Latest News

Δευτέρα 10 Μαΐου 2021

ΠΕΙΡΑΙΑΣ: Μονοπωλιακές πρακτικές στον ΟΛΠ/Cosco για τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων των πλοίων


Μονοπωλιακές πρακτικές στον ΟΛΠ/Cosco για τη διαχείριση των στερεών  αποβλήτων των πλοίων για 15 και πλέον χρόνια... καταγγέλλουν
  33 Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία  με ερώτηση που κατέθεσαν σήμερα προς τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. 

 

Ειδικότερα, οι Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία επισημαίνουν την αιφνιδιαστική -το βράδυ της Μ. Πέμπτης- και σκανδαλώδη ανάκληση είκοσι (20) αποφάσεων της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων (ΡΑΛ) από τον Υπουργό Ναυτιλίας κ. Πλακιωτάκη -αποκλειστικά για το λιμάνι του Πειραιά- που ενίσχυαν τον ανταγωνισμό στη διαχείριση των λειτουργικών  αποβλήτων των πλοίων. Ειδικότερα, με την ανάκληση της νόμιμης-σύμφωνα με το Διοικητικό Εφετείο Πειραιά- ακύρωσης του «φωτογραφικού» διαγωνισμού για τα στερεά απόβλητα του 2017, θεσμοθετείται μονοπώλιο στη διαχείριση των λειτουργικών αποβλήτων των πλοίων για 15 χρόνια. Με τον τρόπο αυτό και αδιαφορώντας για την αναμενόμενη κρίση του ΣτΕ για το ίδιο θέμα, η κυβέρνηση Μητσοτάκη προχώρησε στην εξυπηρέτηση συγκεκριμένων ιδιωτικών συμφερόντων και σε ένα αποφασιστικό πλήγμα στον υγιή ανταγωνισμό, στην πραγματική παραλιμένια οικονομία, στην ακτοπλοΐα, στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και στους εργαζόμενους της Ζώνης Ναυπηγοεπισκευής.

 

 

 

                                                                     Η ΕΡΩΤΗΣΗ

 

 

 

ΘΕΜΑ: «Η κυβέρνηση, ως «ενορχηστρωτής» των μονοπωλιακών πρακτικών στα λιμάνια της χώρας και ιδίως στον ΟΛΠ/Cosco, αγνοεί το ΣτΕ και εγκαθιστά μονοπώλιο στη διαχείριση των στερεών αποβλήτων των πλοίων για 15 και πλέον χρόνια.»

 

Το βράδυ της Μ. Πέμπτης ο  Υπουργός Ναυτιλίας προχώρησε αιφνιδιαστικά και σκανδαλωδώς στην ανάκληση 20 αποφάσεων της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων (ΡΑΛ), επωφελών για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο Λιμάνι του Πειραιά, καθώς ενίσχυαν τον ανταγωνισμό στη διαχείριση λειτουργικών αποβλήτων πλοίων. Μεταξύ αυτών ανακάλεσε και τη νόμιμη ακύρωση της προκήρυξης διαγωνισμού 2017 του ΟΛΠ για τα στερεά απόβλητα των πλοίων.

 

Ο κ. Πλακιωτάκης με την εν λόγω ενέργειά του "νομιμοποιεί" ΥΠ’ ΕΥΘΎΝΗ ΤΟΥ, τη Διοίκηση της ΟΛΠ /Cosco, στην επαναφορά του ακυρωθέντα «φωτογραφικού» διαγωνισμού, με τον οποίο πρόκειται να εγκατασταθεί στο Λιμάνι του Πειραιά για 15 και πλέον χρόνια -χωρίς άλλη διαδικασία- η μονοπωλιακή δραστηριοποίηση συγκεκριμένων ιδιωτικών συμφερόντων διαχείρισης των λειτουργικών αποβλήτων. 

Συγκεκριμένα, με την αριθμ. πρωτ.: 1000.0/31277/2021– 29.4.2021 ο Υπουργός ανακάλεσε 20 κανονιστικές πράξεις της ΡΑΛ, αναφορικά με τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων, καθώς και την κρίσιμη διοικητική πράξη αριθμ 62/2018 «Διαγωνισμός για την παροχή υπηρεσιών παραλαβής στερεών αποβλήτων και καταλοίπων φορτίου πλοίων που προσεγγίσουν τη λιμενική ζώνη του  Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς Α.Ε. δια της χρήσεως αδειοδοτημένης ολοκληρωμένης μονάδας διαχείρισης αποβλήτων».

 

Η ανάκληση της απόφασης 62/2018 αποτελεί προκλητική ικανοποίηση του σχετικού αιτήματος της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος προς τον Υπουργό, για τη διατήρηση του υφιστάμενου μονοπωλιακού καθεστώτος διαχείρισης των στερεών αποβλήτων. Το γεγονός δε, ότι η ανακληθείσα απόφαση του Υπουργού έχει κριθεί νόμιμη από το Διοικητικό Εφετείο Πειραιά καθιστά ακόμη πιο εκτεθειμένη την κυβέρνηση και τον Υπουργό.  Με την κατάφορα αντιθεσμική παρέμβασή του αυτή ο κ. Πλακιωτάκης, αδιαφορεί πλήρως για κρίση της δικαστικής εξουσίας, επιχειρώντας να καταστήσει άνευ αντικειμένου και την τελική κρίση του ΣτΕ τον Οκτώβριο 2021, για την υπόθεση αυτή.

 

Το πόσο σκανδαλώδης είναι η συγκεκριμένη απόφαση ανάκλησης αποκαλύπτεται και από το γεγονός, ότι ανακαλεί αποφάσεις που σχετίζονται με το άρθρο 105 του Ν.4504/2017 αλλά το κάνει μόνο για τον Πειραιά. Γιατί, άραγε, δεν το κάνει για την Ηγουμενίτσα ή την Πάτρα που και εκεί έχει εκδώσει αποφάσεις η ΡΑΛ με βάση το άρθρο 105; Μήπως διότι τα ίδια συμφέροντα που θίγονται από τις αποφάσεις της ΡΑΛ στον Πειραιά, ευνοούνται στην Ηγουμενίτσα, γι’ αυτό για εκεί δεν τις ανακάλεσε;

 

Με αυτό τον τρόπο ολοκληρώνει την επί ένα χρόνο μεθόδευσή του για παγίωση των μονοπωλιακών πρακτικών στη διαχείριση των στερεών αποβλήτων πλοίων, ετήσιου προϋπολογισμού πολλών εκατομμυρίων ευρώ.

 

Πρόκειται, λοιπόν, για αποφασιστικό πλήγμα στον ανταγωνισμό, στην εθνική οικονομία, στην ακτοπλοΐα, στις τοπικές παραλιμένιες κοινωνίες της Λιμενικής Ζώνης Πειραιά και άλλων Λιμανιών της χώρας και κατ’ επέκταση τη ναυπηγοεπισκευή με τους εργαζομένους τους, καθώς το ανέλεγκτα υπέρμετρο κόστος των υπηρεσιών εξυπηρέτησης των πλοίων, είναι βέβαιο πως θα τα εκτρέπει σε ανταγωνιστικά λιμάνια άλλων χωρών και ιδίως προς την Τουρκία.

 

Με βάση τα παραπάνω 

Ερωτάται ο κ. Υπουργός:

 

1.     Για ποιο λόγο και με βάση ποια κίνητρα, κατά παράβαση του υγιούς ανταγωνισμού, του δημοσίου συμφέροντος - καθώς και των αρχών ελευθερίας της αγοράς, που δήθεν πρεσβεύει ο ίδιος και το κόμμα του- εγκαθιστά για 15 και πλέον χρόνια μονοπώλιο στη διαχείριση των στερεών αποβλήτων των πλοίων, επιτρέποντας την τελεσφόρηση του «φωτογραφικού» διαγωνισμού του 2017;

2.     Γιατί αγνοεί την απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Πειραιά, καθώς  και γιατί δεν ανέμενε την τελική κρίση του ΣτΕ, σεβόμενος την ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης, παρά έσπευσε να ακυρώσει τις νόμιμες πράξεις της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων;

3.     Γιατί δεν ανακαλεί τις αντίστοιχες αποφάσεις που έχει εκδώσει η ΡΑΛ, με βάση το άρθρο 105, για τα Λιμάνια της Ηγουμενίτσας ή της Πάτρας;

 

 

 Νίνα Κασιμάτη: Κυβερνητική εμμονή στη διατήρηση μονοπωλιακού παρόχου παραλαβής και διαχείρισης αποβλήτων πλοίων στο λιμάνι του Πειραιά

 

Η Βουλευτής Β’ Πειραιά ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ Νίνα Κασιμάτη έφερε στη Βουλή με Αναφορά που κατέθεσε προς τους Υπουργούς Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννη Πλακιωτάκη και Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνι Γεωργιάδη, βάσει της με αρ. πρ. 180/10-05-2021 επιστολής του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Ναυπηγικής Βιομηχανίας (Σ.Ε.ΝΑ.ΒΙ.) με την οποία καταγγέλλουν πως το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με την υπ. αρ. πρ. 1000.0/31277/2021 Απόφαση που εκδόθηκε την Μεγάλη Πέμπτη 29/4/2021, ανακαλεί την με αρ. πρ. 62/2018 απόφαση της Ρ.Α.Λ. κα επαναφέρει σε ισχύ την προκήρυξη του ΟΛΠ του 2017 με άμεσο κίνδυνο να διατηρηθεί ο ένας και μοναδικός μονοπωλιακός πάροχος των εξυπηρετήσεων παραλαβής και διαχείρισης των στερεών αποβλήτων και καταλοίπων φορτίων των πλοίων στο Λιμάνι του Πειραιά. Έτσι, παραβιάζεται απροκάλυπτα και συστηματικά ο Κανονισμός 352/2017 της Ευρωπαϊκής Ένωσης, υπέρ ιδιωτικών μονοπωλιακών συμφερόντων.

Ο ΣΕ.ΝΑ.Β.Ι. δηλώνει κατηγορηματικά πως δεν είναι υπέρ ενός και μόνο παρόχου, όποιος και αν είναι αυτός, αλλά υπέρ των πολλών παρόχων, ώστε να ανοίξει η αγορά και ο υγιής ανταγωνισμός να μειώσει το κόστος των παρεχόμενων υπηρεσιών σε όφελος της ναυτιλίας, της ναυπηγοεπισκευής, της εθνικής οικονομίας και των εθνικών συμφερόντων.

Παράλληλα ο Σύνδεσμος αναρωτιέται ποια είναι τα συμφέροντα, που βαρύνουν περισσότερο των ανωτέρω, ώστε να διατηρούνται οι μονοπωλιακές καταστάσεις στο πρώτο Λιμάνι της χώρας. Γιατί το Υπουργείο υποστηρίζει με νομοθετικές ρυθμίσεις της εξακολουθητική παραβίαση της Σύμβασης Παραχώρησης και του Κανονισμού 352/2017 της Ευρωπαϊκής Ένωσης, από την Κινεζική COSCO, η οποία έχει υποχρέωση να «προάγει γενικώς τον ανταγωνισμό» (Σύμβαση Παραχώρησης παρ.11.3). Όμως αντί αυτής της υποχρέωσης της, η COSCO οικοδομεί αυθαίρετα και συστηματικά μονοπωλιακές καταστάσεις σε βάρος των ελληνικών συμφερόντων. Η συστηματική υποστήριξη της COSCO, από πλευράς Υπουργείου, ενισχύει τις αυθαίρετες και παράνομες ενέργειες των Κινέζων σε βάρος των ελληνικών επιχειρήσεων.

Το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ακύρωσε την 62/2018 της Ρ.Α.Λ., η οποία τεκμηριώνει, ότι στην προκήρυξη  ΟΛΠ 2017 περιλαμβάνονται ειδικές πρωτοφανείς προϋποθέσεις συμμετοχής στο διαγωνισμό, που προδήλως καλύπτονται από μία μόνο εταιρία. Θα δεχθεί το Υπουργείο την υπογραφή σύμβασης, ως αποτέλεσμα της 1000.0/31277/2021 απόφασης του, κατά παράβαση κάθε έννοιας υγιούς ανταγωνισμού, του οποίου το ίδιο το Υπουργείο θα όφειλε να είναι θεματοφύλακας σύμφωνα με τη Σύμβαση Παραχώρησης;

Ο ΣΕ.ΝΑ.Β.Ι. επισημαίνει ότι στην προκήρυξη του ΟΛΠ 2017 περιλαμβάνονται παράνομα τα απόβλητα  επισκευής πλοίων. Τα απόβλητα της ναυπηγοεπισκευής δεν αποτελούν λειτουργικά απόβλητα των πλοίων και η επιλογή του αναδόχου διαχείρισης τους ΔΕΝ απονέμεται στον Ο.Λ.Π., αλλά στους πλοιοκτήτες. Για το γεγονός αυτό υπάρχει και η πρόσφατη κρίση του ΣτΕ (Απόφαση 2964/2020).

Η Βουλευτής Β’ Πειραιά ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Νίνα Κασιμάτη, προωθεί κοινοβουλευτικά τα αιτήματα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Ναυπηγικής Βιομηχανίας (Σ.Ε.ΝΑ.ΒΙ.) και καλεί τους αρμόδιους Υπουργούς να ενεργήσουν για τα ακόλουθα:

1.    Άμεση ακύρωση, με απόφαση του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, της προσχηματικής και παράνομης διαγωνιστικής διαδικασίας του Ο.Λ.Π. (Νοέμβριος 2017) για τα στερεά απόβλητα πλοίων, ώστε να αποφευχθεί η διαιώνιση μονοπωλιακών συνθηκών και η παραβίαση του Κανονισμού 352/2017 της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Έτσι θα διακοπούν όλες οι, προσαρμοσμένες σε μία κατεύθυνση και σε μία εταιρία, προϋποθέσεις/απαιτήσεις και επιτέλους θα εγκαθιδρυθεί πλουραλισμός σε αντικατάσταση της μονοπωλιακής κατάστασης, που επικρατεί σήμερα στο Λιμάνι του Πειραιά. Θα αποκατασταθεί ο υγιής ανταγωνισμός. Η υποχρέωση του Υπουργείου απορρέει, τόσο από τις γενικότερες διατάξεις, όσο και από τη Σύμβαση Παραχώρησης που κυρώθηκε με το νόμο 4404/2016, ώς Υπουργός επιβλέπων «όλες τις πτυχές της διαχείρισης, τις δραστηριότητες και τις λειτουργίες του Λιμένα Πειραιά και του Ο.Λ.Π. (Σύμβαση Παραχώρησης, παρ. 2.1). 

 

2.    Εξαίρεση άμεσα των αποβλήτων της επισκευής πλοίων από τις διαδικασίες επιλογής παρόχων του Ο.Λ.Π. και τις συνακόλουθες συμβάσεις. Η επιλογή της εταιρίας διαχείρισης των αποβλήτων επισκευών πλοίων ΔΕΝ ανήκει στον Ο.Λ.Π. Αποτελεί δικαίωμα των πλοιοκτητών σε συνεργασία με τη ναυπηγοεπισκευαστική επιχείρηση.

 
ΝΙΝΑ Γ. ΚΑΣΙΜΑΤΗ 

Βουλευτής Β' Πειραιά ΣΥΡΙΖΑ

Αντιπρόεδρος της Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων της Κ.Σ. του Συμβουλίου της Ευρώπης


Αθήνα, 10 Μαΐου 2021


ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς: τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής

Θέμα: Σ.Ε.ΝΑ.ΒΙ.: Διατήρηση μονοπωλιακού παρόχου παραλαβής και διαχείρισης αποβλήτων πλοίων στο λιμάνι του Πειραιά

Ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Ναυπηγικής Βιομηχανίας (Σ.Ε.ΝΑ.ΒΙ) με την υπ’ αριθμ. Οικ.108/10-05-2021 επιστολή του καταγγέλλει την ανάκληση της με αριθμό 62/2018 απόφασης της ΡΑΛ, με την απόφαση 1000.0/31277/2021 του Υπουργείου Ναυτιλίας που εκδόθηκε τη Μεγάλη Πέμπτη και η οποία επαναφέρει σε ισχύ την προκήρυξη ΟΛΠ του 2017 και τον άμεσο κίνδυνο να διατηρηθεί ο ένας και μοναδικός μονοπωλιακός πάροχος των εξυπηρετήσεων παραλαβής και διαχείρισης των στέρεων αποβλήτων και καταλοίπων φορτίων των πλοίων στο Λιμάνι του Πειραιά.

Όπως επισημαίνεται, με τη νέα απόφαση «παραβιάζεται απροκάλυπτα και συστηματικά ο Κανονισμός 352/2017 της Ευρωπαϊκής Ένωσης, υπέρ ιδιωτικών μονοπωλιακών συμφερόντων.» Όπως δηλώνει εμφατικά, ο Σ.Ε.ΝΑ.ΒΙ. «δεν είμαστε υπέρ ενός και μόνου παρόχου, όποιος και αν είναι αυτός, αλλά υπέρ των πολλών παρόχων, ώστε να ανοίξει η αγορά και ο υγιής ανταγωνισμός να μειώσει το κόστος των παρεχόμενων υπηρεσιών σε όφελος: της Ναυτιλίας, της Ναυπηγοεπισκευής, της Εθνικής Οικονομίας και των Εθνικών Συμφερόντων.»

Κατόπιν των παραπάνω και με δεδομένο αφενός πως η απόφαση 62/2018 της ΡΑΛ που ακυρώσατε, τεκμηριώνει ότι στην προκήρυξη του ΟΛΠ 2017 περιλαμβάνονται ειδικές πρωτοφανείς προϋποθέσεις συμμετοχής στο διαγωνισμό, που προδήλως καλύπτονταν από μία και μόνο εταιρεία και αφετέρου πως στην προκήρυξη ΟΛΠ 2017 περιλαμβάνονται παρανόμως τα απόβλητα επισκευής πλοίων, τα οποία δεν αποτελούν λειτουργικά απόβλητα των πλοίων και επομένως η επιλογή διαχείρισής τους δεν απονέμεται στον ΟΛΠ, αλλά στους πλοιοκτήτες,

Ερωτάται ο κ Υπουργός:

  1. Για ποιο λόγο αποφασίσατε να επαναφέρετε σε ισχύ την προκήρυξη ΟΛΠ του 2017 που διαιωνίζει τις μονοπωλιακές συνθήκες και παραβιάζει τον Κανονισμό 352/2017 της Ευρωπαϊκής Ένωσης;

  2. Ποιες άμεσες ενέργειες θα γίνουν ώστε να ακυρωθεί «η προσχηματική και παράνομη διαδικασία του ΟΛΠ (Νοέμβριος 2017), όπως τη χαρακτηρίζει ο Σ.Ε.ΝΑ.ΒΙ.;

  3. Ποιες άμεσες νομοθετικές πρωτοβουλίες θα λάβετε ώστε να εξαιρεθούν τα απόβλητα της επισκευής πλοίων από τις διαδικασίες επιλογής παροχών του ΟΛΠ και τις συνακόλουθες συμβάσεις, δεδομένου πως η επιλογή της εταιρείας διαχείρισης των αποβλήτων επισκευών πλοίων ανήκει στους πλοιοκτήτες σε συνεργασία με την ναυπηγοεπισκευαστική επιχείρηση;



Η ερωτώσα βουλευτής


Φωτεινή Μπακαδήμα