Νέος συναγερμός έχει σημάνει για ηλεκτρονικές απάτες, στις οποίες πέφτουν... ανυποψίαστοι καταναλωτές.
«Μια πραγματική τράπεζα δεν θα ζητούσε ποτέ το ΡΙΝ ή τον κωδικό σου» τονίζουν οι τράπεζες, ενώ καλούν τους πολίτες να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί. Τι πρέπει να προσέξουν:
- Ανεπιθύμητα sms ή μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που ισχυρίζονται ότι προέρχονται από την τράπεζα συνεργασίας σου
- Εάν περιέχουν links και συνημμένα αρχεία, μην τα ανοίξεις
- Εάν λάβεις μια ύποπτη κλήση από την τράπεζα με την οποία συνεργάζεσαι, κλείσε το τηλέφωνο και επαλήθευσε την κλήση καλώντας το τμήμα εξυπηρέτησης πελατών της τράπεζας
- Ποτέ μην κοινοποιείς τα διαπιστευτήρια ασφαλείας σου (user name & password) ή τους κωδικούς για την εκτέλεση συναλλαγής πληρωμής (π.χ. SMS OTP)
- Εάν υποψιάζεσαι ότι έχεις πέσει θύμα απάτης, επικοινώνησε αμέσως με την τράπεζα συνεργασίας σου και ανέφερε το σχετικό περιστατικό στην αστυνομία.
Οι απατεώνες στέλνουν μηνύματα ή email προσποιούμενοι ότι είναι η τράπεζα. Αυτό που αναφέρουν στα ψεύτικα μηνύματά τους είναι ότι «έχει παρατηρηθεί ύποπτη δραστηριότητα» στον λογαριασμό ή την κάρτα του αποδέκτη ή ότι «έχει κλειδωθεί ή απενεργοποιηθεί» ο λογαριασμός ή η κάρτα του.
Στο μήνυμα υπάρχει και ένας σύνδεσμος που καλούν τους αποδέκτες να ακολουθήσουν. Ο σύνδεσμος, όμως, είναι η παγίδα, καθώς οδηγούν σε fake ιστοσελίδα πανομοιότυπη με την τράπεζα. Οι πολίτες δεν το αντιλαμβάνονται και βάζουν τους κωδικούς τους.
Οι ενδείξεις που μπορεί να δείχνουν fake ιστοσελίδα
Οι ψεύτικες ιστοσελίδες τραπεζών προσομοιάζουν αρκετά με τις νόμιμες ιστοσελίδες της τράπεζάς σας. Οι ψεύτικες ιστοσελίδες θα διαθέτουν συχνά ένα αναδυόμενο παράθυρο, με το οποίο θα σας ζητείται η εισαγωγή των εξατομικευμένων διαπιστευτηρίων ασφαλείας σας. Οι τράπεζες δεν κάνουν χρήση τέτοιων αναδυόμενων παραθύρων.
Αυτές οι ιστοσελίδες συχνά εμφανίζουν:
- Επείγον: Δεν θα συναντήσετε ποτέ τέτοιου είδους μηνύματα σε νόμιμες ιστοσελίδες.
- Αναδυόμενα παράθυρα: Χρησιμοποιούνται συνήθως για τη συλλογή ευαίσθητων προσωπικών σας πληροφοριών. Μην τα επιλέγετε και αποφεύγετε την υποβολή δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα σε αυτά.
- Ελλαττωματικός σχεδιασμός: Να είστε προσεκτικοί σε ιστοσελίδες που παρουσιάζουν ελαττώματα στον σχεδιασμό τους ή ορθογραφικά λάθη και λάθη γραμματικής ή σύνταξης.
Τι μπορείτε να κάνετε
- Μην κάνετε κλικ ποτέ σε ηλεκτρονικούς συνδέσμους που περιλαμβάνονται σε μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείο, τα οποία δήθεν σας ανακατευθύνουν στην ιστοσελίδα της τράπεζας συνεργασίας σας.
- Χρησιμοποιείτε browser που σας επιτρέπει την επιλογή αποκλεισμού αναδυόμενων παραθύρων.
- Πάντοτε να πληκτρολογείτε εσείς τον ηλεκτρονικό σύνδεσμο της τράπεζάς σας ή να χρησιμοποιείτε υφιστάμενο ηλεκτρονικό σύνδεσμο από τον κατάλογο των αγαπημένων σας σελιδοδεικτών.
- Εάν κάτι σημαντικό πραγματικά χρειάζεται την προσοχή σας θα ενημερωθείτε γι αυτό από της τράπεζάς σας όταν συνδεθείτε ηλεκτρονικά στον τραπεζικό σας λογαριασμό.