Πόσες φορές την ημέρα κάποιος δίνει ως απάντηση σε μία ερώτηση «ψάξτο στο google» ή googlαρε το; Η απάντηση είναι...
πολλές.
Αλλά αλήθεια πόσοι γνωρίζουν ότι κάθε φορά που χρησιμοποιούν το ψαχτήρι της Google για να βρουν αυτό που αναζητούν, η Google χρησιμοποιεί τις αναζητήσεις αυτές για να μάθει όσο το δυνατόν περισσότερα για τους χρήστες της και δημιουργεί ένα διαφημιστικό προφίλ;
H Google, ο γίγαντας της αναζήτησης, μόλις κάποιος κλικάρει κάτι, τότε ξεκινάει να δημιουργεί προφίλ χρήστη με βάση το ιστορικό αναζήτησης και περιήγησης σε sites που ανήκουν στην Google, όπως για παράδειγμα το YouTube. Στη συνέχεια χρησιμοποιεί αυτά τα δεδομένα προκειμένου να στοχεύει στη διαφήμιση και στη συνέχεια πασάρει στους χρήστες τις διαφημίσεις που πιστεύει ότι θα ταιριάζουν με τις αναζητήσεις τους, αλλά και τις επισκέψεις τους σε διάφορα sites.
Πολλοί πιστεύουν πως η Google κρατάει κρυφά από τους χρήστες τα στοιχεία που έχει αντλήσει γι αυτούς. Ωστόσο κάτι τέτοιο δεν ισχύει γιατί κάνοντας κλικ σε ένα link στη σελίδα ρυθμίσεων ενός λογαριασμού Google, οι χρήστες μπορούν να δουν όσα γνωρίζει η Google γι 'αυτούς. Ξεκινάει από τα πιο απλά όπως ηλικία, φύλο, οικογενειακή κατάσταση, ενδιαφέροντα, ακόμα και… το εισόδημα.
Μάλιστα η σελίδα δίνει τη δυνατότητα στους χρήστες να διορθώνουν όσα πιστεύει η Google γι αυτούς από τη βάση δεδομένων των διαφημίσεων της Google.
Το πρώτο βήμα -Τι γνωρίζει η Google για εμάς
Ο Aaron Holmes από το business insider ακολούθησε βήμα βήμα τη διαδικασία για να διαπιστώσει αυτά που η Google γνωρίζει γι αυτόν, αλλά και να διαγράψει πληροφορίες που ο ίδιος δεν θέλει να υπάρχουν στη βάση δεδομένων. Αρχικά μπήκε στη σελίδα για να κάνει log in στη στο λογαριασμό του στη Google account.
Απόρρητο και εξατομίκευση
Στη συνέχεια θα πρέπει να κάνετε κλικ στο Privacy & personalization (Απόρρητο και εξατομίκευση) και αμέσως μετά στο Manage your data & personalization (Διαχείριση δεδομένων και εξατομίκευση) για να δείτε περισσότερες επιλογές.
Το προφίλ που δημιούργησε για εσάς η Google
Το προφίλ που έχει δημιουργήσει η Google βάσει του ιστορικού σας μπορείτε να το εντοπίσετε στην ενότητα Εξατομίκευση διαφημίσεων (Ad personalization). Κάντε κλικ στο Μετάβαση στις ρυθμίσεις διαφήμισης (Go to ad settings) για να δείτε το πλήρες προφίλ που έχει δημιουργηθεί για εσάς.
H εξατομίκευση διαφημίσεων
Στη συνέχεια θα δείτε ένα μήνυμα που θα περιγράφει την εξατομίκευση διαφημίσεων. Εάν δεν θέλετε να παρακολουθεί η Google οποιαδήποτε προσωπική κίνησή σας για και να την καταχωρεί για τις διαφημίσεις, έχετε τη δυνατότητα να την εξατομίκευση της διαφήμισης σε OFF.
Στην περίπτωση που δεν ανοίγει αυτή τη σελίδα από τις ρυθμίσεις, θα πρέπει να πάτε σε αυτό το link. Στη συνέχεια σκρολάρετε προς τα κάτω και θα δείτε μία λίστα με διάφορα χαρακτηριστικά που έχει καταχωρήσει η Google για εσάς,όπως η ηλικία, το φύλο και τα ενδιαφερόντων σας.
Ενημερώστε τις πληροφορίες σας
Κλικάροντας σε οποιοδήποτε από τα στοιχεία της λίστας, θα εμφανιστεί ένα μενού που σας επιτρέπει να ενημερώσετε τις πληροφορίες, καθώς και να διορθώσετε ό,τι επιθυμείτε.
Σε αυτό το παράδειγμα, η Google είχε πέσει πολύ έξω. Καθώς ο χρήστης είναι 23 ετών και η Google τον είχε κατατάξει στην κατηγορία 35-64 ετών. Για τις περισσότερες από τις ρυθμίσεις, μπορείτε επίσης να απενεργοποιήσετε την παρακολούθηση, η οποία θα εμποδίσει την Google να χρησιμοποιεί τα ενδιαφέροντά σας για διαφημιστικούς λόγους σε όποια κατηγορία θελήσετε.
Οι ακριβείς προβλέψεις για στόχευση διαφημίσεων
Ωστόσο ορισμένες από τις προβλέψεις της Google είναι απολύτως ακριβείς.
Το Google δηλαδή ήξερε ότι ο χρήστης είχε πτυχίο πανεπιστημίου, παρά το γεγονός ότι ο ίδιος ποτέ δεν είχε δώσει αυτές τις πληροφορίες σε οποιονδήποτε λογαριασμό ή ιστότοπο Google. Μάλιστα η Google μπορεί ακόμη και να κάνει προβλέψεις για τη ζωή σας.
Ενδεικτικό είναι ότι ο συγκεκριμένος χρήστης έμεινε έκπληκτος όταν διαπίστωσε ότι η Google προέβλεψε με ακρίβεια ότι νοικιάζει το διαμέρισμά του.
Οι αστείες προβλέψεις για διαφημίσεις
Κάποια άλλα στοιχεία πάντως που συγκεντρώνει η Google και κάνει προβλέψεις προκειμένου να πλασάρει διαφημίσεις είναι αστεία. Ενδεικτικό είναι το παράδειγμα ότι ο χρήστης πριν από λίγο καιρό έψαχνε για ξυραφάκι, προκειμένου να ξυρίσει τα γένια του και τελικά διαπίστωσε πως η Google τον είχε κατατάξει σε ομάδα που ενδιαφέρεται για «ανεπιθύμητη αποτρίχωση σώματος και προσώπου».
Όταν λοιπόν επιλέξετε να απενεργοποιήσετε την εξατομίκευση διαφημίσεων, θα δείτε αυτό το μήνυμα που σας υπενθυμίζει ότι οι διαφημίσεις θα εξακολουθούν να εμφανίζονται, αλλά θα είναι λιγότερο στοχευμένες σε εσάς.
Τέλος είναι σημαντικό να γνωρίζετε πως η Google δηλώνει ότι θα συνεχίσει να χρησιμοποιεί «γενικές» πληροφορίες όπως η τοποθεσία σας, η ώρα της ημέρας που χρησιμοποιείτε το διαδίκτυο προκειμένου να στοχεύει διαφημίσεις για εσάς ακόμα και όταν απενεργοποιήσετε την εξατομίκευση.