Η κυβέρνηση φέρνει το σχέδιο νόμου για την τροποποίηση της Σύμβασης Παραχώρησης σχετικά με τη χρήση και την εκμετάλλευση ορισμένων χώρων και περιουσιακών στοιχείων του Λιμένος Πειραιώς μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της ΟΛΠ ΑΕ που... κυρώθηκε το 2016, διασφαλίζοντας την επένδυση και το συμφέρον του Δημοσίου, ανέφερε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης, κατά την πρώτη συνεδρίαση της αρμόδιας κοινοβουλευτικής επιτροπής.
Ο υπουργός Ναυτιλίας, απαντώντας στις επικρίσεις της αξιωματικής αντιπολίτευσης, την κάλεσε να θυμηθεί πως «η Σύμβαση μεταβίβασης φέρει την υπογραφή της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και γι' αυτό δεν θα πρέπει να λαϊκίζει». Αναρωτήθηκε εάν ο ΣΥΡΙΖΑ, αυτό που σήμερα επιθυμεί είναι να σταματήσει η επένδυση, καθώς, όπως υπενθύμισε, η Σύμβαση του Αυγούστου του 2016 προέβλεπε ότι θα μεταβιβαστεί τμηματικά το 51% των μετοχών - όπως και έγινε - και το υπόλοιπο θα μεταβιβαζόταν εφόσον υλοποιούνταν οι υποχρεωτικές επενδύσεις.
Σήμερα, τόνισε ο κ. Πλακιωτάκης, «η κυβέρνηση είναι μπροστά στο εξής δίλημμα: Να μην προχωρήσει σε καμία αναθεώρηση της συμβάσεως παραχώρησης, οπότε είναι μαθηματικά βέβαιο ότι θα πηγαίναμε σε μία μορφή διαιτησίας. Η Cosco θα ήγειρε και αυτή αξιώσεις από την πλευρά της. Η διαιτησία αυτή θα κρατούσε για αρκετά χρόνια και εν τω μεταξύ όλα τα πράγματα θα πήγαιναν πίσω. Το επενδυτικό πρόγραμμα δεν θα προχωρούσε, και οι σχέσεις με την εταιρεία (και κατ' επέκταση βέβαια με το κινεζικό κράτος, διότι πρόκειται για μια στρατηγική επένδυση), θα πήγαιναν από το κακό στο χειρότερο. Ποιο θα ήταν λοιπόν ο ωφελημένος σε αυτή την περίπτωση; Κανένας, ούτε η πόλη, ούτε το κράτος, ούτε το λιμάνι».
Η μόνη επιλογή που είχαμε εξήγησε ο κ. Πλακιωτάκης, ήταν να διαπραγματευτούμε την αναθεώρηση της συγκεκριμένης συμβάσεως με τρόπο που να διασφαλίζονται και τα συμφέροντα του Ελληνικού Δημοσίου, αλλά και να προχωρήσει η σύμβαση. Και αυτό επιλέξαμε».
Ο υπουργός, κατέθεσε στα πρακτικά της επιτροπής, την έκθεσή του ανεξάρτητου μηχανικού, όπου καταγράφεται πως από τις πρώτες υποχρεωτικές επενδύσεις έχει συμβασιοποιηθεί ποσοστό 89,85% και έχει ολοκληρωθεί το 33,89% των επενδύσεων.
Τα συμφέροντα του Δημοσίου διασφαλίζονται, καθώς με την περαιτέρω μεταβίβαση του 16% των μετοχών, όχι μόνο εισπράττεται το τμήμα των 88 εκατομμυρίων ευρώ από το Ελληνικό Δημόσιο, αλλά προστίθενται στην ήδη υπάρχουσα εγγυητική επιστολή καλής εκτέλεσης ύψους 15 εκατομμυρίων ευρώ. Το ποσό για την ολοκλήρωση των έργων και εξασφάλιση των συμφερόντων του Δημοσίου, επίσης είναι 29 εκατομμύρια. Θεσπίζεται η ανά τρίμηνο εξέταση και αναφορά ανεξάρτητου μηχανικού για την εξέλιξη των επενδύσεων. Εισάγουμε την ειδική διαλυτική αίρεση στη δυσάρεστη περίπτωση που δεν ολοκληρωθούν οι υποχρεωτικές επενδύσεις, που οδηγεί στην επιστροφή του 16% στο Ελληνικό Δημόσιο με παράλληλη την διατήρηση της υποχρέωσης του ΟΛΠ να πραγματοποιεί τις επενδύσεις που έχει αναλάβει.
Ο υπουργός, διευκρίνισε πως δίνονται έως πέντε χρόνια στον ΟΛΠ να υλοποιήσει τις υποχρεωτικές επενδύσεις, συν επιπλέον πέντε χρόνια για αιτίες εμπλοκής που μπορεί να προκύψουν, όπως η εκκρεμότητα έκδοσης αποφάσεων από προσφυγές στο ΣτΕ, οι οποίες όμως, αυτή την φορά, έχουν ήδη συμφωνηθεί και καταγραφεί σε ένα συγκεκριμένο κατάλογο.
Ο κ. Πλακιωτάκης αντέστρεψε τις επικρίσεις του ΣΥΡΙΖΑ που καταλόγισε στην κυβέρνηση ότι με την τροποποίηση αυτή προχωράει σε παράβαση καθήκοντος, λέγοντας πως «παράβαση καθήκοντος θα ήταν αν δεν κάναμε τίποτα, εάν δεν προχωρούσε η υλοποίηση της συγκεκριμένης επένδυσης. Επομένως, η συγκεκριμένη συμφωνία είναι μία πράξη ευθύνης». Εμάς, τόνισε, «μας ενδιαφέρει να δημιουργούμε κίνητρα και για την προσέλκυση επενδύσεων, να διευκολύνουμε επενδυτές, πάντοτε όμως στην κατεύθυνση, πρώτα και πάνω από όλα διασφαλίζοντας τα συμφέροντα του Ελληνικού Δημοσίου». Η κυβέρνηση και ο υπουργός Οικονομικών έχουν χτίσει εικόνα αξιοπιστίας και προσέλκυσης επενδύσεων τα τελευταία δύο χρόνια, και αυτή την εικόνα θα εξακολουθούμε να την ενισχύουμε ανέφερε ο κ. Πλακιωτάκης, καθώς αυτό είναι στρατηγική μας προτεραιότητα.
Την αντίθεσή τους με την τροποποίηση της Σύμβασης, κατέγραψαν τα κόμματά της αντιπολίτευσης.
ΣΥΡΙΖΑ
Ο εισηγητής της μειοψηφίας, Νεκτάριος Σαντορινιός, ανέφερε πως με την τροποποίηση αυτή «θέλετε να κάνετε ένα και μόνο αφεντικό στο λιμάνι του Πειραιά. Να δώσετε τα πάντα στον ΟΛΠ και να στείλετε το σήμα ότι όποιος δεν συμφωνεί με τον ΟΛΠ, απλά θα βάλει λουκέτο, όπως όλες οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε αυτό». Κατηγόρησε την κυβέρνηση, ότι επί 50 περίπου μέρες διαπράττει ξεκάθαρη παράβαση καθήκοντος, απιστία κατά του Δημοσίου και προκαλεί σοβαρή βλάβη στα συμφέροντα του Δημοσίου. Γιατί ο ΟΛΠ δεν έχει υλοποιήσει τις συμβατικές υποχρεώσεις σε σχέση με τις υποχρεωτικές επενδύσεις που θα έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί στις 11/8/2021. Η κυβέρνηση θα έπρεπε να είχε εφαρμόσει όσα προβλέπονται από τη σύμβαση και να είχε καταλογίσει τις ποινικές ρήτρες για το ανεκτέλεστο ποσό ύψους περίπου 44 εκατ. ευρώ. Επίσης, θα έπρεπε να υπάρξει έκπτωση της εγγυητικής επιστολής κατά το μέρος της μη καλής εκτέλεσης της σύμβασης και να μεταφερθεί το ανεκτέλεστο αυτών των υποχρεωτικών επενδύσεων στην δεύτερη επενδυτική περίοδο, δηλαδή κατά τη χρονική διάρκεια 5 έως 10 έτη και, αν και τότε δεν υλοποιούνταν, να επιβάλλονταν και πάλι νέες ποινικές ρήτρες. Επισήμανε πως οι διαλυτικές αιρέσεις, που ανέφερε ο υπουργός δεν υπάρχουν μέσα στο κείμενο που έχουμε στα χέρια μας. Ζήτησε να κατατεθούν όλες οι αναφορές του ανεξάρτητου μηχανικού για το 2021 σε σχέση με την υλοποίηση των επενδύσεων. Επισήμανε πως για πρώτη φορά υπεισέρχεται στη σύμβαση, η δυνατότητα στον ΟΛΠ να θεωρήσει ότι κάποιες από τις υποχρεωτικές επενδύσεις μπορεί να μην υλοποιούνται.
ΚΙΝΑΛ
Ο ειδικός αγορητής του ΚΙΝΑΛ Δημήτρης Μπιάγκης κάλεσε τον υπουργό να αποσύρει αυτή την «απαράδεκτη» όπως την χαρακτήρισε τροποποίηση και «να προχωρήσει σε κάθε νόμιμη ενέργεια που απορρέει από τις διατάξεις της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης και της κείμενης νομοθεσίας». Ζήτησε από την κυβέρνηση «να διαπραγματευτεί τυχόν τροποποίηση της σύμβασης, κατόπιν σοβαρής μελέτης και τεκμηρίωσης, λαμβάνοντας υπόψη τα συμφέροντα του ελληνικού Δημοσίου, τη γνωμοδότηση της αρμόδιας Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων, τις προτάσεις των κοινωνικών και οικονομικών εταίρων, της τοπικής αυτοδιοίκησης, των επαγγελματιών των επιστημονικών φορέων και των κομμάτων». Εμείς, είπε ο βουλευτής, ως ΚΙΝΑΛ «έχουμε ήδη τεκμηριωμένες θέσεις, που έχουν διαμορφωθεί κατόπιν ευρύτατου κοινωνικού διαλόγου και συνεχίζουμε να έχουμε τις πόρτες και τα αυτιά μας ανοιχτά. Υπό αυτή την έννοια, προσδοκούμε να καταγράψουμε και να αξιολογήσουμε τις σχετικές απόψεις και προτάσεις των εκπροσώπων της κοινωνίας, που θα γίνουν κατά την ακρόαση των φορέων στην Επιτροπή». Επισήμανε ότι όπως και ο αρχικός νόμος 4404/16 ψηφίσθηκε με κατεπείγουσες διαδικασίες, έτσι επιχειρείται και σήμερα η σημαντικότερη τροποποίηση του. Η Ελληνική Κυβέρνηση αποφασίζει να μην διεκδικήσει από την COSCO τις προβλεπόμενες οικονομικές ρήτρες για την αθέτηση των υποχρεώσεών της. Προδικάζει ότι το αποτέλεσμα τυχόν διαιτησίας θα ήταν εις βάρος των συμφερόντων του Δημοσίου χωρίς να υπάρχει καμία γνωμοδότηση. Και όχι μόνο δεν κάνετε το αυτονόητο για τη διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος, αλλά φέρνετε ένα σχέδιο νόμου με το οποίο τροποποιείτε εκ βάθρων βασικές διατάξεις, εγγυήσεις των συμφερόντων του ελληνικού Δημοσίου και μάλιστα μονομερώς, χωρίς κανένα έστω και όψιμο αντιστάθμισμα.
ΚΚΕ
Η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ Διαμάντω Μανωλάκου τόνισε πως «ο βασικός στόχος της αστικής τάξης και των κομμάτων της για το λιμάνι του Πειραιά ήταν και είναι η αναβάθμισή του, για να αναδειχτεί η χώρα σε κόμβο μεταφοράς εμπορευμάτων και ενέργειας, δίνοντας ώθηση και σε άλλους κλάδους της οικονομίας, όπως η ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία, ο τουρισμός, το εμπόριο, η εφοδιαστική αλυσίδα, με ταυτόχρονη πιο στυγνή εκμετάλλευση των εργαζομένων» Αυτή είπε «είναι η πολιτική που προωθούν όλες οι αστικές κυβερνήσεις σε βάρος των λαϊκών αναγκών και συμφερόντων της χώρας. Αυτή είναι η καπιταλιστική ανάπτυξή σας, να γεμίζετε τις τσέπες των λίγων με κέρδη αμύθητα και να φτωχαίνετε τους πολλούς». Η COSCO, τόνισε η βουλευτής, ήδη κυριαρχεί στο λιμάνι ποδοπατώντας στο διάβα της, όχι μόνο ανάγκες των εργαζομένων, αλλά και στοιχειώδη μέτρα προστασίας της ανθρώπινης υγείας και ζωής, προστασίας του περιβάλλοντος και των πολιτιστικών μνημείων και συνολικά της ποιότητας ζωής των Πειραιωτών». Ο Πειραιάς ανέφερε, δεν «είναι λιμάνι στην υπηρεσία του λαού, αλλά στην κερδοφορία του κεφαλαίου και ειδικά του κινεζικού μονοπωλίου». Η Cosco αυξάνει την κερδοφορία της, αυξάνοντας την ένταση της εκμετάλλευσης των λιμενεργατών και συνολικά των εργαζομένων στο λιμάνι, όπου επικρατούν οι εργολαβικές σχέσεις. Η αλήθεια είναι, είπε η βουλευτής του ΚΚΕ, πως «ακόμα και το 100% της σύμβασης παραχώρησης του ΣΥΡΙΖΑ να υλοποιούσε η COSCO, πάλι για τους εργαζόμενους στις προβλήτες 2 και 3 θα σήμαινε εντατικοποίηση και σκληρή εκμετάλλευση, πάλι η προβλήτα κρουαζιέρας θα φτιαχνόταν στην Πειραϊκή, πάλι καζάνια θα λειτουργούσαν, πάλι το λιμάνι του Πειραιά θα μετατρεπόταν σε ένα τέρας από κοντέινερ και κρουαζιερόπλοια, πάλι οι ανάγκες του λαού δεν θα ικανοποιούνταν».
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΥΣΗ
Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης Βασίλης Βιλιάρδος, υποστήριξε πως με την τροποποίηση της Συμφωνίας χαρίζονται οι ποινικές ρήτρες στον ΟΛΠ για την μη εκτέλεση έργων, ενώ ανοίγει και ένα παράθυρο για όσους διενεργούν ανάλογες συναλλαγές με το κράτος - και αυτό είναι λάθος μήνυμα.
ΜέΡΑ 25
Ο ειδικός αγορητής του ΜέΡΑ 25 Κρίτων Αρσένης, μίλησε για ένα έγκλημα, το οποίο αντί να τιμωρείται η ΟΛΠ ΑΕ επιβραβεύεται. Αντί δηλαδή για ρήτρες και για άρνηση του να προχωρήσει η παραχώρηση του 16% λόγω των πεπραγμένων της COSCO στον Πειραιά, εσείς διαγράφετε όλα αυτά τα πεπραγμένα και προχωράτε γενναιόδωρα στην παραχώρηση αυτού του 16%, με τη γενναιοδωρία που διακρίνει τη κυβέρνηση Μητσοτάκη απέναντι στην πλουτοκρατία. Είναι η ίδια ακριβώς γενναιοδωρία που μετατρέπεται σε ανάλγητη συμπεριφορά απέναντι σε αυτούς που έχουν ανάγκη.