ορεινή περιοχή της Γκουάνγκσι, ανέφερε η κινεζική υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας (CAAC).
Βίντεο που μεταδόθηκε από κινεζικά ΜΜΕ δείχνει αεροσκάφος να πέφτει κάθετα, όμως το Γαλλικό Πρακτορείο δεν ήταν σε θέση σε αυτό το στάδιο να επαληθεύσει την αυθεντικότητά του
Ίσως ένας πιλότος ανέκτησε αισθήσεις και προσπάθησε να σώσει το αεροπλάνο»
Η ειδικός σε θέματα αεροπορίας Sally Gethin είπε ότι τα δεδομένα πτήσης υποδηλώνουν ότι υπήρξε ένα «βραχύ διάστημα 10 έως 20 δευτερολέπτων όπου ένας ή περισσότεροι από τους πιλότους ανέκτησαν τις αισθήσεις τους και προσπάθησαν να σώσουν το αεροπλάνο» πριν αυτό συντριβεί στο έδαφος. Σύμφωνα με την ίδια όλοι όσοι επέβαιναν στο αεροσκάφος «θα ήταν αναίσθητοι» σε αυτήν την τελική βουτιά.
«Οι πιλότοι εκπαιδεύονται πάρα πολύ, μεγάλο μέρος (της εκπαίδευσης) σε προσομοιωτές. Αλλά στον πραγματικό κόσμο, μπορεί να καταβληθούν ή να αποπροσανατολιστούν από ξαφνικά γεγονότα. Αυτό είναι γνωστό ως το φαινόμενο ξαφνιασμού και είναι πολύ δύσκολο να εκπαιδευτείς γι' αυτό. Ακόμα και οι έμπειροι πιλότοι μπορούν να ξαφνιαστούν και τότε μπορεί να πάρουν κακές αποφάσεις. Τώρα γίνονται προσπάθειες να αναγνωριστεί αυτό και να προσφερθεί πρόσθετη εκπαίδευση», ανέφερε η Gethin.
Σύμφωνα με την ίδια είναι «πολύ νωρίς για να κάνουμε εικασίες» σχετικά με το τι μπορεί να προκάλεσε τη συντριβή, αλλά ορισμένες πιθανότητες θα μπορούσαν να ήταν μια δυσλειτουργία στην ουρά, ο καιρός ή χιλιάδες άλλα προβλήματα που μπορεί να έχουν επηρεάσει το αεροσκάφος, όπως μια «μικρή φωτιά επί του σκάφους» ή πρόβλημα καλωδίωσης.
Πρόσθεσε ότι είναι «ασυνήθιστο» ότι ο συγκυβερνήτης είχε 30.000 ώρες εμπειρία πτήσης ενώ ο πιλότος μόνο 7.000 ώρες. Στο αεροπλάνο βρισκόταν και ένας τρίτος εκπαιδευόμενος πιλότος, ο οποίος είχε μόνο μερικές εκατοντάδες ώρες πτητικής εμπειρίας
Καθηλώθηκαν όλα τα αεροσκάφη 737- «Βουτιά» στην μετοχή της China Eastern
Το δυστύχημα «προκάλεσε πυρκαγιά» σε ορεινό όγκο, ανέφερε το δημόσιο κινεζικό τηλεοπτικό δίκτυο CCTV, που μετέδωσε πλάνα πυροσβεστών οι οποίοι έσπευδαν προς τον τόπο του δυστυχήματος σε ορεινή, δενδρώδη περιοχή. Η φωτιά κατασβέστηκε.
«Όλοι οι κάτοικοι κινητοποιήθηκαν, πήγαν να βοηθήσουν τις ομάδες διάσωσης. Όλος ο κόσμος πήγε στο βουνό», είπε τηλεφωνικά στο Γαλλικό Πρακτορείο η Τανγκ Μιν, η οποία μένει κάπου τέσσερα χιλιόμετρα από τον τόπο της συντριβής.
Ο πρόεδρος Σι Τζινπίνγκ δήλωσε πως «έχει υποστεί σοκ» εξαιτίας του δυστυχήματος, σύμφωνα με το επίσημο πρακτορείο ειδήσεων Νέα Κίνα. Κάλεσε να «εξακριβωθούν το ταχύτερο τα αίτια του δυστυχήματος».
Στις ΗΠΑ, η Boeing ανέφερε ότι προσπαθεί «να συγκεντρώσει περισσότερες πληροφορίες». Η μετοχή της κατασκευάστριας έχασε 3,6% στο κλείσιμο της Γουόλ Στριτ.
Σύμφωνα με το Yicai, κινεζικό ΜΜΕ επικεντρωμένο στις οικονομικές ειδήσεις, η China Eastern αποφάσισε, χωρίς να περιμένει τα αποτελέσματα της έρευνας, να καθηλώσει στο έδαφος όλα τα 737-800 στον στόλο της από σήμερα. Δεν ήταν διαθέσιμος κάποιος εκπρόσωπος του αερομεταφορέα για σχόλια σχετικά με το δημοσίευμα.
Στο αεροδρόμιο της Καντόνας, συγγενείς των επιβατών, κάποιοι με δάκρυα στα μάτια, ήταν συγκεντρωμένοι σε αίθουσα αναμονής που τους διατέθηκε, διαπίστωσε το Γαλλικό Πρακτορείο.
Διερευνώνται τα αίτια της καταστροφής
Τα αεροπορικά δυστυχήματα είναι μάλλον σπάνια στην Κίνα, όπου ο τομέας των αερομεταφορών αναπτύχθηκε θεαματικά τις τελευταίες δεκαετίες και όπου τα μέτρα ασφαλείας είναι γενικά αυστηρά.
Το τελευταίο μείζον αεροπορικό δυστύχημα στη χώρα έγινε τον Αύγουστο του 2010. Αεροσκάφος της Henan Airlines είχε συντριβεί στο βορειοανατολικό τμήμα της χώρας, με αποτέλεσμα περίπου σαράντα επιβαίνοντες να σκοτωθούν.
Το αεροπορικό δυστύχημα με τον βαρύτερο απολογισμό θυμάτων στην ιστορία της Κίνας είχε γίνει το 1994. Αεροσκάφος Tupolev 154 της China Northwest Airlines είχε συντριβεί λίγη ώρα μετά την απογείωσή του στη Σιάν (βόρεια) με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους και οι 160 επιβαίνοντες.
Πολλοί κινέζοι επιβάτες χάθηκαν εξάλλου τον Μάρτιο του 2014, στην αινιγματική εξαφάνιση του αεροσκάφους που εκτελούσε την πτήση MH370 της Malaysian Airlines με προορισμό το Πεκίνο.