Το πρωτοφανές, διαδικτυακό «μπλακ άουτ» επηρέασε εκατομμύρια χρηστών στον πλανήτη χτυπώντας, μεταξύ άλλων, τους ιστοτόπους των New York Times, BBC, CNN, Financial Times, τις συνδρομητικές υπηρεσίες streaming Spotify, Twitch, Hulu και HBO Max, υπηρεσίες συναλλαγών όπως το Stripe και την πλατφόρμα Reddit.
Τις ιστοσελίδες αυτές επισκέπτονται καθημερινά εκατοντάδες εκατομμύρια χρηστών και η βλάβη με παγκόσμιο αντίκτυο, οφειλόταν τελικά σε έναν και μόνο πάροχο διαδικτυακών υποδομών με έδρα την Silicon Valley και πιο συγκεκριμένα στην εταιρεία Fastly, η οποία παραδέχτηκε ότι ένα πρόβλημα στα συστήματά της προκάλεσε την κατάρρευση κορυφαίων ιστοσελίδων.
Αποδίδοντας τα πάντα σε ένα σφάλμα διαμόρφωσης, η Fastly απέφυγε να δώσει λεπτομερείς εξηγήσεις για το τι ακριβώς πήγε στραβά. Η εταιρεία παρέχει ένα δίκτυο παροχής περιεχομένου, που έχει σχεδιαστεί για να διευκολύνει την ταχύτερη φόρτωση ιστοσελίδων και μεγαλύτερων αρχείων μουσικής και βίντεο. Άλλοι τέτοιοι πάροχοι CDN είναι οι Cloudflare, Akamai και Limelight.
«Εντοπίσαμε μία ρύθμιση που πυροδότησε διαταραχές στα POPs μας (σ.σ σημεία παρουσίας) παγκοσμίως και την απενεργοποιήσαμε. Το διεθνές δίκτυό μας επανασυνδέεται», ήταν η πρώτη αντίδραση της Fastly.
Αν και η λιτή διατύπωση φαίνεται να αποκλείει την πιθανότητα κακόβουλης ενέργειας, το Εθνικό Κέντρο Κυβερνοασφάλειας του Ηνωμένου Βασιλείου εξέδωσε ανακοίνωση, υπογραμμίζοντας πως προσπαθεί να κατανοήσει την αιτία.
Οι υπηρεσίες CDN αποθηκεύουν τις βάσεις δεδομένων των πελατών τους σε σέρβερ σε όλο τον κόσμο, μετριάζοντας τον φόρτο από την μαζική περιήγηση και κυκλοφορία στον Παγκόσμιο Ιστό, φέρνοντας το περιεχόμενο «πιο κοντά» στα smartphone και τους υπολογιστές των χρηστών.
«Είναι εκπληκτικό πώς ένα μικρό κομματάκι ενός αχανούς παζλ που τροφοδοτεί το Διαδίκτυο, ήταν ικανό να προκαλέσει μία τόσο μαζική κατάρρευση», λέει ο αναλυτής Μπεν Γουντ, της συμβουλευτικής εταιρείας επί τεχνολογικών θεμάτων CCS Insight. «Από τη μία πλευρά, πρόκειται για μια απίστευτα ισχυρή πλατφόρμα. Από την άλλη, αυτά τα περιστασιακά προβλήματα υπογραμμίζουν την ευθραυστότητα του όλου οικοδομήματος».
Παρόμοιες καταρρεύσεις μεγάλης κλίμακας έχουν πυροδοτηθεί στο παρελθόν από προβλήματα σε δημοφιλείς υπηρεσίες cloud, όπως η περσινή βλάβη στο Amazon Web Services, τον Νοέμβριο του 2020.
Χθες, τα προβλήματα ξεκίνησαν στις 12:58 μμ (ώρα Ελλάδος) και 59 λεπτά αργότερα η Fastly ανακοίνωνε ότι «ένα πρόβλημα είχε εντοπιστεί» και είχε εφαρμοστεί το πρωτόκολλο επιδιόρθωσης. Στο ίδιο μήνυμα «προετοίμαζε ψυχολογικά» τους πελάτες της για καθυστερήσεις στην φόρτωση των σελίδων.
Ακόμα και η υπολειτουργία μίας ώρας μπορεί να κοστίσει εκατομμύρια δολάρια σε χαμένα έσοδα διαφημίσεων και ηλεκτρονικών πωλήσεων για μικρές και μεγάλες εταιρείες που βασίζονται σε παρόχους όπως η Fasty.
«Ήμασταν offline για μερικά λεπτά, επειδή κατέρρευσε όλο το ίντερνετ» έγραψε ο CEO της εταιρείας διανομής φαγητού Just Eat Takeaway.com. Οι τεχνικές ομάδες των Shopify, Stripe και Spotify επίσης ανέφεραν προβλήματα στους λογαριασμούς τους στο Twitter. Πελάτες της Fastly είναι ακόμα οι πλατφόρμες εμπορίου Wayfair, Boots, Dunelm, Ticketmaster και Deliveroo.
Ορισμένοι χρήστες της PayPal επίσης ανέφεραν αδυναμία πρόσβασης στην ιστοσελίδα. «Είναι εντυπωσιακό πως τόσες πολλές μεγάλες ιστοσελίδες επηρεάστηκαν από ένα «ανοιγόκλεισμα του διακόπτη», μεταφορικά μιλώντας», προσθέτει ο Γουντ. «Είναι το τέλειο παράδειγμα του πως η κοινωνία είναι πλέον απόλυτα εξαρτημένη από την αδιάλειπτη σύνδεση».