Η πολύμηνη καθυστέρηση που παρατηρείται στην παράδοση καινούριων αυτοκινήτων, λόγω της έλλειψης των ημιαγωγών, στρέφει τους καταναλωτές στην αγορά... μεταχειρισμένων οχημάτων.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα σε ολόκληρη την Ευρώπη, οι πωλήσεις των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων το πρώτο εξάμηνο του 2021 να αυξηθούν κατά 11% σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2019.
Το πρόβλημα της έγκαιρης παράδοσης καινούριων αυτοκινήτων αναγκάζει τους κατόχους των μεταχειρισμένων να μην σκέφτονται την πώληση, αφού θα αναγκαστούν να μείνουν για πολλούς μήνες χωρίς μεταφορικό μέσο. Μόνο όταν υπάρξει καλή προσφορά θα σκεφτούν να πουλήσουν το μεταχειρισμένο αυτοκίνητό τους. Τα αποθέματα των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων σε όλη την Ευρώπη τελειώνουν και αυτός είναι ο λόγος της μεγάλης αύξηση της τιμής τους.
Έμποροι από την Ελλάδα που αναζητούν αυτοκίνητα στην Ευρώπη αναγκάζονται να ψάχνουν αρκετές ημέρες, για να βρουν κατάλληλα και σε καλή κατάσταση μεταχειρισμένα αυτοκίνητα. Όμως, η τιμή τους για τα αυτοκίνητα πόλης είναι αυξημένη κατά τουλάχιστον 500 ευρώ και σε πολλές περιπτώσεις άνω των 1.000 ευρώ, ενώ σε μεγαλύτερες κατηγορίες η αύξηση είναι μεγαλύτερη.
Δεδομένα από την Indicata, που αποτελεί λογισμικό πληροφοριών για την διαχείριση μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, επιβεβαιώνουν την συγκεκριμένη τάση. Στην Ολλανδία, που οι τιμές των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων συνήθως πέφτουν καθώς προχωρά το έτος, φέτος δεν συμβαίνει κάτι τέτοιο, καθώς η ζήτηση παραμένει υψηλή και τα αποθέματα χαμηλά. Τον Ιούλιο του 2021, τα αποθέματα μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στην Ολλανδία ήταν 2,9% χαμηλότερα από τον προηγούμενο μήνα και 7,5% χαμηλότερα από τον ίδιο μήνα της αντίστοιχης περσινής περιόδου.
Στη Μεγάλη Βρετανία οι τιμές των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 4,4% τον Ιούνιο, όπου σύμφωνα με τη θέση της αγγλικής εθνικής στατιστικής υπηρεσίας η αύξηση των τιμών είναι αποτέλεσμα της αυξημένης ζήτησης. Η πανδημία έχει οδηγήσει πολλούς καταναλωτές να στραφούν στην αγορά ενός μεταχειρισμένου αυτοκινήτου, καθώς δεν θα θέλουν να συνωστίζονται στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Οι νόμοι της αγοράς αναφέρουν ότι όταν σε ένα προϊόν υπάρχει αυξημένη ζήτηση, η τιμή του ανεβαίνει. Από την άλλη, η μεγάλη έλλειψη των ημιαγωγών και η πολύμηνη καθυστέρηση καινούριων αυτοκινήτων αναγκάζει πολλούς καταναλωτές να στραφούν στην αγορά ενός μεταχειρισμένου αυτοκινήτου.
Η αγορά καινούριων αυτοκινήτων της Ισπανίας το πρώτο εξάμηνο του 2021 ήταν 35,9% χαμηλότερη από ό,τι το πρώτο εξάμηνο του 2019. Αντίθετα, οι πωλήσεις των μεταχειρισμένων αυξήθηκαν κατά 39,5%. Οι πωλήσεις μεταχειρισμένων αυτοκινήτων τον Ιούνιο αυξήθηκαν στην Ιταλία (+17,2%), στην Μ. Βρετανία (+17%) και στη Γερμανία (+16,2%), σύμφωνα με τα στοιχεία που δίνει η Indicata. Ωστόσο, η Δανία, η Σουηδία και η Πολωνία ανέφεραν πτώση στις πωλήσεις μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.
Καθώς οι τιμές των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων αυξάνονται, οι έμποροι είναι φυσικό να θέλουν να πουλήσουν περισσότερα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα τη δεδομένη χρονική περίοδο. Όμως, αναγκάζονται να διαθέσουν περισσότερα χρήματα για να τα αποκτήσουν όσο το δυνατόν γρηγορότερα. Και το σίγουρο είναι ότι αυτή η τάση θα συνεχιστεί μέχρι να ομαλοποιηθεί η αγορά με το θέμα των παραδόσεων των καινούριων αυτοκινήτων. Δεν είναι λίγοι οι αναλυτές αυτοκινήτων που αναφέρουν ότι η αγορά θα σταθεροποιηθεί σε φυσιολογικά επίπεδα από το 2023, όπου θα υπάρξει σταθερή ροή των ημιαγωγών.