Περισσότερα από 34 χιλιάδες κοντέινερ τις τελευταίες εβδομάδες στο λιμάνι του Πειραιά, περιμένοντας τις ναυτιλιακές εταιρείες να... τα παραλάβουν.
Και τα κοντέινερς θα παρέμεναν εκεί αν οι μεταφορικές εταιρείες δεν διαμαρτύρονταν όταν ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων (ΣΕΠ) ειδοποίησε ότι αδυνατούσε να παραλάβει άλλα κενά containerships, αφού ο συγκεντρωμένος αριθμός τους έφτασε ήδη στο 120% των δυνατοτήτων των εγκαταστάσεών του.
Η εικόνα των χιλιάδων άδειων containers που παραμένουν στα «αζήτητα», ενώ από την άλλη παρατηρείται σημαντική έλλειψη στα λιμάνια της Ανατολής, δεν είναι βέβαια ένα παράδοξο «πειραϊκό» φαινόμενο, όπως επισημαίνουν στα Νέα ναυτιλιακοί πράκτορες της Ακτής Μιαούλη.
Ανάλογη εικόνα παρουσιάζουν όλα τα μεγάλα λιμάνια της Δυτικής Ευρώπης και τώρα το φαινόμενο αυτό έφτασε και στον Πειραιά. Είναι αποτέλεσμα, όπως εξηγούν, των προβλημάτων που έχει προκαλέσει η πανδημία στη διεθνή εφοδιαστική αλυσίδα, κύριο χαρακτηριστικό των οποίων είναι οι μεγάλες καθυστερήσεις που παρουσιάζονται στο φόρτωμα και ξεφόρτωμα των πλοίων στα λιμάνια κυρίως των ΗΠΑ και της Δυτικής Ευρώπης, όπου η ζήτηση αυξήθηκε απότομα μετά την αρχική εμφάνιση της πανδημίας και τα lockdown.
Οπως αναφέρθηκε χαρακτηριστικά, είναι τόσο μεγάλες οι καθυστερήσεις, που σε συγκεκριμένη γραμμή δεν έχει εμφανιστεί στον Πειραιά πλοίο από τις ΗΠΑ τις τρεις τελευταίες εβδομάδες! Ενας ακόμη λόγος για τον μεγάλο αριθμό άδειων «κουτιών» είναι ότι η χώρα μας είναι κυρίως εισαγωγική, με αποτέλεσμα να συσσωρεύει άδεια containers σε μια περίοδο όπως αυτή που η εφοδιαστική αλυσίδα παρουσιάζει δυσαρμονίες, προσθέτουν οι ναυτιλιακοί πράκτορες.
Πάντως, το θέμα φαίνεται να οδηγείται σε μια αποκλιμάκωση καθώς, σε τριμερή τηλεδιάσκεψη που πραγματοποιήθηκε (ΣΕΠ, μεταφορές και ναυτιλιακοί πράκτορες) συμφωνήθηκε να ζητηθεί από τις ναυτιλιακές εταιρείες «να προσαρμόσουν τα προγράμματά τους» προκειμένου σταδιακά να αποσύρουν τα άδεια containers από το λιμάνι καθώς έχουν παραβιάσει και τις σχετικές συμφωνίες που έχουν με τον ΣΕΠ. Ετσι, από χθες άνοιξε και πάλι το λιμάνι και δέχεται από τους μεταφορείς άδεια containership. Πάντως τα «παράδοξα» της εφοδιαστικής αλυσίδας δεν αφορούν μόνο τα κοντέινερς , αλλά και τα πλοία.
Ενώ διεθνώς παρουσιάζεται σημαντική έλλειψη και σε containerships, εντούτοις, όπως αποκάλυψε ο οίκος Alphaliner, καταγράφεται αύξηση, έστω και μικρή, του αριθμού των πλοίων που παραμένουν ανενεργά, τονίζοντας ότι αυτό δεν οφείλεται στην έλλειψη ζήτησης. Ο εμπορικά αδρανής στόλος containerships υπολογίζεται από την Alphaliner σε 176 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας περίπου 686.000 teu (ποσοστό 2,8% του εν λειτουργία στόλου) και βρίσκεται στο υψηλότερο επίπεδο εδώ και δύο εβδομάδες.
Ωστόσο, όπως σημειώνει, αυτή η αύξηση αδρανών πλοίων δεν είναι ενδεικτική μιας εξασθενημένης ζήτησης χωρητικότητας. Στο μεταξύ, o χρόνος παραμονής των πλοίων στα λιμάνια αυξάνεται. Σύμφωνα με μελέτη της Sea Intelligence, η μέση παραμονή των containerships στα λιμάνια αυξήθηκε κατά 11% στο διάστημα από το δεύτερο εξάμηνο του 2020 μέχρι και το πρώτο εξάμηνο του 2021.