Ο Πειραιάς και οι όμοροι Δημοι προβλέπεται να μετατραπούν σε εργοτάξιο της COSCO για τουλάχιστον 24 μήνες λογω της διέλευσης βαρέων οχημάτων που θα μεταφέρουν υλικά επιχωσεων για το νέο λιμάνι ...της Πειραϊκής.
Ανοικτή επιστολή του ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟΥ ΠΕΙΡΑΪΚΗΣ προς τους Δήμους Πειραιά, Κερατσινίου –Δραπετσώνας, Περάματος, Χαϊδαρίου, σχετικά με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις στους Δήμους τους όπου προβλέπεται η διέλευση βαρέων οχημάτων μεταφέροντα υλικά επιχωμάτωσης για το νέο λιμάνι στην Πειραϊκή –Επέκταση επιβατικού λιμένα κρουαζιέρας ΟΛΠ ΑΕ
Αξιότιμοι Δήμαρχοι και Δημοτικοί Σύμβουλοι,
το έργο επέκτασης κρουαζιέρας στην Πειραϊκή το οποίο εκτελείται από 1/4/2020 έχει επιφέρει σωρεία περιβαλλοντικών επιπτώσεων εις βάρος του περιβάλλοντος και της Δημόσιας Υγείας όχι μόνο στους δημότες του Πειραιά αλλά και των όμορων δήμων. Στο Κερατσίνι ήδη λειτουργεί από την έναρξη του έργου ένα τεράστιο εργοτάξιο όπου μεταφέρονται, θραύονται και αποθηκεύονται μπάζα και χωματουργικά υλικά αγνώστου συστάσεως πνίγοντας στη σκόνη τους δρόμους, τις κατοικίες και τα σχολεία της περιοχής ενώ προγραμματίζονται στον ίδιο Δήμο δύο ακόμη νέα εργοτάξια για τις ανάγκες της κρουαζιέρας. Ο μόνος ελεύθερος προς τη θάλασσα χώρος του Δήμου , ο χώρος των Λιπασμάτων μετά την ολοκλήρωση του νέου λιμανιού κρουαζιέρας θα κλείσει σημαντικά τη θέα από τον Κράκαρη και θα επιβαρύνει με ρύπους τους επισκέπτες του χώρου.
Ήδη από τις αρχές του έργου παρακολουθήσαμε με κομμένη την ανάσα τη μεταφορά και απόρριψη των βυθοκορημάτων στη θαλάσσια περιοχή μεταξύ Αίγινας και Σαλαμίνας, η οποία απόρριψη σταμάτησε με προσωρινή διαταγή που εξέδωσε το Συμβούλιο της Επικρατείας . Εξ άλλου τα απαιτούμενα υλικά επιχωματώσεων για το έργο της κρουαζιέρας καταστρέφουν τους φυσικούς πόρους των δήμων της Αττικής καθώς τα υλικά αυτά προέρχονται από λατομεία της ευρύτερης περιοχής της Ελευσίνας, γυμνώνοντας τα βουνά και τα νταμάρια της.
Στο προσεχές στάδιο του έργου, προβλέπεται η διέλευση φορτηγών μέσα από τους Δήμους Χαϊδαρίου, Περάματος,Κερατσινίου Δραπετσώνας και Πειραιά με βαρύτατο αποτύπωμα πάνω στο περιβάλλον το κλίμα και την υγεία.
Συγκεκριμένα το ΥΠΕΝ με έγγραφό του στις 25/10/21 ζητά από τους Δήμους σας την έγκριση τεχνικής περιβαλλοντικής μελέτης ΤΕΠΕΜ για την διέλευση των βαρέων οχημάτων ενώ βρίσκεται σε ισχύ η απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Πειραιά η οποία απαγορεύει τις επιχωματώσεις από ξηράς δίπλα στο Ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή. Γίνεται σαφές ότι οι δικαστικές αποφάσεις και η Δικαιοσύνη δεν αντιμετωπίζονται με τον δέοντα σεβασμό από την Πολιτεία.
Η μεταφορά των υλικών θα γίνεται μέσω της Εθνικής Οδού Αθηνών Κορίνθου έως τη Λεωφόρο Σχιστού. Από τη Λ. Σχιστού τα βαρέα οχήματα ακολουθώντας μια πορεία περί τα 16km με γενική κατεύθυνση Ν-ΝΑ θα καταλήγουν στην περιοχή των εργασιών του έργου της Νότιας Επέκτασης του Λιμένα Κρουαζιέρας της ΟΛΠ ΑΕ.
Από την είσοδο των βαρέων οχημάτων στη Λεωφόρο Σχιστού έως Το Ταφικό μνημείο του Θεμιστοκλή στην Πειραϊκή το μέτωπο εργασιών θα διέρχεται από τις ακόλουθες οδούς:
1. Λεωφόρος Σχιστού
2. Πάροδος Λ. Σχιστού προς Πέραμα
3. Περιφερειακή Δραπετσώνας (Περιφερειακή Λεωφόρος ΟΛΠ ΑΕ )
4. Ηετιώνεια Ακτή
5. Ακτή Κονδύλη
6. Ακτή Καλλιμασιώτη
7. Ακτή Ποσειδώνος
8. Ακτή Μιαούλη
9. Κόμβος Ξαβερίου
10. Ακτή Θεμιστοκλέους (εντός Επιβατικού Λιμένα)
Τα βαρέα οχήματα θα διέρχονται από τα όρια των ακόλουθων Δήμων (από βόρεια προς νότια):στον Δήμο Χαϊδαρίου για περίπου 3km (η διαδρομή εντός του Δήμου αφορά στο βόρειο τμήμα της Λεωφόρου Σχιστού)
Στον Δήμο Περάματος για περίπου 2,4km (η διαδρομή εντός του Δήμου αφορά στο νότιο τμήμα της Λεωφόρου Σχιστού)
Στον Δήμο Κερατσινίου - Δραπετσώνας για περίπου 6,1km (η διαδρομή εντός του Δήμου αφορά σε τμήμα του νότιου τμήματος της Λεωφόρου Σχιστού, στην Πάροδο της Λ. Σχιστού προς Πέραμα, στην Περιφερειακή Δραπετσώνας και στο δυτικό τμήμα της Ηετιώνειας Ακτής).
Στον Δήμο Πειραιά για περίπου 4,5km (η διαδρομή εντός του Δήμου αφορά στο ανατολικό τμήμα της Ηετιώνειας Ακτής, στην Ακτή Κονδύλη, στην Ακτή Καλλιμασιώτη, στην Ακτή Ποσειδώνος, στην Ακτή Μιαούλη, στον Κόμβο Ξαβερίου και στο τελευταίο τμήμα της διαδρομής εντός του Επιβατικού Λιμένα στην Ακτή Θεμιστοκλέους).
Η όδευση των φορτηγών μέσα από τις χωρικές εκτάσεις των πόλεων είναι μια μη αναγκαία συνθήκη για τη μεταφορά υλικών η οποία μπορεί να αποφευχθεί .Επίσης παραβιάζει τους περιβαλλοντικούς όρους που έχουν εγκριθεί από την ΑΕΠΟ 2020 . Μοναδικοί ωφελούμενοι από την διέλευση των φορτηγών είναι οι εργολάβοι της COSCO προκρίνοντας τον πιο φτηνό τρόπο μεταφοράς υλικών αλλά και τον πιο επιζήμιο για το περιβάλλον. Ειδικότερα στον Όρο 4.2.6.28 της ΑΕΠΟ 11/12/20 ορίζεται ότι τα υλικά θα μεταφέρονται δια θαλάσσης καθώς αυτός ο τρόπος μειώνει τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις στον αστικό ιστό .Εσκεμμένα όμως αγνοήθηκε ο παραπάνω όρος και συντάχθηκε η τεχνική μελέτη ΤΕΠΕΜ για την διέλευση των βαρέων οχημάτων μέσα από τους Δήμους.
Στην προσπάθεια να τεκμηριώσει την αναγκαιότητα των χερσαίων μεταφορών η ΤΕΠΕΜ αναφέρει (σελ. 9) ότι χρειάζεται η μεταφορά και η εναπόθεση περίπου 675.000 m3 αδρανών υλικών να γίνει από τη ξηρά, λόγω του ότι για τη μεταφορά τους με φορτηγίδες (split barges), απαιτείται ένα βάθος τουλάχιστον 5 μέτρων ώστε να αποθέσουν στον θαλάσσιο πυθμένα τα μεταφερόμενα υλικά επίχωσης ,χωρίς να είναι εφικτή η προσέγγιση των πλωτών φορτηγίδων λόγω της ρηχότητας της θάλασσας πλησίον του Μόλου Θεμιστοκλέους. Τα ανωτέρω επιχειρήματα δεν ευσταθούν διότι :
Η επίχωση δεν χρειάζεται να γίνει με split barges φορτηγίδες, αλλά με φορτηγίδες που θα λειτουργούν με πλωτούς γερανούς (όπως γίνεται τώρα η πλήρωση των κεσόν).
Οι πλωτοί γερανοί έχουν αρκετό έκταμα να καλύψουν τις αποστάσεις μέχρι τον υφιστάμενο μώλο Θεμιστοκλέους.
Εφόσον υπάρχει η κατασκευή αντιστήριξης που διαμορφώνεται με caissons από οπλισμένο σκυρόδεμα κατάντη του υφιστάμενου μώλου, μπορεί οι γερανοί να εδράζονται επ’αυτών και να αποθέτουν τα υλικά της επίχωσης.
Αναφέρεται στη ΤΕΠΕΜ ότι το σύνολο των υλικών πλήρωσης είναι το 15% των ολικών ποσοτήτων προκειμένου να το παρουσιάσει ως μικρού μεγέθους στο σύνολο των 4,5 εκ. m3. Το γεγονός ότι βαρέα οχήματα θα μεταφέρουν ημερησίως 1.200m3 με περίπου 160 δρομολόγια ημερησίως, για 26 ημέρες τον μήνα και ότι ο συνολικός χρόνος που θα απαιτηθεί για την ολοκλήρωση μεταφοράς των υλικών δια ξηράς στο μέτωπο των εργασιών είναι περίπου 24 μήνες, φανερώνει το μέγεθος το εγχειρήματος. Οι Δημότες και οι Δήμοι θα υφίστανται τις συνέπειες αυτής της χερσαίας μεταφοράς για 2 χρόνια (!)
Επιπτώσεις στην κυκλοφοριακή φόρτιση
Στην ενότητα 4.1 της ΤΕΠΕΜ, αναφέρεται ότι για τη μεταφορά των αδρανών στην περιοχή του έργου της Νότιας Επέκτασης του Λιμένα Κρουαζιέρας θα απαιτηθεί η πραγματοποίηση 160 δρομολογίων βαρέων οχημάτων ημερησίως για 26 εργάσιμες μέρες. Τα δρομολόγια αυτά θα κατανεμηθούν εντός 8-10 ωρών (περίπου 16 δρομολόγια κάθε ώρα για 10 ώρες), ξεκινώντας από τις 06:00 κάθε εργάσιμης ημέρας. Επιπλέον, για την ικανοποίηση των ΠO 4.2.6.30-31 της ΑΕΠΟ 2020 θεωρείται πως δεν θα πραγματοποιούνται δρομολόγια κατά τις ώρες κυκλοφοριακής αιχμής δηλαδή 07:00-10:00 και 14:00-17:00,.Με βάση διεθνείς μελέτες οι επιπτώσεις στην ποιότητα του ατμοσφαιρικού αέρα, που ήδη είναι ιδιαίτερα βεβαρημένη σε όλους τους Δήμους, θα είναι σημαντική : Υπολογίζεται ότι θα αυξηθούν κατά 300 τόνους οι εκπομπές οξειδίων του άνθρακα, 700 τόνους οι εκπομπές οξειδίων του αζώτου, 100 τόνους οι υδρογονάνθρακες και 4 τόνους τα αιωρούμενα σωματίδια (ΡΜ). Στην ήδη επιβαρυμένη ατμόσφαιρα που ζούμε, αυτές οι αυξήσεις θα επιτείνουν πολύ περισσότερο τα σοβαρά προβλήματα για τη Δημόσια Υγεία.
Αφήνεται επίσης ανοιχτό το ενδεχόμενο ότι «σε περίπτωση που απαιτηθεί (βάσει των ρυθμών και των αναγκών των εκτελούμενων εργασιών), το ωράριο των δρομολογίων θα μπορεί να επεκταθεί έως τις 22:00 (10 ώρες) για την γρηγορότερη περάτωση του έργου» και μόνο μετά από συναίνεση του οικείου Δήμου, όπου επιτρέπεται η διενέργεια των απολύτως απαραίτητων δρομολογίων κατά τις παραπάνω ώρες», εννοώντας τις ώρες κυκλοφοριακής αιχμής (7:00 – 10:00 και 14:00 – 17:00).Δεν αναφέρει όμως με ποιο τρόπο ς θα τεκμηριωθεί η ανάγκη παράτασης του ωραρίου « σε περίπτωση που θα απαιτηθεί» όταν ο Δήμοςθα κληθεί για έκδοση παράτασης . Είναι προφανές ότι κανένας Δήμος, έχοντας υπόψιν του τις ανωτέρω επιπτώσεις, δεν μπορεί να δεσμευτεί σε τέτοιους όρους.
Σχετικά με τον θόρυβο και τις δονήσες προβλέπεται αύξηση στα επίπεδα θορύβου που θα προκληθούν από τη διέλευση των βαρέων οχημάτων άνω του ορίου των 70 dB πάνω στον άξονα της κίνησης. Στις σημερινές κοινωνίες ο θόρυβος αποτελεί ένα σημαντικό πρόβλημα ιδιαίτερα στις μεγάλες πόλεις. Με βάση σχετικά στοιχεία σήμερα στην ΕΕ μια περιοχή χαρακτηρίζεται ως αυξημένου κυκλοφοριακού φόρτου όταν υφίσταται 24ωρη έκθεση αυξημένου κυκλοφοριακού φόρτου από 75-80dB(A)
Ο θόρυβος αποτελεί έναν ιδιαίτερα διαδεδομένο περιβαλλοντικό παράγοντα κινδύνου για την Δημόσια Υγεία με επιπτώσεις όπως έκπτωση ακουστικής οξύτητας, εμβοές, διαταραχές του λόγου και της επικοινωνίας, διαταραχές ύπνου, καρδιαγγειακές και άλλες παθοφυσιολογικές διαταραχές, ψυχολογικές επιπτώσεις συμπεριλαμβανομένων αυτών που αφορούν στην απόδοση στην εργασία, την ευεξία και τη μνήμη, την προσοχή – συγκέντρωση, διαταραχές στην ανθρώπινη συμπεριφορά, ευερεθιστότητα και επιθετικότητα, εύκολη κόπωση, πρόκληση ατυχημάτων, σημαντική αρνητική επίδραση στη μαθησιακή διαδικασία των παιδιών και αλληλεπίδραση (συνεργική, προσθετική ή/και συγχυτική με άλλους περιβαλλοντικούς ρύπους όπως SO2, NOX, O3, CO και αιωρούμενα σωματίδια). Πέραν των επιπτώσεων του θορύβου στην ανθρώπινη υγεία, μπορεί να υπάρχουν αρνητικές επιδράσεις πάνω στο ανθρωπογενές περιβάλλον, π.χ. κτίρια, μέσω των κραδασμών που δημιουργεί ο θόρυβος και στα κατοικίδια και άγρια ζώα και γενικότερα διάφορα οικολογικά συστήματα, την ομαλή λειτουργία των οποίων διαταράσσει (π.χ. η αλλαγή των οδών αποδημίας και η απομάκρυνση των ζώων από τις προτιμώμενες ζώνες διατροφής και αναπαραγωγής)
Από τα παραπάνω στοιχεία που σας παραθέτουμε γίνεται φανερό ότι οι Δήμοι σας θα βιώσουν σοβαρή υποβάθμιση του περιβάλλοντος και της Δημόσιας Υγείας για τουλάχιστον δύο χρόνια από τη διέλευση των φορτωμένων βαρέων οχημάτων με χωματουργικά υλικά
Καλούμε τους εμπλεκόμενους Δήμους αφού μελετήσουν τα στοιχεία που αναφέραμ,ε να απορρίψουν την μελέτη αυτή ΤΕΠΕΜ που αφορά στη διέλευση των βαρέων μέσα από τους δρόμους τους , ως μη αναγκαία (εφόσον τα υλικά μπορούν να μεταφερθούν δια θαλάσσης επιλογή πιο δαπανηρή για τους εργολάβους) και ως επιβλαβή διότι επιφέρει σοβαρή υποβάθμιση στο περιβάλλον και τη Δημόσια Υγεία .
ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΠΕΙΡΑΪΚΗΣ