Μια τροχαία παράβαση δεν επιφέρει μόνο ένα χρηματικό πρόστιμο, αλλά και πόντους ποινής, οι οποίοι ...μελλοντικά αν συσσωρευθούν μπορούν να οδηγήσουν ακόμα και στην αφαίρεση του διπλώματος.
Περιγράφεται ως Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών, ωστόσο, έχει γίνει γνωστό ως point system καθώς επί της ουσίας πρόκειται για ένα μητρώο καταγραφής παραβάσεων και ειδικότερα βαθμών ποινής για κάθε οδηγό.
Πέρα, λοιπόν, από το χρηματικό πρόστιμο ή την διοικητική ποινή που προβλέπεται για μια παράβαση, στο μητρώο του οδηγού προστίθενται και οι ανάλογοι πόντοι ποινής, οι οποίοι αθροίζονται και στην περίπτωση που φτάσουν στο προβλεπόμενο όριο οδηγούν στην αφαίρεση του διπλώματος.
Θεωρητικά η εφαρμογή του Συστήματος Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών ξεκίνησε το 2007, χωρίς ωστόσο να μπορεί κανείς να δηλώσει με σιγουριά αν έφερε το επιθυμητό αποτέλεσμα ή αν με το πέρασμα του χρόνου το μέτρο ατόνησε.
Σύμφωνα με τις διατάξεις του Κ.Ο.Κ., όταν στο μητρώο του οδηγού συγκεντρωθούν 15 πόντοι τότε το σύστημα οφείλει να αποστείλει μια ειδοποίηση με την οποία θα ενημερώνει τον οδηγό για το status.
Κι αυτό διότι στην περίπτωση που φτάσει κάποιος τους 25 βαθμούς ποινής, τότε αφαιρείται το δίπλωμα οδήγησης και ο κάτοχός του οφείλει να περάσει εκ νέου από εκπαίδευση ακολουθώντας το 50% των υποχρεωτικών μαθημάτων και να δώσει τις απαραίτητες εξετάσεις τόσο σε θεωρητικό όσο και σε πρακτικό επίπεδο.
Σε ό,τι αφορά στους βαθμούς ποινής, η διαγραφή τους προκύπτει τέσσερα χρόνια μετά τη βεβαίωση της παράβασης ή μετά από δύο χρόνια αν πρόκειται για οδηγό δημοσίας χρήσης οχήματος.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι πιο επικίνδυνες παραβάσεις επιφέρουν 9 βαθμούς ποινής, ενώ ακόμα και η δυσλειτουργία των φώτων πέδησης, επιφέρει για τον οδηγό 3 βαθμούς ποινής. Μάλιστα στην περίπτωση εκείνων των οδηγών που κατέχουν το δίπλωμα για λιγότερα από τρία χρόνια, οι προβλεπόμενοι βαθμοί ποινής αυξάνονται κατά τρεις.
Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να αναφέρουμε ότι ανάμεσα στα μέτρα που πρόκειται να ληφθούν από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για την εγκαθίδρυση ενός αποτελεσματικότερου συστήματος εφαρμογής των Κανόνων Οδικής Κυκλοφορίας, προβλέπεται και η αναβάθμιση του Συστήματος Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών με την πλήρη ψηφιοποίηση του, προσφέροντας τη δυνατότητα τόσο στις ελεγκτικές αρχές όσο και στους ίδιους τους οδηγούς να παρακολουθούν το μητρώο τους και τον αριθμών των πόντων που έχουν συγκεντρώσει σε αυτό.