Latest News

Κυριακή 25 Απριλίου 2021

Στη Βουλή η θαλάσσια ρύπανση στην Πειραϊκή


Στη Βουλή εφτασαν οι καταγγελίες για θαλάσσια ρύπανση στην Πειραϊκή από τις εργασίες για την κατασκευή νέου προβλήτα κρουαζιέρας της ΟΛΠ ΑΕ (COSCO) ...με επίκαιρη ερώτησης της βουλευτής της
Φωτεινής Μπακαδήμα.


Το Παρατηρητήριο Πειραϊκής ενημερώνει συστηματικά το λιμεναρχείο και την Περιφέρεια Αττικής για συμβάντα θαλάσσιας ρύπανσης στην Πειραϊκή με τελευταίο εκείνο στις 20 και 21 Απριλίου όπου διαπιστώθηκε ότι διαρρέουν υλικά από τις πραγματοποιούμενες ενέργειες πλήρωσης και αφερματισμού των κεσόνς (κυψελωτά τσιμεντοκιβώτια) και ζητάει έλεγχο και διακοπή των ρυπογόνων εργασιών.

Ειδικότερα, όπως αναφέρει σε αναλυτικό άρθρο της η κα Δήμητρα Βήνη, κοινοτική σύμβουλος στην Α Κοινότητα «Από την έναρξη των έργων κατά την πρώτη καραντίνα, την 1η Απρίλη 2020 για κατασκευή νέου λιμανιού στην θάλασσα της Πειραϊκής, το κίνημα Όχι Λιμάνι στην Πειραϊκή δημοσίευσε τις πολλαπλές πτυχές των αρνητικών επιπτώσεων. Μεταξύ άλλων, οργανώθηκε αρχείο καθημερινής καταγραφής των εργασιών και των παραβάσεων εκ μέρους της ΟΛΠ - COSCO, μια τεράστια συλλογή φωτογραφικού υλικού και μαρτυριών που αποτέλεσαν τη βάση του Παρατηρητηρίου Πειραϊκής. Η αδιαφορία εκ μέρους της κατασκευάστριας εταιρείας ΤΕΚΑΛ και του φορέα υλοποίησης ΟΛΠ για την τήρηση των περιβαλλοντικών όρων, αλλά και εκ μέρους των αρμοδίων υπηρεσιών σχετικά με τις παραβιάσεις, εντάθηκαν στα μέσα του καλοκαιριού όταν η θάλασσα της Πειραϊκής μπαζωνόταν καθημερινά, ενώ το χρώμα της μετατρεπόταν μονίμως σε καφέ.

Το Παρατηρητήριο Πειραϊκής απευθύνθηκε εγγράφως στο τμήμα Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Αττικής, το οποίο προέβη δυο μήνες μετά την καταγγελία σε επιτόπιο έλεγχο (25/11/20), όπου διαπίστωσε κάποιες από τις καταγγελλόμενες παραβιάσεις, τις πλέον οφθαλμοφανείς, χωρίς να προβεί σε αυτοψία των υλικών του μπαζώματος ως όφειλε. Παρά την επιβεβαίωση των παραβιάσεων του περιβαλλοντικού όρου 67 (11021/2018), η κατασκευάστρια εταιρεία ΤΕΚΑΛ και ο φορέας υλοποίησης του έργου COSCO συνέχισαν να παραβιάζουν συστηματικά τους περιβαλλοντικούς όρους, καθώς τουλάχιστον 50 φορτηγά ημερησίως επιχωμάτωναν από ξηράς, χωρίς να σταματούν κατά τις βροχερές ημέρες, με αποτέλεσμα την 10η Δεκέμβρη 2020 να παρασυρθεί από την καταιγίδα ολόκληρη η χερσαία επιχωμάτωση και τόνοι υλικών να καταλήξουν στη θάλασσα. Την ίδια ημέρα, παρατηρήθηκε η θραύση ενός κεσόν (caisson) σε δύο κομμάτια και η διαρροή του περιεχομένου του υλικού με πρόκληση θαλάσσιας ρύπανσης. […] Αλλεπάλληλες επιστολές και αιτήματα του Παρατηρητηρίου Πειραϊκής για καταγγελίες παραβιάσεων των περιβαλλοντικών όρων προς το λιμεναρχείο και προς το τμήμα Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Αττικής παραμένουν μέχρι σήμερα εκκρεμή. Και ενώ όλη η τυπικότητα του λιμεναρχείου και του τμήματος περιβάλλοντος της Περιφέρειας εξαντλούνται προς τα αιτήματα του Παρατηρητηρίου, οι ίδιες υπηρεσίες αποδέχονται αδιαμαρτύρητα το γεγονός ότι ουδέποτε ειδοποιήθηκαν από την ΤΕΚΑΛ για το συμβάν της θραύσης του κεσόν, όπως ότι η ΤΕΚΑΛ ξεκίνησε εργασίες για την καθαίρεση του κατακερματισμένου κεσόν χωρίς να έχει υποβάλλει σχετική μελέτη στο λιμεναρχείο ούτε να έχει τις απαιτούμενες άδειες.

Περαιτέρω, η εκπρόθεσμα υποβληθείσα μελέτη της ΤΕΚΑΛ για την ανέλκυση του κεσόν από τη θάλασσα δεν αναφέρει ούτε τη μεθοδολογία απομάκρυνσης του κεσόν ούτε περιλαμβάνει τη μελέτη ισοζύγιου μάζας, με αποτέλεσμα τρείς μήνες να ανελκύονται μόνο σίδερα από το βυθό αλλά όχι τσιμέντα τα οποία παραμένουν θαμμένα σε τόνους λάσπης.

Το κατεστραμμένο κεσόν παραμένει στη θάλασσα ως ένα διαρκές απόβλητο, ενώ η θαλάσσια περιοχή έχει μεταβληθεί σε παράνομο εργοτάξιο μη αδειοδοτημένο.»

Τέλος, όπως καταγγέλλεται, «παρόλο που το λιμεναρχείο, η Περιφέρεια Αττικής και η Εισαγγελία έχουν όλα τα στοιχεία, δεν προσέρχονται για αυτοψία και το μόνο που κάνουν είναι να διαβιβάζει ο ένας στον άλλον τις καταγγελίες.»

Κατόπιν των παραπάνω,

Ερωτώνται οι κκ Υπουργοί:

  1. Είναι ενήμεροι για τις καταγγελίες που γίνονται από το Παρατηρητήριο Πειραϊκής αναφορικά με συμβάντα θαλάσσιας ρύπανσης;

  2. Ποιος είναι υπεύθυνος για την εξέταση και επιτόπια έρευνα αυτών των καταγγελιών;

  3. Δεδομένου πως μιλάμε για θαλάσσια ρύπανση, που σημαίνει πως τα θαλάσσια ρεύματα μπορεί να αλλάζουν τη σύσταση των υδάτων και να μεταφέρουν ρυπογόνα υλικά και σε άλλα σημεία, πότε προβλέπεται να γίνεται αυτοψία των καταγγελιών;

  4. Το διάστημα 2 μηνών που μεσολάβησε μεταξύ της καταγγελίας και της αυτοψίας το Νοέμβριο είναι θεμιτό στο πλαίσιο της διαδικασίας;

  5. Αν ναι, επιστημονικά πώς τεκμηριώνεται πως η αυτοψία δύο μήνες μετά μπορεί να εξακριβώσει μόλυνση ή όχι των υδάτων δεδομένου πως μιλάμε για θάλασσα και όχι για έλος;

  6. Ποια είναι η διαδικασία μετά την υποβολή καταγγελίας σε λιμεναρχείο, Περιφέρεια Αττικής και Εισαγγελία; Ποιος οφείλει να προβεί σε αυτοψία των καταγγελιών και εντός ποιου χρονικού πλαισίου;

  7. Τι ακριβώς συνέβη με τη θραύση του κεσόν και τι ακριβώς προβλέπει η μελέτη σχετική με την απομάκρυνσή του;

  8. Πότε ξεκίνησαν τα έργα ανέλκυσης του κεσόν και πότε υπέβαλε αιτηση αδειοδότησης καθώς και σχετική μελέτη η ΤΕΚΑΛ;

  9. Αν ισχύει πως όλα υποβλήθηκαν εκ των υστέρων και δίχως αναφορά σε μεθοδολογία απομάκρυνσης του κεσόν μελέτη, για ποιο λόγο δεν διακόπηκαν οι εργασίες όταν ξεκίνησαν χωρίς έγκριση και ποιος φέρει την ευθύνη για αυτό;

  10. Για ποιο λόγο απέρριψε το λιμεναρχείο επιστολή από το Εργαστήριο Θαλασσίων Επιστημών του Πανεπιστημίου Πειραιά, που ζητούσε να του επιτραπεί η πρόσβαση με ιδιωτικό σκάφος και με εξειδικευμένο μετρητικό εξοπλισμό για μετρήσεις θολερότητας στην περιοχή;


Η ερωτώσα βουλευτής


Φωτεινή Μπακαδήμα